Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) 2026 w praktyce – planowane zmiany i nowa liczba przedstawicieli pracowników
Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS) 2026 w praktyce – planowane zmiany i nowa liczba przedstawicieli pracowników
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo pracy
- Grupa docelowa usługi
Działy kadr i płac, biura rachunkowe, doradcy podatkowi, komisje socjalne, urzędy, duże podmioty. Osoby, które chcą zapoznać się lub odświeżyć wiedzę dotyczącą stosowania przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.
Usługa adresowana również do uczestników projektu „Kierunek – Rozwój". Usługa również adresowana dla Uczestników Projektu "Małopolski pociąg do kariery - sezon 1" i/lub dla Uczestników Projektu "Nowy start w Małopolsce z EURESem".
Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach Projektu Kierunek – Rozwój
Usługa rozwojowa adresowana również dla Uczestników projektu Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji13-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi6
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z najnowszymi zmianami prawnymi dotyczącymi ZFŚS, obejmującymi zasady odpisów oraz prawidłowe wydatkowanie środków funduszu. Uczestnicy zostaną wyposażeni w umiejętność właściwego stosowania przepisów związanych ze świadczeniami socjalnymi oraz ich opodatkowaniem. Celem szkolenia jest także rozwinięcie umiejętności wykorzystania wiedzy i narzędzi dotyczącej tej tematyki.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik poznaje planowane zmiany nowej liczby przedstawicieli pracowników | Kryteria weryfikacji Uczestnik prawidłowo wyjaśnia zasady dotyczące planowanej zmiany liczby przedstawicieli pracowników oraz potrafi zastosować je w praktycznych przykładach związanych z funkcjonowaniem ZFŚS. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje usługi finansowane z ZFŚS | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie opisuje rodzaje usług finansowanych z ZFŚS, wskazuje ich podstawy prawne oraz potrafi rozróżnić, które świadczenia mogą być kwalifikowane do wsparcia z funduszu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje kryteria przyznawania świadczeń socjalnych | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie wyjaśnia kryteria przyznawania świadczeń socjalnych, w szczególności zasadę różnicowania wsparcia według sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej oraz potrafi zastosować je w praktycznych przykładach. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik wyjaśnia role komisji socjalnej | Kryteria weryfikacji Uczestnik prawidłowo opisuje rolę i zadania komisji socjalnej w procesie zarządzania ZFŚS oraz potrafi wskazać jej kompetencje, zakres odpowiedzialności i wpływ na przyznawanie świadczeń. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
I. Podstawowe zagadnienia dotyczące ZFŚS i planowane zmiany 2026
- Planowane zmiany nowa liczba przedstawicieli pracowników co to oznacza dla pracodawcy
- Działalność socjalna i cel ZFŚS: Cele oraz korzyści z prowadzenia funduszu.
- Podmioty zobowiązane do tworzenia ZFŚS: Które instytucje są zobowiązane do posiadania funduszu.
- Kryteria uprawnień do pomocy z ZFŚS: o Definicja osób uprawnionych, w tym członków rodzin, osób na urlopach oraz emerytów i rencistów.
- Środki przeznaczone na działalność socjalną: Sposób naliczania odpisów, w tym specjalne odpisy dla nauczycieli.
II. Gospodarowanie środkami funduszu
Usługi finansowane z ZFŚS:
- Rodzaje świadczeń, na które mogą być przeznaczane środki:Wczasy pod gruszą,
- dopłaty do wypoczynku,
- imprezy integracyjne,
- paczki dla dzieci,
- pożyczki na cele mieszkaniowe,
- zapomogi, itp.
- Praktyczne zasady tworzenia Regulaminu ZFŚS:Omówienie najczęściej popełnianych błędów, procedury zmian oraz zakresuregulaminu.
III. Zasady przyznawania świadczeń z ZFŚS
- Kryteria przyznawania świadczeń socjalnych:Zasady dokumentowania sytuacji życiowej uprawnionych, w tym programy 800+.
- Rola komisji socjalnej i współpraca ze związkami zawodowymi: Zasady funkcjonowaniakomisji socjalnej oraz współpraca z przedstawicielami pracowników.
IV. Najczęstsze problemy i nieprawidłowości
- Uznaniowość w przyznawaniu świadczeń: Jakie są najczęściej spotykane błędy i jak ich unikać.
- Opodatkowanie świadczeń:Zasady opodatkowania poszczególnych świadczeń (zapomogi, pożyczki, bilety itp.) oraz zwolnienia podatkowe.
- Świadczenia z ZFŚS a składki ZUS: Omówienie wyłączeń oraz zasad oskładkowania świadczeń.
- Wczasy pod gruszą a urlop
- Dyskryminacja
V. Ochrona danych osobowych w ZFŚS (RODO)
- Wymogi RODO w gospodarowaniu środkami ZFŚS: Zakres danych, które może wymagać pracodawca, przetwarzanie i przechowywanie danych osobowych oraz udzielanie upoważnień.
- Zmiany wynikające z ustawy o ochronie danych osobowych: Nowe przepisy dotyczące przetwarzania danych.
VI. Kontrole i odpowiedzialność pracodawcy
- Kontrole PIP, ZUS, US: Najczęściej kontrolowane aspekty, interpretacje oraz praktyczne wskazówki, jak przygotować się do kontroli.
- Odpowiedzialność pracodawcy: Obowiązki i konsekwencje naruszenia przepisów o ZFŚS.
VII. Świadczenia socjalne a egzekucja komornicza
- Omówienie zasad ochrony świadczeń socjalnych przed egzekucją.
VIII. Pytania i dyskusja
- Podsumowanie najważniejszych wniosków, odpowiedzi na pytania uczestników i
- omówienie praktycznych rozwiązań oraz studiów przypadku
Godziny szkolenia są godzinami zegarowymi, godzina = 60 minut.
przerwy nie wliczają się do czasu trwania usługi.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Planowane zmiany nowa liczba przedstawicieli pracowników co to oznacza dla pracodawcy | Prowadzący Barbara Pawełko Czajka | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:40 | Godzina zakończenia 11:50 | Liczba godzin 02:10 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 Przerwa | Prowadzący Barbara Pawełko Czajka | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:50 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Podmioty zobowiązane do tworzenia ZFŚS: Które instytucje są zobowiązane do posiadania funduszu. | Prowadzący Barbara Pawełko Czajka | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:20 | Liczba godzin 01:20 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 Przerwa | Prowadzący Barbara Pawełko Czajka | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:20 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:10 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 Usługi finansowane z ZFŚS | Prowadzący Barbara Pawełko Czajka | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 971,70 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 790,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 161,95 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 131,67 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Barbara Pawełko Czajka
Wykładowca Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu. Stale współpracuje m. in. ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce, Bankowym Ośrodkiem Doradztwa i Edukacji. Posiada praktyczne doświadczenie w prowadzeniu szkoleń, dydaktyki akademickiej, doradztwie oraz w wdrażaniu przepisów prawnych z zakresu: ochrony danych osobowych (RODO), prawa pracy, zatrudniania cudzoziemców, umów cywilno-prawnych, prawa ubezpieczeń społecznych w firmach, urzędach i instytucjach.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Autorskie materiały dydaktyczne prowadzącego w formie elektronicznej
Warunki uczestnictwa
Uczestnik zgłaszając się na nasze szkolenia poprzez bazę usług rozwojowych, akceptuje regulamin PCDK Group Sp. z o.o. dostępny na stronie https://www.pcdk.pl/o-nas/regulamin-szkolen
Najpóźniej na 4 dni przed rozpoczęciem szkolenia, na podany adres e-mail zostaną przesłane informacje dotyczące szkolenia. W przypadku potwierdzenia szkolenia, zostaną wysłane wszelkie informacje organizacyjne.
W przypadku nie otrzymania jakichkolwiek informacji do 4 dni przed zajęciami, prosimy o kontakt telefoniczny, numer telefonu: 690 017 860 lub 22 299 23 23.
Informacje dodatkowe
Informujemy możliwości rejestrowaniu/ nagrywaniu usługi na potrzeby usługodawcy i korzystającego z usługi jak również na potrzeby monitoringu, kontroli oraz w celu utrwalania efektów kształcenia.
Aby uzyskać zaświadczenie, należy uczestniczyć w co najmniej 80% zajęć oraz zaliczyć je, zdobywając pozytywny wynik punktów z testu wiedzy.
Osoba walidująca jest zaangażowana jedynie na etapie oceny i weryfikacji efektów uczenia się uczestników, nie uczestniczy w procesie tworzenia ani uzupełniania dokumentacji walidacyjnej.
Cena bez VAT dla opłacających szkolenie, w co najmniej 70% ze środków publicznych.
!! Wszelkie informacje dodatkowe dotyczące zrealizowanego szkolenia dostępne są na naszej stronie internetowej www.pcdk.pl w zakładce szkolenia !!
Zawarto umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy w Szczecinie na świadczenie usług rozwojowych z wykorzystaniem elektronicznych bonów szkoleniowych w ramach projektu Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe