Terapia manualna dla logopedów w zaburzeniach artykulacyjnych – podejście interdyscyplinarne
Terapia manualna dla logopedów w zaburzeniach artykulacyjnych – podejście interdyscyplinarne
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Logopedia
- Grupa docelowa usługi
Kurs jest dedykowany osobom pragnącym rozszerzyć swój warsztat o podejście manualne i wiedzę z zakresu fizjoterapii:
- studenci logopedii
- osoby rozpoczynające swoją przygodę z logopedią
- osoby, które chcą poszerzyć swój warsztat o techniki manualne, wiedzę fizjoterapeutyczną i szersze spojrzenie na problemy pacjentów
- dla fizjoterapeutów, chcących poszerzać swoją wiedzą na temat problemów logopedycznych oraz współpracujących z logopedami
- Minimalna liczba uczestników17
- Maksymalna liczba uczestników24
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi13
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik rozwija kompetencje z zakresu interdyscyplinarnego podejścia do zaburzeń artykulacyjnych oraz rozróżnia zasady wykorzystania terapii manualnej w pracy logopedycznej, uwzględniając anatomiczne i funkcjonalne zależności w ciele pacjenta.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:Definiuje podstawowe struktury anatomiczne i ich funkcje w kontekście zaburzeń artykulacyjnych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:Wskazuje prawidłowe struktury w pytaniach wielokrotnego wyboru. Wyjaśnia funkcję struktur w kontekście terapii artykulacyjnej. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się WiedzaUczestnik: Charakteryzuje przyczyny zaburzeń artykulacyjnych i wpływ napięć mięśniowych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:Rozpoznaje przyczyny w scenariuszach klinicznych. Uzasadnia wpływ postawy i napięcia mięśniowego na mowę. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się WiedzaUczestnik: Opisuje zasady współpracy interdyscyplinarnej logopedy i fizjoterapeuty. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:Wymienia role specjalistów w zespole. Rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji w pytaniach scenariuszowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się UmiejętnościUczestnik: Obserwuje i ocenia postawę ciała oraz napięcie mięśniowe pacjenta. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:Wskazuje punkty oceny w pytaniach wielokrotnego wyboru. Klasyfikuje napięcie mięśniowe jako obniżone, prawidłowe lub zwiększone. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Umiejetności:Planuje działania terapeutyczne z wykorzystaniem technik manualnych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:Dobiera odpowiednie techniki do scenariuszy pacjenta. Opisuje sekwencję interwencji manualnych w zadaniach uporządkowania kroków. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się UmiejętnościUczestnik: Ocenia skuteczność technik manualnych w poprawie funkcji artykulacyjnych. | Kryteria weryfikacji Ucestnik:Analizuje wyniki testów klinicznych i wybiera skuteczne techniki. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczneUczestnik: Organizuje współpracę w zespole terapeutycznym. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:Wybiera najlepsze strategie komunikacji w testach wielokrotnego wyboru. Uzasadnia procedury terapii interdyscyplinarnej. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczneUczestnik: Monitoruje i planuje dalsze działania terapeutyczne. | Kryteria weryfikacji Uczestnik:Rozpoznaje sygnały wymagające modyfikacji terapii. Proponuje kolejne kroki w zadaniach uporządkowania sekwencji interwencji. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Dyslalia okiem fizjoterapeuty
Teoria:
Wywiad – diagnozowanie i historia pacjenta.
Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy.
Ciąża, poród, pielęgnacja i rozwój dziecka.
Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca struktur anatomicznych.
Praktyka:
Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej - holistyczna obserwacja.
przerwa
Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych potrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi, struktur kostnych.
2. Jak obserwować ciało pacjenta?
teoria
Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta.
Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele.
Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne.
Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców?
przerwa obiadowa
Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta.
Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała.
Praktyka:
Ocena postawy ciała.
Ocena napięcia mięśniowego.
przerwa
Zabawy, ćwiczenia i techniki normalizujące napięcie mięśniowe w ciele pacjenta.
Praca manualna nad torem oddechowym.
Terapia manualna- jak ją stosować w gabinecie logopedycznym?
Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie.
Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupa- etiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny.
przerwa
Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru. Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia.
Współpraca z fizjoterapeutą- komunikacja, wspomaganie terapii, zespół terapeutyczny. Wybrane struktury oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka.
walidacja
Przerwy nie wliczają się do czasu trwania szkolenia.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 16 1. Dyslalia okiem fizjoterapeuty Teoria: Wywiad – diagnozowanie i historia pacjenta. Nieprawidłowa artykulacja- wyzwanie dla fizjoterapeuty i logopedy. Ciąża, poród, pielęgnacja i rozwój dziecka. | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 16 Anatomia głowy, szyi, klatki piersiowej i jamy brzucha- funkcja i współpraca struktur anatomicznych. Praktyka: Ocena budowy anatomicznej głowy, twarzy, szyi, klatki piersiowej-holistyczna obserwacja. | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 16 Przerwa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 16 Palpacja i ocena funkcjonowania wybranych struktur anatomicznych potrzebnych w terapii manualnej dyslali: mięśni, nerwów, powięzi, struktur kostnych. | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 16 2. Jak obserwować ciało pacjenta? teoria Postawa i jej wpływ na ustawienie głowy oraz zgryz pacjenta. Obserwacja spontanicznej aktywności dziecka- jako źródło wiedzy o kompensacjach w ciele. | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 16 Napięcie mięśniowe i jego wpływ na warunki orofacjalne. Zmniejszone czy zwiększone napięcie mięśniowe- jak badać, co obserwować, o co pytać rodziców? | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 16 przerwa obiadowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 16 Ocena toru oddechowego i rozpoznawanie wzorców zaburzeń w ciele pacjenta. Zaburzenie połykania, żucia, gryzienia- jako problem globalnej pracy ciała. Praktyka: Ocena postawy ciała. | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 16 Ocena napięcia mięśniowego. | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 16 przerwa | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:45 | Godzina zakończenia 17:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 16 przerwa | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 09-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:15 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 16 Terapia manualna- jak ją stosować w gabinecie logopedycznym? Omówienie przepon w ciele i ich funkcjonowanie." | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 10-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 16 Napięcia zlokalizowane w obszarze klatki piersiowej i kręgosłupa- etiologia powstawania i ich wpływ na aparat artykulacyjny. | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 10-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 16 Krtań, kość gnykowa i dno jamy ustnej- omówienie teoretyczne budowy oraz funkcji danego obszaru. Wędzidełko – ocena fizjoterapeutyczna oraz inne przyczyny skrócenia. | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 10-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 16 Współpraca z fizjoterapeutą- komunikacja, wspomaganie terapii, zespół terapeutyczny. Wybrane struktury oraz techniki pracy manualnej: przepona, klatka piersiowa, obszar szyi, czaszka i twarzoczaszka. | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 10-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 16 Walidacja efektów kształcenia | Prowadzący Klara Francuz- Matwiejczyk | Data realizacji zajęć 10-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 700,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 130,77 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 130,77 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Klara Francuz- Matwiejczyk
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują skrypt drukowany, notes i długopis
Warunki uczestnictwa
Każdy uczestnik przed rozpoczęciem szkolenia ma obowiązek zapoznać się z Regulaminem szkoleń, dostępnym na stronie internetowej www.instytutlogopedyczny.pl, oraz zaakceptować jego postanowienia.
Konieczne jest zarezerwowanie miejsca na szkoleniu poprzez formularz dostępny na stronie www.instytutlogopedyczny.pl, zapis przez BUR nie gwarantuje miejsca na szkoleniu.
Frekwencja uczestników będzie potwierdzana podpisem na liście obecności w trakcie zajęć.
Warunkiem uzyskania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia jest udział w minimum 80% zajęć dydaktycznych oraz przystąpienie do weryfikacji efektów uczenia się (walidacji).
Uczestnicy są świadomi, że szkolenie realizowane z dofinansowaniem może być objęte kontrolą lub monitoringiem ze strony Operatora lub Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i wyrażają zgodę na ewentualne uczestnictwo w tych działaniach.
Informacje dodatkowe
Uczestnicy mają zapewniony całodzienny serwis kawowy
Organizator nie zapewnia zakwaterowania, dojazdu.
1 godzina dydaktyczna = 45 minut
Podstawa zwolnienia z VaT : Art.43 ust.1 pkt 26 lit.a Ustawy o VAT (zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów Prawo oświatowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane). Instytut Edukacji Logopedycznej Sylwia Zasada prowadzi Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, posiadający Akredytację Kuratora oświaty.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja