Pacjent ortodontyczny w gabinecie logopedycznym – diagnoza i terapia miofunkcjonalna
Pacjent ortodontyczny w gabinecie logopedycznym – diagnoza i terapia miofunkcjonalna
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Logopedia
- Grupa docelowa usługi
Kurs jest dedykowany specjalistom pracującym z pacjentami z zaburzeniami miofunkcjonalnymi i wadami zgryzu:
• Logopedom
• Neurologopedom
• Ortodontom i stomatologom
• Fizjoterapeutom
• Studentom kierunków pokrewnych
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników25
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi13
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestnika do samodzielnej diagnozy i planowania terapii miofunkcjonalnej u pacjenta ortodontycznego, poprzez zdobycie wiedzy o rozwoju twarzoczaszki, ocenie funkcji biologicznych aparatu orofacjalnego oraz doborze odpowiednich technik terapeutycznych we współpracy interdyscyplinarnej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:Uczestnik charakteryzuje podstawy anatomiczne i funkcjonalne narządu żucia | Kryteria weryfikacji Uczestnik:- rozróżnia elementy anatomiczne aparatu orofacjalnego - opisuje zależności narządu żucia z postawą ciała - wskazuje prawidłowe pozycje spoczynkowe języka i żuchwy | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Wiedza:Uczestnik definiuje fizjologiczne funkcje: oddychanie, połykanie i żucie | Kryteria weryfikacji Uczestnik:- klasyfikuje wzorce oddychania, połykania i żucia - identyfikuje patologie związane z funkcjami orofacjalnymi - opisuje skutki utrwalonych dysfunkcji | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Wiedza:Uczestnik charakteryzuje ankyloglosję i jej wpływ na funkcje biologiczne | Kryteria weryfikacji Uczestnik:- rozróżnia klasyfikacje ankyloglosji - ocenia skutki ograniczenia ruchomości języka - uzasadnia wskazania do zabiegu korekty wędzidełka | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Umiejętności:Uczestnik diagnozuje podstawowe zaburzenia miofunkcjonalne | Kryteria weryfikacji Uczestnik - identyfikuje objawy nieprawidłowego oddychania, połykania i żucia na postawie opisu przypadku - dobiera narzędzia diagnostyczne do oceny funkcji biologicznych - ocenia wyniki prób miofunkcjonalnych | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Umiejętności:Uczestnik projektuje działania terapeutyczne wspierające korekcję wad zgryzu | Kryteria weryfikacji Uczestnik- dobiera techniki terapeutyczne do rodzaju zdiagnozowanej dysfunkcji - uzasadnia kolejność działań uwzględniając stabilizację żuchwy i zwarcie warg - ocenia wpływ oddychania na efekty terapii ortodontycznej | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Umiejętności:Uczestnik ocenia wpływ kompensacji i zaburzeń napięcia mięśniowego na funkcje orofacjalne | Kryteria weryfikacji Uczestnik - opisuje mechanizmy kompensacyjne w obrębie języka i warg - analizuje zależność napięcia mięśniowego od pozycji spoczynkowych - wskazuje objawy dysfunkcji stawów skroniowo żuchwowych w opisach klinicznych | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne:Uczestnik uzasadnia konieczność współpracy wielospecjalistycznej | Kryteria weryfikacji Uczestnik - wskazuje role logopedy i ortodonty w procesie terapii - ocenia kiedy potrzebna jest konsultacja z innymi specjalistami - argumentuje znaczenie koordynacji terapii w okresie gojenia po zabiegu | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne:Uczestnik ocenia odpowiedzialność terapeuty za bezpieczeństwo procesu terapii | Kryteria weryfikacji Uczestnik - rozróżnia działania możliwe w gabinecie logopedy od tych wymagających skierowania medycznego - wskazuje zasady kontroli postępów terapii - identyfikuje ograniczenia terapii w przypadku przeciwwskazań | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
PROGRAM SZKOLENIA:
Dzień pierwszy:
- Rozwój twarzoczaszki.
- Pacjent ortodontyczny w gabinecie – badanie i ocena zaburzeń miofunkcjonalnych.
- Cechy zgryzu w uzębieniu mlecznym i w uzębieniu stałym.
- „Czytanie” twarzy, "czytanie" ciała.
- Twarz dolichocefaliczna a twarz brachycefaliczna.
- Konsekwencje patologicznego oddechu.
- Konsekwencje parafunkcji i dysfunkcji.
- Palec w buzi - jak sobie z tym poradzić?
- Dysfunkcje narządu żucia - diagnoza I terapia.
- Wędzidełko wargi górnej, wargi dolnej, policzków i języka – kto i co decyduje o ich korekcie?
- Uwalnianie mięśniowo powięziowe i inne techniki wspomagające pionizację języka.
- Kompetencje logopedy i ortodonty – czy patrzymy w tym samym kierunku?
- Wspólne pole zainteresowań – podniebienie, język, zgryz, oddychanie, połykanie itp. Dysfunkcje i parafunkcje.
- Charakterystyka wybranych wad zgryzu.
- Wada zgryzu a problemy artykulacyjne.
- Techniki terapeutyczne w terapii pacjenta ortodontycznego.
Dzień drugi:
- Ćwiczenia - techniki terapeutyczne.
- Przegląd wybranych aparatów ortodontycznych.
- Ortotropia okiem logopedy.
- Biobloki - omówienie budowy i działania aparatów.
- Praca logopedyczna z pacjentem z bioblokiem.
- Analiza filmów z terapii logopedycznej.
Przerwy nie wliczają się do czasu szkolenia.
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 20 "Rozwój twarzoczaszki. Pacjent ortodontyczny w gabinecie – badanie i ocena zaburzeń miofunkcjonalnych." | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 20 "Cechy zgryzu w uzębieniu mlecznym i w uzębieniu stałym. „Czytanie” twarzy, ""czytanie"" ciała. Twarz dolichocefaliczna a twarz brachycefaliczna." | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 20 przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 20 "Konsekwencje patologicznego oddechu. Konsekwencje parafunkcji i dysfunkcji." | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 20 "Palec w buzi - jak sobie z tym poradzić? Dysfunkcje narządu żucia - diagnoza I terapia." | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 20 Wędzidełko wargi górnej, wargi dolnej, policzków i języka – kto i co decyduje o ich korekcie? | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 20 przerwa obiadowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 20 Uwalnianie mięśniowo powięziowe i inne techniki wspomagające pionizację języka. | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 20 przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 20 "Wada zgryzu a problemy artykulacyjne. " | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 20 Techniki terapeutyczne w terapii pacjenta ortodontycznego. | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 23-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 20 Ćwiczenia - techniki terapeutyczne. | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 24-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 20 Przegląd wybranych aparatów ortodontycznych. | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 24-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 20 przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 24-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 20 Ortotropia okiem logopedy. | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 24-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 20 Biobloki - omówienie budowy i działania aparatów. | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 24-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 20 Praca logopedyczna z pacjentem z bioblokiem. | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 24-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 20 przerwa kawowa | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 24-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 20 Analiza filmów z terapii logopedycznej. | Prowadzący KATARZYNA KOZŁOWSKA | Data realizacji zajęć 24-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 20 walidacja efektów kształcenia | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 24-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 430,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 430,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 110,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 110,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
KATARZYNA KOZŁOWSKA
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują skrypt drukowany, notes i długopis
Warunki uczestnictwa
Każdy uczestnik przed rozpoczęciem szkolenia ma obowiązek zapoznać się z Regulaminem szkoleń, dostępnym na stronie internetowej www.instytutlogopedyczny.pl, oraz zaakceptować jego postanowienia.
Konieczne jest zarezerwowanie miejsca na szkoleniu poprzez formularz dostępny na stronie www.instytutlogopedyczny.pl, zapis przez BUR nie gwarantuje miejsca na szkoleniu.
Frekwencja uczestników będzie potwierdzana podpisem na liście obecności w trakcie zajęć.
Warunkiem uzyskania zaświadczenia o ukończeniu szkolenia jest udział w minimum 80% zajęć dydaktycznych oraz przystąpienie do weryfikacji efektów uczenia się (walidacji).
Uczestnicy są świadomi, że szkolenie realizowane z dofinansowaniem może być objęte kontrolą lub monitoringiem ze strony Operatora lub Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) i wyrażają zgodę na ewentualne uczestnictwo w tych działaniach.
Informacje dodatkowe
Uczestnicy mają zapewniony całodzienny serwis kawowy oraz obiad (w pierwszym dniu szkolenia).
Organizator nie zapewnia zakwaterowania, dojazdu.
1 godzina dydaktyczna = 45 minut
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja