Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych
Facylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Grupa docelowa usługi
W szkoleniu mogą uczestniczyć osoby dorosłe (które ukończyły 18 lat) i z własnej inicjatywy chcą podnieść swoje umiejętności, kompetencje lub nabyć kwalifikacje.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji19-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi120
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat VCC Akademia Edukacyjna
Cel
Cel
Cel edukacyjny
1. Celem usługi rozwojowej jest kompleksowe przygotowanie uczestników w zakresie skutecznego prowadzenia procesów grupowych z wykorzystaniem metod facylitacyjnych.2. Przygotowanie do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje/kompetencje w zawodzie facylitatora.
3. Wyposażenie uczestników w kompetencje umożliwiające rozpoczęcie pracy w zawodzie facylitatora.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Rozróżnia interesariuszy i ich role. | Kryteria weryfikacji - wskazuje interesariuszy i ich związek z facylitacją, – uzgadnia odpowiedzialność poszczególnych osób w procesie pracy grupy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Identyfikuje potrzeby klienta | Kryteria weryfikacji - charakteryzuje sposoby analizowania potrzeb klienta, – zadaje klientowi pytania diagnozujące, – sprawdza kontekst organizacyjny lub społeczny, – doprecyzowuje cele procesu facylitacji,– dowiaduje się, w jaki sposób będą lub mogą być wdrażane rezultaty pracy grupy. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Precyzuje wymagania względem sesji facylitowanej, którą ma poprowadzić. | Kryteria weryfikacji – ustala z klientem oczekiwane rezultaty, – sprawdza warunki i możliwości po stronie klienta, – ustala warunki procesu facylitacji (w szczególności czas trwania, wielkość grupy) ułatwiające maksymalne osiągnięcie oczekiwanych rezultatów, – uzgadnia z klientem kolejne etapy sesji facylitowanej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Monitoruje poziom satysfakcji wybranych interesariuszy. | Kryteria weryfikacji – pozyskuje informację zwrotną od uczestników sesji facylitowanej oraz zamawiającego, – inicjuje podsumowanie osiągniętych rezultatów na zakończenie procesu facylitacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Planuje proces facylitacji w oparciu o wiedzę metodyczną. | Kryteria weryfikacji - omawia procesy pracy grupowej (m.in. podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, planowanie strategiczne, myślenie twórcze), – charakteryzuje wybraną metodę facylitacji, – omawia procesy dynamiki grupowej, – opisuje różnice w preferencjach w zakresie stylów myślenia i działania oraz typów osobowości. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Przygotowuje plan sesji facylitowanej, dobierając metody pracy adekwatne do celów i jej uczestników. | Kryteria weryfikacji - przygotowuje scenariusz sesji facylitowanej z uwzględnieniem aktywności jej uczestników, używanych technik i narzędzi facylitacji oraz przewidywanego czasu przeznaczonego na poszczególne aktywności, – wyjaśnia, jak zaplanowane aktywności przełożą się na osiągnięcie założonego celu, – umieszcza w planie sesji facylitowanej różnorodne formy pracy grupowej lub aktywności sprzyjające osiągnięciu partycypacyjnego charakteru sesji facylitowanej, – uwzględnia w planie sesji facylitowanej różnorodność grupy, w tym różne potrzeby osób o odmiennych stylach myślenia i działania lub typach osobowości. | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Zapewnia warunki sprzyjające pracy grupowej (online, offline, hybrydowej). | Kryteria weryfikacji - uzgadnia z klientem przestrzeń umożliwiającą zastosowanie różnorodnych form pracy, – przygotowuje adekwatne do planu sesji facylitowanej i liczby jej uczestników materiały oraz wyposażenie lub dostęp do aplikacji do prowadzenia sesji online, – udostępnia uczestnikom sesji facylitowanej efekty lub wyniki ich pracy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Stosuje komunikację wspierającą partycypację uczestników sesji facylitowanej. | Kryteria weryfikacji – zachęca do uwzględniania perspektywy myślenia innych uczestników sesji facylitowanej, – wykorzystuje techniki aktywnego słuchania, – zadaje pytania pomocnicze i parafrazuje wypowiedzi uczestników sesji facylitowanej adekwatnie do sytuacji, – umożliwia wypowiadanie się wszystkim uczestnikom sesji facylitowanej, – uzasadnia proponowane przez siebie sposoby pracy uczestników sesji facylitowanej i kolejne działania. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Reaguje na zachowania w grupie i postępy w pracy grupy. | Kryteria weryfikacji - na bieżąco monitoruje stopień realizacji celu oraz sposób współpracy, – w razie potrzeby modyfikuje proces (np. zmienia formę pracy, technikę), – dostosowuje swój styl pracy do potrzeb i możliwości grupy, – uzasadnia proponowany sposób pracy, – słucha propozycji grupy i się do nich odnosi, – informuje grupę o postępach w pracy, – interweniuje w sytuacji niezrozumienia lub odchodzenia od celu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Charakteryzuje sposoby zarządzania sytuacjami konfliktowymi, które pojawiają się w procesie facylitacji. | Kryteria weryfikacji -charakteryzuje konflikt i jego rolę w procesie pracy grupy podczas sesji facylitowanej,– dostrzega ukryte konflikty w grupie, – omawia sposoby ujawniania i rozwiązywania konfliktów podczas sesji facylitowanej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Zachowuje neutralność. | Kryteria weryfikacji – zachowuje neutralność wobec uczestników sesji facylitowanej, w szczególności w zakresie ich preferencji, pochodzenia, wiedzy, stanowiska,– prowadzi proces facylitacji niezależnie od własnej wiedzy i stanowiska dotyczącego tematu sesji facylitowanej, – używa sformułowań bez ocen. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Stymuluje różne sposoby myślenia w grupie. | Kryteria weryfikacji – wykorzystuje artefakty, cytaty lub inne inspiracje w pracy z uczestnikami sesji facylitowanej,– stosuje techniki facylitacji sprzyjające kreatywności, – aktywizuje uczestników sesji facylitowanej o różnych potrzebach odnośnie do sposobu pracy, biorąc pod uwagę ich preferencje, – docenia generowanie pomysłów bez odnoszenia się do ich treści. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Doskonali warsztat facylitatora. | Kryteria weryfikacji - tworzy plan działań doskonalących swój warsztat zawodowy, – bierze udział w działaniach doskonalących swój warsztat zawodowy, np. konferencje, szkolenia, kursy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Pogłębia samoświadomość. | Kryteria weryfikacji - oddaje refleksji własne zachowania, emocje i rezultaty pracy, – modyfikuje swoje zachowania w efekcie autoobserwacji, – omawia potencjalny wpływ swoich wartości i przekonań na pracę facylitatora, – pozyskuje informację zwrotną dotyczącą swojej pracy od zamawiającego lub uczestników sesji facylitowanych, – opisuje wpływ własnych zachowań na grupę i zachowań grupy na siebie. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kwalifikacje zarejestrowane w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji
- KwalifikacjeFacylitowanie - prowadzenie spotkań grupowych
- Kod kwalifikacji w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęMoverno Tomasz Mielcarek
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoVIDEN Agnieszka Buśk
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
PROGRAM SZKOLENIA
1. Zarządzanie relacją z interesariuszami (23 godziny)
- Rola interesariuszy w facylitacji – identyfikacja i mapowanie
- Analiza potrzeb klienta – narzędzia diagnozy
- Definiowanie celów procesu facylitacji
- Ustalanie warunków sesji facylitowanej
- Ewaluacja i pozyskiwanie informacji zwrotnej
2. Planowanie procesu pracy grupy (21 godzin)
- Dynamika grupowa – etapy rozwoju zespołu
- Style myślenia i działania – ich wpływ na proces
- Metody facylitacji – przegląd i zastosowania
- Planowanie sesji – tworzenie scenariusza
- Dobór technik facylitacyjnych do celu spotkania
3. Prowadzenie pracy grupy podczas sesji faclitowanej (53 godziny)
- Projektowanie aktywności sprzyjających partycypacji
- Organizacja przestrzeni i warunków (offline/online/hybryda)
- Komunikacja facylitatora – aktywne słuchanie i pytania
- Tworzenie przestrzeni do wypowiedzi wszystkich uczestników
- Utrzymywanie koncentracji na celu
- Elastyczne reagowanie i modyfikacja procesu
- Zarządzanie energią grupy
- Neutralność facylitatora – praktyczne strategie
- Zarządzanie sytuacjami konfliktowymi
- Narzędzia rozwiązywania konfliktów w grupie
- Stymulowanie kreatywności i myślenia dywergencyjnego
- Facylitacja podejmowania decyzji
- Dokumentowanie i prezentowanie efektów pracy grupy
- Podsumowanie i domykanie procesu facylitacji
4. Tworzenie ścieżki samorozwoju w roli facylitatora (23 godziny)
- Refleksja i samoświadomość w pracy facylitatora
- Autoobserwacja – narzędzia i praktyki
- Informacja zwrotna – jak ją przyjmować i wykorzystywać
- Planowanie własnego rozwoju zawodowego
- Superwizja i uczenie się od innych facylitatorów
- Etyka facylitacji i granice roli facylitatora
5. Przeprowadzenie 10 procesów facylitacji (realizowane we własnym zakresie przez uczestnika szkolenia)
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 16 Zarządzanie relacją z interesariuszami | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 20-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 05:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 16 Zarządzanie relacją z interesariuszami | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 21-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 16 Zarządzanie relacją z interesariuszami | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 22-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 05:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 16 Planowanie procesu pracy grupy | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 24-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 05:45 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 16 Planowanie procesu pracy grupy | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 25-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 05:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 16 Planowanie procesu pracy grupy | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 05:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 16 Prowadzenie pracy grupy podczas sesji facylitowanej | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 16 Prowadzenie pracy grupy podczas sesji facylitowanej | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 28-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 16 Prowadzenie pracy grupy podczas sesji facylitowanej | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 16 Prowadzenie pracy grupy podczas sesji facylitowanej | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 16 Prowadzenie pracy grupy podczas sesji facylitowanej | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 12-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 16 Prowadzenie pracy grupy podczas sesji facylitowanej | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 13-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 20:05 | Liczba godzin 04:05 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 16 Prowadzenie pracy grupy podczas sesji facylitowanej | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 19-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 16 Tworzenie ścieżki samorozwoju w roli facylitatora | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 24-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 20:30 | Liczba godzin 05:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 16 Tworzenie ścieżki samorozwoju w roli facylitatora | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 16 Tworzenie ścieżki samorozwoju w roli facylitatora | Prowadzący Agnieszka Kopeć-Fila | Data realizacji zajęć 26-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 06:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 14 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 14 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 116,67 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 116,67 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 500,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 500,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 3 000,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 3 000,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Agnieszka Kopeć-Fila
Jako trener umiejętności społecznych SST, mediator rówieśniczy, tutor i mentor wspiera młodzież oraz dorosłych w rozwoju kompetencji osobistych i zawodowych.
Ukończyła liczne studia podyplomowe, m.in. z coachingu, andragogiki, przedsiębiorczości, edukacji dla bezpieczeństwa oraz interwencji kryzysowej, dzięki czemu elastycznie dopasowuje metody pracy do potrzeb uczestników.
Pełniła funkcje nauczyciela, dyrektora szkoły oraz doradcy w ogólnopolskich projektach (m.in. „Szkoła dla Innowatora”, Akademia Liderów Oświaty), zdobywając wiedzę i praktykę w zarządzaniu zespołami, komunikacji, negocjacjach i rozwiązywaniu konfliktów.
Współpracuje z instytucjami i firmami jako trener, prowadząc szkolenia zawodowe i treningi kompetencji społecznych.
Jej pasją jest rozwijanie potencjału ludzi – wspiera budowanie marki osobistej, rozwój umiejętności miękkich i kreatywne podejście do wyzwań. Charakteryzuje się empatią, otwartością i wysokim profesjonalizmem.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia "Facylitowanie - prowadzenie zajęć grupowych" otrzymują pełne wsparcie edukacyjne w postaci nowoczesnych materiałów szkoleniowych.
Materiały szkoleniowe:
- zeszyt
- teczka
- długopis
- skrypt
Dodatkowo każdy uczestnik otrzyma zestaw materiałów uzupełniających w wersji PDF.
Organizacja przerw podczas zajęć teoretycznych:
Podczas zajęć teoretycznych przewidziane są regularne przerwy, których liczba i długość dostosowywana jest do długości bloku szkoleniowego oraz potrzeb uczestników. Zazwyczaj stosuje się:
- jedną przerwę ok. 10 minut po każdych 90 minutach zajęć, w przypadku dłuższych bloków szkoleniowych
- jedną dłuższą przerwę (20–25 minut) w połowie dnia szkoleniowego.
Harmonogram przerw może być modyfikowany w porozumieniu z grupą, z zachowaniem komfortu pracy i efektywności nauki.
Całość zajęć praktycznych - przeprowadzenie min. 10 procesów facylitacji zostanie zrealizowana nie później niż do dnia zakończenia usługi wpisanej w BUR.
Warunki uczestnictwa
Aby wziąć udział w szkoleniu "Facylitowanie - prowadzenie zajęć grupowych", uczestnik musi spełnić następujące wymagania formalne:
- Wiek: ukończone 18 lat,
- Posiadać minimum wykształcenie średnie (w przypadku osób, które chcą przystąpić do egzaminu potwierdzające nabycie kwalifikacji jako facylitator wpisanych do Zintegrowanego Rejestru Kwalifikacji),
- Z własnej inicjatywy chce podnieść swoje umiejętności, kompetencje lub nabyć kwalifikacje.
Informacje dodatkowe
Realizując usługę, placówka zobowiązuje się do zapewnienia pełnej dostępności zgodnie z przepisami ustawy o dostępności:
Dostępność architektoniczna
Usługa realizowana jest w lokalizacjach pozbawionych barier architektonicznych lub z zapewnioną alternatywną formą udziału dla osób z niepełnosprawnościami (wsparcie asystenta, zajęcia indywidualne).
Dostępność cyfrowa
Materiały dydaktyczne oraz platformy e-learningowe wykorzystywane w procesie szkoleniowym spełniają wymagania WCAG 2.2 na poz. AA oraz ustawowe wymogi dotyczące dostępności cyfrowej.
Dostępność infor.-komunikacyjna
Uczestnicy mają zapewniony kontakt z organizatorem i instruktorami w formie dla nich zrozumiałej i dostępnej. Na życzenie możliwe jest m.in. przekazanie materiałów w łatwym tekście, zapewnienie dodatkowego wsparcia lub tłumaczenia ustnego.
Oświadczamy, że podejmujemy wszelkie niezbędne działania w celu zapewnienia równego dostępu do oferowanych usług każdej osobie, bez względu na jej potrzeby i ograniczenia.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Ułatwiony dostęp dla osób z niepełnosprawnościami, w tym podjazdy, szerokie drzwi i dostępne toalet.