Doskonalenie kompetencji w ramach rejsu stażowo-szkoleniowego dla osób chcących podnieść swoje kwalifikacje Jachtowego Sternika Żeglarskiego lub Sternika Morskiego.
Doskonalenie kompetencji w ramach rejsu stażowo-szkoleniowego dla osób chcących podnieść swoje kwalifikacje Jachtowego Sternika Żeglarskiego lub Sternika Morskiego.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Osoby posiadające już stopień Jachtowego Sternika Morskiego lub Żeglarza Jachtowego
Szkolenie adresowane jest do osób, które uzyskały już patent żeglarski (minimum stopień Żeglarza Jachtowego) i pragną rozwijać swoje umiejętności w kierunku bardziej samodzielnego prowadzenia jednostki, doskonalenia technik manewrowych, nawigacyjnych oraz dowódczych.
Ilość godzin na zalewie nie jest wliczana do egzaminu na sternika
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników4
- Data zakończenia rekrutacji27-03-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi40
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usług Szkoleniowo-Rozwojowych SUS 3.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem rejsu stażowo-szkoleniowego jest doskonalenie kompetencji poprzez zdobycie wymaganej wiedzy i praktycznych umiejętności nawigacji i manewrowania jednostkąEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik zdobywa wiedzę teoretyczną i praktyczną w zakresie prawa morskiego, zasad nawigacji, podstaw meteorologii oraz przepisów dotyczących ruchu jednostek pływających po szlakach wodnych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wykazuje się znajomością zasad prawa morskiego, rozpoznaje znaki i sygnały nawigacyjne, interpretuje prognozy pogody oraz stosuje zasady ruchu na akwenach morskich i śródlądowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik nabywa praktyczne umiejętności manewrowania jednostką żaglową i motorową o długości do 18 metrów, w tym: wykonywania manewrów portowych, cumowania, kotwiczenia oraz podejścia i odejścia od boi i kei. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi zaplanować i przeprowadzić manewry z użyciem żagli i silnika, bezpiecznie cumować jednostkę, rzucać i wybierać kotwicę oraz podejść do boi lub kei w zmiennych warunkach nawigacyjnych. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik nabywa umiejętności praktyczne w zakresie obsługi urządzeń pokładowych, takich jak: ploter nawigacyjny, odbiornik GPS, radio UKF oraz podstawowe przyrządy wspomagające nawigację i komunikację. | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi uruchomić, skonfigurować i wykorzystać urządzenia nawigacyjne i komunikacyjne (ploter, GPS, UKF) do planowania trasy, monitorowania pozycji jednostki i nadawania komunikatów. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Uczestnik zdobywa wiedzę i kompetencje praktyczne w zakresie podstawowych prac bosmańskich wykonywanych na jachtach, obejmujących obsługę lin, konserwację osprzętu, wiązanie węzłów i przygotowanie jednostki do żeglugi. | Kryteria weryfikacji Uczestnik prawidłowo rozpoznaje i stosuje podstawowe węzły żeglarskie, wykonuje buchtowanie lin, zna procedury konserwacyjne osprzętu oraz przygotowuje jacht do pracy manewrowej i żeglugi. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Cel biznesowy
Podniesienie poziomu kwalifikacji zawodowych poprzez nabycie praktycznych umiejętności nawigacyjnych i manewrowych, a w efekcie – zwiększenie możliwości zatrudnienia lub rozpoczęcia działalności w branży żeglarskiej.Efekt usługi
Uczestnik doskonali praktyczne umiejętności sterowania jednostką morską oraz potwierdzenie nabycia umiejętności.
Metoda potwierdzenia osiągnięcia efektu usługi
Uczestnik pozytywnie zaliczył wewnętrzną walidację kompetencji praktycznych i teoretycznych w zakresie manewrowania, nawigacji, obsługi urządzeń pokładowych i znajomości procedur bezpieczeństwa.
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Manewrowanie jachtem na silniku
- Odejście od kei i podejście do kei w różnych warunkach portowych
- Manewr podejścia do boi – techniki i bezpieczeństwo
- Rzucanie kotwicy oraz zasady kotwiczenia na różnych głębokościach i podłożach
- Reagowanie w sytuacji awaryjnej: człowiek za burtą (manewr z silnikiem)
- Manewrowanie jachtem na żaglach
- Wykonanie zwrotu przez sztag – technika i koordynacja załogi
- Wykonanie zwrotu przez rufę – bezpieczeństwo i kontrola kursu
- Reakcja na sytuację awaryjną pod żaglami: człowiek za burtą
Terminologia i budowa jachtu
- Podstawowa terminologia żeglarska
- Omówienie budowy jachtu – elementy pokładowe, olinowanie stałe i ruchome, osprzęt nawigacyjny
Prace bosmańskie i obsługa lin
- Nauka wiązania węzłów żeglarskich:
- ósemka
- ratowniczy
- płaski (prosty)
- wyblinka
- szotowy i szotowy podwójny
- chwyt stoperowy
- cumowniczy
- Umiejętność wiązania odbijaczy i ich rozmieszczania
- Prawidłowe knagowanie i buchtowanie lin
- Charakterystyka typów kotwic i zasady kotwiczenia
Bezpieczeństwo na jachcie
- Rodzaje i lokalizacja wyposażenia bezpieczeństwa na jachcie (środki ratunkowe, gaśnice, pirotechnika)
- Zasady ochrony przeciwpożarowej i procedury gaszenia pożarów
- Użycie indywidualnych środków ratunkowych: uprzęże, kamizelki ratunkowe
- Nadanie sygnału wzywania pomocy z użyciem radia UKF (DSC)
- Procedury ratownicze – w tym podjęcie rozbitka przez helikopter
- Podstawy pierwszej pomocy (zgodnie z wytycznymi MPZZM)
- Przegląd i omówienie Prawideł Ruchu na Morzu: nr 5, 7, 8, 9, 10 oraz 12–19
- Pozostałe prawidła – omówienie całościowego podejścia do bezpieczeństwa nawigacyjnego
Nawigacja klasyczna i elektroniczna
Definicje pozycji i ruchu jednostki:
- szerokość i długość geograficzna
- namiary i kursy rzeczywiste
- podstawowe terminy nawigacyjne
Mapy i publikacje nawigacyjne:
- interpretacja znaków, symboli i danych na mapie morskiej
- rodzaje publikacji nawigacyjnych (locje, spisy świateł, instrukcje nawigacyjne)
- zasady aktualizacji map i pomocy nawigacyjnych
Kompasy i kursy:
- pojęcie deklinacji i dewiacji
- techniki określania dewiacji kompasu
- wykorzystanie kompasów ręcznych
Praca na mapie:
- wyznaczanie pozycji z wykorzystaniem kursu, odległości, dryfu i znosu
- określanie pozycji z namiarów
- wyznaczanie kursu do sterowania z uwzględnieniem poprawki na wiatr i prądy
GPS i nawigacja elektroniczna:
- źródła linii pozycyjnych i ich dokładność
- działanie i ograniczenia systemów GPS
- zagrożenia związane z nadmiernym poleganiem na nawigacji elektronicznej
Pływy, prądy i znaki nawigacyjne
- Informacje o pływach i zagrożeniach wynikających z ich nieznajomości
- Znaki nawigacyjne: latarnie, pławy, stawy, charakterystyka świateł, system IALA A
Meteorologia morska
- Źródła informacji meteorologicznych i ich wykorzystanie podczas planowania rejsu
- Terminologia stosowana w prognozach (w tym skala Beauforta)
- Zrozumienie działania układów barycznych (niż, wyż, fronty)
- Uwzględnianie prognoz w planowaniu krótkich rejsów przybrzeżnych
Nawigacja w trudnych warunkach
- Pływanie w warunkach ograniczonej widoczności (np. mgła)
- Zastosowanie radia UKF z funkcją DSC w warunkach awaryjnych
- Nawigacja przy ograniczonej widoczności – planowanie, pilotaż, sygnalizacja
Pilotaż portowy
- Planowanie podejść do portów z wykorzystaniem:
- namiarów i nabieżników
- publikacji nawigacyjnych
- systemu IALA
- Sporządzanie planów wejścia do portu, uwzględniających aktualne warunki i lokalne ograniczenia
Odpowiedzialność środowiskowa
- Przeciwdziałanie zanieczyszczaniu środowiska morskiego
- Zasady ochrony ekosystemów morskich i odpowiedzialność sternika za ślad środowiskowy jednostki
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 7 Wprowadzenie, część teoretyczna | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 06-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 7 Rejs stażowy, praktyka | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 07-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 7 Rejs stażowy, praktyka | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 08-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 7 Rejs stażowy, praktyka | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 09-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 7 Rejs stażowy, praktyka | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 10-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 7 Rejs stażowy, praktyka | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 11-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 7 Walidacja końcowa | Prowadzący Damian Gaweł | Data realizacji zajęć 12-04-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 03:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 075,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 76,88 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 62,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Damian Gaweł
Cechuje go profesjonalizm, komunikatywność i indywidualne podejście do każdego uczestnika. Potrafi w przystępny sposób przekazywać wiedzę z zakresu nawigacji, meteorologii, obsługi jednostki oraz procedur obowiązujących na wodach morskich i śródlądowych. Uczestnicy jego szkoleń szczególnie cenią sobie praktyczne podejście, klarowność instrukcji oraz przyjazną atmosferę podczas zajęć.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały z części teoretycznej dla uczestników.
Warunki uczestnictwa
Ukończone 18 lat.
Patent Sternika Jachtowego Sternika Morskiego.
Adres
Adres
Jezioro Wapnica, położone w sercu malowniczej Wyspy Wolin, to unikalny akwen o turkusowej barwie wody i wyjątkowych walorach przyrodniczych. Nasza baza szkoleniowa zlokalizowana jest bezpośrednio przy brzegu jeziora, co stwarza komfortowe warunki do nauki i treningu żeglarskiego. Zbiornik, otoczony lasami i terenami chronionymi, zapewnia spokojną atmosferę oraz doskonałe warunki wiatrowe, idealne do zdobywania praktycznych umiejętności żeglarskich.