Kurs NeuroOddech
Kurs NeuroOddech
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Grupa docelowa usługi
Kurs przeznaczony dla:
- logopedów,
- neurologopedów,
- fizjoterapeutów,
- lekarzy,
- psychologów,
- pedagogów,
- terapeutów,
- masażystów,
- trenerów personalnych,
- instruktorów jogi,
- instruktorów śpiewu,
- instruktorów tańca,
- osób pracujących z oddechem, głosem i/lub ruchem
- osób, które chcą lepiej wspierać siebie, swoich pacjentów, klientów czy podopiecznych, łącząc teorię z praktycznym doświadczeniem
Usługa adresowana jest również do uczestników projektów: Kierunek-Rozwój, Akademia HR, Regionalny Fundusz Szkoleniowy II, Małopolski pociąg do kariery - sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem, Lubuskie Bony Rozwojowe.
Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji14-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Kurs przygotowuje uczestnika do rozpoznawania zaburzeń oddychania, stosowania testów funkcjonalnych, synchronizacji oddechu ze stanem psychoemocjonalnym oraz autonomicznym układem nerwowym, a także samodzielnej pracy z oddechem nowopoznanymi metodami.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik zna budowę i funkcje podstawowych struktur układu oddechowego (nos, gardło, kręgosłup piersiowy, żebra, przepona, miednica) , rozumie mechanikę prawidłowego oddechu oraz rolę CO₂ w regulacji procesu oddychania. | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie charakteryzuje budowę układu oddechowego oraz określa rolę CO₂ w regulacji oddechu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje ćwiczenia zwiększające świadomość oddechu w różnych pozycjach. | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie wykonuje test BOLT i interpretuje jego wynik | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje rolę nerwu błędnego i układu przywspółczulnego w kontroli oddechu oraz rozumie zależność pomiędzy wzorcami oddechowymi a emocjami | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje rolę nerwu błędnego i osi HPA. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Potrafi rozróżnia charakterystyczne wzorce oddechowe związane z emocjami oraz stosuje techniki oddechowe do redukcji stresu i napięcia emocjonalnego. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wykonuje techniki regulacyjne i opisuje subiektywne efekty. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uczestnik określa zasady obserwacji postawy i ruchomości w kontekście oddechu oraz określa podstawowe zasady prowadzenia mini-anamnezy | Kryteria weryfikacji Uczestnik przeprowadza mini-wywiad | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik prowadzi dokumentację obserwacji i wyciągać podstawowe wnioski. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wyciąga podstawowe wnioski na podstawie prowadzonej dokumentacji i obserwacji | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uczestnik określa wpływ wzorców oddechowych na kręgosłup, miednicę i napięcia mięśniowo-powięziowe. | Kryteria weryfikacji Uczestnik określa zależności oddechu i postawy | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje ćwiczenia mobilizacyjne i aktywizujące przeponę. | Kryteria weryfikacji Uczestnik łączy oddech z mobilizacją klatki piersiowej i kręgosłupa | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uczestnik określa podstawowe techniki pracy z przeponą i fazami oddechu. | Kryteria weryfikacji Uczestnik określa subiektywne wrażenia i efekty pracy. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uczestnik określa główne podejścia i szkoły pracy z oddechem (Buteyko, Wim Hof, Rebirthing, Pranajama). | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie wykonuje wybrane elementy (np. zatrzymania, intensywny oddech). | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje techniki relaksacyjne (box breathing, coherence, 4–7–8). | Kryteria weryfikacji Uczestnik definiuje rolę oddechu w regeneracji i śnie. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik łączy różne formy oddychania z ruchem i napięciem mięśniowym. | Kryteria weryfikacji Uczestnik przygotowuje plan pracy oddechowej dla przykładowego klienta. | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie celu: Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Celem łatwiejszego osiągnięcia celu głównego uczestnicy powinni zapoznać się z materiałami dydaktycznymi otrzymanymi na kursie oraz zapoznać się z ogólnodostępną literatura naukową.
Wcześniejsze przygotowanie, żeby uczestniczyć w usłudze podnoszącej kompetencje/kwalifikacje: Uczestnicy powinni znać anatomię i fizjologię człowieka. Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną.
Uczestnik po ukończeniu kursu będzie przygotowany do rozpoznawania zaburzeń oddychania, stosowania testów funkcjonalnych, synchronizacji oddechu ze stanem psychoemocjonalnym oraz autonomicznym układem nerwowym, a także samodzielnej pracy z oddechem nowopoznanymi metodami.
Szkolenie prowadzone będzie z wykorzystaniem metod aktywizujących i interaktywnych: dyskusja, warsztaty, praca własna, pogadanka, casy indywidualne i grupowe, symulacje, praca na własnych zasobach
Forma: rozmowa na żywo, czat, współdzielenie i udostępnianie ekranu oraz efektów pracy własnej
Czas: 16 godzin dydaktycznych
POGRAM KURSU :
Moduł 1 Anatomia i fizjologia oddechu
• Budowa układu oddechowego: nos, gardło, twarzoczaszka, żebra, kręgosłup piersiowy, przepona, trzewia, miednica
• Mechanika prawidłowego oddechu i rola CO₂ w regulacji całego procesu
• Ocena oddechu: test BOLT i pomiary oddechowe
• Wpływ oddechu na organizm i układy: krążenia, nerwowy,
• Świadomość oddechu w różnych pozycjach, test funkcjonalny toru oddechowego, ocena i samoocena jakości oddechu
Moduł 2 Psychologia oddechu i regulacja emocji oraz stresu
• Rola nerwu błędnego i układu przywspółczulnego w kontroli oddechu
• Wzorce oddechowe a emocje (lęk, złość, ekscytacja)
• Oddech jako narzędzie regulacji stresu - omówienie osi HPA (kortyzol) i wpływu oddechu na AUN
• Zaburzenia oddechowe i psychiczne: ataki paniki, PTSD, przewlekła hiperwentylacja – przykłady kliniczne
• Integracja z praktyką uważności: mindfulness, medytacja i body awareness
• Techniki regulacyjne i świadome oddechanie
Moduł 3 Diagnostyka i ocena wzorców oddechowych
• Obserwacja postawy i ruchomości
• Testy: BOLT, oddechowy w leżeniu, retencji oddechowej, mowy, rytmu i jakość oddechu
• Mini-anamneza i wywiad obserwacyjny
• Dokumentacja i interpretacja wyników
Moduł 4 Wzorce oddechowe a postawa ciała
• Wpływ wzorców oddechowych na kręgosłup i miednicę
• Przepona jako centrum posturalne
• Integracja oddechu z ruchem i mobilnością
• Funkcja oddechowa u pacjenta ze skoliozą
• Analiza typowych zaburzeń: garbienie się, „brzuch wciągnięty”, wypchnięcie mostka, unieruchomione żebra
• Testy i obserwacja toru oddechowego, samoocena jakości oddechu, otwieranie klatki, rotacje kręgosłupa, aktywizacja mięśni głębokich, praca z przeponą w ruchu, mobilizacja klatki i kręgosłupa, integracja oddechu z postawą i ruchem
Moduł 5 Świadomość oddechu - podstawowe ćwiczenia
• Ćwiczenia w pozycji siedzącej i leżącej
• Praca z przeponą – rozluźnianie brzucha, oddech 3-fazowy (brzuch–żebra–szczyt klatki)
• Wydłużenie wydechu: oddech 1:2 i 1:3, uspokojenie tętna i aktywacja układu przywspółczulnego
• Oddech z zatrzymaniami – jako narzędzie kontroli i uważności
• Rytmizacja i liczenie: synchronizacja ciała i umysłu
Moduł 6 Przegląd technik oddechowych
• Metody: Buteyko, Wim Hof, Rebirthing i Breathwork, Pranajama (joga)
• Retencje, intensywny oddech, techniki balansujące
• Stosowanie danych podejść, łączenie ich i bezpieczeństwo
Moduł 7 Oddech terapeutyczny i relaksacyjny
• Techniki relaksacyjne: box breathing, coherence breathing, oddech 4–7–8
• Wizualizacje i skan ciała z oddechem
• Praca z napięciem i snem
• Medytacja prowadzona z koncentracją na oddechu (prowadzenie przez trenera)
Moduł 8 Integracja i praktyka terapeutyczna
• Przeponowe formy oddychania
• Praca z oddechem w pozycjach funkcjonalnych
• Oddech a napięcie mięśniowe
• Integracja oddechu z ruchem i rytmem ciała
Trener włączy test w formie elektronicznej, przy zastrzeżeniu, że nie będzie ingerować w jakiejkolwiek formie w ocenę wyników testu ani w proces jego wypełniania. Trener zbierze od uczestników dowody i deklaracje w wersji elektronicznej (udostępnione mu na e-maila lub czat), które zostaną udostępnione walidatorowi, celem ich walidacji.
Z kolei osoba walidująca będzie włączona dopiero na etapie oceny i weryfikacji efektów uczenia się uczestników, wraz z analizą dowodów i deklaracji. Nie bierze bezpośrednio udziału w działaniach związanych z tworzeniem i kompletowaniem dokumentacji walidacyjnej.
Dokonanie weryfikacji testów oraz analiza zebranych dowodów i deklaracji - walidacja prowadzona stacjonarnie pod adresem:
ul. Grudziądzka 3, 85-130 Bydgoszcz
Kurs trwa 16 godz. dydaktycznych, co stanowi 12 godz. zegarowych. 1h dydaktyczna (szkoleniowa) = 45 min
Liczba godzin kursu obejmuje zajęcia teoretyczne – 4 godziny dydaktyczne, oraz zajęcia praktyczne – 12 godzin dydaktycznych.
Metoda weryfikacji obecności - lista obecności uczestników kursu.
Zaliczenie testu - minimum 70% poprawnych odpowiedzi.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 8 ModułI | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 15-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 20:00 | Godzina zakończenia 21:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 8 Moduł II | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 22-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 20:00 | Godzina zakończenia 21:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 8 Moduł III | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 13-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 20:00 | Godzina zakończenia 21:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 8 Moduł IV | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 19-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 20:00 | Godzina zakończenia 21:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 8 Moduł V | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 26-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 20:00 | Godzina zakończenia 21:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 8 Moduł VI | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 03-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 20:00 | Godzina zakończenia 21:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 8 Moduł VII | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 10-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 20:00 | Godzina zakończenia 21:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 8 Moduł VIII | Prowadzący dr n. med. Marian Majchrzycki D.O. | Data realizacji zajęć 15-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 20:00 | Godzina zakończenia 21:30 | Liczba godzin 01:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 125,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 125,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr n. med. Marian Majchrzycki D.O.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
- certyfikat ukończenia szkolenia,
- dostęp do nagrań ze szkolenia,
- skrypt ze szkolenia,
- karty pracy w formacie PDF,
- dodatkowe materiały edukacyjne, w tym kursy online i artykuły eksperckie,
Warunki uczestnictwa
Uczestnik ma zapewniony sprzęt komputerowy we własnym zakresie z dostępem do kamery i mikrofonu
Uczestnik powinien zapisać się na usługę na 1 dzień przed terminem jej rozpoczęcia, w przypadku usług zdalnych co najmniej 4 dni przed
Obecność - wymagane co najmniej 80% obecności
Uczestnik przyjmuje do wiadomości i wyraża zgodę, na utrwalanie jego wizerunku w trakcie realizacji usługi w postaci robienia screenów, aby udokumentować jego udział w usłudze - warunek konieczny do rozliczenia usługi
Dostawca usługi zapewnia realizację u. rozwojowej uwzględniając potrzeby osób z niepełnosprawnościami (w tym również dla osób ze szczególnymi potrzebami) zgodnie ze Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027. Zatem uczestnik ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi z uwagi na posiadaną niepełnosprawność powinien na co najmniej 7 dni kalendarzowych przed terminem rozpoczęcia realizacji usługi złość Organizatorowi dodatkowe wymagania/swoje potrzeby dot. umożliwieni mu uczestnictwa.
Informacje dodatkowe
Podstawa zwolnienia z VAT:
art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a Ustawa o podatku od towarów i usług
Kurs nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności Organizator nie pokrywa oraz nie dokonuje zwrotu kosztów związanych z dojazdem uczestnika na usługę, jego zakwaterowaniem oraz wyżywieniem.
Zawarto umowę z: WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek-Rozwój, WUP w Krakowie w ramach projektu "Małopolski pociąg do kariery" oraz "Nowy start w Małopolsce z EURESem", Lubuskie Bony Rozwojowe.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymagania techniczne dla uczestników szkolenia online
Sprzęt:
- komputer, laptop lub tablet z działającą kamerą i mikrofonem (zalecane słuchawki z mikrofonem dla lepszej jakości dźwięku),
- głośniki lub słuchawki,
- kamera internetowa (wbudowana lub zewnętrzna HD).
Łącze internetowe:
- stabilne połączenie szerokopasmowe: minimum 3 Mb/s, zalecane 10 Mb/s,
- możliwe korzystanie z Wi-Fi lub sieci 4G/LTE (zalecane łącze przewodowe dla większej stabilności).
System operacyjny:
- Windows 10 (Home, Pro, Enterprise; tryb S nieobsługiwany),
- Windows 11,
- macOS X 10.10 lub nowszy.
Oprogramowanie:
- aktualna wersja aplikacji Zoom (lub innej wskazanej przez organizatora: MS Teams / ClickMeeting),
- możliwość korzystania także przez aktualną przeglądarkę internetową (Chrome, Edge, Firefox),
- konto w aplikacji nie jest wymagane.
Dodatkowe wymagania:
- możliwość odbierania linków i materiałów szkoleniowych drogą mailową,
- spokojne i ciche miejsce do pracy z minimalnym poziomem zakłóceń,
- aktualne oprogramowanie antywirusowe,
- zalecane wcześniejsze przetestowanie kamery, mikrofonu i połączenia internetowego (np. w pokoju testowym Zoom).