Neurologopedia – studia podyplomowe
Neurologopedia – studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Logopedia
- Grupa docelowa usługi
Neurologopeda posiada uprawnienia do pracy w placówkach służby zdrowia o charakterze zamkniętym (oddziały rehabilitacji, neurologii, psychiatrii), do pracy w placówkach specjalnych (z osobami upośledzonymi umysłowo, z mózgowym porażeniem dziecięcym), jak również do posługiwania się tytułem zawodowym „neurologopeda” w praktyce prywatnej.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników40
- Data zakończenia rekrutacji20-03-2026
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi285
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest uzyskanie wiedzy niezbędnej do specjalizacji w zakresie neurologopedii oraz kwalifikacji neurologopedy. Ukończenie studiów nie jest równoznaczne z uzyskaniem tytułu specjalisty neurologopedy w ramach służby zdrowia. Studia zapewniają niezbędne przygotowanie teoretyczne, bez wymaganego przepisami stażu.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się W ZAKRESIE WIEDZY:• Absolwent w podstawowym zakresie definiuje pojęcia i teorie związane znaczeniem neurologopedii w systemie nauk oraz w organizacji systemu opieki i ochrony zdrowia na poziomie krajowym. • Absolwent definiuje powiązania neurologopedii z innymi dziedzinami nauk, zwłaszcza z naukami językoznawczymi, pedagogicznymi i naukami o zdrowiu, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych. • Absolwent w podstawowym zakresie definiuje pojęcia dotyczącą budowy i funkcjonowania centralnego układu nerwowego, wie, jakie ograniczenia wynikają z jego uszkodzeń lub niedorozwoju na różnych etapach życia człowieka (od okresu prenatalnego do później starości) | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie definiuje kluczowe pojęcia dotyczące neurologopedii oraz wyjaśnia ich rolę w opiece zdrowotnej.Uczestnik wskazuje oraz charakteryzuje zależności między neurologopedią a innymi dziedzinami nauki, podając konkretne przykłady. Uczestnik poprawnie opisuje struktury układu nerwowego oraz przedstawia przykłady konsekwencji jego uszkodzeń na różnych etapach życia. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W ZAKRESIE WIEDZY:• Absolwent charakteryzuje metodologię postępowania logopedycznego, mechanizm działania, zalety i skutki uboczne zabiegów terapeutycznych stosowanych w logopedii, charakteryzuje zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanych w terapii logopedyczne • Absolwent definiuje zasady programowania terapii neurologopedycznej dzieci, u których występują dysfunkcje lub uszkodzenia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego i wynikające z nich problemy z komunikacją • Absolwent charakteryzuje programowania terapii neurologopedycznej młodzieży i dorosłych, u których występują dysfunkcje lub uszkodzenia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego i wynikające z nich problemy z komunikacją | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie charakteryzuje etapy postępowania logopedycznego, wyjaśnia mechanizm działania wybranych zabiegów terapeutycznych oraz identyfikuje ich zalety i skutki uboczne.Uczestnik przedstawia zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanych w terapii logopedycznej oraz opisuje ich zastosowanie w praktyce. Uczestnik wyjaśnia kluczowe zasady programowania terapii neurologopedycznej dla dzieci, szczególnie w odniesieniu do problemów komunikacyjnych wynikających z dysfunkcji układu nerwowego. Uczestnik opisuje kroki postępowania oraz dostosowuje metody pracy terapeutycznej do potrzeb dzieci z uszkodzeniami układu nerwowego. Uczestnik opisuje zasady programowania terapii neurologopedycznej dla młodzieży i dorosłych z uszkodzeniami układu nerwowego. Uczestnik wskazuje odpowiednie metody terapeutyczne dla poszczególnych grup wiekowych, uwzględniając specyfikę problemów komunikacyjnych. Uczestnik dostosowuje plan terapii do indywidualnych potrzeb pacjentów, w zależności od stopnia i rodzaju uszkodzeń układu nerwowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W ZAKRESIE UMIEJETNOŚCI• Absolwent samodzielnie wyszukuje, analizuje i ocenia i integruje informacje z zakresu neurologopedii i nauk pomocniczych, wykorzystuje przy tym różne źródła i sposoby, potrafi podjąć działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową • Absolwent organizuje program efektywnej terapii i skutecznie ją poprowadzi • Absolwent prowadzi badania specjalistyczne oraz analizuje badania wykonane przez innych specjalistów (psycholog, foniatra) • Absolwent posługuje się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań terapeutycznych • Absolwent diagnozuje i programuje terapię neurologopedyczną młodzieży i dorosłych, u których występują dysfunkcje lub uszkodzenia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego i wynikające z nich problemy z komunikacją; dostosowuje metody pracy do potrzeb i możliwości pacjentów; modyfikuje terapię stosownie do celów | Kryteria weryfikacji Uczestnik potrafi wskazać odpowiednie źródła wiedzy, zanalizować i krytycznie ocenić zawarte w nich informacje oraz przedstawić ich praktyczne zastosowanie.Uczestnik tworzy indywidualny plan terapeutyczny na podstawie diagnozy pacjenta i dostosowuje metody terapeutyczne do jego potrzeb. Uczestnik potrafi prawidłowo przeprowadzić badanie diagnostyczne oraz zinterpretować wyniki badań przeprowadzonych przez inne osoby, z uwzględnieniem współpracy interdyscyplinarnej. Uczestnik podejmuje decyzje terapeutyczne zgodnie z normami etycznymi oraz wskazuje potencjalne skutki różnych metod terapii. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH• Absolwent samodzielnie wyszukuje, analizuje, ocenia, selekcjonuje i integruje informacje z zakresu neurologopedii i nauk pomocniczych, wykorzystuje przy tym różne źródła i sposoby. • Absolwent organizuje działania zmierzające do rozwijania zdolności i kierowania własną karierą zawodową • Absolwent opracowuje program efektywnej terapii i skutecznie ją poprowadzić • Absolwent przeprowadza badania specjalistyczne oraz zanalizować badania wykonane przez innych specjalistów (psycholog, foniatra) • Absolwent posługuje się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań terapeutycznych | Kryteria weryfikacji Uczestnik wyszukuje i selekcjonuje odpowiednie źródła naukowe oraz literaturę z zakresu neurologopedii i nauk pokrewnych, wykazując się znajomością różnorodnych baz danych i narzędzi badawczych.Uczestnik przeprowadza analizę zdobytych informacji oraz potrafi je zintegrować w kontekście pracy terapeutycznej. Uczestnik opracowuje plan rozwoju zawodowego, uwzględniając indywidualne cele, potrzeby oraz zasoby. Uczestnik identyfikuje możliwości rozwoju zawodowego w obszarze neurologopedii, w tym udział w konferencjach, szkoleniach oraz programach rozwojowych. Uczestnik przygotowuje program terapii dostosowany do indywidualnych potrzeb pacjenta, uwzględniając specyfikę problemów neurologopedycznych. Uczestnik skutecznie prowadzi terapię, monitoruje postępy pacjenta i wprowadza modyfikacje w programie terapii w razie potrzeby. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W ZAKRESIE KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH • Absolwent diagnozuje i programuje terapię neurologopedyczną młodzieży i dorosłych, u których występują dysfunkcje lub uszkodzenia ośrodkowego i obwodowego układu nerwowego i wynikające z nich problemy z komunikacją; dostosowuje metody pracy do potrzeb i możliwości pacjentów; modyfikuje terapię stosownie do celów | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie przeprowadza wywiad oraz badanie diagnostyczne w zakresie neurologopedii.Uczestnik interpretuje wyniki badań przeprowadzonych przez innych specjalistów i potrafi je uwzględnić w planowaniu terapii. Uczestnik identyfikuje i omawia zasady etyczne w pracy neurologopedy oraz analizuje sytuacje, w których mogą wystąpić dylematy etyczne. Uczestnik przewiduje skutki działań terapeutycznych i podejmuje decyzje w oparciu o zasady etyczne. Uczestnik przeprowadza kompleksową diagnozę neurologopedyczną i opracowuje plan terapii dostosowany do potrzeb i możliwości pacjenta. Uczestnik monitoruje postępy pacjenta i modyfikuje terapię w zależności od zmian stanu zdrowia oraz celów terapeutycznych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W zakresie wiedzy:• Absolwent definiuje metodologię postępowania logopedycznego, mechanizm działania, zalety i skutki uboczne zabiegów terapeutycznych stosowanych w logopedii, charakteryzuje zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanych w terapii logopedycznej | Kryteria weryfikacji Uczestnik poprawnie definiuje i opisuje metodologię stosowaną w logopedii, wyjaśnia mechanizmy działania wybranych zabiegów terapeutycznych oraz rozpoznaje ich skutki uboczne.Uczestnik charakteryzuje zasady funkcjonowania sprzętu i aparatury stosowanej w logopedii, określając ich rolę w procesie terapeutycznym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Lp. | Nazwa przedmiotu | Liczba godzin zajęć teoretycznych | Liczba godzin zajęć praktycznych | Liczba punktów ECTS |
1. | Afazja w neurologii klinicznej | 7 | 8 | 1 |
2. | Neurofizjologiczny, socjologiczny, rehabilitacyjny kontekst zaburzeń mowy | 8 | 22 | 2 |
3. | Komunikacja alternatywna i wspomagająca | 5 | 5 | 1 |
4. | Fizjoterapia | 8 | 8 | 2 |
5. | Muzykoterapia i arteterapia | 8 | 8 | 2 |
6. | Wybrane aspekty językowe w neurologopedii | 5 | 5 | 1 |
7. | Diagnostyka neurofizjologiczna | - | 10 | 2 |
8. | Psychoterapia | - | 10 | 1 |
9. | Wybrane zagadnienia z neuroanatomii, neurofizjologii i patologii mowy | 5 | 5 | 1 |
10. | Neurologiczny aspekt dysartrii i jąkania | - | 5 | 1 |
11. | Zaburzenia mowy w uszkodzeniach układu nerwowego u dzieci | - | 8 | 2 |
12. | Techniki terapeutyczne stosowane w neurologicznych zaburzeniach mowy u dzieci | - | 10 | 2 |
13. | Zaburzenia komunikacji językowej w aspekcie neurologii | 5 | 5 | 1 |
14. | Ćwiczenia praktyczne z zakresu diagnozy i terapii neurologicznych zaburzeń mowy | - | 110 | 10 |
15. | Wprowadzenie do metody integracji sensorycznej | - | 5 | 1 |
16. | Zastosowanie metody integracji sensorycznej w terapii logopedycznej | - | 10 | 2 |
Razem: | 51 | 234 | 32 |
Liczba godzin: 285
Informacje dodatkowe
- Studia kierowane są do logopedów - osób które ukończyły studia magisterskie z logopedii lub czterosemestralne studia podyplomowe z logopedii.
- Czas trwania: 2 semestry.
- Podstawa zaliczenia: studia kończą się 2 egzaminami po każdym semestrze studiów.
- Dni odbywania się zajęć: wybrane soboty i niedziele
Organizator studiów zastrzega sobie możliwość wprowadzenia zmian w programie studiów.
Neurologopedia - głównym celem studiów studiów podyplomowych jest przygotowanie słuchaczy do wspierania neurologopedycznej dzieci i osób dorosłych
Czas trwania studiów: dwa semestry
Rodzaj dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów podyplomowych: Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego Program na studiach podyplomowych jest zgodny z przepisami Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450).
Łączna liczba punktów ECTS: 32
Program studiów podyplomowych Neurologopedia obejmuje 285 h zajęć dydaktycznych (jedna godzina dydaktyczna to 45 minut).
Akademia WSB realizuje studia w formie mieszanej. Większość zajęć odbywa się w formie zdalnej, w semestrze jeden weekendowy zjazd odbywa się stacjonarnie w Cieszynie, w budynku Akademii WSB
Przerwy nie wliczają się w czas usługi.
Zajęcia na studiach prowadzone będą w formie ćwiczeń, wykładów, dyskusji, wymiany doświadczeń, rozmowy na żywo, chat, ćwiczeń w podgrupach oraz case study.
Studia realizowane w formie zdalnej poprzez platformy ClickMeeting orazTeams
Studia kierowane są do logopedów - osób które ukończyły studia magisterskie z logopedii lub czterosemestralne studia podyplomowe z logopedii.
Sposób walidacji: studia kończą się 2 egzaminami w formie testów pisemnych realizowanych zdalnie, po każdym semestrze studiów.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 19,65 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 19,65 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Agnieszka Hankus
Joanna Czapla
Swoją karierę zawodową rozpoczęła jako nauczycielka dzieci młodszych, co pozwoliło jej na zdobycie cennego doświadczenia w pracy z najmłodszymi. Następnie skoncentrowała się na terapii logopedycznej, prowadząc diagnozę i terapię zaburzeń mowy oraz komunikacji. Jest autorką licznych materiałów edukacyjnych, w tym filmów szkoleniowych i artykułów, które są wykorzystywane przez innych specjalistów w dziedzinie logopedii.
W okresie ostatnich 5 lat prowadzi prywatny gabinet logopedyczny "Sygmus" w Siemianowicach Śląskich, gdzie oferuje diagnozę i terapię logopedyczną oraz neurologopedyczną, a także zajęcia z glottodydaktyki.
Aleksander Meryk
W ciągu ostatnich pięciu lat Aleksander Meryk intensywnie rozwijał swoją praktykę terapeutyczną, koncentrując się na integracji różnych form terapii artystycznych w procesie leczenia. Prowadził liczne warsztaty i szkolenia z zakresu arteterapii i muzykoterapii, dzieląc się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi specjalistami. Jego zaangażowanie w rozwój tych dziedzin przyczyniło się do popularyzacji terapii opartych na sztuce w Polsce.
Dzięki swojemu wszechstronnemu wykształceniu i bogatemu doświadczeniu praktycznemu, Aleksander Meryk wnosi istotny wkład w rozwój psychoterapii oraz terapii artystycznych, łącząc nowoczesne podejście terapeutyczne z praktycznym doświadczeniem.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują materiały z wytypowanych zajęć po ich realizacji.
Warunki uczestnictwa
Studia kierowane są do logopedów - osób które ukończyły studia magisterskie z logopedii lub czterosemestralne studia podyplomowe z logopedii.
Warunkiem uczestnictwa w usłudze jest dokonanie wpłaty opłaty wpisowej w kwocie 300 zł.
Ukończone studia na kierunku Logopedia.
Uczestnik zobowiązany jest do przystąpienia do egzaminów semestralnych i uzyskania oceny pozytywnej.
Zapis w BUR nie jest równoznaczny z przyjęciem na studia w Uczelni. Warunkiem przyjęcia na studia w Uczelni jest dokonanie rejestracji w systemie internetowej rekrutacji oraz złożenie kompletu dokumentów
Informacje dodatkowe
1 godzina zajęć w Akademii WSB = 45 min. zajęć dydaktycznych
285 godzin zajęć
Usługi realizowane przez Akademię WSB są zwolnione z VAT na podstawie Art. 43 ust. 1 pkt. 26 ustawy o Vat i §3 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20.12.2013 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Warunkiem uczestnictwa w usłudze jest dokonanie wpłaty oplaty wpisowej w kwocie 300 zł.
UWAGA! Harmonogram może ulec zmianie.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Zajęcia realizowane w formie mieszanej, część zdalna realizowana poprzez poprzez platformy ClickMeeting oraz Zoom
Minimalne wymagania sprzętowe, jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji: •Komputer stacjonarny/laptop z dostępem do Internetu
•Sprawny mikrofon i kamera internetowa (lub zintegrowane z laptopem)
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik: download 8 mb/s, upload 8 mb/s, ping 15 ms
Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów: Zalecamy wykorzystanie aktualnej wersji przeglądarki CHROME (zarówno na komputerach z systemem operacyjnym Windows jak i Apple
Adres
Adres
Dziekanat studiów podyplomowych dyżuruje codziennie i znajduje się w pokoju 207, gdzie studenci mogą uzyskać niezbędne informacje i wsparcie administracyjne.
Uczelnia oferuje nowoczesne sale dydaktyczne
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe