Kompleksowe szkolenie pilota drona (Pilot BSP) z Certyfikacją UE (STS-01): Zbieranie danych dronem do inspekcji termograficznych i ortofotomap dla OZE, geodezji i projektowania przestrzennego oraz transmisja obrazu na żywo
Kompleksowe szkolenie pilota drona (Pilot BSP) z Certyfikacją UE (STS-01): Zbieranie danych dronem do inspekcji termograficznych i ortofotomap dla OZE, geodezji i projektowania przestrzennego oraz transmisja obrazu na żywo
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Geodezja i kartografia
- Grupa docelowa usługi
Specjaliści z branży odnawialnych źródeł energii (OZE):
- W szczególności osoby zajmujące się projektowaniem, serwisem i diagnostyką instalacji fotowoltaicznych.
Firmy z branży geodezyjnej i projektowej:
- Przedsiębiorstwa zajmujące się tworzeniem ortofotomap, planowaniem przestrzennym, projektowaniem infrastruktury oraz monitoringiem terenów.
Firmy zajmujące się serwisem instalacji fotowoltaicznych:
- Właściciele i pracownicy firm świadczących usługi konserwacji, diagnostyki i oceny technicznej paneli PV.
Osoby indywidualne:
- Kandydaci pragnący zdobyć Certyfikację UE Pilota BSP (STS-01) oraz poszerzyć swoje możliwości zawodowe w zakresie inspekcji dronem.
Operatorzy dronów:
- Osoby posiadające podstawowe doświadczenie w pracy z dronami, które chcą poszerzyć kompetencje w zakresie inspekcji termograficznych oraz ortofotomap.
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników5
- Data zakończenia rekrutacji13-08-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi34
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 95a ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 roku Prawo lotnicze ( Dz. U. z 2023 r. poz. 2110 z późń. zm.)
- Zakres uprawnieńSTS-01
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem usługi jest przygotowanie uczestników do niezależnego planowania, przygotowania i wykonywania operacji dronowych (VLOS) w kategorii szczególnej (STS-01), zgodnie z przepisami UE i standardami bezpieczeństwa. Szkolenie obejmuje praktyczne i teoretyczne przygotowanie w zakresie zbierania danych do inspekcji termograficznych oraz tworzenia ortofotomap, na potrzeby OZE, geodezji i projektowania przestrzennego oraz transmitowanie obrazu na żywo z drona do zespołów w oddalonych lokalizacjach.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się a) (i) Znajomość i umiejętność wykonywania niezbędnych czynności przed lotem: Planowanie operacji, względy dotyczące przestrzeni powietrznej i ocena ryzyka na miejscu operacji. | Kryteria weryfikacji (i) A | Kandydat potrafi jasno określić cel operacji, uwzględniając jej założenia, ograniczenia i warunki lokalne. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (i) B | Kandydat zna metody określania granic przestrzeni i zapewnienia buforów bezpieczeństwa. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (i) C | Kandydat potrafi zidentyfikować i ocenić przeszkody oraz określić ich wpływ na bezpieczeństwo lotu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (i) D | Kandydat rozumie, jak topografia i przeszkody wpływają na warunki wiatru oraz bezpieczeństwo operacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (i) E | Kandydat zna i potrafi wykorzystać dostępne narzędzia do analizy przestrzeni powietrznej i jej ograniczeń. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (i) F | Kandydat potrafi ocenić techniczne możliwości BSP i dopasować je do wymagań operacyjnych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (i) G | Kandydat potrafi ocenić kompatybilność sprzętu i stabilność BSP z obciążeniem użytkowym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (i) H | Kandydat potrafi zastosować działania techniczne (np. kalibracja instrumentów BSP), proceduralne (zawarte w INOP, np. procedury awaryjne i zarządzanie ryzykiem) oraz organizacyjne (np. briefing zespołu), które zapewnią zgodność operacji z ograniczeniami przestrzeni operacyjnej i bufora ryzyka naziemnego oraz umożliwią bezpieczną reakcję w sytuacjach awaryjnych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (i) I | Kandydat potrafi złożyć plan miski do PAŻP i komunikować się z ATC i CTR oraz zna procedury obowiązujące w przestrzeni kontrolowanej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (i) J | Kandydat zna wymagania dotyczące dokumentacji i potrafi je potrafi zapewnić ich posiadanie na miejscu operacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się a) (ii) Znajomość i umiejętność wykonywania niezbędnych czynności przed lotem: Przegląd przedlotowy i konfiguracja systemu bezzałogowego statku powietrznego (w tym tryby lotu i zagrożenia związane ze źródłami energii). | Kryteria weryfikacji (ii) A | Kandydat potrafi ocenić stan techniczny BSP, identyfikując ewentualne usterki i zużycie komponentów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (ii) B | Kandydat potrafi sprawdzić i poprawnie zabezpieczyć wszystkie ruchome i demontowalne elementy BSP. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (ii) C | Kandydat potrafi zweryfikować, czy wersja firmware i ustawienia oprogramowania BSP są zgodne z wymaganiami operacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (ii) D | Kandydat potrafi poprawnie skalibrować systemy BSP, takie jak GPS, IMU czy kompas, zgodnie z wymaganiami operacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (ii) E | Kandydat potrafi rozpoznać wszelkie usterki lub braki w systemie, które mogą negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo operacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (ii) F | Kandydat potrafi ocenić poziom naładowania baterii i zaplanować operację w ramach ich ograniczeń. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (ii) G | Kandydat zna procedury i potrafi sprawdzić działanie systemu zakończenia lotu FTS ( Flight Termination System) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (ii) H | Kandydat potrafi zweryfikować stabilność i niezawodność połączenia z BSP oraz poprawność działania telemetryki. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (ii) I | Kandydat na pilota drona potrafi aktywować funkcję świadomości przestrzennej w BSP oraz skonfigurować ją. (jeżeli jest dostępna) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji (ii) J | Kandydat na pilota BSP potrafi skonfigurować system ograniczający wysokość i prędkość lotu. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się a) (iii) Zdolność do podstawowego przygotowania się przed lotem do zaistnienia sytuacji awaryjnej w trakcie lotu: W tym problemów z systemem bezzałogowego statku powietrznego, lub w wystąpienia w trakcie lotu zagrożenia kolizją w powietrzu i innych. | Kryteria weryfikacji Wskazuje odpowiednie czynności, adekwatne do problemów z BSP. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Przedstawia jak adekwatnie zareagować do zagrożenia kolizją z innym użytkownikiem przestrzeni lub ptakami. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Przedstawia jak adekwatnie zareagować do zagrożenia kolizją z przeszkodą na ziemi. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się b) (i) Znajomość i umiejętność zastosowania procedur w trakcie lotu: Prowadzenie skutecznej obserwacji i utrzymywanie bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) w każdym momencie, co obejmuje: posiadanie w każdym momencie orientacji sytua cyjnej w odniesieniu do danej lokalizacji pod względem przestrzeni opera cyjnej i pod kątem obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej, przeszkód, ukształtowania terenu oraz osób postronnych. | Kryteria weryfikacji Kontroluje położenie BSPS w przestrzeni powietrznej i podejmuje działania zapewniające utrzymanie bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS), uwzględniając granice przestrzeni operacyjnej, przeszkody, ukształtowanie terenu i warunki atmosferyczne oraz obecność osób postronnych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Korzysta z pomocy obserwatora, aby zapewnić utrzymanie bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS), uwzględniając granice przestrzeni operacyjnej, przeszkody, ukształtowanie terenu i warunki atmosferyczne oraz obecność osób postronnych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się b) (ii) Znajomość i umiejętność zastosowania procedur w trakcie lotu: Wykonywanie dokładnych i kontrolowanych manewrów w locie na różnych wysokościach i w różnych odległościach reprezentatywnych dla odnośnego STS (w tym lot w trybie manualnym/bez wsparcia globalnego systemu nawigacji satelitarnej lub w trybie równoważnym, jeżeli bezzałogowy statek powietrzny jest w niego wyposażony). | Kryteria weryfikacji Utrzymuje BSP w zawisie nad punktem. (GPS/ATTI) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Przechodzi z zawisu do lotu w przód/. (GPS/ATTI) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Zmienia wysokość w locie poziomym, wznosząc i obniżając BSP. (GPS/ATTI) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Zakręca w locie poziomym, utrzymując wysokość. (GPS/ATTI) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Kontroluje prędkości w locie poziomym.(GPS/ATTI) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Reaguje na wystąpienie awarii silnika/układu napędowego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Omijania przeszkody w locie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się b) (iii) Znajomość i umiejętność zastosowania procedur w trakcie lotu: Monitorowanie w czasie rzeczywistym stanu systemu bezzałogowego statku powietrznego i dotyczących go ograniczeń w zakresie maksymalnego czasu lotu. Lot w warunkach odbiegających od normy. | Kryteria weryfikacji Obserwuje moc w układzie napędowym i reaguje na jej spadek. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Zmienia trajektorię lotu, aby zapewnić bezpieczeństwo w powietrzu i na ziemi w sytuacjach odbiegających od normy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Zarządza sytuacją, w której dojdzie do uszkodzenia urządzenia pozycjonującego zainstalowanego w bezzałogowym statku powietrznym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Reaguje na sytuację wtargnięcia osoby postronnej w granice przestrzeni operacyjnej lub kontrolowanego obszaru naziemnego, w tym: dostosowuje trajektorię lotu, przerywa lot i ląduje. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Sprowadza BSP w granice przestrzeni lotu, jeśli znalazł się przestrzeni bezpieczeństwa. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Aktywuje system zakończenia lotu (FTS) zanim BSP opuści przestrzeń operacyjną. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Odzyskuje kontrolę nad BSP, gdy zostanie utracona łączność stosując adekwatne procedury. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się c) (i) Świadomość i umiejętność stosowania procedur po zakończeniu lotu:Wyłączenie i zabezpieczenie systemu bezzałogowego statku powietrznego. | Kryteria weryfikacji Wyłącza i dezaktywuje wszystkich systemy ( w tym FTS) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Kończy zgłoszenie wykonywania lotów (check-in). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Zabezpiecza SBSP do transportu i przechowywania. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się c) (ii) Znajomość i umiejętność wykonania wymaganych czynności po zakończeniu lotu: Kontrola po zakończeniu lotu i zarejestrowanie wszelkich istotnych danych dotyczących ogólnego stanu systemu bezzałogowego statku powietrznego (jego układów, komponentów i źródeł zasilania) oraz zmęczenia załogi. | Kryteria weryfikacji Kontroluje stan SBSP po zakończeniu lotu i odnotowuje wszelkie zauważone zmiany. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Kontroluje stan psychofizyczny zespołu wykonującego operację i rejestruje wszelkie istotne informacje. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się c) (iii) Świadomość i umiejętność stosowania procedur po zakończeniu lotu:Przeprowadzenie odprawy na temat wykonanej operacji. | Kryteria weryfikacji Omawia z zespołem BSP istotne zdarzenia podczas lotu i podsumowuje lot. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji Rekomenduje stworzenie lub zmianę procedur. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się c) (iv) Świadomość i umiejętność stosowania procedur po zakończeniu lotu:Określenie sytuacji, które wymagały sporządzenia zgłoszenia zdarzenia, i sporządzenie wymaganego zgłoszenia zdarzenia. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje sytuacje, które wymagają zgłoszenia do ECCAIRS. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji Sporządza wymagany raport. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Umiejętność uruchomienia drona Dji Mavic 3 Enterprise, oprogramowania DroneControl oraz Dji Pilot 2 i przeprowadzenia aktualizacji software i firmware. | Kryteria weryfikacji Uruchomia drona, oprogramowanie DroneControl First Responder i przeprowadza aktualizację jego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Uruchomia drona, oprogramowanie Dji Pilot 2 i przeprowadza aktualizację jego oraz aktualizację firmware. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Umiejętność korzystania z danych dostarczanych przez sieć stacji referencyjnych. | Kryteria weryfikacji Zakłada konto dostępowe do sieci stacji referencyjnych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Konfiguruje połączenie z siecią stacji referencyjnych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Umiejętność podstawowej obsługi drona Dji Mavic 3 Enterprise, kamer oraz wykorzystania modułu RTK. | Kryteria weryfikacji Konfiguruje połączenie modułu RTK w dronie z siecią stacji referencyjnych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Uruchamia moduł RTK. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Znajomość kreatora lotów automatycznych i umiejętność tworzenia i edycji automatycznych tras lotu. | Kryteria weryfikacji Tworzy trasy lotu typu "Waypoint Route" | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Tworzy trasy lotu typu "Area Route" 2D i 3D. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Tworzy trasy lotu typu "Linear Route" | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Edytuje utworzone wcześniej trasy lotu automatycznego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Rozwiązuje problemy z uruchomieniem lotu automatycznego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wykorzystuje narzędzia i funkcjonalności dodatkowych: pins, line, area, layers. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Umiejętność korzystania z plików KML oraz chmury punktów. | Kryteria weryfikacji Importuje i eksportuje pliki KML. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Umieszcza projekt trasy lotu w chmurze internetowej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Importuje pliki cyfrowego modelu pokrycia terenu (DSM). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Rozumienie zależnościach między parametrami lotu, a jakością zbieranych danych i efektywnością lotu. Umiejętność zastosowania tej wiedzy. | Kryteria weryfikacji Uzyskanie danych, w postaci zdjęć i nagrań filmowych o wymaganych parametrach. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji Edycja parametrów lotu w celu optymalizacji czasu lotu i jakości materiału końcowego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Umiejętność obsługi drona Dji Mavic 3 Thermal, jego kamer w tym kamery termowizyjnej. | Kryteria weryfikacji Uruchamia drona, oprogramowania i obiektyw IR. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Ustawia parametry alertów wykrywanej temperatury. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Dzieli ekran na równoczesny widok z obiektywu RBG i IR oraz synchronizuje powiększanie obrazu z obu kamer. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | ||
Kryteria weryfikacji Zmienia ustawienia palety barw i zakresu temperatur. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Umiejętność przygotowania planu misji BSP i zgłoszenia go do PAŻP celem uzyskania akceptacji. | Kryteria weryfikacji Rejestruje konto w KSID, składa oświadczenia, rejestruje BSP. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Przygotowuje misje BSP i modyfikuje w kreatorze, aby uzyskać akceptacje PAŻP. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Wykonuje lot w trybie manualnym zgodnie z zaakceptowanym przez PAŻP planem misji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wykonuje lotu w trybie automatycznym zgodnie z zaakceptowanym przez PAŻP planem misji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Umiejętność prowadzenia bezzałogowych misji lotniczych w trybach: manualnym i automatycznym. | Kryteria weryfikacji Wykonanie lotu w trybie manualnym wg przygotowanego planu misji zgłoszonego do PAŻP. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Wykonanie lotu w trybie automatycznym wg przygotowanego planu misji zgłoszonego do PAŻP. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Rozwiązywanie problemów z uruchomieniem lotu automatycznego. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Umiejętność prowadzenia transmisji obrazu na żywo z drona za pomocą oprogramowania DroneControl First Responder | Kryteria weryfikacji Uruchamianie transmisji na żywo. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Przekazywanie obrazu z drona na żywo na PC do biura i na smartphony osób oddalonych od miejsca operacji dronem. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Odbieranie transmisji z drona i kontrolowanie gimbala kamery. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Inne kwalifikacje
Uznane kwalifikacje
Informacje
- Podstawa prawna dla Podmiotów / kategorii Podmiotóworgan władzy publicznej lub samorządu zawodowego, uprawniony do wydawania dokumentów potwierdzających kwalifikację na podstawie ustawy lub rozporządzenia
- Nazwa Podmiotu prowadzącego walidacjęPodmioty wyznaczone do prowadzenia egzaminów w imieniu Prezesa ULC.
- Podmiot prowadzący walidację jest zarejestrowany w BURTak
- Nazwa Podmiotu certyfikującegoUrząd Lotnictwa Cywilnego
- Podmiot certyfikujący jest zarejestrowany w BURNie
Program
Program
Część zdalna w czasie rzeczywistym:
Zakres tematyczny
- Instytucje lotnicze
- Przepisy lotnicze i inne akty mające znaczenie
- Kategoria otwarta
- Kategoria szczególna
- Ograniczenia możliwości człowieka
- Procedury operacyjne
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko w powietrzu
- Ogólna wiedza na temat bezzałogowych statków powietrznych
- Meteorologia
- Osiągi systemu BSP w locie
- Techniczne i operacyjne środki ograniczające ryzyko na ziemi
- Obsługa Dji Mavic 3 Enterprise
- Projektowanie nalotu fotogrametrycznego
- Obsługa Dji Mavic 3 Thermal
- Konfiguracja i używanie kamery termowizyjnej w dronie
- Pomiary termowizyjne
- Obsługa oprogramowania DroneControl First Responder - prowadzenie transmisji obrazy z drona na żywo na PC i smartphony.
- Egzaminu wewnętrzny pomagający ocenić postępy w nauce i ewentualny zakres do dokształcenia przez ostatecznym egzaminem certyfikującym w zewnętrznym podmiocie.
Część szkolenia praktycznego w terenie
Grupy maksymalnie 5-cio osobowe, tworzą zespół lotniczy BSP, każdy członek zespołu ma wyznaczoną rolę i realizuje zadania do niego przypisane, wszyscy współpracują przy wykonywaniu ćwiczeń z manewrów i procedur oraz przy realizacji operacji lotniczej - zamieniają się rolami w zespole w trakcie zajęć praktycznych. Zajęcia praktyczne odbywają się dla każdej grupy przez trzy dni po 3-rzy zegarowe godziny dziennie.
Weryfikacja postępów nabywania umiejętności praktycznych
Prowadzący w trakcie szkolenia praktycznego na bieżąco obserwuje postępy w nabieraniu umiejętności i ocenia je.
Tematy i dziedziny, które uwzględniono w ramach szkolenia praktycznego i oceny umiejętności praktycznych
a) Czynności przed lotem
(i) Planowanie operacji, względy dotyczące przestrzeni powietrznej i ocena ryzyka na miejscu operacji. Kwestie uwzględnione:
A) określenie celów planowanej operacji;
B) upewnienie się, że określona przestrzeń operacyjna i odpowiednie bufory (np. bufor ryzyka naziemnego) są odpowiednie do planowanej operacji;
C) wykrywanie przeszkód występujących w granicach przestrzeni operacyjnej, które mogłyby utrudnić planowaną operację;
D) ustalenie, czy topografia lub przeszkody w granicach przestrzeni operacyjnej mogą mieć wpływ na prędkość lub kierunek wiatru;
E) wybór odpowiednich danych dotyczących informacji o przestrzeni powietrznej (w tym danych dotyczących stref geograficznych dla systemów bezzałogowych statków powietrznych), które mogą mieć wpływ na planowaną operację;
F) upewnienie się, że system bezzałogowego statku powietrznego jest odpowiedni do planowanej operacji;
G) upewnienie się, że wybrane obciążenie użytkowe jest kompatybilne z systemem bezzałogowego statku powietrznego używanym na potrzeby operacji;
H) wprowadzenie niezbędnych środków w celu zapewnienia zgodności z ograniczeniami i warunkami mającymi zastosowanie do przestrzeni operacyjnej i bufora ryzyka naziemnego w odniesieniu do planowanej operacji zgodnie z procedurami zawartymi w instrukcji operacyjnej dla danego scenariusza;
I) wprowadzenie niezbędnych procedur umożliwiających wykonywanie operacji w przestrzeni powietrznej kontrolowanej, w tym protokołu komunikacji ze służbą kontroli ruchu lotniczego, oraz uzyskanie zezwolenia i, w razie konieczności, instrukcji;
J) potwierdzenie, że wszystkie dokumenty niezbędne do wykonania planowanej operacji znajdują się na miejscu operacji; oraz
K) poinformowanie wszystkich uczestników o planowanej operacji.
(ii) Przegląd przedlotowy i konfiguracja systemu bezzałogowego statku powietrznego (w tym tryby lotu i zagrożenia związane ze źródłami energii). Kwestie uwzględnione:
A) ocena ogólnego stanu systemu bezzałogowego statku powietrznego;
B) zapewnienie właściwego zabezpieczenia wszystkich demontowalnych części systemu bezzałogowego statku powietrznego;
C) upewnienie się, że konfiguracje oprogramowania systemu bezzałogowego statku powietrznego są kompatybilne;
D) kalibracja instrumentów w systemie bezzałogowego statku powietrznego;
E) identyfikacja wszelkich mankamentów, które mogą zagrozić planowanej operacji;
F) upewnienie się, że poziom naładowania baterii jest wystarczający do wykonania planowanej operacji;
G) upewnienie się, że zamontowany w systemie bezzałogowego statku powietrznego układ umożliwiający zakończenie lotu i jego system aktywacji są sprawne;
H) sprawdzenie prawidłowego funkcjonowania łącza do celów kierowania i kontroli;
I) aktywacja funkcji świadomości przestrzennej i wgranie informacji do tego systemu (jeśli funkcja świadomości przestrzennej jest dostępna); oraz
J) skonfigurowanie systemów ograniczających wysokość i prędkość lotu (jeżeli są dostępne).
(iii) Znajomość podstawowych czynności, które należy podjąć w przypadku sytuacji awaryjnej, w tym w przypadku problemów z systemem bezzałogowego statku powietrznego, lub w przypadku wystąpienia w trakcie lotu zagrożenia kolizją w powietrzu.
b) Procedury w trakcie lotu
(i) Prowadzenie skutecznej obserwacji i utrzymywanie bezzałogowego statku powietrznego w zasięgu widoczności wzrokowej (VLOS) w każdym momencie, co obejmuje: posiadanie w każdym momencie orientacji sytuacyjnej w odniesieniu do danej lokalizacji pod względem przestrzeni operacyjnej i pod kątem obecności innych użytkowników przestrzeni powietrznej, przeszkód, ukształtowania terenu oraz osób postronnych.
(ii) Wykonywanie dokładnych i kontrolowanych manewrów w locie na różnych wysokościach i w różnych odległościach reprezentatywnych dla odnośnego STS (w tym lot w trybie manualnym/bez wsparcia globalnego systemu
nawigacji satelitarnej lub w trybie równoważnym, jeżeli bezzałogowy statek powietrzny jest w niego wyposażony).
Wykonuje się co najmniej następujące manewry:
- A) zawis w miejscu (tylko w przypadku wiropłatów);
- B) przejście z zawisu do lotu do przodu (tylko w przypadku wiropłatów);
- C) wznoszenie i zniżanie z lotu poziomego;
- D) zakręty w locie poziomym;
- E) kontrola prędkości w locie poziomym;
- F) czynności po wystąpieniu awarii silnika/układu napędowego; oraz
- G) manewry omijania w celu uniknięcia kolizji.
(iii) Monitorowanie w czasie rzeczywistym stanu systemu bezzałogowego statku powietrznego i dotyczących go ograniczeń w zakresie maksymalnego czasu lotu.
Lot w warunkach odbiegających od normy:
- A) zarządzanie częściowym lub całkowitym brakiem mocy w układzie napędowym bezzałogowego statku powietrznego przy zapewnieniu bezpieczeństwa osób trzecich na ziemi;
- B) zarządzanie ścieżką lotu bezzałogowego statku powietrznego w sytuacjach odbiegających od normy;
- C) zarządzanie sytuacją, w której dojdzie do uszkodzenia urządzenia pozycjonującego zainstalowanego w bezzałogowym statku powietrznym;
- D) zarządzanie sytuacją wtargnięcia osoby postronnej w granice przestrzeni operacyjnej lub w kontrolowany obszar naziemny oraz zastosowanie odpowiednich środków w celu zachowania bezpieczeństwa;
- E) reagowanie na sytuacje, w których bezzałogowy statek powietrzny może przekroczyć granicę przestrzeni lotu (procedury bezpieczeństwa) oraz granice przestrzeni operacyjnej (procedury awaryjne), które określono w trakcie przygotowań do lotu, oraz podejmowanie odpowiednich działań naprawczych;
- F) zarządzanie sytuacją, w której statek powietrzny zbliża się do granicy przestrzeni operacyjnej; oraz
- G) wykazanie umiejętności stosowania metody odzyskania kontroli po celowej (symulowanej) utracie łącza do celów kierowania i kontroli.
c) Czynności po zakończeniu lotu
- (i) Wyłączenie i zabezpieczenie systemu bezzałogowego statku powietrznego.
- (ii) Kontrola po zakończeniu lotu i zarejestrowanie wszelkich istotnych danych dotyczących ogólnego stanu systemu bezzałogowego statku powietrznego (jego układów, komponentów i źródeł zasilania) oraz zmęczenia załogi.
- (iii) Przeprowadzenie odprawy na temat wykonanej operacji.
- (iv) Określenie sytuacji, które wymagały sporządzenia zgłoszenia zdarzenia, i sporządzenie wymaganego zgłoszenia zdarzenia.
d) Lot operacyjny w scenariuszu zbierania danych do tworzenia ortofotomapy (z użyciem modułu RTK)
- Import przygotowanego pliku KML
- Tworzenie nowej trasy lotu automatycznego i edycja utworzonej trasy
- Edycja parametrów lotu automatycznego
- Edycja trasy lotu
- Import cyfrowego modelu terenu (DSM)
- Ustawienia Ground Control Point (GCP)
- Przerwanie lotu automatycznego i kontynuacja
- Przedstartowa lista kontrolna lotu automatycznego i manualnego
- Rozwiązywanie problemów z rozpoczęciem lotu
e) Lot operacyjny w scenariuszu poszukiwania anomalii cieplnych (z użyciem kamery termowizyjnej)
- Uruchomienie kamery IR
- Ustawianie alarmów temperaturowych
- Podział ekranu i synchronizacja kamer
- Wykorzystanie różnych palet barw
f) Lot operacyjny w scenariuszu transmitowania obrazu z lokalizacji inwestycji do nie obecnych na miejscu specjalistów
- Konfiguracja i uruchomienie oprogramowania do transmisji DroneControl First Responder
- Generowanie adresu internetowego z dostępem do transmisji obrazu na żywo dla dowolnie oddalonych widzów
- Zarządzanie uczestnikami / widzami transmisji
- Przekazywanie kontroli nad gimbalem kamery i wyborem obiektywu uczestnikom transmisji
- Sterowanie gimbalem kamery poprzez: ekran dotykowy, klawiaturę gamepad'a, kursor myszy
- Uruchamianie transmisji w locie automatycznym "Waypoint Mission"
- Zabezpieczenie transmisji kodem
- Korzystanie z komunikacji audio pomiędzy RC, a komputerem PC / Smartphone
- Pobieranie i przekazywanie współrzędnych lokalizacji w formacie: stopnie dziesiętne, adres pocztowy, What3Words
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 990,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 990,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 146,76 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 146,76 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji brutto | Cena 1 000,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt walidacji netto | Cena 1 000,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania brutto | Cena 0,00 PLN |
Rodzaj ceny W tym koszt certyfikowania netto | Cena 0,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Gerard Szustek
Posiada kwalifikacje personelu szkolącego (INS). W ciągu kilku lat doświadczeń w lotach operacyjnych i szkoleniowych zrealizował tysiące lotów i setki godzin w powietrzu podczas operacji z wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych (BSP). Zaangażowanie i profesjonalizm w prowadzeniu operacji BSP oraz szkoleń łączących teorię z praktyką są inspiracją dla wielu pilotów dronów w różnych sektorach gospodarki oraz instruktorów w branży dronowej.
DOŚWIADCZENIE W BRANŻY
Od lat współpracuje z liderami branży, aktywnie przyczyniając się do rozwoju lotnictwa bezzałogowego oraz powiązanych sektorów usług, takich jak energetyka odnawialna, geodezja, budownictwo, ratownictwo, leśnictwo, media, w tym produkcja filmów ślubnych i eventowych.
ROZWÓJ METOD I TECHNIK UŻYTKOWANIA DRONÓW
Aktualnie uczestniczy w rozwoju metod praktycznego wykorzystania dronów w transmisjach obrazu na żywo do oddalonych lokalizacji. W szkoleniach dzieli się wiedzą z zakresu konfiguracji systemów transmisji, zarządzania uczestnikami streamingu oraz zastosowań dronów w takich operacjach jak monitorowanie placów budowy, inspekcje infrastruktury technicznej oraz działania w czasie rzeczywistym, np. w ratownictwie czy logistyce.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymają następujące materiały:
- zasoby tekstowe na poziomie zaawansowanym, na temat realizowania operacji BSP w kategorii szczególnej STS-01,
- filmy, zdjęć, schematy i grafiki przedstawiające omawiane zagadnienia,
- instrukcje i checklist pomocne w operacjach BSP i inspekcji,
- trasy nalotu, dane w formie plików *.KML, gotowe do zaimportowania do oprogramowania.
- zdjęcia i nagrania wykonane podczas praktyki
Warunki uczestnictwa
Ukończone 18 lat.
Przed rozpoczęciem szkolenia praktycznego należy uzyskać potwierdzenie zdania darmowego egzaminu A1/A3, który jest warunkiem przepisów lotniczych dopuszczającym do trenowania lotów w kategorii szczególnej.
Informacje dodatkowe
Na cele szkolenia dostawca usługi udostępni:
- Dron Dji Mavic 3 Enterprise
- Dron Dji Mavic 3 Thermal (C2)
- Laptop
- Router Wi-Fi
- Mobilna stacja zasilania
Dostawca usługi zapewni:
- Sprzęt klasy C5
- dostęp do Internetu
- lokalizację szkolenia praktycznego spełniającą wymagania operacyjne
- w pełni funkcjonalne licencjonowane oprogramowanie DroneControl First Responder
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Wymagania techniczne:
- komputer z działającą: kamerą i mikrofonem oraz z dostępem do Internetu,
- telefon z możliwością instalacji aplikacji i dostępem do Internetu
- zainstalowana przeglądarka na silniku "Chromium" np. Chrome, Edge
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Wykorzystamy i udostępnimy w trakcie szkolenia: Zewnętrzne źródło zasilania. Krótkofalówki