SMURF, w tym FTM, czyli diagnoza i terapia wad wymowy w ujęciu strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów wraz z fizjologiczną terapią miofunkcjonalną - kurs
SMURF, w tym FTM, czyli diagnoza i terapia wad wymowy w ujęciu strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów wraz z fizjologiczną terapią miofunkcjonalną - kurs
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Logopedia
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany do logopedów i neurologopedów, którzy chcą pracować SMURF z pacjentem
Usługa adresowana jest również do uczestników projektów: Kierunek-Rozwój, Regionalny Fundusz Szkoleniowy II, Małopolski pociąg do kariery - sezon 1, Nowy start w Małopolsce z EURESem, dla firm w okresowych trudnościach (SWO)
Od uczestników wymagane jest posiadanie ogólnej wiedzy na temat twarzoczaszki oraz ogólne doświadczenie w pracy z pacjentem logopedycznym
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji14-05-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi25
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Uczestnik po ukończeniu usługi przygotowany będzie do samodzielnej pracy SMURF, czyli diagnozowania oraz podejmowania strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów wraz z fizjologiczną terapią miofunkcjonalną pacjentów z wadą wymowy.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje i diagnozuje zaburzenia przetwarzania słuchowego pacjenta | Kryteria weryfikacji Definiuje istotę zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (APD ) oraz podstawową terminologię w tym obszarze | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Usługa ma na celu przygotowanie Uczestników do samodzielnej pracy SMURF, czyli diagnozowania oraz podejmowania strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów wraz z fizjologiczną terapią miofunkcjonalną pacjentów z wadą wymowy.
Kurs skierowany do logopedów i neurologopedów, którzy chcą pracować SMURF z pacjentem
Od uczestników wymagane jest posiadanie ogólnej wiedzy na temat twarzoczaszki oraz ogólne doświadczenie w pracy z pacjentem logopedycznym
PROGRAM KURSU:
I dzień. Wprowadzenie do SMURF, w tym FTM. Diagnoza logopedyczna
- Dwa ujęcia dyslalii w polskiej logopedii: tradycyjne i nowe.
- Niedostatki tradycyjnego trójfazowego modelu terapii dyslalii.
- SMURF a terapia tradycyjna. Efekt domina i samoregulacja.
- Od krzyku do głoski w wyrazie niosącym znaczenie.
- Biomechaniczna baza artykulacji. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych.
- Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych a system fonemowofonetyczny języka polskiego.
- Diagnoza zaburzeń realizacji fonemów:
- Podział na substytucje i deformacje – pozór prostoty czy ograniczenie?
- Analityczno-fonetyczna metoda badania realizacji fonemów.
- Ćwiczenia praktyczne: badanie artykulacji jednego lub kilku uczestników z wykorzystaniem metody słuchowo-wzrokowo-czuciowo-eksperymentalnej.
- Główne przyczyny nienormatywnej realizacji fonemów i patomechanizm najczęstszych zaburzeń realizacji fonemów.
- Ćwiczenia praktyczne: ocena wędzidełka języka, zgryzu, podniebienia, migdałków podniebiennych, stawu skroniowo-żuchwowego, połykania, żucia, oddychania, parafunkcji zwarciowych i niezwarciowych.
II dzień. Fizjologiczna terapia miofunkcjonalna
- FTM jako element Strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów SMURF.
- Rozwój czynności prymarnych w ontogenezie.
- Model oddychania fizjologicznego.
- Transformacja połykania. O problemach nierozstrzygniętych.
- Diagnoza oddychania i połykania w aspekcie pracy języka w fazie ustnej z perspektywy logopedyczno-ortodontycznej oraz laryngologicznej. Analiza objawów i ich przyczyn Ćwiczenia praktyczne.
- Programowanie logopedycznej terapii w przypadku zaburzeń połykania i oddychania na tle innych czynności zespołu orofacjalnego, w tym artykulacji.
- Rewizja logopedycznych ćwiczeń tzw. pionizacji języka. Proste i złożone ćwiczenia warg i języka.
- Strategie wywoływania wertykalno-horyzontalnej pozycji języka.
- Etapy ćwiczeń, rodzaje ćwiczeń, nauka oddychania i połykania:
- Ćwiczenia praktyczne;
- Nauka pozycji wertykalno-horyzontalnej, analiza trudności i ich przezwyciężanie;
- Nauka oddychania wraz z pozycją spoczynkową języka;
- Nauka połykania.
III dzień. Programowanie terapii, wywoływanie głosek w ujęciu SMURF
- Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego:
- Procedura a metoda i strategia.
- Podstawy terapii zaburzeń realizacji fonemów w ujęciu strategicznym.
- Wywoływanie głosek – termin metaforyczny czy dosłowny?
- Analityczne i syntetyczne podejście do wywoływania głosek.
- 10. Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji fonemów:
- Konstruowanie przedpola artykulacji, w tym m.in. w tym m.in. nauka oddychania i połykania w przypadku dzieci od 4 roku życia.
- Wybór sekwencji terapii głosek: rozwojowej lub terapeutycznej, w tym m.in. w przypadku seplenienia międzyzębowego, bocznego, do nosowania, mowy bezdźwięcznej, itd.
- Przygotowanie do usprawniania realizacji fonemu z wykorzystaniem strategii warunków progowych.
- Rewizja ćwiczeń warg, języka, ruchomości żuchwy.
- Wywoływanie głoski, w tym wybór ramy i metody wywoływania głoski w zależności od objawu i przyczyny zaburzeń.
- Aktywizacja głoski w większej strukturze.
- Polaryzacja głoski.
- Wprowadzanie głoski do mowy potocznej.
- Walidacja - test teoretyczny, debata swobodna, obserwacja w warunkach symulowanych
Test teoretyczny:
Walidator rozda test teoretyczny. Następnie po jego wypełnieniu omówi prawidłowe odpowiedzi.
Zaliczenie testu - minimum 70% poprawnych odpowiedzi.
Debata swobodna i obserwacja uczestnicząca w warunkach symulowanych:
uczestnicy zobowiązani będą na udzielanie odpowiedzi na zadawane pytania uzupełniające podczas wykonywania konkretnych czynności - polecenia do wykonania zadaje walidator, a w trakcie zadaje pytania uzupełniające
Zaliczenie obserwacji - wykonanie poprawnie minimum 4 poleceń
Zaliczenie debaty - poprawne rozumienie i opis wykonywanych czynności minimum dla 4 poleceń
Walidator nie bierze udziału w procesie kształcenia. Wlidator jest włączony dopiero w procesie walidacji, którą samodzielnie przeprowadza w sposób stacjonarny.
Zachowana została rozdzielność funkcji.
Realizacja usługi oraz walidacji stacjonarnie.
Techniki aktywne podczas zajęć: dyskusja, warsztat, praca własna, pogadanka, case study, symulacje, praca na zasobach, praca na materiałach, wywoływanie głosek.
W trakcie usługi nie zostały zaplanowane przerwy, które nie wliczają się do czasu trwania i kosztu usługi.
Walidacja wliczona jest do procesu kształcenia (czasu trwania i kosztu usługi)
Liczba godzin teoretycznych: 5h
Liczba godzin praktycznych: 10h
Walidacja: 1h
WAŻNE! 1h = 45 min
Dla lepszego przyswojenia programu szkolenia Uczestnik powinien zapoznać się z ogólnodostępną literaturą z zakresu SMURF
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 27 Dwa ujęcia dyslalii w polskiej logopedii: tradycyjne i nowe - teoria | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 15-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 27 Niedostatki tradycyjnego trójfazowego modelu terapii dyslalii - teoria | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 15-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 27 SMURF a terapia tradycyjna. Efekt domina i samoregulacja - teoria | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 15-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 27 Przerwa | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 15-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 27 Od krzyku do głoski w wyrazie niosącym znaczenie - praktyka | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 15-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 27 Biomechaniczna baza artykulacji. Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych - teoria | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 15-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 27 Prototypy biomechaniczne czynności prymarnych a system fonemowofonetyczny języka polskiego - praktyka | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 15-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 27 Przerwa | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 15-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 27 Diagnoza zaburzeń realizacji fonemów - praktyka | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 15-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 27 Główne przyczyny nienormatywnej realizacji fonemów i patomechanizm najczęstszych zaburzeń realizacji fonem - praktyka | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 15-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 27 FTM jako element Strategicznej metody usprawniania realizacji fonemów SMU - teoria | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 27 Rozwój czynności prymarnych w ontogenez - teoria | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 27 Model oddychania fizjologiczne - praktyka | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 27 Przerwa | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 27 Transformacja połykania. O problemach nierozstrzygniętych - teoria | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 27 Diagnoza oddychania i połykania w aspekcie pracy języka w fazie ustnej - praktyka | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 27 Programowanie logopedycznej terapii w przypadku zaburzeń połykania i oddychania - praktyka | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 27 Strategie wywoływania wertykalno-horyzontalnej pozycji języka - praktyka | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 27 Przerwa | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 27 Etapy ćwiczeń, rodzaje ćwiczeń, nauka oddychania i połykania - praktyka | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 16-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 27 Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego - praktyka | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 17-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 27 Przerwa | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 17-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 23 z 27 Usprawnianie realizacji fonemów jako procedura postępowania logopedycznego - praktyka | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 17-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 24 z 27 Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji - praktyka | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 17-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 25 z 27 Przerwa | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 17-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:15 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 26 z 27 Kroki, metody i strategie usprawniania realizacji - praktyka | Prowadzący prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska | Data realizacji zajęć 17-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 27 z 27 Walidacja - test teoretyczny, debata swobodna, obserwacja w warunkach symulowanych | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 17-05-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:45 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 88,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 88,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
prof. dr hab. Danuta Pluta-Wojciechowska
Posiada ponad 120h doświadczenie trenerskie z ww. zakresów w ciągu ostatnich 24 m-cy, liczone wstecz od daty rozpoczęcia usługi.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Najpóźniej w dniu rozpoczęcia kursu Uczestnicy otrzymują materiały w wersji papierowej (prezentację) przygotowane dla danego kursu.
Warunki uczestnictwa
Organizator zastrzega sobie, iż może poprosić Uczestnika o przedłożenie właściwej dokumentacji, poświadczającej posiadaną wiedzę anatomiczną.
Wymagane jest zapoznanie się i zaakceptowanie REGULAMINU usług ZAKLAMERKOWANI.PL na zaklamerkowani.pl
Uczestnik zobowiązany jest własnoręczny podpis na liście obecności
Uczestnicy powinni mieć ze sobą lusterko, kilka par rękawiczek jednorazowego użytku, kilka szpatułek laryngologicznych drewniane szpatułki
Organizator zapewnia realizację usługi rozwojowej uwzględniając potrzeby osób z niepełnosprawnościami (w tym również dla osób ze szczególnymi potrzebami) zgodnie ze Standardami dostępności dla polityki spójności 2021-2027. Uczestnik ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi powinien na co najmniej 7 dni kalendarzowych przed terminem rozpoczęcia usługi zgłosić Organizatorowi dodatkowe wymagania/swoje potrzeby dot. umożliwienia mu udziału w usłudze
Informacje dodatkowe
Uczestnik powinien zapisać się na usługę na 1 dzień przed terminem jej rozpoczęcia
Usługa realizowana jest w ramach działalności Niepublicznej Placówki Kształcenia Ustawicznego
Podstawa zwolnienia z VAT: art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a
Kurs nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w tym Organizator nie pokrywa kosztów związanych z dojazdem uczestnika na usługę, jego zakwaterowaniem lub wyżywieniem
Zawarto umowę z: WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek-Rozwój, WUP w Krakowie w ramach projektu "Małopolski pociąg do kariery" oraz "Nowy start w Małopolsce z EURESem".
Uczestnicy przyjmują do wiadomości, że usługa z dofinansowaniem może być poddana monitoringowi z ramienia Operatora lub PARP i wyrażają na to zgodę
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Sala spełnia warunki BHP oraz dostosowana do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami funkcjonalnymi