Cyberuzależnienia i terapia uzależnień - Studia podyplomowe - Collegium Da Vinci
Cyberuzależnienia i terapia uzależnień - Studia podyplomowe - Collegium Da Vinci
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Studia adresowane są dla:
- absolwentów i absolwentek różnych kierunków studiów wyższych: humanistycznych, społecznych, inżynierskich
- osób, które chcą poszerzyć swoje kompetencje zawodowe o najnowsze zagadnienia w zakresie uzależnień
- nauczycielki i nauczycielek, wychowawców i wychowawczyń, opiekunów i opiekunek, pedagogów i pedagożek szkolnych
- pracowników i pracowniczek młodzieżowych ośrodków wychowawczych, nauczycieli i nauczycielek placówek specjalnych, kadry domów dziecka, pracowników i pracowniczek centrów interwencji kryzysowych
- Minimalna liczba uczestników25
- Maksymalna liczba uczestników27
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi206
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów podyplomowych na kierunku Cyberuzależnienia i terapia uzależnień jest stosowanie kwalifikowanej pomocy w zakresie cyberuzależnień, wykorzystywanie wiedzy z zakresu metod diagnostycznych w procesie terapii, rozróżniać i klasyfikować rodzaje uzależnień oraz udzielanie pierwszej pomocy emocjonalnej/psychologicznej dzieciom, młodzieży i osobom dorosłym.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Korzystanie z różnorodnego systemu wsparcia w zakresie uzależnień | Kryteria weryfikacji - Identyfikuje dostępne instytucje i form wsparcia - Dobiera właściwe formy pomocy do rodzaju uzależnień i sytuacji osoby potrzebującej - Prawidłowo kieruje podopiecznego do odpowiednich instytucji lub specjalistów, z poszanowaniem zasad etycznych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Opracowuje działania i dobiera odpowiednie formy pomocy dla podopiecznych | Kryteria weryfikacji - Analizuje potrzeby i sytuację życiową podopiecznego w kontekście uzależnień- Dobiera formy wsparcia adekwatne do etapu terapii i możliwości danej osoby - Opracowuje plan działania z jasno określonymi celami, etapami i metodami realizacji | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Projektowanie pracy terapeutycznej z podopiecznym/podopieczną | Kryteria weryfikacji - Tworzy indywidualny plan terapii, dostosowany do potrzeb i gotowości osoby uzależnionej- Uwzględnia zasady budowania relacji terapeutycznej - Monitoruje postępy i modyfikuje działania w zależności od reakcji podopiecznego i etapu terapii | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Studia podyplomowe
Studia podyplomowe trwają 9 miesięcy (206 godzin dydaktycznych po 45 min.). Zajęcia są realizowane w trakcie 11 zjazdów, w trybie sobota – niedziela (w godz. 8.30 – 17.00 ).
Zastrzegamy sobie możliwość zmiany formy zajęć 24 h przed rozpoczęciem danego spotkania.
W harmonogramie studiów uwzględniono przerwy między zajęciami, które trwają od 5 do 30 minut.
Program
Spotkanie organizacyjne (2 godz.)
- Zapoznanie słuchaczy i słuchaczek z programem, harmonogramem zajęć i zasadami studiowania
- Omówienie wymagań, materiałów dydaktycznych oraz sposobu oceniania
Cyberuzależnienia u dzieci i młodzieży, nowoczesne technologie i cyberzagrożenia (40 godz.)
- Gry komputerowe w ujęciu ogólnym (problematyka gier 18+ wśród niepełnoletnich, fakty i mity dotyczące gier, e-sport, rola youtuberów w kwestii promocji zachowań, typologia graczy, rodzaje gier, platformy gamingowe, zjawisko hazardu skrzynkowego, rozwój i symptomy uzależnienia, gry a ADHD)
- Problematyka telefonu komórkowego (infoholizm i FOMO, odczucia fantomowe, telefon/tablet a małe dziecko, problemy rozwojowe u dzieci, savoir vivre korzystania z telefonu)
- Wpływ mediów społecznościowych i największe ich zagrożenia (najpopularniejsze media społecznościowe, problematyka pornografii w Internecie, hejt i jego konsekwencje, doomscrolling, trolling, viral i manipulacje społeczne za pomocą algorytmu, fishing, internetowi idole i zjawisko protezy światopoglądowej, sharenting i odpowiedzialność rodzica)
- Problematyka uzależnienia (deficyty umiejętności społecznych, asertywność i komunikatywność, paradoks gracza, dewastacja więzi jako konsekwencja uzależnienia, syndrom osoby współuzależnionej, wysoko funkcjonujący graczoholik, symptomy rozwijającego się uzależnienia, profilaktyka i reakcja w przypadku problemu)
Uzależnienia młodzieży i osób dorosłych w praktyce terapeutycznej (40 godz.)
- Wprowadzenie w zagadnienia diagnozy uzależnienia - między diagnozą klasyczną a systemową (pierwszy wywiad z pacjentem/pacjentką i jego/jej rodziną, koncepcja uzależnienia, rola diagnozy w terapii uzależnień, osobiste plany terapii, etapy i formy leczenia w polskim lecznictwie odwykowym, interaktywne aplikacje, systemowa perspektywa rodziny, życie i przetrwanie w rodzinie alkoholowej, genogram własnej rodziny, rodzina z problemem alkoholowym, strategie terapeutyczne w procesie rekonstrukcji rodzin)
- Psychologiczne mechanizmy uzależnienia (psychologiczne mechanizmy uzależnienia, uzależnienia chemiczne i technologiczne, wybrane techniki terapii poznawczo-behawioralnych)
- Praktyczne aspekty terapii grupowej dla osób uzależnionych od narkotyków (zakres i etapy pomocy psychologicznej, zasady budowania kontraktu z dziećmi i młodzieżą, prezentacja programu profilaktycznego "Nie ryzykuj sobą")
- Psychoterapia grupowa w leczeniu uzależnień(poziomy rozwoju grupy i reguły, czynniki leczące w psychoterapii grupowej, psychologiczny trening grupowy)
- Mteoda i formy leczenia i rehabilitacji osób uzależnionych od narkotyków (case management, model Minnesota, ujęcie Lisy Najavits i Gabora Mate jako współczesny przykład leczenia uzależnień, uzależnienia w ujęciu interdyscyplinarnym)
- Warsztat z Treninu Zastępowania Agresji jako programu wielostronnej interwencji skierowanej na zmianę zachowania młodzieży i profilaktykę uzależnień (model teoretyczny i umiejętności praktyczne treningu - diagnozowanie deficytów, modelowanie zachowań, komunikowanie behawioralne)
Psychologia - poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne, doradztwo wobec dzieci, młodzieży, osób dorosłych (40 godz.)
- Wprowadzenie do psychologii dzieci, młodzieży (psychologia wsparcai w placówkach edukacyjnych i specjalistycznych placówkach terapeutycznych, pomoc psychologiczno-pedagogiczna wobec dzieci, istota pomocy psychologicznej wobec osób dorosłych)
- Etapowość pomocy psychologiczno-pedagogicznej (ocena obszarów funkcjonowania, opracowanie programu i planowanie pracy, monitorowanie i ewaluacja realizacji zaplanowanych celów)
- Psychologiczny mechanizm uzależnienia dzieci i młodzieży (sytuacje kryzysowe w placówce edukacyjnej/terapeutycznej, pierwsza pomoc emocjonalna, cyberuzależnienia młodzieży)
- Psychologia uzależnień i terapia wobec osób dorosłych (poradnictwo i doradztwo)
Psychoterapia dzieci i młodzieży w praktyce terapeutycznej (40 godz.)
- Różnica między psychoterapią a psychologią
- Nurty psychoterapeutyczne
- Praca psychoterapeuty/psychoterapeutki dzieci i młodzieży w praktyce - jak wygląda?
- Narzędzia psychoterapeutyczne w gabinecie
- Diagnoza psychoterapeutyczna w pigułce
- Rysunek diagnostyczny - teoria oraz praca własna
- Psychoterapia grupowa dzieci i młodzieży
- Opis przypadku - praca terapeutyczna
Proces indywidualny i proces grupowy - case study (20 godz.)
- Specyfika kontaktu terapeutycznego z osobą uzależnioną
- Nałogowy mechanizm regulacji uczuć
- Terapia grupowa
- Cyberuzależnienie a współistniejące zabuczenia
- Relacyjna terapia leczenia uzależnień oraz terapie wspomagające
Etyczne i prawne aspekty zawodu psychoterapeuty uzależnień (4 godz.)
- Ustawa o zawodzie - analiza
- Kodeks etyczny zawodu psychologa-psychoterapeuty
Tutorial dyplomowy (20 godz.)
- Indywidualne konsultacje projektu zaliczeniowego
- Wsparcie tutora/tutorki w przebiegu tworzenia portfolio
Zaliczenie
Warunkiem ukończenia studiów podyplomowych Cyberuzależnienia i terapia uzależnień jest:
- wykonanie zadania praktycznego na ocenę po zakończeniu każdego modułu,
- projekt końcowy - stworzenie autorskiego portfolio dotyczącego obszaru tematyki profilaktyki, terapii uzależnień, sesji pracy z pacjentem itp. wraz z obroną projektu.
Absolwenci uzyskują, zgodne z wymogami ustawy, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych w Collegium Da Vinci.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 250,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 30,34 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 30,34 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Sylwia Dziedziczak
Specjalista psychoterapii uzależnień nr cert.SP/0566/2011, psychoterapeuta systemowy , rodzinny w trakcie procesu certyfikacji, pedagog, spec. resocjalizacja, psychoterapeuta grupowy, trener TZA ART. Kierownik Oddziału Dziennego leczenia uzależnień i Poradni Uzależnień NZOZ Multimed, Gabinety prywatne.
Specjalistka psychoterapii uzależnień nr cert.SP/0566/2011,
Psychoterapeutka systemowa , rodzinny w trakcie procesu certyfikacji WTTS w Poznaniu
Krzysztof Piersa
Przeprowadził ponad 1100 szkoleń w placówkach całego kraju.
Autor kursów profilaktycznych, oraz poradników popularno-naukowych „Komputerowy Ćpun”, „Komputerowy Ćpun 2.0” wydanych przez wyd. Muza, „Złota Rybka w Szambie” wyd. Jaguar oraz „Trener Marzeń”.
Gość podcastów psychologicznych i programów opiniotwórczych.
Cytowany przez Newsweek Psychologia, Charaktery, Onet, Wirtualną Polskę, TVN, TVP, Wpolsce.pl, TEDx i wiele innych.
Specjalizuje się w zagrożeniach związanych z nowoczesną technologią. Zgłębia tematykę mikrotranzakcji, hazardu skrzynkowego oraz ich oddziaływania na najmłodszych graczy.
Śledzi doniesienia o konsekwencjach nadużycia mediów społecznościowych.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały dydaktyczne zamieszczane są przez wykładowców w Wirtualnej Uczelni w formie prezentacji, materiałów PDF, zdjęć oraz linków.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa jest:
- podsiadanie dyplomu ukończonych studiów wyższych I lub II stopnia.
- zapisanie się na studia poprzez formularz rekrutacyjny rekrutacja.cdv.pl (UWAGA: wypełnienie samego formularza rekrutacyjnego nie jest równoznaczne z zapisaniem się na studia)
- podpisanie umowy online oraz załączenie skanu dyplomu ukończenia studiów wyższych (lic., inż., mgr)
- przed zapisaniem się na studia podyplomowe proszę o kontakt telefoniczny/mailowy podyplomowe@cdv.pl tel. 697 230 138.
Informacje dodatkowe
Przed zapisaniem się na studia podyplomowe proszę o kontakt telefoniczny/mailowy podyplomowe@cdv.pl tel. 697 230 138.
Zapraszam na stronę internetową https://cdv.pl/studia-podyplomowe/hr-zrzadzanie/cyberuzaleznienia-i-terapia-uzaleznien/ ,gdzie szczegółowo przedstawiamy KADRĘ, PARTNERÓW oraz PROGRAM.
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Dokumenty do pobrania
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe