Trudne zachowania, zaburzenia więzi i rozwój seksualny dzieci i młodzieży w placówkach opiekuńczo-wychowawczych – nowoczesne strategie diagnostyczno-terapeutyczne i cyfrowe narzędzia pracy specjalisty
Trudne zachowania, zaburzenia więzi i rozwój seksualny dzieci i młodzieży w placówkach opiekuńczo-wychowawczych – nowoczesne strategie diagnostyczno-terapeutyczne i cyfrowe narzędzia pracy specjalisty
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Telekomunikacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnych
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie dedykowane specjalistom pracującym w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, pedagogom, psychologom, wychowawcom i opiekunom, którzy na co dzień mierzą się z trudnymi zachowaniami dzieci i młodzieży, zaburzeniami więzi oraz wyzwaniami związanymi z rozwojem seksualnym wychowanków.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników25
- Data zakończenia rekrutacji05-11-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do rozpoznawania i pracy z trudnymi zachowaniami dzieci i młodzieży w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, zaburzeniami więzi oraz wyzwaniami związanymi z rozwojem psychoseksualnym. Uczestnicy zdobędą narzędzia diagnostyczne, terapeutyczne i edukacyjne, w tym cyfrowe, oraz nauczą się wspierać bezpieczny rozwój młodzieży w kontekście zagrożeń cyfrowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Analizuje zaburzenia seksualne w kontekście rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży | Kryteria weryfikacji Rozpoznaje fazy rozwoju seksualnego i zmiany w zachowaniach seksualnych w różnych okresach życia | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozróżnia normy zachowań seksualnych u dzieci i młodzieży | Kryteria weryfikacji Dzieli zachowania na normatywne i problematyczne, stosując odpowiednie kryteria oceny | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Reaguje na zagrożenia wynikające z zachowań online i cyfrowych | Kryteria weryfikacji Zastosowanie strategii profilaktycznych w zakresie zagrożeń cyfrowych cyberprzemoc) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Tworzy plan współpracy z rodzicami i szkołą w zakresie edukacji cyfrowej | Kryteria weryfikacji Określa konkretne działania współpracy z rodzicami, szkołą oraz innymi instytucjami | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wdraża narzędzia cyfrowe wspierające edukację seksualną w erze cyfrowej | Kryteria weryfikacji Stosuje aplikacje, komunikatory i narzędzia edukacyjne w codziennej pracy z młodzieżą | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie odbywa się w godzinach edukacyjnych (1h-45min). Przerwy nie są wliczone w czas trwania szkolenia.
Program:
Moduł: Zaburzenia więzi, zaburzenia eksternalizacyjne i praca nad zachowaniami trudnymi
- Zrozumienie zaburzeń eksternalizacyjnych i zaburzeń więzi: obraz kliniczny ADHD, ODD, CD, IED, RAD, zaburzeń więzi, zależności między podatnością na traumę, a zaburzeniami więzi, w tym wpływ traumy relacyjnej na rozwój więzi, wpływ zaburzeń więzi na objawy.
- Mechanizmy neurobiologiczne: podstawy zaburzeń eksternalizacyjnych i zaburzeń więzi – wpływ wczesnej traumy na rozwój mózgu i systemu nerwowego.
- Rozwój i przywiązanie: rola bezpiecznego i pozabezpiecznego przywiązania w rozwoju psychicznym dziecka.
- Rozpoznawanie i diagnoza: umiejętność diagnozowania zaburzeń więzi i zaburzeń eksternalizacyjnych za pomocą odpowiednich narzędzi i metod oceny; wykorzystanie wywiadów diagnostycznych i skal oceny specyficznych dla zaburzeń więzi, zaburzeń eksternalizacyjnych. Diagnoza różnicowa. Wykorzystanie cyfrowych narzędzi diagnostycznych i platform online do oceny psychologicznej oraz dokumentowania wyników diagnozy.
- Interwencje terapeutyczne: techniki terapeutyczne skierowane na leczenie zarówno zaburzeń eksternalizacyjnych, jak i zaburzeń więzi, takie jak terapia przywiązania, terapia rodzin i terapia skoncentrowana na traumie; podejścia terapeutyczne integrujące pracę z traumą i więzią, terapia poznawczo–behawioralna, terapia behawioralna, stosowana analiza zachowania. Omówienie możliwości prowadzenia terapii zdalnej (teleterapia) oraz wykorzystania aplikacji wspierających pracę terapeutyczną z dziećmi i rodzinami.
- Psychoedukacja dla pacjentów, rodziców i współpracujących specjalistów. Rola pracy zespołowej. Zastosowanie narzędzi cyfrowych i multimedialnych w psychoedukacji oraz platform współpracy zespołu interdyscyplinarnego (np. aplikacje do współdzielenia informacji, wideokonferencje).
- Planowanie i monitorowanie długoterminowej opieki nad pacjentami z zaburzeniami eksternalizacyjnymi (ADHD, zaburzenia zachowania, zaburzenia opozycyjno–buntownicze) i zaburzeniami więzi, identyfikowanie zachowań trudnych i planowanie pracy nad nimi. Wprowadzenie cyfrowych systemów monitorowania postępów (e-dzienniki terapeutyczne, aplikacje do śledzenia zachowań, formularze SMART w wersji online).
Moduł: Rozwój seksualny dzieci i młodzieży
- Seksualność i rozwój seksualny dzieci i młodzieży.
- Czym jest seksualność? – podstawowe zagadnienia dotyczące seksualności w różnych fazach rozwoju.
- Masturbacja dziecięca i młodzieżowa – zjawisko w kontekście norm rozwojowych.
- Jak reagować na zachowania seksualne dzieci i młodzieży? – odpowiednie strategie interwencji.
- Przebieg rozwoju seksualnego człowieka – etapy dojrzewania i zmiany w sferze psychoseksualnej.
- Normy zachowań seksualnych u dzieci i młodzieży – rozróżnienie zachowań normatywnych i problematycznych.
- Praca z dzieckiem i nastolatkiem po doświadczeniu wykorzystywania seksualnego – wsparcie psychologiczne i edukacyjne.
- Współczesne zagrożenia w internecie:
- grooming,
- prostytucja w Internecie,
- przemoc rówieśnicza i cyberprzemoc,
- sponsoring.
- Cyfrowe środowisko życia dziecka i nastolatka – charakterystyka zachowań online i ich wpływ na rozwój psychoseksualny.
- Kompetencje cyfrowe specjalisty – narzędzia do diagnozy i profilaktyki zagrożeń online (m.in. monitoring, aplikacje edukacyjne, komunikatory).
- Bezpieczna edukacja seksualna w erze cyfrowej – jak rozmawiać z dziećmi o seksualności i zachowaniach online.
- Współpraca z rodzicami i szkołą w zakresie profilaktyki cyfrowej – dobre praktyki.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 22 Walidacja na początku kursu | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 06-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 22 Wprowadzenie do zaburzeń eksternalizacyjnych i więzi | Prowadzący Edyta Witkowska | Data realizacji zajęć 06-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 22 Mechanizmy neurobiologiczne zaburzeń więzi i eksternalizacyjnych | Prowadzący Edyta Witkowska | Data realizacji zajęć 06-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 22 Rozwój i przywiązanie | Prowadzący Edyta Witkowska | Data realizacji zajęć 06-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 22 Przerwa | Prowadzący Edyta Witkowska | Data realizacji zajęć 06-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 22 Diagnoza zaburzeń więzi i eksternalizacyjnych | Prowadzący Edyta Witkowska | Data realizacji zajęć 06-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 16:30 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 22 Interwencje terapeutyczne: podejścia i techniki | Prowadzący Edyta Witkowska | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 22 Psychoedukacja: Współpraca z pacjentami, rodzicami i specjalistami | Prowadzący Edyta Witkowska | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 22 Planowanie i monitorowanie długoterminowej opieki | Prowadzący Edyta Witkowska | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 22 Praca z dzieckiem i rodziną: zastosowanie cyfrowych narzędzi | Prowadzący Edyta Witkowska | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 22 Przerwa | Prowadzący Edyta Witkowska | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 22 Tworzenie długoterminowego planu terapii i monitorowania postępów | Prowadzący Edyta Witkowska | Data realizacji zajęć 07-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 22 Seksualność i rozwój seksualny dzieci i młodzieży | Prowadzący Jacek Fitał | Data realizacji zajęć 14-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 22 Definicja seksualności: psychologiczne, społeczne i fizjologiczne aspekty | Prowadzący Jacek Fitał | Data realizacji zajęć 14-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 22 Zjawisko masturbacji u dzieci i młodzieży: kiedy jest normą, a kiedy stanowi problem | Prowadzący Jacek Fitał | Data realizacji zajęć 14-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 22 Przerwa | Prowadzący Jacek Fitał | Data realizacji zajęć 14-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 22 Reakcje na zachowania seksualne dzieci i młodzieży: strategie interwencji | Prowadzący Jacek Fitał | Data realizacji zajęć 14-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 22 Współczesne zagrożenia w internecie i ich wpływ na rozwój psychoseksualny | Prowadzący Jacek Fitał | Data realizacji zajęć 14-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 22 Kompetencje cyfrowe specjalisty: narzędzia do diagnozy i profilaktyki zagrożeń online | Prowadzący Jacek Fitał | Data realizacji zajęć 14-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 22 Przerwa | Prowadzący Jacek Fitał | Data realizacji zajęć 14-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 22 Przegląd najważniejszych zasad pracy z dziećmi i młodzieżą w zakresie edukacji seksualnej i zagrożeń online | Prowadzący Jacek Fitał | Data realizacji zajęć 14-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 22 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto3 600,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto3 600,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto150,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto150,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Jacek Fitał
Absolwent studiów psychologicznych na Uniwersytecie Humanistycznospołecznym SWPS w Warszawie, gdzie specjalizował się w psychologii klinicznej. Ukończył studia podyplomowe z zakresu psychotraumatologii pod kierunkiem dr hab. Elżbiety Zdankiewicz-Ścigały oraz z seksuologii klinicznej pod kierunkiem dr n. med. Wiesława Czernikiewicza. Jest także absolwentem czteroletniej Szkoły Psychoterapii Centrum CBT, prowadzonej przez prof. dr hab. n. med. Anitę Bryńską.
Od 15 lat prowadzi szkolenia i warsztaty z zakresu zdrowia psychicznego, psychoterapii i seksuologii. Na co dzień pełni również funkcję wykładowcy akademickiego na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.
Edyta Witkowska
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Usługa szkoleniowa jest zwolniona z VAT ze zgodnie z podstawą prawną: Stosownie do treści § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 roku w sprawie zwolnień od podatku towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifi kowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane
Adres
Adres
Ostatni dzień odbywa się: ul. Brzegi 55, 80-045 Gdańsk
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi