Sprawozdawczość i zarządzanie środowiskowe w biznesie - studia podyplomowe
Sprawozdawczość i zarządzanie środowiskowe w biznesie - studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaEkologia i rolnictwo / Ochrona środowiska
- Grupa docelowa usługi
Studia podyplomowe "Sprawozdawczość i zarządzanie środowiskowe w biznesie" są skierowane do:
- menedżerów i specjalistów ds. ochrony środowiska w przedsiębiorstwach,
- pracowników administracji publicznej odpowiedzialnych za kwestie środowiskowe,
- osób planujących rozwój kariery w obszarze zarządzania środowiskowego,
- absolwentów kierunków technicznych i przyrodniczych.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji30-09-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi210
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem edukacyjnym studiów podyplomowych „Sprawozdawczość i zarządzanie środowiskowe w biznesie” jest przygotowanie specjalistów zdolnych do integrowania zagadnień środowiskowych z działalnością operacyjną i strategiczną przedsiębiorstw, poprzez zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji.Studia mają charakter praktyczny i są ukierunkowane na rozwój kompetencji liderów zrównoważonego rozwoju, zdolnych do działania w sektorze prywatnym, publicznym i NGO.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Posiada wiedzę w zakresie faktów, teorii i metod z wybranych działów nauk ścisłych i przyrodniczych, umożliwiającą rozwiązywanie podstawowych i złożonych problemów technicznych występujących w inżynierii środowiska i biotechnologii oraz procesów występujących w środowisku | Kryteria weryfikacji Uczestnik objaśnia kluczowe pojęcia, prawa fizyczne, chemiczne i biologiczne, wykorzystuje wybrane metody i modele matematyczne do analizy zarówno prostych, jak i złożonych zagadnień środowiskowych, rozwiązuje praktyczne problemy, z interpretuje otrzymane wyniki, demonstruje znajomość faktów i teorii korzysta z zestawu przykładów i wzorcowych rozwiązań środowiskowych | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Zna możliwości wykorzystania technik komputerowych do projektowania, gromadzenia i przetwarzania danych umożliwiających rozwiązywanie problemów technicznych w zakresie inżynierii środowiska, biotechnologii i ochrony środowiska | Kryteria weryfikacji Uczestnik umie wykorzystać komputerowe narzędzia i programy (CAD, GIS, symulacje procesowe, bazy danych) stosowane w analizie procesów środowiskowych i biotechnologicznych, zgodnie z przyjętymi standardami i zastosowaniami gromadzi dane eksperymentalne lub środowiskowe, tworząc czytelną dokumentację cyfrową (tabele, wykresy, zdjęcia), analizuje je i interpretuje wyniki , stosuje techniki obliczeniowe i symulacyjne do rozwiązania złożonych problemów technicznych, uzasadniając dobór narzędzia i interpretując uzyskane rezultaty, gromadzi i analizuje dane | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Zna ekonomiczne, prawne i etyczne uwarunkowania różnych rodzajów działalności zawodowej związanej z inżynierią i ochroną środowiska oraz biotechnologii, w tym poszerzone pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje kluczowe aspekty ekonomiczne działalności inżynierskiej, ochrony środowiska i biotechnologii – takie jak analiza kosztów i korzyści, modele finansowania projektów, ryzyko ekonomiczne i zrównoważony rozwój,charakteryzuje otoczenie prawne zawodów inżynieryjnych – obejmujące prawo pracy, normy środowiskowe, regulacje branżowe oraz zasady odpowiedzialności zawodowej, omawia wybrane dylematy etyczne – związane z ochroną środowiska, identyfikuje i wyjaśnia pojęcia własności przemysłowej i autorskiej – np. patenty, znaki towarowe, wzory przemysłowe, praw autorskich osobistych i majątkowych, dozwolonego użytku, ochrony baz danych analizuje proces patentowy i zasady ochrony wynalazków biotechnologicznych | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Zna zasady tworzenia i rozwoju różnych form przedsiębiorczości | Kryteria weryfikacji Uczestnik wymienia i charakteryzuje podstawowe formy przedsiębiorczości (np. jednoosobowa działalność gospodarcza, spółki cywilne i kapitałowe, startupy, spółdzielnie socjalne) wraz z ich cechami, zaletami i ograniczeniami,analizuje mikro- i makrootoczenie przedsiębiorstwa (np. konkurencja, prawo, otoczenie ekonomiczne, społeczno-kulturowe), identyfikując jego mocne i słabe strony oraz szanse i zagrożenia identyfikuje możliwe źródła finansowania różnych form działalności (np. środki własne, banki, fundusze UE, aniołowie biznesu, venture capital), oraz ocenia ich przydatność w praktyce założenia nowego przedsięwzięcia , rozpoznaje i omawia dylematy etyczne i odpowiedzialne postawy w prowadzeniu działalności gospodarczej, zwłaszcza społecznej odpowiedzialności biznesu | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Potrafi rozwiązywać problemy w dyscyplinie inżynierii środowiska z wykorzystaniem szczegółowej wiedzy z zakresu nauk ścisłych, planować i przeprowadzać eksperymenty w tym pomiary i symulacje komputerowe, interpretować wyniki i wyciągać wnioski | Kryteria weryfikacji Uczestnik formułuje precyzyjnie problem inżynierski z obszaru inżynierii środowiska, integrując szczegółową wiedzę z matematyki, fizyki, chemii lub biologii – zgodnie z modelami stosowanymi w inżynierii przeprowadza symulacje komputerowe – poprawnie wykonując pomiary, rejestrując dane i stosując procedury zgodne z normami analizuje uzyskane dane – stosując metody statystyczne, numeryczne lub wizualizacyjne i interpretując wyniki w kontekście sformułowanego problemu wyciąga wnioski na podstawie danych – uzasadnia poprawność rozwiązań środowiskowym, oraz proponuje potencjalne usprawnienia lub dalsze kroki, stosując myślenie systemowe prezentuje symulacji – w formie raportu, wykresów, tabel i ustnej/pisemnej prezentacji, zachowując przejrzystość, poprawność jednostek i formatów naukowych, formułuje i diagnozuje problem, planuje i wykonuje symulację, analizę danych i interpretację, uzasadnienie wniosków i ewentualnych modyfikacji | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Potrafi wykorzystywać posiadaną wiedzę z zakresu inżynierii i ochrony środowiska, biotechnologii oraz przepisów z tym związanych do formułowania i rozwiązywania złożonych i nietypowych problemów oraz wykonywać zadania w warunkach nie w pełni przewidywalnych, potrafi dobierać źródła, informacje i narzędzia | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje i precyzyjnie formułuje złożone lub nietypowe problemy techniczne z obszaru inżynierii środowiska/biotechnologii, uwzględniając aspekt prawny i regulacyjny, nawet przy niepełnej dostępności informacji,dobiera adekwatne źródła danych (literatura naukowa, normy, przepisy), narzędzia analityczne, eksperymentalne oraz techniki obliczeniowe (symulacje, modele, analiza wielokryterialna) do skutecznego rozwiązania powyższych problemów , analizuje i interpretuje wyniki – technicznie i środowiskowo – z wykorzystaniem narzędzi statystycznych, symulacji komputerowych i modeli (np. DPSIR, LCA), a następnie formułuje wnioski i rekomendacje adekwatne do zidentyfikowanego problemu | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Potrafi zastosować w określonych warunkach podstawową i poszerzoną wiedzę z zakresu wybranych działów nauk społecznych, przepisów prawnych oraz ochrony własności intelektualnej, związanych z inżynierią środowiska | Kryteria weryfikacji Uczestnik rozpoznaje i wyjaśnia zagadnienia społeczno-ekonomiczne istotne w projektowaniu i wdrażaniu przedsięwzięć środowiskowych – włączając wpływ na społeczności, analizę interesariuszy i świadomość społeczną,interpretuje i stosuje obowiązujące przepisy prawne (np. prawo ochrony środowiska, prawo wodne, prawo budowlane) w analizie decyzyjnej dotyczącej działalności inżynierskiej, uzasadnia i dokumentuje stosowane rozwiązania społeczne i prawne – w postaci raportów, opinii prawnych, analiz interesariuszy lub opisów zabezpieczenia własności intelektualnej w projekcie | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii w tym brać udział w debacie, przedstawiać i oceniać różne stanowiska oraz dyskutować o nich a także współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych także o charakterze interdyscyplinarnym | Kryteria weryfikacji Uczestnikformułuje i prezentuje wypowiedzi ustne i pisemne z użyciem terminologii inżynierii środowiska, biotechnologii i powiązanych dziedzin społeczno-prawnych, adekwatne do kontekstu odbiorców, uczestniczy aktywnie w debacie lub dyskusji – przedstawia różne stanowiska, ocenia je krytycznie, stosuje argumentację techniczną i merytoryczną przy użyciu specjalistycznej terminologii, aktywne słucha, odnosi się do wypowiedzi innych uczestników, zadaje pytania pogłębiające oraz potrafi syntetyzować argumenty stron — co ma kluczowe znaczenie w interdyscyplinarnych zespołach , negocjuje i współpracuje w zespole – potrafi negocjować stanowiska z członkami z różnych dyscyplin, dzielić się wiedzą, pełnić role lidera lub uczestnika zgodnie z potrzebami grupy | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się w obszarze szeroko rozumianej ochrony środowiska przez całe życie | Kryteria weryfikacji Uczestnikokreśla cele krótko- i długoterminowe w obszarze ochrony środowiska, uwzględniając zmieniającą się rzeczywistość zawodową i osobisty rozwój (np. aktualizacja wiedzy, nowe technologie, zmiany regulacyjne) opracowuje spójny, elastyczny plan samokształcenia, zawierający harmonogram, źródła (literatura, kursy, konferencje, sieci ekspertów) i metody (np. notowanie, monitoring postępów, portfolio) | Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Efekty uczenia się Ma świadomość ważności zdobytej wiedzy w aspekcie prowadzonej działalności inżynierskiej i krytycznego podejścia do rozwiązywania problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu | Kryteria weryfikacji Uczestnikuzasadnia znaczenie posiadanej wiedzy teoretycznej i praktycznej dla efektywnego wykonywania zadań podkreślając, jak przekłada się ona na bezpieczeństwo, jakość i innowacyjność rozwiązań, stosuje umiejętności krytycznego myślenia – identyfikuje założenia, ocenia argumenty, analizuje dane, porównuje różne hipotezy i wybiera najbardziej adekwatne rozwiązanie , inicjuje i organizuje konsultacje z ekspertami – formułuje pytania diagnostyczne, prezentuje wykonane analizy i dane, oraz wdraża otrzymane wskazówki do swoich działań, adaptuje podejście do problemu po uzyskaniu informacji zwrotnej – uwzględnia nowe dane lub opinie ekspertów, modyfikując plan działania zgodnie z zasadami reflective practice/SRL | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy oraz do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych i społecznych, w tym inicjowania działań na rzecz interesu publicznego | Kryteria weryfikacji Uczestnikidentyfikuje i formułuje możliwości przedsięwzięć z zakresu inżynierii środowiska i ochrony środowiska, które mają wartość ekonomiczną i społeczną — w oparciu o metody design thinking i analizę potrzeb interesariuszy , inicjuje działania społeczno‑techniczne lub biznesowe, ukierunkowane na interes publiczny, planuje i koordynuje działania – określa cele, analizuje interesariuszy dobiera partnerów interdyscyplinarnych, realizuje i ocenia efekty swoich działań – podejmuje proaktywne działania w projekcie, dokonuje samooceny i oceny społecznej odpowiedzialności (ochrona środowiska, komunikacja z otoczeniem) | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Ma świadomość ważności zachowania się w sposób profesjonalny w realizowaniu zadań indywidualnych i zespołowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o tradycje zawodowe | Kryteria weryfikacji Uczestnikuzasadnia wagę profesjonalnego zachowania w pracy indywidualnej i zespołowej – wskazując na znaczenie zaufania, reputacji i standardów jakości zgodnie z kodeksami zawodowymi stosuje zasady etyki zawodowej – takich jak priorytet publicznego dobra, unikanie konfliktu interesów, uczciwość, poufność i równość wobec współpracowników i innych interesariuszy , modeluje profesjonalne postawy – angażując się w mentorskie wsparcie dla innych, dzieląc się wiedzą i przestrzegając standardów, prezentuje świadome, moralnie uzasadnione decyzje i zachowania w raportach, prezentacjach i pracy zespołowej – opisując, jak etyka, profesjonalizm lub tradycja wpłynęły na przebieg pracy | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Całkowita liczba godzin dydaktycznych w ramach studiów wynosi 210. Zajęcia są prowadzone w systemie hybrydowym, studiów niestacjonarnych (sobota, niedziela). Planowane terminy zjazdów w I semestrze zostaną opublikowane z początkiem października 2025 roku.
Program obejmuje m.in.:
Podstawy prawne ochrony środowiska – krajowe i unijne regulacje,
Systemy zarządzania środowiskowego – ISO 14001, EMAS,
Sprawozdawczość środowiskowa – raportowanie, dokumentacja,
Zarządzanie odpadami i emisjami – praktyczne aspekty,
Zrównoważony rozwój i ESG – strategie i raportowanie,
Audyt środowiskowy – przygotowanie i przeprowadzanie audytów.
Czas trwania: 2 semestry,
Wykładowcy - zajęcia prowadzone są przez wykwalifikowaną kadrę naukowo-dydaktyczną Wydziału Infrastruktury i Środowiska Politechniki Częstochowskiej. Ponadto zajęcia prowadzone będą również przez doświadczonych ekspertów zewnętrznych. Są to praktycy z wieloletnim stażem zawodowym w obszarze raportowania. Taki zespół dydaktyczny to gwarancja wysokiego poziomu merytorycznego zajęć oraz możliwość zdobycia aktualnej i praktycznej wiedzy.
Harmonogram realizacji programu studiów podyplomowych (siatka dydaktyczna) z podziałem na semestry:
Semestr 1 | Nazwa przedmiotu | Egz. | W | C | L | P | S | Razem | ECTS |
I. Sprawozdawczość środowiskowa – praktyczne obowiązki przedsiębiorstw | |||||||||
1.1 | Sprawozdawczość środowiskowa i identyfikacja aspektów środowiskowych w przedsiębiorstwach |
| 7 | 7 | 1 | ||||
1.2 | Obowiązki przedsiębiorstw w zakresie ochrony środowiska, terminarz sprawozdawczości w przedsiębiorstwach |
| 7 | 7 | 1 | ||||
1.3 | Podstawy prawne sprawozdawczości środowiskowej w Polsce i UE |
| 12 | 12 | 2 | ||||
1.4 | Lean Green – innowacyjne metody zarządzania środowiskiem i odpadami |
| 8 | 8 | 1 | ||||
II. Gospodarka wodno-ściekowa | |||||||||
2.1 | Zarządzanie gospodarką wodno-ściekową w przedsiębiorstwie | 8 | 8 | 1 | |||||
2.2 | Regulacje prawne dotyczące gospodarki wodno-ściekowej | 8 | 8 | 1 | |||||
2.3 | Sprawozdawczość środowiskowa w zakresie gospodarki wodno-ściekowej | 7 | 7 | 14 | 2 |
III. Gospodarka odpadami | |||||||||
3.1 | Gospodarowanie odpadami w przedsiębiorstwach, w tym odpadami niebezpiecznymi |
| 8 | 8 | 1 | ||||
3.2 | Sprawozdawczość środowiskowa w zakresie gospodarki odpadami |
| 7 | 7 | 14 | 2 | |||
IV. Emisja gazów do powietrza | |||||||||
4.1 | Emisja gazów do powietrza | 8 | 8 | 1 | |||||
4.2 | Sprawozdawczość w zakresie emisji gazów do powietrza | 7 | 7 | 14 | 2 | ||||
Razem |
| 87 | 21 | 0 | 0 | 0 | 108 | 15 | |
Semestr 2 | Nazwa przedmiotu | Egz. | W | C | L | P | S | Razem | ECTS |
4.3 | Zarządzanie F-gazami i SZWO w przedsiębiorstwach oraz sprawozdawczość, | 8 | 8 | 1 | |||||
4.4 | System zarządzania środowiskowego według norm PN-EN ISO 14000 „Systemy zarządzania środowiskowego – Wymagania i wytyczne stosowania” | 8 | 8 | 1 | |||||
V. ESG i CSR - Raportowanie emisji do środowiska | |||||||||
5.1 | Wprowadzenie do ESG i CSR w kontekście środowiskowym | 8 | 8 | 1 | |||||
5.2. | ESG – emisje środowiskowe | 8 | 8 | 1 | |||||
5.3 | Raportowanie środowiskowe w ramach ESG i CSR | 7 | 7 | 14 | 2 | ||||
VI. Opłaty za korzystanie ze środowiska | |||||||||
6.1 | Regulacje prawne dotyczące opłat środowiskowych | 8 | 8 | 1 | |||||
6.2 | Opłaty środowiskowe w poszczególnych sektorach | 8 | 8 | 1 | |||||
6.3 | Raporty środowiskowe wraz z kalkulacją opłat | 7 | 7 | 14 | 2 |
VII. Monitoring i weryfikacja raportów środowiskowych | 8 | 8 | 16 | 3 | ||||
VIII. Przygotowanie do egzaminu końcowego | 1 | 10 | 10 | 2 | ||||
Razem |
| 70 | 22 | 0 | 0 | 10 | 102 | 15 |
Razem Semestr 1 i Semestr 2 |
| 157 | 43 | 0 | 0 | 10 | 210 | 30 |
- Warunki ukończenia studiów podyplomowych.
Warunkiem ukończenia studiów i uzyskania świadectwa ukończenia studiów podyplomowych jest:
1) uzyskanie efektów uczenia się określonych w programie studiów podyplomowych;
2) złożenie egzaminu końcowego z oceną pozytywną.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 6 400,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 6 400,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 30,48 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 30,48 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr hab. inż. Anna Grosser, prof. PCz
dr Joanna Rosak-Szyrocka
Uczestniczka wielu wyjazdów dydaktycznych w ramach programu Erasmus+ w takich krajach jak: Włochy, Wielka Brytania, Słowenia, Węgry, Czechy, Słowacja i Francja. Współpracuje z licznymi uczelniami w kraju i za granicą. Członkini kolegium redakcyjnego czasopism Plos One oraz PeerJ. Członkini rady doradczej czasopisma Heliyon. Redaktor pomocniczy w Cogent Business and Management wydawnictwa Taylor & Francis oraz zastępca redaktora naczelnego czasopisma Management Systems in Production Engineering. Redaktor gościnna w czasopismach: Entertainment Computing Journal (Elsevier), Resources (MDPI), IJERPH (MDPI), Energies (MDPI), Sustainability (MDPI), Discover Sustainability (Springer), Frontiers oraz Measurement Journal (Elsevier).
Redaktorka oraz współautorka wielu monografii naukowych wydawnictw Routledge oraz Taylor&Francis. Recenzentka czasopism naukowych, takich jak IEEE, Elsevier, MDPI, Frontiers, Sage, Springer oraz Emerald.
dr inż. Rafał Jasiński
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały z zajęć udostępnianie będą w formacie pdf, pliki źródłowe.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Microsoft Teams - wymagania
Sprzęt: Komputer z procesorem dwurdzeniowym, 4 GB RAM, kamera, mikrofon, głośniki lub słuchawki.
System: Aktualny system operacyjny Windows, macOS, Android lub iOS.
Przeglądarka: Najnowsza wersja Edge, Chrome, Firefox lub Safari.
Internet: Stabilne łącze o przepustowości min. 1,5 Mbps dla pobierania i wysyłania danych.
Adres
Adres
Wydział Infrastruktury i Środowiska
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe
- Udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami