Podyplomowe Studia Kwalifikacyjne DO NAUCZANIA DRUGIEGO PRZEDMIOTU – KULTURY POLSKIEJ I JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
Podyplomowe Studia Kwalifikacyjne DO NAUCZANIA DRUGIEGO PRZEDMIOTU – KULTURY POLSKIEJ I JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Kandydaci
Kandydat jest absolwentem studiów wyższych magisterskich.
- Minimalna liczba uczestników25
- Maksymalna liczba uczestników100
- Data zakończenia rekrutacji19-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi360
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńprowadzenie studiów podyplomowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest nabycie przez słuchaczy umiejętności i wiedzy z zakresu kultury polskiej i języka polskiego, a także zdobycie przez osoby z uprawnieniami pedagogicznymi kwalifikacji dających prawo do nauczania kolejnego (drugiego) przedmiotu – języka polskiego jako obcego/ drugiego/ odziedziczonego w każdej grupie wiekowej i językowej – także w szkołach podstawowych i średnich.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się rozróżnia główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach humanistycznych oraz społecznych; rozumie postulat wieloparadygmatyczności oraz interdyscyplinarności prowadzenia badań, zna osiągnięcia glottodydaktyki polonistycznej; P7S_WG | Kryteria weryfikacji - definiuje wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, - rozróżnia i charakteryzuje różne strategie metodologiczne, takie jak badania jakościowe, ilościowe, analizy dyskursu, badania narracyjne czy etnograficzne, - uzasadnia, że badania nad językiem, kulturą i komunikacją nie muszą ograniczać się do jednej dyscypliny – wymagają dialogu między glottodydaktyką, socjolingwistyką, antropologią kultury, medioznawstwem, - krytycznie analizuje i dokonuje interpretacji zjawisk, - rozróżnia poznane metody, techniki i strategie opisu zjawisk, - charakteryzuje miejsce literatury polskiej wśród innych literatur, - definiuje metodologie badawcze stosowane w recepcji literatury w świecie. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się wskazuje ośrodki zajmujące się propagowaniem, podtrzymywaniem i rozwijaniem kultury języka polskiego w kraju i poza jej granicami; P7S_WK | Kryteria weryfikacji - charakteryzuje sposób działalności organizacji zajmujących się instytucjonalnie zachowaniem ciągłości tradycji narodowej,- charakteryzuje działania służące podtrzymywaniu polskości na emigracji (np. nauczanie języka dziedziczonego). | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się stosuje wiedzę o historycznych przemianach i różnych paradygmatach badawczych w obrębie literaturoznawstwa i językoznawstwa, glottodydaktyki polonistycznej; P7S_WG | Kryteria weryfikacji – uzasadnia wpływ okresów literackich i nurtów teoretycznych, takich jak hermeneutyka, strukturalizm, socjolingwistyka, pragmatyka czy semiotyka kultury, na kształt współczesnych badań humanistycznych,- definiuje podstawowe podejścia metodyczne stosowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego i drugiego (np. podejście gramatyczno-tłumaczeniowe, komunikacyjne, zadaniowe, interkulturowe), - rozróżnia struktury gramatyczne, struktury morfologiczne oraz systemowe ujęcia fonologiczne, - rozróżnia i uzasadnia użycie kryterium normy wzorcowej i użytkowej języka. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Efekty uczenia się ma poszerzoną i uporządkowaną wiedzę na temat organizacji (zasad, metod, form pracy, lekcji, rodzajów ćwiczeń, środków dydaktycznych) procesu kształcenia polonistycznego i pracy lekcyjnej oraz pozalekcyjnej z uczniami, potrafi włączyć w proces nauczania metody, techniki i strategie wykorzystywane w uczeniu języka polskiego jako obcego/odziedziczonego; P7S_WG | Kryteria weryfikacji - planuje i ocenia przebieg lekcji języka polskiego, uwzględniając cele ogólne, operacyjne i wychowawcze,- projektuje proces kształcenia polonistycznego, w tym dobiera formy pracy (indywidualna, grupowa, klasowa), metody (np. problemowe, aktywizujące, gramatyczno-tłumaczeniowe) i środki dydaktyczne (teksty, obrazy, nagrania, multimedia), - integruje treści językowe i kulturowe w planowaniu zajęć. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się wskazuje metody diagnozy, kontroli i oceny wyników kształcenia polonistycznego uczniów; P7S_WG | Kryteria weryfikacji - stosuje wiedzę teoretyczną na temat procedur oraz narzędzi weryfikujących uzyskaną przez ucznia wiedzę, - charakteryzuje narzędzia stosowane w procesie ewaluacji, - krytycznie analizuje i dokonuje interpretacji zjawisk, - stosuje poznane metody, techniki i strategie w opisie zjawisk. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się odnosi się krytycznie do literatury naukowej z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz metodyki nauczania języka polskiego jako ojczystego/dziedziczonego/obcego; P7S_UW | Kryteria weryfikacji - wykorzystuje posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania,- rozumie założenia metodologiczne, terminologię oraz strukturę argumentacji w tekstach naukowych z różnych obszarów humanistyki i glottodydaktyki. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się wymienia narzędzia diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym uczniów z doświadczeniem migracyjnym opracowywanie wyników obserwacji, formułowanie wniosków i podejmowanie odpowiednich działań mających na celu przede wszystkim wyrównanie kompetencji językowych uczniów; P7S_UW | Kryteria weryfikacji - umiejętnie wykorzystuje posiadaną wiedzę do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach,- stosuje działania motywujące ich do pracy, powodujące szybkie wyrównanie kompetencji, - rozróżnia uwarunkowania (psychologiczne, językowe, kulturowe, społeczne), które wpływają na funkcjonowanie dziecka w szkole. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się umiejętnie obserwuje i analizuje sytuacje oraz zdarzenia pedagogiczne i dydaktycznych z wykorzystaniem zdobytej wiedzę psychologiczno-pedagogicznej, dydaktycznej oraz merytorycznej (językoznawczej i literaturoznawczej); ma pogłębione umiejętności działań na rzecz własnego rozwoju; P7S_UO, P7S_UK, P75_UU | Kryteria weryfikacji - umiejętnie planuje i realizuje poszczególne działania dydaktyczne, - umiejętnie komunikuje się w grupie, ocenia jej potrzeby i w ich kontekście dobiera techniki i strategie pracy, - samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie, a także ukierunkowuje innych w tym zakresie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne; P7S_KO | Kryteria weryfikacji - krytycznie ocenia swoje kompetencje i posiada świadomość ciągłego podnoszenia swoich kwalifikacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się wykazuje gotowość pracy z uczniem o specjalnych potrzebach – uczniem migracyjnym, ma świadomość powolnego procesu adaptacyjnego, któremu uczeń podlega i wykazuje zrozumienie tego procesu; P7S_KR | Kryteria weryfikacji - definiuje kompetencje potrzebne do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem zmieniających się potrzeb społecznych, w tym: - pracy z uczniem o specjalnych potrzebach, w tym z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, - budowania wizerunku otwartości na zróżnicowanie kulturowe. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się przyjmuje odpowiedzialność za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu i kraju, sam systematycznie uczestniczy w życiu kulturalnym i potrafi podejmować działania mające służyć ich upowszechnieniu; P7S_KO | Kryteria weryfikacji - wypełniania zobowiązania społeczne, inspiruje i organizuje działalność na rzecz środowiska społecznego,- włącza kompetencje językowe, literaturoznawcze i dydaktyczne do tworzenia projektów edukacyjnych, warsztatów. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się umiejętnie wykorzystuje wiedzęteoretyczną z zakresu pedagogiki oraz psychologii do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych, a także motywów i wzorów zachowań uczestników tych sytuacji w odniesieniu do szkoły podstawowej; umie wykorzystywać posiadaną wiedzę – formułować i rozwiązywać złożone i nietypowe problemy oraz innowacyjnie wykonywać zadania; P7S_UW | Kryteria weryfikacji - analizuje i interpretuje sytuacje i zdarzenia pedagogiczne podporządkowując wzory zachowań uczestników | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Czas trwania:
Semestry: 3
Liczba godzin: 360 (w tym praktyka zawodowa pedagogiczna i nauczycielska)
1 godzina dydaktyczna = 1 godzina akademicka (45 minut)
Organizacja zajęć:
Zajęcia odbywać się będą w formule online w soboty i niedziele zgodnie z organizacją roku akademickiego na UŚ – średnio 10 zjazdów w semestrze. Część zajęć jest zaplanowana w trybie asynchronicznym.
Wykaz treści realizowanych podczas studiów:
- Praktyczna gramatyka języka polskiego z elementami gramatyki porównawczej - fleksja - 30 h, 5 punktów ECTS
- Praktyczna gramatyka języka polskiego z elementami gramatyki porównawczej - słowotwórstwo - 14 h, 4 punkty ECTS
- Praktyczna gramatyka języka polskiego z elementami gramatyki porównawczej - składnia - 16 h, 4 punkty ECTS
- Podstawy fonetyki i poprawnej wymowy z emisją głosu - 25 h, 4 punkty ECTS
- Współczesny język polski - formy i normy - 15 h, 4 punkty ECTS
- Wybrane zagadnienia kultury polskiej 1 - zakorzenienie polskiej kultury - 10 h, 2 punkty ECTS
- Wybrane zagadnienia kultury polskiej 2 - praca z obrazem filmowym - 10 h, 2 punkty ECTS
- Wybrane zagadnienia kultury polskiej 3 - jako sposoby prezentacji - 10 h, 2 punkty ECTS
- Litaratura w nauczaniu cudzoziemców - 10 h, 2 punkty ECTS
- Eko(glotto)dydaktyka - 10 h, 2 punkty ECTS
- Polska w świecie. Realioznawstwo - 10 h, 2 punkty ECTS
- Elementy wiedzy i historii Polski - 10 h, 2 punkty ECTS
- Bi- i multilingwizm - 10 h, 2 punkty ECTS
- Metodyka 1 - wg poziomów - 15 h, 4 punkty ECTS
- Metodyka 2 - wg sprawności (rozumienie) - 10 h, 2 punkty ECTS
- Metodyka 3 - wg sprawności (mówienie) - 10 h, 2 punkty ECTS
- Metodyka 4 - wg sprawności (pisanie) - 10 h, 2 punkty ECTS
- Metodyka 5 - wg sprawności (wprowadzanie gramatyki) - 10 h, 2 punkty ECTS
- Techniki multimedialne - 10 h, 2 punkty ECTS
- Metodyka nauczania dzieci - 10 h, 2 punkty ECTS
- Testowanie i sprawdzanie w praktyce dydaktycznej i certyfikacji - 15 h, 3 punkty ECTS
- Praktyka zawodowa - 20 h, 4 punkty ECTS
- Materiały i pomoce dydaktyczne - korzystanie i tworzenie - 20 h, 4 punkty ECTS
- Scenariusze - konspekty - projekty w praktyce - 20 h, 3 punkty ECTS
- Metody w praktyce - 20 h, 4 punkty ECTS
- Indywidualna praca z uczniem/studentem - 10 h, 4 punkty ECTS
Dokument ukończenia studiów:
- świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach
- zaświadczenie o uzyskanych kompetencjach wraz z opisem efektów uczenia się oraz przeprowadzonej walidacji
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 557,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 557,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 15,44 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 15,44 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr hab. Aleksandra Achtelik, prof. UŚ
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy studiów podyplomowych otrzymają materiały dydaktyczne w postaci: prezentacji z zajęć, plików PDF, linków.
Warunki uczestnictwa
Kandydaci
Kandydat jest absolwentem studiów wyższych magisterskich.
Informacje dodatkowe
Studia przygotowują do nauczania drugiego przedmiotu: języka polskiego jako obcego/ drugiego/ odziedziczonego, słuchacze uzyskują niezbędne uprawnienia do uczenia drugiego przedmiotu zgodne ze standardami MEiN.
Absolwent ma wiedzę i umiejętności oraz – co bardzo istotne – kompetencje i uprawnienia konieczne do nauczania języka polskiego jako obcego/ drugiego/ odziedziczonego – jako drugiego przedmiotu – w kraju i za granicą, ma obszerną wiedzę z zakresu wiedzy o języku, literaturze i kulturze oraz z zakresu historii Polski, która jest konieczna w nauczaniu jpjo. Wiedza ta pozwala na wieloaspektowe analizowane tekstów kultury oraz włączanie tekstów literackich i innych w proces nauczania języka. Ponadto nabywa umiejętności i kompetencje konieczne do pracy z uczniem z kontekstem migracyjnym.
Absolwent posiada kompetencje do pracy w zróżnicowanym zespole i potrafi dostosować formę komunikacji do odbiorcy i jego potrzeb
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Sale dydaktyczne dostosowane są do potrzeb prowadzenia zajęć. Zajęcia będą również prowadzone przez aplikację usługi MS Teams.
Adres
Adres
Katarzyna Gryncewicz
e-mail: k.gryncewicz@us.edu.pl
tel: 32 2009 439
Paulina Pawlik
e-mail: p.pawlik@us.edu.pl
podyplomowe-jpjo@us.edu.pl
szkola@us.edu.pl
tel: 32 2009 439