Logopedia
Logopedia
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Logopedia
- Grupa docelowa usługi
- Studia przeznaczone są dla osób, które legitymują się ukończeniem studiów wyższych magisterskich.
- Dodatkowo wymagane jest zaświadczenie z gabinetu logopedycznego o braku przeciwwskazań do wykonywania zawodu logopedy.
- Minimalna liczba uczestników23
- Maksymalna liczba uczestników33
- Data zakończenia rekrutacji12-10-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi791
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Studia na kierunku Logopedia skutecznie przygotowują do wykonywania tego ważnego i ciekawego zawodu dzięki dużej dawce wiedzy i praktycznych ćwiczeń.Uczestnicy studiów podyplomowych Logopedia uzyskują kwalifikacje logopedy – osoby, która posiada umiejętności w zakresie diagnozowania i terapii zaburzeń mowy, jej usprawniania, przeciwdziałania trudnościom związanym z czytaniem i pisaniem oraz bezproblemowym komunikowaniem się.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Wiedza:- Rozumie procesy rozwoju człowieka oraz występujące w nich różnorodne zaburzenia. - Rozpoznaje symptomy opóźnionego rozwoju mowy. Prezentuje techniki stymulujące rozwój komunikacji werbalnej i niewerbalnej. - Definiuje metody rehabilitacji mowy stosowane w pracy z osobami z NI. Wymienia metody wspomagające rozwój mowy oraz opisuje sposoby komunikacji alternatywnej. - Wymienia i wyjaśnia komponenty diagnozy logopedycznej, omawia kolejne etapy postępowania diagnostycznego. | Kryteria weryfikacji - Ocenie podlega rozumienie procesów rozwoju człowieka oraz rozpoznanie symptomów opóźnionego rozwoju mowy.- Definiuje metody rehabilitacji. - Wymienia metody wspomagające rozwój mowy oraz komponenty diagnozy logopedycznej. | Metoda walidacji Prezentacja |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Efekty uczenia się Umiejętności:- Ocenia sytuację egzystencjalną osób niepełnosprawnych i specyficzne potrzeby edukacyjno-rozwojowe wynikające z ich niepełnosprawności. - Wykorzystuje różne metody i metodyki pracy pedagogiki specjalnej z dziećmi o różnych dysfunkcjach i niepełnosprawnościach. - Analizuje opinię z poradni psychologiczno-pedagogicznej, konstruuje opinię o wychowanku, poprawnie posługuje się terminologią. - Weryfikuje podłoże zaburzeń rozwoju; prowadzi stymulację funkcji oddechowych i połykowych u pacjenta; dobiera ćwiczenia stymulujące rozwój sprawności artykulatorów; stosuje odpowiednią metodę stymulującą mówienie do danego przypadku. | Kryteria weryfikacji - Przedstawia metody pracy z dziećmi o różnych dysfunkcjach i niepełnosprawnościach.- Dokonuje analizy opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. - Ocenia podłoże zaburzeń rozwoju mowy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Metoda walidacji Test teoretyczny | ||
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się Kompetencje społeczne:- Myśli w sposób kreatywny i elastyczny. Pobudza zdolności indywidualnych osób niepełnosprawnych (zwłaszcza uczniów) a tym samym inicjuje zmiany społeczne w celu lepszej z nimi integracji, z uwzględnieniem współczesnych tendencji oraz przemian społecznych i edukacyjnych. - Świadomie ocenia poziom swojej wiedzy i umiejętności, zrozumieć potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonywać oceny własnych kompetencji i doskonalić umiejętności w trakcie realizowania działań związanych z pracą logopedyczną. - Podejmuje współpracę z lekarzem specjalistą, nauczycielem wspomagającym, rehabilitantem, środowiskiem dziecka. | Kryteria weryfikacji - Umiejętne nawiązywanie i utrzymanie pozytywnych relacji z lekarzem specjalistą, nauczycielem, rehabilitantem, środowiskiem pacjentem. - Kreatywne myślenie. - Otwartości na zmiany. - Świadoma ocena swoich kompetencji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Metoda walidacji Prezentacja |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
- Wprowadzenie do logopedii (5 godz.)
- Audiologia z metodyką (15 godz.)
- Diagnoza i terapia logopedyczna (12 godz.)
- Wczesna interwencja logopedyczna (15 godz.)
- Podstawy anatomii i fizjologii dla logopedów (15 godz.)
- Ortodoncja z metodyką (18 godz.)
- Foniatria – anatomia i patologia narządu mowy (18 godz.)
- Surdologopedia z metodyką (15 godz.)
- Psychiatria i neurologia dziecięca (18 godz.)
- Rozwój sprawności językowych u dzieci (12 godz.)
- Dykcja i emisja głosu (7 godz.)
- Semantyka a podstawy komunikacji językowej (12 godz.)
- Kultura języka (6 godz.)
- Glottodydaktyka (18 godz.)
- Fonetyka z metodyką (24 godz.)
- Psychologia rozwojowa i kliniczna (16 godz.)
- Wybrane zagadnienia z pedagogiki specjalnej (12 godz.)
- Metodyka logopedii z elementami tyflopedagogiki (12 godz.)
- Zaburzenia procesów emocjonalno-motywacyjnych u dzieci (12 godz.)
- Neuropsychologia dziecięca (12 godz.)
- Neurologopedia dziecięca (12 godz.)
- Balbutologopedia z terapią (18 godz.)
- Dyslalia z terapią (25 godz.)
- Dysfagia – postępowanie rehabilitacyjne (15 godz.)
- Bilingwizm (14 godz.)
- Afazja i dysfazja z metodyką (18 godz.)
- Diagnoza i terapia zaburzeń mowy osób z niepełnosprawnością intelektualną (18 godz.)
- Dysglosja z metodyką (18 godz.)
- Dysartria z metodyką (18 godz.)
- Metodyka pracy i warsztat logopedy (16 godz.)
- Wspomaganie rozwoju psychoruchowego z elementami integracji sensorycznej (20 godz.)
- Wysoka technologia a mowa (5 godz.)
- Logorytmika i emisja głosu (18 godz.)
- Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w logopedii (12 godz.)
- Laryngologopedia z metodyką (14 godz.)
- Metodyka relaksacji (20 godz.)
- Pedagogika zabawy (14 godz.)
- Podstawy komunikacji wspomagającej (12 godz.)
- Wykorzystanie informatyki w logopedii (12 godz.)
- Konsultacje logopedyczne (16 godz.)
- Gerontologopedia (8 godz.)
- Onkologopedia (8 godz.)
- Praktyka (180 godz.)
- Test I (1 godz.)
- Test II (1 godz.)
- Test III (1 godz.)
- Test IV (1 godz.)
- Projekt (1 godz.)
- Obrona projektu (1 godz.)
_____
INFORMACJE DODATKOWE:
- Czas trwania studiów (liczbę semestrów): 4 semestry
- Liczbę możliwych do zdobycia punktów ECTS: 51 pkt. ECTS
- Liczbę godzin: 791 godzin (lekcyjnych)
- Harmonogram uwzględnia przerwy.
- Informację o sposobie walidacji: Test po każdym semestrze, projekt oraz jego obrona, praktyki
- Rodzaj dokumentu potwierdzającego ukończenie studiów: Świadectwo ukończenia studiów podyplomowych
- Szczegółowy harmonogram zajęć może ulec modyfikacjom w zakresie realizowanych przedmiotów oraz osób realizujących zajęcia. Zmianie nie ulegają: terminy zjazdów oraz łączna liczba godzin dydaktycznych w ramach studiów podyplomowych.
- Harmonogram zjazdów zostanie opublikowany na stronie internetowej uczelni i w Bazie Usług Rozwojowych (BUR) co najmniej 2 tygodnie przed rozpoczęciem zajęć.
- Godziny zajęć w harmonogramie podawane są jako godziny zegarowe. Liczba godzin w programie podawana jest w godzinach dydaktycznych. Przelicznik: 791 godzin dydaktycznych = 593,25 godzin zegarowych.
ORGANIZACJA ZJAZDÓW:
Zjazdy odbywają się średnio jeden lub dwa razy w miesiącu:
- sobota w godzinach 8:00–18:00,
- niedziela w godzinach 8:00–18:00.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 850,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 850,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 7,40 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 7,40 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Hanna Wawrzyniak
Pedagog, neurologopeda, specjalista wczesnego wspomagania rozwoju, terapeuta Metody Warnkego®, diagnosta ADOS-2, wykładowca akademicki, autorka wielu publikacji, współzałożycielka Stowarzyszenia dla Rodzin i Przyjaciół Dzieci z Zespołem Downa „Przylądek 21”, koordynatorka zespołu wczesnego wspomagania rozwoju.
Posiada ponad dwudziestoletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą w zakresie diagnozy i terapii.
Maciej Waraczewski
Językoznawca, specjalizujący się w językach słowiańskich. Absolwent filologii rosyjsko-angielskiej, doktorant Wydziału Neofilologii UAM. Wykładowca uniwersytecki w Studium Językowym UAM. Glottodydaktyk z pasji i wykształcenia. Jego zainteresowania naukowe skupiają się wokół historii i rozwoju języków słowiańskich. Od lat uczy języków obcych (angielskiego, rosyjskiego i hiszpańskiego) w szkołach językowych, a od 2019 r. prowadzi własne centrum językowe „Poligloci” w Poznaniu. Dodatkowo, jako wykładowca współpracuje z uczelniami wyższymi Collegium da Vincii i Uniwersytetem WSB Merito w Poznaniu, gdzie uczy przedmiotów językoznawczych. Poza tym nieustannie rozwija swoje umiejętności językowe, szlifując znajomość ukraińskiego i francuskiego, co pozwala mu poszerzać ogólną wiedzę z zakresu lingwistyki.
Dorota Kozina
Doświadczona logopedka, która z pasją i zaangażowaniem prowadzi zajęcia z zakresu audiologii dziecięcej oraz metodyki pracy logopedy. Specjalizuje się w diagnozie i terapii zaburzeń słuchu, a także w edukacji przyszłych terapeutów w zakresie nowoczesnych metod wspierania rozwoju komunikacji.
Jej podejście łączy wiedzę teoretyczną z praktyką kliniczną, co pozwala studentom i uczestnikom szkoleń na zdobycie kompetencji niezbędnych do pracy z dziećmi i dorosłymi z trudnościami słuchowymi.
Małgorzta Dziendziura
Neurologopeda, specjalista w zakresie wczesnej interwencji logopedycznej. Pracuje w poradniach logopedycznych, a także na oddziałach onkologicznych. Pracuje głównie z dziećmi z obciążonym wywiadem okołoporodowym, zespołami genetycznymi, zaburzeniami neurorozwojowymi, zaburzeniami w funkcjach pokarmowych, opóźnionym rozwojem mowy. Drugim kierunkiem zainteresowań jest gerontologopedia. Współpracując z Wielkopolskim Stowarzyszeniem na Rzecz Osób z Chorobą Alzheimera. Była pomysłodawczynią „Warsztatów stymulujących pracę mózgu” dla osób zagrożonych chorobą otępienną, a dla osób chorych opracowała „Zapamiętnik” – dziennik wspierający pamięć.
Michalina Jędryczka-Baranek
Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, komunikacyjnymi i sensorycznymi. W swojej praktyce łączy wiedzę z zakresu logopedii, anatomii, fizjologii oraz integracji sensorycznej, co pozwala jej na holistyczne podejście do diagnozy i terapii.
Jako wykładowczyni przekazuje studentom wiedzę niezbędną do zrozumienia mechanizmów funkcjonowania układów odpowiedzialnych za mowę, słuch, oddychanie i artykulację. Szczególny nacisk kładzie na praktyczne zastosowanie wiedzy anatomiczno-fizjologicznej w pracy logopedycznej, w tym: budowę i funkcje układu nerwowego, oddechowego, fonacyjnego i artykulacyjnego, anatomię narządów mowy i słuchu,
fizjologię procesów komunikacyjnych, znaczenie neuroanatomii w kontekście zaburzeń mowy.
Jej zajęcia są cenione za klarowność przekazu, praktyczne podejście oraz umiejętność łączenia teorii z doświadczeniem klinicznym.
Sebastian Doba
Sebastian Doba to certyfikowany instruktor metod Buteyko Clinic International®, Oxygen Advantage® oraz praktyk metody Wima Hofa, specjalizujący się w pracy z oddechem w kontekście zdrowia, wydolności i regulacji układu nerwowego. W ciągu ostatnich 5 lat aktywnie prowadzi warsztaty, konsultacje indywidualne oraz szkolenia dla specjalistów, w tym logopedów, osteopatów, fizjoterapeutów i trenerów głosu.
Jest współzałożycielem PNEO Centrum Pulmonologii Naturalnej i Edukacji Oddechowej, gdzie realizuje programy terapeutyczne i edukacyjne oparte na fizjologii oddechu, neurobiologii oraz biomechanice przepony. Jego praca koncentruje się na: terapii osób z zaburzeniami oddychania (astma, POCHP, bezdech senny, hiperwentylacja), wspieraniu rozwoju dzieci z wadami zgryzu i nieprawidłowym torem oddechowym, poprawie wydolności u sportowców i osób aktywnych, integracji technik oddechowych z pracą logopedyczną i głosową.
Magdalena Magierska-Krzysztoń
Dr Magdalena Magierska-Krzysztoń to doświadczona neurologopeda i surdologopeda, od ponad 25 lat zajmująca się diagnostyką i terapią dzieci, młodzieży i dorosłych z wadami słuchu, w tym osób wyposażonych w implanty ślimakowe oraz aparaty słuchowe. Jest starszym asystentem w Klinice Otolaryngologii i Onkologii Laryngologicznej Uniwersytetu Medycznego im. K. Marcinkowskiego w Poznaniu, gdzie współorganizuje proces rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami neurologicznymi.
W swojej pracy koncentruje się na: rehabilitacji logopedycznej osób z głuchotą prelingwalną, terapii dzieci z opóźnionym rozwojem mowy, afazją, dyzartrią i zaburzeniami percepcji słuchowej, metodyce pracy logopedy w kontekście zaburzeń słuchu, audiologii praktycznej, w tym wstępnych badaniach słuchu, audiometrii tonalnej i impedancyjnej, edukacji specjalistów w zakresie protezowania ubytków słuchu i komunikacji wspomagającej.
Jest także autorką publikacji naukowych dotyczących percepcji mowy u dzieci z implantami ślimakowymi. Współtworzyła polską wersję programu edukacyjnego „Sound Foundation for Babies”, wspierającego rozwój językowy dzieci z wadą słuchu.
Dr Magierska-Krzysztoń aktywnie uczestniczy w konferencjach krajowych i międzynarodowych, prowadzi szkolenia dla logopedów i terapeutów, a także współpracuje z placówkami edukacyjnymi i terapeutycznymi w zakresie wczesnej interwencji i rehabilitacji słuchu.
Aleksandra Załustowicz
Dr Aleksandra Załustowicz – pedagog specjalny, neurologopeda, surdologopeda, wykładowczyni akademicka. Specjalizuje się w terapii osób z zaburzeniami neurologicznymi i słuchowymi. Posiada wieloletnie doświadczenie kliniczne i dydaktyczne, prowadzi zajęcia z anatomii, fizjologii, audiologii oraz metodyki pracy logopedy. Autorka publikacji terapeutycznych i edukacyjnych, aktywnie współpracuje z placówkami medycznymi i edukacyjnymi.
Od ponad 10 lat pracuje jako neurologopeda w Centrum Logopedii, Uzależnień i Mediacji Sądowych J.Z. Szeliga w Środzie Wielkopolskiej, gdzie prowadzi terapię dzieci z zaburzeniami rozwoju językowego, trudnościami szkolnymi oraz osób dorosłych po udarach i urazach mózgu.
Specjalizuje się w terapii osób z afazją, dyzartrią, deficytami neurologicznymi oraz zaburzeniami słuchu. W swojej pracy wykorzystuje nowoczesne metody terapeutyczne, takie jak biofeedback, taping logopedyczny, terapia miofunkcjonalna, tDSC oraz techniki wspomagające komunikację osób zależnych (np. aplikacja Phasis, zestaw „Neurotrening”).
Jako wykładowczyni prowadzi zajęcia dydaktyczne z zakresu anatomii i fizjologii, audiologii, metodyki pracy logopedy oraz terapii osób z zaburzeniami neurologicznym.
Sabina Szyszka
Sabina Szyszka jest neurologopedką aktywnie pracującą w placówkach edukacyjnych w Tarnowskich Górach. Prowadzi zajęcia terapeutyczne z dziećmi w wieku przedszkolnym.
W ramach swojej pracy zajmuje się: diagnozą i terapią zaburzeń mowy u dzieci, wspieraniem rozwoju komunikacji werbalnej, prowadzeniem zajęć logopedycznych w formie indywidualnej i grupowej, współpracą z nauczycielami, psychologami i pedagogami specjalnymi.
Jej obecność w dwóch placówkach wskazuje na szerokie doświadczenie w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym oraz na zaangażowanie w rozwój kompetencji językowych najmłodszych.
Patrycja Pacyna-Matuszczak
Patrycja Pacyna-Matuszczak to aktywna edukatorka i terapeutka związana z pracą z dziećmi w placówkach edukacyjnych i specjalnych. Jej działalność obejmuje: tworzenie materiałów edukacyjnych i terapeutycznych dla dzieci, m.in. w zakresie rozwijania umiejętności motorycznych i poznawczych, prowadzenie zajęć w przedszkolach językowych, działalność edukacyjna online, m.in. poprzez kanał YouTube, gdzie dzieli się materiałami i inspiracjami terapeutycznymi.
Jej praca koncentruje się na wspieraniu rozwoju dzieci poprzez zabawę, ruch i działania dostosowane do indywidualnych potrzeb. Współpracuje z zespołami szkół specjalnych, co wskazuje na doświadczenie w pracy z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Daria Grzesiek
Daria Grzesiek to logopedka i specjalistka terapii pedagogicznej, aktywnie pracująca w województwie wielkopolskim. Jest związana z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną w Środzie Wielkopolskiej, gdzie prowadzi diagnozę i terapię dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Dodatkowo figuruje jako certyfikowana specjalistka w bazie Komlogo, co potwierdza jej kwalifikacje w zakresie pracy terapeutycznej z dziećmi oraz wykorzystania nowoczesnych narzędzi diagnostycznych i edukacyjnych.
Jej działalność obejmuje: terapię logopedyczną i pedagogiczną,
pracę z dziećmi z trudnościami w rozwoju mowy i komunikacji,
wykorzystanie pomocy dydaktycznych i programów komputerowych wspierających rozwój językowy, współpracę z zespołami specjalistów w placówkach edukacyjnych.
Daria Grzesiek jest również częścią zespołu specjalistów w poradni Positive Therapy, która zajmuje się diagnozą i terapią dzieci, młodzieży i dorosłych z zaburzeniami rozwojowymi, w tym ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Podczas zjazdu każdy uczestnik programu otrzymuje komplet materiałów dydaktycznych w formie pdf bądź na platformie moodle. Materiały te przygotowują wykładowcy, dostosowując je do specyfiki prowadzonego tematu.
Uczestnicy studiów pracują na platformie Extranet, to wewnętrzna platforma komunikacyjna Uczelni WSB Merito, stworzona w celu ograniczenia formalności oraz ułatwienia przepływu informacji między uczestnikami a uczelnią. Za jej pomocą przez całą dobę i z każdego miejsca na świecie uczestnicy mają dostęp do:
- harmonogramu zajęć,
- informacji na temat płatności,
- materiałów dydaktycznych,
- katalogu bibliotecznego,
- informacji dotyczących zmian w planach zajęć, ogłoszeń i aktualności.
Warunki uczestnictwa
Rekrutacja na studia podyplomowe na Uniwersytecie WSB Merito w Poznaniu odbywa się poprzez wypełnienie formularza online dostępnego na stronie: https://www.merito.pl/rekrutacja/krok1, a następnie dostarczenie kompletu dokumentów do Biura Rekrutacji w Poznaniu.
Kryteria kwalifikacyjne do udziału w programie:
- ukończone studia wyższe I lub II stopnia,
- spełnienie warunków określonych w procedurze rekrutacyjnej.
Informacje dodatkowe
- Cena usługi nie obejmuje opłaty wpisowej oraz opłaty końcowej.
- Usługa kształcenia świadczona przez Uniwersytet WSB Merito jest zwolniona z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. 2023 poz. 1570). Zwolnienie obejmuje usługi edukacyjne realizowane przez uczelnie wyższe na podstawie przepisów ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
REALIZACJA PROJEKTÓW:
Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu realizuje projekty szkoleniowe w ramach współpracy z instytucjami rynku pracy tj.:
- Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu – Kierunek Rozwój,
- Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Małopolski Pociąg do Kariery,
- Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie – Zachodniopomorskie Bony Szkoleniowe,
- Projekt „Zawodowa reaktywacja” – realizowany w Łodzi.
Adres
Adres
1. VIII LO na ul. H. Cegielskiego 1,
2. Uniwersytet WSB Merito w Poznaniu na ul. Powstańców Wielkopolskich 2a.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- W przypadku zajęć w piątki oraz seminariów odbywać się one będą w formie zdalnej.