KURS DYPLOMOWY COAPE BEHAWIORYSTA KOTÓW "ADVANCED DIPLOMA IN THE PRACTICAL ASPECTS OF CAT BEHAVIOUR & BEHAVIOURAL THERAPY" 2025/2026 - CZĘŚĆ I - Zielone kompetencje
KURS DYPLOMOWY COAPE BEHAWIORYSTA KOTÓW "ADVANCED DIPLOMA IN THE PRACTICAL ASPECTS OF CAT BEHAVIOUR & BEHAVIOURAL THERAPY" 2025/2026 - CZĘŚĆ I - Zielone kompetencje
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Podstawą kwalifikacji na Kurs Dyplomowy jest wykazanie się kwalifikacjami w pracy ze zwierzętami np. dyplom lekarza weterynarii, dyplom technika weterynarii, a w przypadku wykształcenia o innym profilu opisanie doświadczenia w pracy ze zwierzętami (praca ze zwierzętami przygotowanymi do adopcji w schronisku, fundacji czy stowarzyszeniu itp., prowadzenie domu tymczasowego, hodowlii, udział w kursie trenerskim, kursie dogoterapii, prowadzenie szkoły dla psów itp) lub pomyślne ukończenie jednego z korespondencyjnych kursów COAPE - do wyboru kurs: Szkoła dla Psów, Think Dog, Think Cat, Study Dog, Wilk - Zachowanie i Ekologia.
Po przesłaniu formularza zgłoszenia, wszyscy kandydaci zostaną poproszeni o przesłanie listu motywacyjnego zawierającego informacje o dotychczasowym doświadczeniu w pracy ze zwierzętami. Wszyscy kandydaci muszą mieć minimum średnie wykształcenie. - Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników80
- Data zakończenia rekrutacji24-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi53
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do samodzielnej pracy ze zwierzętami, obserwacji i interpretacji zachowania zwierząt, wychowania, uczenia i szkolenia, a także rozumienia różnorodnych uwarunkowań tych procesów.Szkolenie przygotowuje Uczestnika do formułowania wniosków, opracowywania i przedstawiania wyników i wskazywania kierunków badań oraz wyznaczania ścieżek własnego rozwoju.
Kurs ma na celu promowanie ochrony środowiska, zapewnienia dobrostanu zwierząt oraz odpowiedzialnego podejścia do opieki.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje elementarną terminologię używaną w behawioryzmie,wyjaśnia jej źródła, stosuje terminologię w kontekście pokrewnych dyscyplin naukowych | Kryteria weryfikacji Uczestnik posługuje się terminologią używaną w behawioryźmie | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik analizuje przyczyny problemowych zachowań u zwierząt, takich jak lęk, agresja, czy nadmierna ekscytacja | Kryteria weryfikacji Uczestnik rozpoznaje i klasyfikuje problemowe zachowania u zwierząt (np. lęk, agresję, nadmierną ekscytację) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik interpretuje gesty, mimikę i postawę ciała kotów w celu zrozumienia ich intencji oraz samopoczucia | Kryteria weryfikacji Uczestnik rozpoznaje i nazywa gesty, mimikę oraz postawy ciała kotów,klasyfikuje sygnały komunikacyjne w kontekście zachowania i emocji | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik tworzy plany behawioralne dostosowane do indywidualnych potrzeb i problemów zwierząt | Kryteria weryfikacji Uczestnik analizuje potrzeby zwierzęcia oraz przyczyny problemowego zachowaniadobiera odpowiednie metody i techniki modyfikacji zachowania, projektuje indywidualny plan behawioralny uwzględniający dobrostan zwierzęcia oraz możliwości opiekuna | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje techniki modyfikacji zachowania, takie jak wzmocnienie pozytywne | Kryteria weryfikacji Uczestnik rozpoznaje sytuacje wymagające zastosowania technik modyfikacji zachowania,dobiera odpowiednie techniki (np. wzmocnienie pozytywne, wygaszanie, przeciwwarunkowanie) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik monitoruje postępy kotów podczas wdrażania planu behawioralnego | Kryteria weryfikacji Uczestnik obserwuje i dokumentuje zachowanie kota w trakcie realizacji planu behawioralnego,analizuje zmiany w zachowaniu zwierzęcia na podstawie zebranych danych, porównuje efekty z założonymi celami terapeutycznymi | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik ocenia efektywność zastosowanych metod i podejmować decyzje o ich modyfikacji, jeśli zajdzie taka potrzeba | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje elementy planu wymagające korekty,modyfikuje działania terapeutyczne w odpowiedzi na postępy lub trudności, ocenia skuteczność wprowadzonych zmian | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje sytuacje wymagające konsultacji z innymi specjalistami (np. weterynarzem) i rekomendować odpowiednie działania. | Kryteria weryfikacji Uczestnik rozpoznaje objawy lub zachowania sugerujące konieczność konsultacji ze specjalistą (np. weterynarzem, fizjoterapeutą, zoopsychologiem) | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Moduł 1: 25-26 października 2025, zajęcia online - zajęcia teoretyczne
- Kot domowy na tle innych kotowatych (pochodzenie, miejsce w systematyce) Udomowienie i historia kota domowego, rasy
- Zrozumienie ewolucyjnego pochodzenia kota domowego w kontekście ochrony dzikich kotowatych i ich naturalnych siedlisk.
- Omówienie historii udomowienia kota, uwzględniając zrównoważony rozwój i odpowiedzialną hodowlę ras, z naciskiem na etyczne podejście do hodowli i ochronę gatunków.
- Anatomia i budowa zmysłów kota domowego w kontekście przystosowania ewolucyjnego i zachowania - zrozumienie, jak przystosowanie kota do środowiska wpływa na jego zachowanie oraz jak możemy wspierać jego dobrostan w zgodzie z naturalnymi potrzebami.
- Etogram i potrzeby kota w kontekście przodka kota domowego - Analiza naturalnych potrzeb kota oraz ich zaspokojenie w sposób ekologiczny, dbając o jego przestrzeń życiową, aktywności i bezpieczeństwo.
- Komunikacja u kotów - Rozumienie sposobów komunikacji kotów, które uwzględniają ich naturalne instynkty, i jak możemy to zastosować w ekologicznej opiece nad nimi.
- Biologia rozwojowa kota domowego - rozwój osobniczy i rozwój zachowania (ciąża, rozwój i socjalizacja kociąt, okresy krytyczne)
- Rasy kotów a wymagania dotyczące środowiska i utrzymania
- Organizacja i wyzwania dla domów z wieloma kotami. Praktyczne aspekty organizacji przestrzeni dla kotów w domach z wieloma zwierzętami w sposób, który minimalizuje stres i promuje dobrostan kotów.
Moduł 2: 1-15 grudnia 2025, zajęcia online we wtorki, czwartki i soboty - zajęcia teoretyczne
- Anatomia i fizjologia mózgu i układu nerwowego kota; rola neuroprzekaźników i hormonów w regulacji emocji i zachowania - Zrozumienie biologicznych podstaw zachowań kotów w kontekście naturalnych reakcji na środowisko i ekologiczne metody wspierania ich emocjonalnego dobrostanu.
- Wstęp do wiedzy o emocjach zwierząt - Poznanie emocji kotów w kontekście ich interakcji z ekosystemem, minimalizowanie stresu środowiskowego i promowanie harmonii w relacjach z człowiekiem.
- Strategie przetrwania i systemy emocjonalne - Ekologiczne podejście do zrozumienia strategii przetrwania u kotów oraz ich emocjonalnych reakcji na zmiany środowiskowe.
- Procesy uczenia się - rodzaje uczenia się, wzmocnienia, uczenie się a przystosowanie ewolucyjne i emocje. Jak naturalne procesy uczenia się kotów pomagają im dostosować się do środowiska, w tym wykorzystywanie ekologicznych metod w procesie treningu.
- Procesy i mechanizmy uczenia się̨ w kontekście emocjonalności i wzorców zachowania kota domowego
- Procesy poznawcze i teoria umysłu u zwierząt. Kwestia inteligencji zwierząt.
- Odpowiedzialne podejście do rozwoju intelektualnego kotów w kontekście ich naturalnych zdolności, rozpoznawania i reagowania na środowisko.
Moduł 3: 17-18 stycznia 2026, zajęcia online - zajęcia teoretyczne
- Model MHERA (udoskonalony model EMRA) jako narzędzie oceny zachowania i terapii problemów behawioralnych
- Integracja ekologicznych metod w terapii problemów behawioralnych kotów, takich jak zmniejszenie wpływu stresu środowiskowego i promowanie naturalnych wzorców zachowań.
- Analiza przypadków: zastosowanie MHERA na wybranych kocich przypadkach
- Praktyczne podejście do analizy przypadków z uwzględnieniem zrównoważonego środowiska i naturalnych sposobów interakcji z kotami.
Moduł 4: 15-21 marca 2026, zajęcia online we wtorki, czwartki i soboty - zajęcia teoretyczne
- Stres u kotów (fizjologia, mechanizmy radzenia sobie ze stresem, przyczyny, skutki i zapobieganie
- Podejście ekologiczne w redukcji stresu u kotów, w tym optymalizacja ich przestrzeni życiowej i promowanie naturalnych metod łagodzenia stresu.
- Wpływ diety na zachowanie kotów, koty jako obligatoryjni mięsożercy, trujące rosliny
- Zrównoważona dieta, uwzględniająca zdrowe źródła białka i unikanie niebezpiecznych, trujących roślin, które mogą szkodzić kotom.
- Starzenie się i związane z nim zaburzenia behawioralne.
- Wspieranie starzejących się kotów w sposób ekologiczny, uwzględniający naturalne metody rehabilitacji i opieki, poprawiające jakość ich życia.
Usługa jest realizowana w godzinach zegarowych.
Przerwy:
W dni szkoleniowe, kiedy zajęcia trwają do 4h nie ma przerw.
W dni szkoleniowe, kiedy zajęcia trwają powyżej 4h są przerwy. Są one wliczone w czas usługi rozwojowej. W zależności od ustalenia przerw przez prowadzącego oraz grupę, przerwy organizowane są następująco: 1 x przerwa kawowa - 15 minutowa oraz 1 x przerwa obiadowa 30 minutowa.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 21 Wprowadzenie do kursu - rozmowa na żywo | Prowadzący Andrzej Kinteh-Kłosiński | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 21 Kot domowy na tle innych kotowatych (pochodzenie, miejsce w systematyce) Udomowienie i historia kota domowego, rasy - rozmowa na żywo | Prowadzący Beata Leszczyńska | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 21 Anatomia i budowa zmysłów kota domowego w kontekście przystosowania ewolucyjnego i zachowania - rozmowa na żywo | Prowadzący Agnieszka Żółtowska | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 21 Biologia rozwojowa kota domowego - rozwój osobniczy i rozwój zachowania (ciąża, rozwój i socjalizacja kociąt, okresy krytyczne) - rozmowa na żywo | Prowadzący Dorota Szadurska | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 21 Biologia rozwojowa kota domowego - rozwój osobniczy i rozwój zachowania. Zastrzeżenia wobec prowadzenia przedszkoli dla kociąt. - rozmowa na żywo | Prowadzący Dorota Szadurska | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 21 Etogram i potrzeby kota w kontekście przodka kota domowego - rozmowa na żywo | Prowadzący Beata Leszczyńska | Data realizacji zajęć 26-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 21 Komunikacja u kotów - ćwiczenia | Prowadzący Dorota Szadurska | Data realizacji zajęć 26-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 21 Rasy kotów a wymagania dotyczące środowiska i utrzymania - rozmowa na żywo | Prowadzący Dorota Szadurska | Data realizacji zajęć 26-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 21 Organizacja i wyzwania dla domów z wieloma kotami - rozmowa na żywo | Prowadzący Beata Leszczyńska | Data realizacji zajęć 26-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:15 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 21 Anatomia i fizjologia mózgu i układu nerwowego kota; rola neuroprzekaźników i hormonów w regulacji emocji i zachowania - rozmowa na żywo | Prowadzący Agnieszka Żółtowska | Data realizacji zajęć 02-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 21:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 21 Wstęp do wiedzy o emocjach kotów/zwierząt. Strategie przetrwania i systemy emocjonalne - rozmowa na żywo | Prowadzący Andrzej Kinteh-Kłosiński | Data realizacji zajęć 04-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 21:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 21 Procesy uczenia się - rodzaje uczenia się, wzmocnienia, uczenie się a przystosowanie ewolucyjne i emocje. - rozmowa na żywo | Prowadzący Andrzej Kinteh-Kłosiński | Data realizacji zajęć 09-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 21:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 21 Wpływ stosowania kar na zachowanie i zdolność uczenia się kota. Procesy poznawcze i teoria umysłu u zwierząt. Kwestia inteligencji zwierząt. - rozmowa na żywo | Prowadzący Beata Leszczyńska | Data realizacji zajęć 11-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 21:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 21 Model MHERA jako narzędzie oceny zachowania i terapii problemów behawioralnych. - ćwiczenia | Prowadzący Andrzej Kinteh-Kłosiński | Data realizacji zajęć 17-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 21 Analiza przypadków: zastosowanie MHERA na wybranych kocich przypadkach - warsztat i ćwiczenia. | Prowadzący Beata Leszczyńska | Data realizacji zajęć 18-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 21 Analiza przypadków: zastosowanie MHERA na wybranych kocich przypadkach - warsztat i ćwiczenia. | Prowadzący Dorota Szadurska | Data realizacji zajęć 18-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 21 Stres u kotów (fizjologia, mechanizmy radzenia sobie ze stresem, przyczyny, skutki i zapobieganie - rozmowa na żywo | Prowadzący Dorota Szadurska | Data realizacji zajęć 18-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 20:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 21 Wpływ diety na zachowanie kotów, koty jako obligatoryjni mięsożercy, trujące rosliny. Starzenie się i związane z nim zaburzenia behawioralne. - rozmowa na żywo | Prowadzący Agnieszka Żółtowska | Data realizacji zajęć 19-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 18:00 | Godzina zakończenia 21:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 21 Lękliwość kotów. Załatwianie potrzeb fizjologicznych poza kuwetą vs. znakowanie moczem i kałem. Zachowania kompulsywne. - rozmowa na żywo | Prowadzący Beata Leszczyńska | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 21 Konflikty w kociej grupie. Zachowania separacyjne. - rozmowa na żywo | Prowadzący Dorota Szadurska | Data realizacji zajęć 21-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 21 Walidacja cz.1 | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 22-03-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto5 885,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 784,55 PLN
- Koszt osobogodziny brutto111,04 PLN
- Koszt osobogodziny netto90,27 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Beata Leszczyńska
Agnieszka Żółtowska
W ostatnim roku przeprowadziła 140h szkoleniowych w zakresie behawiorystki zwierząt.
Dorota Szadurska
Andrzej Kinteh-Kłosiński
Od 2021 roku wykładowca Instytutu Psychologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie i Wydziału Nauk o Zwierzętach SGGW w Warszawie. Pomysłodawca i twórca Serwisu Opieki Nad Zwierzętami PETSITTER.pl.
W latach 2020-2024 autor wielu webinarów, m.in:
- Więź z opiekunem w terapii zachowania, szkoleniu i wychowaniu psów i kotów,
- strategia i taktyka pracy z psem agresywnym,
- strategia i taktyka pracy z psem z problemami separacyjnymi,
- emocje i umiejętności społeczne przewodnika psa.
W ostatnim roku przeprowadził 270h szkoleniowych w zakresie behawiorystki zwierząt.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały szkoleniowe udostępnione poprzez strefę e-learning.
Warunki uczestnictwa
Od kandydatów wymagamy:
- posiadania minimum wykształcenia średniego oraz doświadczenie w kontaktach lub pracy ze zwierzętami, tzn. umiejętność nauki psa lub kota podstawowych zachowań typu siad, chodzenie przy nodze, przywołania.
Nie wymagamy formalnego (udokumentowanego) potwierdzenia praktyki pracy ze zwierzętami.
W przypadku braku doświadczenia warto ukończyć któryś z kursów COAPE: Think Dog, Think Cat, Study Dog, Szkoła dla psów lub Wilk - Zachowanie i ekologia., które dają podstawy kwalifikacji na Kurs Dyplomowy.
Informacje dodatkowe
Każdy uczestnik otrzymuje komplet materiałów kursowych i dostęp do platformy e-learning. Absolwenci kursu dyplomowego otrzymują certyfikat COAPE sygnowany znakiem COAPE w Wielkiej Brytanii oraz list rekomendacyjny skierowany do lekarzy weterynarii. Po ukończeniu kursu kursant ma możliwość zapisania się do Stowarzyszenia Behawiorystów COAPE, gdzie można się wymieniać zdobytymi doświadczeniami oraz radzić w przypadku zachowań problemowych, co roku również są organizowane zjazdy dla uczestników stowarzyszenia.
Istnieje możliwość zwolnienia z VATu zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29c
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Uczestnik, we własnym zakresie i na własny koszt, zobowiązany jest zaopatrzyć się w sprzęt z dostępem do Internetu umożliwiający naukę organizowaną i realizowaną z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w tym w dowolny komputer lub telefon typu smartfon umożliwiający komunikację za pomocą środków porozumiewania się na odległość, w tym komunikację elektroniczną i audio-wizualną.
Szkolenie prowadzone jest za pośrednictwem platformy ZOOM. Uczestnicy otrzymują link 1 dzień przed planowanym spotkaniem.
Minimalne wymagania sprzętowe i oprogramowanie jakie musi spełniać komputer Uczestnika lub inne urządzenie do zdalnej komunikacji:
- Komputer PC z systemem Operacyjnym Windows 7/8.x/10 (za wyjątkiem Windows 10 S) albo komputer MacBook z systemem Mac OS X 10.5 lub wyższy
- Przeglądarka internetowa Google Chrome (preferowana), Mozilla Firefox w najnowszych wersjach lub Safari
- Oprogramowanie umożliwiające dostęp do prezentowanych treści i materiałów (czytnik plików pdf oraz doc) (np. darmowe Acrobat Reader oraz Open Office)
- Kamera o rozdzielczości min 640 x 480 pix
- Mikrofon, głośnik.
Minimalne wymagania dotyczące parametrów łącza sieciowego, jakim musi dysponować Uczestnik:
- Łącze inernetowe: min download: 10 Mb/s, min upload: 10 Mb/s (APMG Int. zaleca korzystanie z łącza stałego)
- Niezbędne oprogramowanie umożliwiające Uczestnikom dostęp do prezentowanych treści i materiałów (czytnik plików pdf oraz doc)