Komunikacja wewnętrzna w firmie: Narzędzia i techniki efektywnego przekazu – usługa szkoleniowa
Komunikacja wewnętrzna w firmie: Narzędzia i techniki efektywnego przekazu – usługa szkoleniowa
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Identyfikator projektuKierunek - Rozwój
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
- Kadra menedżerska i liderzy zespołów
- Specjaliści ds. HR i komunikacji wewnętrznej
- Pracownicy działów, w których przepływ informacji ma kluczowe znaczenie
- Każdy pracownik chcący usprawnić swoją komunikację w firmie
- Osoby aspirujące do ról liderskich lub menedżerskich
- Pracownicy pierwszej linii (obsługa klienta, sprzedaż, wsparcie techniczne)
- Zespoły projektowe i międzydziałowe
- Nowi pracownicy (onboarding)
- Freelancerzy i współpracownicy zewnętrzni (w ramach organizacji)
- Uczestnicy projektu Kierunek Rozwój
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników3
- Data zakończenia rekrutacji01-08-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa „Komunikacja wewnętrzna w firmie: Narzędzia i techniki efektywnego przekazu – usługa szkoleniowa” PRZYGOTOWUJE do samodzielnego projektowania, prowadzenia i doskonalenia procesów komunikacji wewnętrznej w organizacji.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozróżnia kluczowe kanały komunikacji wewnętrznej i dopasowuje je do potrzeb różnych odbiorców. | Kryteria weryfikacji Wskazuje sytuacje, w których użycie kanału elektronicznego (np. e-mail, komunikator) jest bardziej efektywne niż spotkanie bezpośrednie. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Dobiera kanał komunikacji do rodzaju przekazu i profilu odbiorcy (np. styl pracy, lokalizacja, dostępność). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Uzasadnia wybór kanału komunikacji w kontekście oczekiwanego efektu (np. szybkość reakcji, potwierdzenie pisemne, zaangażowanie). | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje najczęstsze bariery w komunikacji oraz proponuje sposoby ich minimalizowania. | Kryteria weryfikacji Diagnozuje przyczyny nieporozumień na podstawie krótkiego case study. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Opisuje sposoby minimalizacji barier w komunikacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik uzasadnia wybór konkretnych form i środków przekazu w zależności od rodzaju informacji, które mają zostać przekazane w organizacji. | Kryteria weryfikacji Wybiera formę przekazu (prezentacje, notatki, wideokonferencje). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Uzasadnia, dlaczego dana forma jest najbardziej efektywna w określonej sytuacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Uczestnik projektuje efektywne komunikaty i materiały informacyjne, dostosowane do różnych grup docelowych w firmie. | Kryteria weryfikacji Przygotowuje materiały, które zwiększają przyswajalność informacji wśród odbiorców i poprawiają wizerunek działu/firmy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik kontroluje zgodność procesów komunikacyjnych z przyjętymi standardami, mierząc skuteczność podjętych działań. | Kryteria weryfikacji Analizuje nieprawidłowości (np. niedostosowanie się do ustalonych kanałów czy terminów) | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik ocenia efektywność wdrożonych strategii komunikacyjnych, zbierając dane i analizując wyniki dla ciągłego doskonalenia. | Kryteria weryfikacji Uczestnik przeprowadza analizę (np. wskaźniki otwarć newslettera, poziom zadowolenia pracowników). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Wyciąga wnioski oparte na danych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Tworzy raport z rekomendacjami usprawnień na przyszłość (np. jak lepiej targetować komunikaty do różnych grup). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Uczestnik obsługuje podstawowe narzędzia wspierające komunikację wewnętrzną. | Kryteria weryfikacji Samodzielnie przeprowadza zdalne spotkanie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Usprawnia organizację pracy projektowej, dzięki umiejętnemu wykorzystaniu aplikacji do zarządzania zadaniami (np. tworzenie tablic, przypisywanie zadań, monitorowanie postępów). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
DZIEŃ 1: PODSTAWY I FUNDAMENTY KOMUNIKACJI WEWNĘTRZNEJ
(8:00–9:30) – Wprowadzenie i znaczenie komunikacji wewnętrznej
Dlaczego komunikacja wewnętrzna jest kluczowa?
- Koszty i konsekwencje nieefektywnej komunikacji (błędy w projektach, konflikty, niższa motywacja).
- Rola komunikacji w budowaniu kultury organizacyjnej.
Modele i procesy komunikacji
- Model nadawca–odbiorca (koncepcja szumu, kodowania i dekodowania).
- Kanały i rodzaje przekazu: pisemny, ustny, elektroniczny, wizualny.
(9:30–11:00) – Kanały i narzędzia komunikacji wewnętrznej
- Przegląd tradycyjnych i nowoczesnych kanałów
- Spotkania, telefony, e-maile, tablice informacyjne.
- Intranet, komunikatory (Teams, Slack), platformy wideokonferencyjne, social media wewnętrzne.
- Dobór kanału do celu i odbiorcy
- Kiedy e-mail, a kiedy spotkanie? Jak unikać „przeładowania” informacjami?
- Zasady netykiety i etykiety spotkań online.
11:00-12:00 – Przerwa obiadowa
(12:00–13:30) – Fundamenty skutecznego przekazu
Klarowność i zrozumiałość komunikatu
- Dobór języka do odbiorcy, struktura wypowiedzi (wstęp, rozwinięcie, podsumowanie).
- Technika „Prosto z mostu” vs. styl kontekstowy – jak uniknąć nieporozumień?
Aktywne słuchanie i feedback
- Techniki parafrazy, zadawania pytań pogłębiających.
- Konstruktywna informacja zwrotna (model FUKO, kanapka feedbacku, itp.).
(13:30–15:00) – Budowanie standardów i kultury dialogu
Kultura organizacyjna a komunikacja
- Spójność wartości firmy z codziennymi zachowaniami.
- Przykłady firm, które zbudowały silną kulturę otwartej komunikacji.
Kodeks komunikacyjny
- Określanie zasad: czas reakcji, forma komunikatu, standardy pisania maili.
- Rola liderów: jak wprowadzać i egzekwować ustalenia?
Case study
- Analiza realnych „kodeksów” i ich skuteczności w różnych branżach.
- Grupowe opracowanie propozycji zasad komunikacyjnych.
DZIEŃ 2: TECHNIKI ZAAWANSOWANE I KOMUNIKACJA W ZESPOŁACH/PROJEKTACH
(8:00–9:30) – Komunikacja w zespołach i projektach
Zarządzanie informacją w zespole
- Jasne przydzielanie ról i odpowiedzialności.
- Rytm spotkań (daily stand-up, weekly review, retrospektywa).
Metodyki zwinne (Agile, Scrum, Kanban)
- Jak wspierają przejrzystą i regularną komunikację?
- Tablice projektowe i backlog – organizacja zadań i przepływ wiedzy.
(9:30–11:00) – Narzędzia cyfrowe i współpraca zdalna/hybrydowa
Przegląd platform i aplikacji
- Microsoft Teams, Slack, Zoom, Google Workspace, Trello, Asana itp.
- Integracje, automatyzacje, korzystanie z kalendarzy współdzielonych.
Efektywne spotkania online
- Przygotowanie agendy, zasady prowadzenia dyskusji, angażowanie uczestników.
- Wspólne tworzenie dokumentów i notatek (Google Docs, MS OneNote).
11:00-12:00 – Przerwa obiadowa
12:00–13:30 – Komunikowanie zmian i sytuacje kryzysowe
- Psychologia zmian
- Fazy reakcji pracowników na zmianę (negacja, opór, eksploracja, akceptacja).
- Jak przygotować zespół i zminimalizować opór?
- Planowanie kampanii informacyjnej
- Identyfikacja kluczowych interesariuszy (zarząd, menedżerowie, pracownicy liniowi).
- Kanały, częstotliwość i treść komunikatów – dopasowanie do odbiorcy.
- Komunikacja kryzysowa
- Szybkość reakcji, spójny przekaz, empatia wobec obaw.
- Przykłady dobrych i złych praktyk w kryzysach PR/HR.
(13:30–15:00) – Rozwiązywanie konfliktów i trudnych sytuacji
- Źródła konfliktów
- Błędy w przepływie informacji, zbieżność/rozbieżność interesów, różnice kulturowe lub osobowościowe.
- Style rozwiązywania konfliktów (unikanie, dostosowanie, rywalizacja, kompromis, współpraca)
- Jak wybrać adekwatną strategię w zależności od sytuacji
DZIEŃ 3: KOMUNIKACJA LIDERSKA, WDRAŻANIE ZMIAN I DOSKONALENIE PROCESÓW
8:00–11:00 – Komunikacja liderska i międzydziałowa
- Rola lidera w komunikacji
- Budowanie zaufania, transparentności i otwartości w zespole.
- Motywowanie pracowników dzięki spersonalizowanemu przekazowi.
- Komunikacja między działami
- Bariery silosów i sposoby ich przełamywania.
- Spotkania cross-funkcyjne, wspólne cele i zrozumienie potrzeb innych obszarów firmy.
- Przykłady z praktyki
- Historie sukcesów i porażek w komunikacji liderskiej i międzydziałowej.
Wskaźniki skuteczności komunikacji
- Ankiety satysfakcji, zaangażowanie pracowników, frekwencja na spotkaniach, otwieralność newsletterów.
- Jakościowe metody oceny (wywiady, focus group).
Analiza danych i raportowanie
- Interpretacja wyników, identyfikacja obszarów do poprawy.
- Narzędzia do zbierania feedbacku i automatyzacji raportów.
11:00-12:00 – Przerwa obiadowa
12:00–13:30 – Warsztaty praktyczne: praca z realnymi wyzwaniami
- Identyfikacja kluczowych problemów w komunikacji
- Tworzenie „banku pomysłów”
- ulepszenie obecnych narzędzi
- wprowadzenie nowych kanałów
- zmiana standardów.
13:30–14:00 – Podsumowanie oraz ewaluacja
Tworzenie indywidualnego planu doskonalenia komunikacji, Prezentacje planów,
14:00-15:00 – Walidacja
1) Czas trwania: Szkolenie odbywa się w godzinach dydaktycznych, czyli 1 godzina szkolenia równa się 45 minut, łącznie 24 godziny.
2) Przerwy: Przerwy ujęte w harmonogramie nie są wliczane w czas trwania szkolenia.
3) Metodyka: Prowadzone w ramach szkolenia zajęcia realizowane są metodami interaktywnymi i aktywizującymi, rozumianymi jako metody umożliwiające uczenie się w oparciu o doświadczenie i pozwalające uczestnikom na ćwiczenie umiejętności.
4) Forma: Usługa odbywa się zdalnie w czasie rzeczywistym.
5) Cel edukacyjny: Usługa „Komunikacja wewnętrzna w firmie: Narzędzia i techniki efektywnego przekazu – usługa szkoleniowa” PRZYGOTOWUJE do samodzielnego projektowania, prowadzenia i doskonalenia procesów komunikacji wewnętrznej w organizacji.
6) Warunki organizacyjne: Szkolenie odbędzie się w formie zdalnej w czasie rzeczywistym na platformie komunikacyjnej Google Meet. Szkolenie przewidziane jest od jednej do trzech osób.
7) Walidacja: Proces walidacji składa się z dwóch części: testu teoretycznego oraz obserwacji w warunkach symulowanych. Test teoretyczny polega na wypełnieniu formularza w Google Forms w zakresie tematyki ujętej w efektach uczenia się. Obserwacja w warunkach symulowanych polega na wykonywaniu poleceń związanych z efektami uczenia się, które będą sprawdzane przez walidatora. W przypadku jednego uczestnika walidacja przebiega w terminie wskazanym w harmonogramie, a w przypadku większej liczby uczestników terminy walidacji będą ustalane indywidualnie z uczestnikami. Czas na walidację dla jednej osoby to 60 minut. Dokładne terminy walidacji poszczególnych Uczestników będą dostępne u Dostawcy Usługi.
8) Grupa docelowa:
- Kadra menedżerska i liderzy zespołów
- Specjaliści ds. HR i komunikacji wewnętrznej
- Pracownicy działów, w których przepływ informacji ma kluczowe znaczenie
- Każdy pracownik chcący usprawnić swoją komunikację w firmie
- Osoby aspirujące do ról liderskich lub menedżerskich
- Pracownicy pierwszej linii (obsługa klienta, sprzedaż, wsparcie techniczne)
- Zespoły projektowe i międzydziałowe
- Nowi pracownicy (onboarding)
- Freelancerzy i współpracownicy zewnętrzni (w ramach organizacji)
- Uczestnicy projektu Kierunek Rozwój
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 15 Wprowadzenie i znaczenie komunikacji wewnętrznej – wideokonferencja | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 15 Kanały i narzędzia komunikacji wewnętrznej – współdzielenie ekranu | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 15 Przerwa obiadowa | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 15 Fundamenty skutecznego przekazu – chat | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 15 Budowanie standardów i kultury dialogu – ćwiczenia | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 15 Komunikacja w zespołach i projektach – wideokonferencja | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 05-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 15 Narzędzia cyfrowe i współpraca zdalna/hybrydowa – współdzielenie ekranu | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 05-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 15 Przerwa obiadowa | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 05-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 15 Komunikowanie zmian i sytuacje kryzysowe – wideokonferencja | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 05-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 15 Rozwiązywanie konfliktów i trudnych sytuacji – ćwiczenia | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 05-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 15 Komunikacja liderska i międzydziałowa – współdzielenie ekranu | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 06-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 15 Przerwa obiadowa | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 06-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 15 Warsztaty praktyczne: praca z realnymi wyzwaniami – ćwiczenia | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 06-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 15 Podsumowanie oraz ewaluacja – chat | Prowadzący Marta Schneider | Data realizacji zajęć 06-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 15 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 06-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto3 536,25 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 875,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto147,34 PLN
- Koszt osobogodziny netto119,79 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Marta Schneider
Współpracując z Ośrodkami Pomocy Społecznej, Marta prowadziła wywiady środowiskowe, tworzyła analizy i indywidualne plany pomocy, wspierając klientów w rozwijaniu kompetencji zawodowych. Przepracowała 300 godzin w lokalnych środowiskach, co umożliwiło jej dogłębne poznanie społeczności i podejmowanie szybkich decyzji dla dobrostanu klientów.
Wiedzę specjalistyczną zdobywała na wydziale socjologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku praca socjalna. Na trzecim roku studiów otrzymała stypendium rektora jako osoba, która uzyskała najwyższą średnią na roku. Jej zaangażowanie w pomoc innym oraz głęboka wiedza z zakresu socjologii, psychologii rozwoju człowieka i konfliktów, pozwalają jej skutecznie przekładać teorię na praktyczne działania.
Obecnie prowadzi firmową serię podcastów „Podróż przez emocje”, dzięki którym ludzie mogą utożsamić się z wyzwaniami emocjonalnymi twórczyni i znaleźć najtrafniejsze rozwiązania na trudności emocjonalne, z którymi się zmagają. Jest również autorką tomiku wierszy „Za kulisami uczuć”.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Komplet materiałów zostanie wysłany na maila każdego z uczestników szkolenia. Będzie to skrypt wraz z prezentacjami danego szkolenia.
Warunki uczestnictwa
Ukończony 18 rok życia.
Informacje dodatkowe
- Jeśli szkolenie będzie dofinansowane ze środków publicznych w co najmniej 70% oraz będzie miało charakter usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, będzie zwolnione przedmiotowo z podatku VAT (podstawa prawna: par. 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 955 z późn. zm.)).
- Dla osób korzystających z dofinansowania wymagana jest minimalna frekwencja na poziomie 80% zajęć, potwierdzona listą obecności.
- Zawarto Umowę ramową numer RR.0716.275.2024 z WUP w Toruniu dotycząca realizacji i rozliczania Usług z wykorzystaniem bonów elektronicznych w ramach Projektu Kierunek – Rozwój.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
1. Platforma komunikacyjna – Google Meet;
2. Wymagania sprzętowe: komputer stacjonarny/laptop, kamera, mikrofon, słuchawki/ głośniki, system operacyjny minimum Windows XP/MacOS High Sierra, min. 2 GB pamięci RAM, pamięć dysku minimum 10 GB,
3. Sieć: łącze internetowe minimum 50 kb/s;
4. System operacyjny minimum Windows XP/MacOS High Sierra, przeglądarka internetowa (marka nie ma znaczenia);
5. Okres ważności linku: od 1h przed godziną rozpoczęcia szkolenia w dniu pierwszym do godziny po zakończeniu szkoleń w dniu ostatnim.