ISTQB® Poziom Podstawowy 4.0/Foundation Level 4.0. Szkolenie przygotowujące do egzaminu certyfikującego.
ISTQB® Poziom Podstawowy 4.0/Foundation Level 4.0. Szkolenie przygotowujące do egzaminu certyfikującego.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Programowanie
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla wszystkich zaangażowanych w proces testowania i tworzenia oprogramowania – testerów, analityków testów, inżynierów testów, konsultantów, ale także programistów. Ponadto będzie odpowiednie także dla grup zarządzających – kierowników projektów, menedżerów, analityków biznesowych czy dyrektorów pionu IT.
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji02-01-2026
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi22
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do egzaminu certyfikacyjnego ISTQB® Poziom Podstawowy 4.0 oraz wyposażenie ich w fundamentalną wiedzę i umiejętności z zakresu inżynierii testów oprogramowania, które pozwolą im efektywnie uczestniczyć w procesach testowych w różnych metodykach wytwarzania oprogramowania, a także stosować odpowiednie techniki testowania w celu poprawy jakości wytwarzanych systemów informatycznych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się W zakresie wiedzy:1. Uczestnik definiuje podstawowe pojęcia z zakresu testowania oprogramowania. | Kryteria weryfikacji • Definiuje pojęcia: testowanie, błąd, usterka, defekt, ryzyko produktowe i projektowe, test przypadków użycia. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji • Rozróżnia cele testowania na różnych etapach cyklu życia. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się 2. Uczestnik charakteryzuje podstawowe techniki testowania. | Kryteria weryfikacji • Wymienia i opisuje techniki: testy oparte na specyfikacji, testy oparte na doświadczeniu, testy strukturalne. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji • Dobiera technikę testową do rodzaju wymagania lub opisu funkcjonalności. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się 3. Uczestnik klasyfikuje typy testów oraz poziomy testowania. | Kryteria weryfikacji • Wymienia poziomy testowania: testy jednostkowe, integracyjne, systemowe, akceptacyjne. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji • Charakteryzuje typy testów: funkcjonalne, niefunkcjonalne, testy regresji, testy potwierdzające. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się 4. Uczestnik opisuje przebieg procesu testowego zgodnie z ISTQB. | Kryteria weryfikacji • Wyjaśnia etapy procesu testowego: planowanie, analiza, projektowanie, implementacja, wykonywanie, ocena kryteriów zakończenia, raportowanie, czynności końcowe. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji • Identyfikuje artefakty powstające na każdym etapie. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się W zakresie umiejętności: 1. Uczestnik projektuje przypadki testowe na podstawie wymagań | Kryteria weryfikacji • Tworzy poprawny przypadek testowy z podaniem danych wejściowych, kroków, oczekiwanego rezultatu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji • Dobiera technikę testową (np. klas równoważności, testowania decyzji) do przedstawionego wymagania. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się 2. Uczestnik analizuje wymagania pod kątem kompletności i testowalności. | Kryteria weryfikacji • Wskazuje elementy wymagań, które są niespójne lub nietestowalne. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji • Formułuje pytania do analityka/klienta wynikające z analizy. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się 3. Uczestnik ocenia ryzyka projektowe i produktowe w celu priorytetyzacji testów. | Kryteria weryfikacji • Przypisuje poziom ryzyka przykładowym funkcjonalnościom. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji • Proponuje strategię testów opartą na poziomie ryzyka. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się 4. Uczestnik raportuje defekty zgodnie z dobrymi praktykami ISTQB. | Kryteria weryfikacji • Tworzy raport defektu zawierający: kroki odtworzenia, obserwowany rezultat, oczekiwany rezultat, dane środowiskowe. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji • Klasyfikuje defekt (priorytet/severity) na podstawie opisu. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się W zakresie kompetencji społecznych:1. Uczestnik stosuje analityczne podejście do oceny jakości oprogramowania | Kryteria weryfikacji • Uzasadnia wybór techniki testowej do prezentowanego scenariusza. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji • Ocena proponowanych przypadków testowych pod kątem pokrycia ryzyk. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się 2. Uczestnik wykazuje odpowiedzialność za jakość dostarczanego produktu. | Kryteria weryfikacji • Rozpoznaje sytuacje, w których należy eskalować ryzyko lub krytyczny defekt. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji • Ocenia, czy kryteria zakończenia testów zostały spełnione. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Dodatkowe pliki
Program
Program
Szkolenie w formule online realizowane jest w godzinach 9.00-17.00.
Czas trwania szkolenia to 21 godzin zegarowych. Podczas szkolenia przewidziane są przerwy (łącznie 1h/dzień), które nie są wliczone w czas trwania usługi.
Grupa szkoleniowa liczy 5-15 osób. Uczestnicy korzystają z własnych laptopów/PC zgodnie z informacjami w sekcji "Warunki Techniczne".
Zakres tematyczny
- Podstawy testowania
- Co to jest testowanie?
- Cele testów
- Testowanie a debugowanie
- Dlaczego testowanie jest niezbędne?
- Znaczenie testowania dla powodzenia projektu
- Testowanie a zapewnienie jakości
- Pomyłki, defekty, awarie i podstawowe przyczyny
- Zasady testowania
- Czynności testowe, testalia i role związane z testami
- Czynności i zadania testowe
- Proces testowy w kontekście
- Testalia
- Śledzenie powiązań między podstawą testów a testaliami
- Role w procesie testowania
- Niezbędne umiejętności i dobre praktyki w dziedzinie testowania
- Ogólne umiejętności wymagane w związku z testowaniem
- Podejście "cały zespół"
- Niezależność testowania
- Co to jest testowanie?
- Testowanie w cyklu wytwarzania oprogramowania
- Testowanie w kontekście modelu cyklu wytwarzania oprogramowania
- Wpływ cyklu wytwarzania oprogramowania na testowanie
- Model cyklu wytwarzania oprogramowania, a dobre praktyki testowania
- Testowanie jako czynnik określający sposób wytwarzania oprogramowania
- Metodyka DevOps a testowanie
- Przesunięcie w lewo (ang. shift left approach)
- Retrospektywy i doskonalenie procesów
- Poziomy testów i typy testów
- Poziomy testów
- Typy testów
- Testowanie potwierdzające i testowanie regresji
- Testowanie pielęgnacyjne
- Testowanie w kontekście modelu cyklu wytwarzania oprogramowania
- Testowanie statyczne
- Podstawy testowania statycznego
- Produkty pracy badane metodą testowania statycznego
- Korzyści wynikające z testowania statycznego
- Różnie między testowaniem statycznym a dynamicznym
- Informacje zwrotne i proces przeglądu
- Korzyści wynikające z wczesnego i częstego otrzymywania informacji zwrotnych od interesariuszy
- Czynności wykonywane w procesie przeglądu
- Role i obowiązki w przeglądach
- Typy przeglądów
- Czynniki powodzenia związane z przeglądami
- Podstawy testowania statycznego
- Analiza i projektowanie testów
- Ogólna charakterystyka technik testowania
- Czarnoskrzynkowe techniki testowania
- Podział na klasy równoważności
- Analiza wartości brzegowych
- Testowanie w oparciu o tablicę decyzyjną
- Testowanie przejść pomiędzy stanami
- Białoskrzynkowe techniki testowania
- Testowanie instrukcji i pokrycie instrukcji kodu
- Testowanie gałęzi i pokrycie gałęzi
- Korzyści wynikające z testowania białoskrzynkowego
- Techniki testowania oparte na doświadczeniu
- Zgadywanie błędów
- Testowanie eksploracyjne
- Testowanie w oparciu o listę kontrolną
- Podejścia do testowania oparte na współpracy
- Wspólne pisanie historyjek użytkownika
- Kryteria akceptacji
- Wytwarzanie sterowane testami akceptacyjnymi (ATDD)
- Zarządzanie czynnościami testowymi
- Planowanie testów
- Cel i treść planu testów
- Wkład testera w planowanie iteracji i wydań
- Kryteria wejścia i kryteria wyjścia
- techniki szacowania
- Ustalanie priorytetów przypadków testowych
- Piramida testów
- Kwadranty testowe
- Zarządzanie ryzykiem
- Definicja i atrybuty ryzyka
- Ryzyka projektowe i produktowe
- Analiza ryzyka produktowego
- Kontrola ryzyka produktowego
- Monitorowanie testów, nadzór nad testami i ukończenie testów
- Metryki stosowane w testowaniu
- Cel, treść i odbiorcy raportów z testów
- Przekazywanie informacji o statusie testowania
- Zarządzanie konfiguracją
- Zarządzanie defektami
- Planowanie testów
- Narzędzia testowe
- Narzędzia wspomagające testowanie
- Korzyści i ryzyka związane z automatyzacją testów
- Walidacja
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 7 Podstawy testowania | Prowadzący Arnika Hryszko | Data realizacji zajęć 07-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 7 Testowanie w cyklu wytwarzania oprogramowania - prezentacja, dyskusja | Prowadzący Arnika Hryszko | Data realizacji zajęć 07-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 7 Testowanie statyczne n- prezentacja, ćwiczenia | Prowadzący Arnika Hryszko | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 7 Analiza i projektowanie testów - prezentacja, ćwiczenia | Prowadzący Arnika Hryszko | Data realizacji zajęć 08-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 7 Zarządzanie czynnościami testowymi - prezentacja, ćwiczenia | Prowadzący Arnika Hryszko | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 7 Narzędzia testowe - prezentacja, ćwiczenia | Prowadzący Arnika Hryszko | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 7 Walidacja - test teoretyczno-praktyczny | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 09-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 17:00 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 458,77 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 999,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 111,76 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 90,86 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Arnika Hryszko
W trakcie swojej kariery zawodowej zdobyła szerokie doświadczenie, począwszy od testów manualnych, poprzez serwisy internetowe, testy wydajności, aplikacje mobilne, hurtownie danych, business intelligence, systemy wbudowane, zaawansowaną automatyzację, aż po wykorzystanie uczenia maszynowego w testowaniu.
Arnika jest współautorką publikacji i prezentacji dotyczących zapewnienia jakości w informatyce, w tym książki "Inżynieria wymagań w praktyce". Jest również znaną prelegentką, prezentującą na ponad 20 konferencjach naukowych i branżowych.
Obecnie przewodzi działowi ds. metod testowania oprogramowania w jednej z wiodących firm motoryzacyjnych na świecie, doradzając oraz prowadząc coaching i mentoring projektów w zakresie testowania i jakości.
Jest prezeską Stowarzyszenia Jakości Systemów Informatycznych oraz członkinią Grupy Roboczej ds. Internetu Rzeczy powołanej przez Ministerstwo Cyfryzacji. Dodatkowo spełnia się jako współorganizatorka szeregu konferencji i wydarzeń, w tym GeekWeekWro, Testwarez i ReQuest.
Posiadane certyfikaty:
ISTQB® Poziom Podstawowy
ISTQB® Poziom zaawansowany- Kierownik Testów
ISTQB® Poziom zaawansowany - Analityk Testów
Professional SCRUM Master I
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Będąc uczestnikiem szkolenia "ISTQB® Poziom Podstawowy 4.0 (Foundation Level 4.0)", otrzymasz komplet materiałów:
- starannie opracowaną prezentację opisującą zagadnienia omawiane podczas szkolenia
- zestaw pytań i ćwiczeń
- materiały w formie elektronicznej na platformie edu.ittraining.pl.
Warunki uczestnictwa
Udział w szkoleniu rekomendowany jest osobom posiadającym podstawową wiedzę oraz 3-miesięczne doświadczenie w testowaniu.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie odbędzie się na platformie Zoom.
Uczestnicy proszeni się o przygotowanie laptopów/PC ze stabilnym łączem internetowym, dowolną przeglądarką internetową oraz edytorem tekstu.