Kurs: Sztuczna Inteligencja – praktyczne zastosowanie AI w życiu codziennym i bezpieczeństwo cyfrowe
Kurs: Sztuczna Inteligencja – praktyczne zastosowanie AI w życiu codziennym i bezpieczeństwo cyfrowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Internet
- Grupa docelowa usługi
Usługa jest adresowana przede wszystkim do osób dorosłych powyżej 60. roku życia, posiadających podstawowe kompetencje cyfrowe, tj. umiejętność: pisania i czytania ze zrozumieniem, posługiwania się podstawowymi funkcjami komputera/tabletu/smartfonu, posiadających motywację do podnoszenia kompetencji cyfrowych oraz wiedzy o nowych możliwościach cyfrowych.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji11-01-2026
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi18
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Nabycie przez uczestników szkolenia praktycznych umiejętności z zakresu bezpiecznego i świadomego wykorzystania podstawowych narzędzi sztucznej inteligencji (AI) w celu efektywnego wspierania codziennych aktywności życiowych, komunikacji i rozwijania zainteresowań, a także wzrost ich kompetencji w zakresie rozpoznawania i reagowania na cyfrowe zagrożenia (scamy, deepfake).Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
| Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
|---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje pojęcie sztucznej inteligencji (AI) i rozróżnia główne kategorie jej zastosowania w życiu codziennym. | Kryteria weryfikacji Kursant w teście teoretycznym poprawnie dobiera definicję AI do terminu oraz wskazuje z listy, które przykłady technologii codziennych (np. nawigacja, bankowość) wykorzystują AI. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie i wskazuje różnicę między faktami a mitami dotyczącymi możliwości i ograniczeń narzędzi AI. | Kryteria weryfikacji Kursant klasyfikuje co najmniej 3 stwierdzenia dotyczące AI jako "fakt" lub "mit" (np. czy AI zastąpi człowieka; czy AI zawsze mówi prawdę) z dokładnością 80%. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zna i opisuje strukturę dobrego polecenia (prompta) kierowanego do asystenta AI. | Kryteria weryfikacji Kursant poprawnie wymienia w teście teoretycznym (np. w pytaniu otwartym lub wielokrotnego wyboru) 4 z 5 elementów struktury dobrego polecenia (np. prośba, kontekst, styl, język). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje zasady wykorzystywania narzędzi AI do wspierania zadań życiowych, takich jak tworzenie planów, list i tekstów. | Kryteria weryfikacji Kursant wskazuje w teście teoretycznym, w których z podanych sytuacji (np. pisanie pisma urzędowego, planowanie wycieczki, sporządzanie listy zakupów) AI może być wiarygodnym narzędziem wspierającym. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik zna i klasyfikuje główne zagrożenia cyfrowe związane z AI (phishing, deepfake, wyłudzenia) oraz podstawowe metody obrony. | Kryteria weryfikacji Kursant poprawnie identyfikuje w teście co najmniej 3 przykładowe techniki oszustwa cyfrowego (np. e-mail "na bank", fałszywy głos rodziny, link do płatności) oraz dobiera do nich prawidłową metodę obrony. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozumie i deklaruje konieczność stosowania zasad bezpiecznego logowania, niepodawania danych wrażliwych oraz krytycznej weryfikacji informacji podawanych przez AI. | Kryteria weryfikacji Kursant poprawnie odpowiada na pytania testowe dotyczące: a) rodzaju danych, których nigdy nie wolno wpisywać do AI (PESEL, dane bankowe) oraz b) zasady Najpierw lekarz / doradca, AI tylko tłumaczy i porządkuje. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Usługa realizowana w godzinach zegarowych.
Przerwy są wliczone w czas trwania usługi rozwojowej.
Łączny czas zajęć teoretycznych – 10 godzin 30 min
Łączny czas zajęć praktycznych – 3 godziny 30 min
Każdy uczestnik będzie miał zapewnione własne stanowisko z tabletem bądź komputerem.
Grupa max 20 osób. Zajęcia praktyczne będzie wspomagała dodatkowa osoba techniczna, tak by ułatwić pracę uczestnikom szkolenia.
Program szkolenia
DZIEŃ 1 – „Oswajamy sztuczną inteligencję” (podstawy i kontekst) (6h) [w tym 2 przerwy 15 min; 1 przerwa 30 min]
Co to jest sztuczna inteligencja?
- [45 min] - zajęcia teoretyczne
- AI = program uczący się na danych, który pomaga nam w różnych zadaniach
- Gdzie spotykamy AI na co dzień?
- Fakty vs mity
Rodzaje narzędzi AI w praktyce
- [2 godziny] - zajęcia teoretyczne
- Asystenci tekstowi (np. chat-boty): do pisania, tłumaczenia, wyjaśniania.
- Asystenci głosowi (np. w telefonie): zadawanie pytań głosem, ustawianie przypomnień.
- AI do zdjęć i obrazów: poprawianie jakości, generowanie obrazków.
- AI w usługach: bank, lekarz, sklep internetowy (czat na stronie).
- PRAKTYKA: Ćwiczenie:
- Trener pokazuje, jak zadać pytanie w asystencie (np. „Wyjaśnij mi jak 5-latkowi, czym jest inflacja”);
- uczestnicy na swoich urządzeniach wpisują proste pytania: np. wyjaśnij prostym językiem, czym jest cholesterol
Zakładamy konto i pierwsze bezpieczne kroki
- [1 godz. 15 min] - zajęcia teoretyczne
- Jak bezpiecznie założyć konto w wybranym narzędziu AI (np. przez e-mail).
- Silne hasła, zapisywanie haseł, dwuskładnikowe logowanie (bez straszenia, prosto).
- Co wolno, a czego nie wolno wpisywać do AI (dane wrażliwe, PESEL, loginy, dokładne dane bankowe).
- PRAKTYKA: Ćwiczenie:
- Uczestnicy wpisują 3 polecenia np. Poukładaj mi listę spraw do załatwienia w tym tygodniu.
Jak pisać do AI, żeby dobrze zrozumiało? (podstawy promptów)
- [1 godzina] - zajęcia teoretyczne
- Zasada: konkretnie, spokojnie, po ludzku.
- Struktura dobrego polecenia.
- Typowe błędy: jedno słowo, bez kontekstu, zbyt ogólnikowo.
- PRAKTYKA: Ćwiczenie:
- Uczestnicy poprawiają złe polecenia np. Złe: „Napisz coś o zdrowiu.”, Lepsze: „Napisz krótką poradę dla osoby po 60-tce, jak dbać o serce, prostym językiem, w 5 punktach.”
- Każdy tworzy 2–3 swoje polecenia „pod siebie”.
DZIEŃ 2 – AI w życiu codziennym i pracy (6h) [w tym 2 przerwy 15 min; 1 przerwa 30 min]
AI do pisania – maile, pisma, wiadomości
- [45 min] - zajęcia teoretyczne
- Jak AI może pomóc?
- Styl: oficjalny vs nieformalny
- Jak sprawdzać i poprawiać tekst wygenerowany przez AI
- PRAKTYKA: Ćwiczenie:
- Każdy wybiera 1 sytuację z życia (np. pismo do spółdzielni, prośba do urzędu, ogłoszenie sprzedaży).
- Pisze polecenie do AI według schematu: „Napisz [rodzaj tekstu] w sprawie [temat], dla [adresat], w tonie [oficjalnym/spokojnym], długość [np. pół strony].”
AI do organizacji życia – planery, listy, porządki
- [2 godziny] - zajęcia teoretyczne
- Planowanie: plan dnia lub tygodnia, lista zadań, pamiętanie o ważnych terminach (np. wizyta u lekarza, leki, opłaty).
- AI jako „asystent domowy”: lista zakupów, przepisy kulinarne dostosowane do diety, pomysły na aktywność fizyczną po 60-tce
- PRAKTYKA: Ćwiczenie:
- Uczestnicy tworzą listę zakupów na podstawie 2–3 dań (AI podpowiada składniki i ilości), tygodniowy plan dnia (praca/dom/hobby/odpoczynek)
AI a zdrowie i finanse – szanse i granice
- [1 godzina 15 min] - zajęcia teoretyczne
- Co AI może robić? (np. wyjaśniać trudne pojęcia medyczne prostym językiem, pomagać zrozumieć ulotkę leku, tłumaczyć pismo z banku, pomóc policzyć prosty budżet domowy)
- Czego AI nie może? (np. zastępować lekarza, podejmować za nas decyzji finansowych, znać aktualnych, indywidualnych danych o naszym zdrowiu.
AI i hobby – radość z nauki, plan na emeryturę
- [1 godzina] - zajęcia teoretyczne
- Jak AI może wspierać pasje? np. podróże (plan wycieczki, lista miejsc)
- AI jako „nauczyciel” np. nauka języka obcego, powtórka historii, geografii
DZIEŃ 3 – Bezpieczeństwo, deepfake i mój osobisty plan korzystania z AI (6h) [w tym 2 przerwy 15 min; 1 przerwa 30 min]
Bezpieczeństwo w świecie AI – podstawy
- [1 godzina] - zajęcia teoretyczne
- Jakie są zagrożenia?
- fałszywe maile „na bank / na urząd”
- podszywanie się pod rodzinę (wiadomości, głos)
- deepfake – podrobione wideo/głos
- Jak AI może pomagać oszustom – i jak się bronić?
- zasady ograniczonego zaufania
- nie klikać w podejrzane linki
- nie wysyłać skanów dokumentów
- dzwonić do instytucji oficjalnym numerem
- Ćwiczenie:
- Analiza kilku przykładowych wiadomości SMS/mail (przygotowane przez trenera): które są podejrzane? Jakie są „czerwone flagi”?
Deepfake w praktyce – jak rozpoznać, że coś jest „podrobione”?
- [1 godzina] – zajęcia teoretyczne
- Co to jest deepfake (głos, obraz, wideo).
- Proste sposoby rozpoznawania
- Jak reagować, gdy coś nas niepokoi
Mój osobisty „kodeks korzystania z AI”
- [1 godzina] - zajęcia teoretyczne
- Jak mądrze ustalić dla siebie granice
- Higiena cyfrowa
Podsumowanie szkolenia
- [1 godzina] - zajęcia teoretyczne
WALIDACJA
- odbędzie się ostatniego dnia szkolenia i potrwa 1 godzinę, realizowana będzie zgodnie z metodami wskazanymi w KU (test teoretyczny) [1 godzina]
Harmonogram
Harmonogram
| Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 22 Co to jest sztuczna inteligencja? Gdzie spotykamy AI na co dzień? Fakty vs mity | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 22 Przerwa | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 22 Rodzaje narzędzi AI w praktyce. Asystenci tekstowi, głosowi. AI do zdjęć i obrazów, AI w usługach. Ćwiczenie. | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 22 Przerwa | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 22 Zakładamy konto i pierwsze bezpieczne kroki. Jak bezpiecznie założyć konto w wybranym narzędziu AI. Co wolno, a czego nie wolno wpisywać do AI. Ćwiczenie | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 22 Przerwa | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 22 Jak pisać do AI, żeby dobrze zrozumiało? (podstawy promptów) Zasada: konkretnie, spokojnie, po ludzku. Struktura dobrego polecenia. Ćwiczenie. | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 12-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 22 AI do pisania – maile, pisma, wiadomości. Jak AI może pomóc? Jak sprawdzać i poprawiać tekst wygenerowany przez AI. Ćwiczenie. | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 22 Przerwa | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 22 AI do organizacji życia – planery, listy, porządki. AI jako „asystent domowy”. Ćwiczenie. | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 22 Przerwa | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 22 AI a zdrowie i finanse – szanse i granice. Co AI może i nie może robić? | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 22 Przerwa | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 22 AI i hobby – radość z nauki, plan na emeryturę. Jak AI może wspierać pasje? AI jako „nauczyciel”. | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 13-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 22 Bezpieczeństwo w świecie AI – podstawy. Jakie są zagrożenia? Jak AI może pomagać oszustom – i jak się bronić? Ćwiczenie. | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 22 Przerwa | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 10:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 22 Deepfake w praktyce – jak rozpoznać, że coś jest „podrobione”? | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 10:15 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 22 Przerwa | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 22 Mój osobisty „kodeks korzystania z AI”. Jak mądrze ustalić dla siebie granice. Higiena cyfrowa | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 22 Przerwa | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 21 z 22 Podsumowanie szkolenia | Prowadzący Grzegorz Chlebus | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 22 z 22 WALIDACJA | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 14-01-2026 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
| Rodzaj ceny | Cena |
|---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 492,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 492,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 194,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 194,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Grzegorz Chlebus
Uczestniczył również w szkoleniu AgilePM® Foundation Fast Track. Posiada udokumentowane doświadczenie w realizacji cykli szkoleń rozwojowych, w tym w obszarze nowoczesnych technologii, co potwierdzają referencje (np. Mazurski Ogród, Feniks Sp. z o.o.). Jest ekspertem w zakresie metodyki szkoleniowej, zapewniającym angażujące i praktyczne podejście do nauki (Trener VCC).
Posiada kwalifikacje, doświadczenie zdobyte nie wcześniej niż 5 lat przed publikacją usługi.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik w trakcie szkolenia otrzyma materiały edukacyjne, notatnik, długopis. Uczestnik będzie miał także możliwość wypożyczenia tabletu na czas szkolenia.
Informacje dodatkowe
Potwierdzeniem zdobytych kompetencji jest zdanie końcowego egzaminu (teoretycznego), który ocenia osiągnięte przez uczestnika efekty uczenia się. Uczestnik, który pozytywnie zda egzamin oraz będzie miał frekwencję na poziomie nie mniejszym niż 80%, otrzyma imienny certyfikat potwierdzający zdobyte przez niego kompetencje.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi