Szkolenie- Ekoprawo i cyfrowe narzędzia obywatelskie: jak skutecznie chronić środowisko lokalnie i systemowo
Szkolenie- Ekoprawo i cyfrowe narzędzia obywatelskie: jak skutecznie chronić środowisko lokalnie i systemowo
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo pozostałe
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób dorosłych, w szczególności mieszkańców województwa śląskiego, które chcą świadomie korzystać ze swoich praw obywatelskich w zakresie ochrony środowiska i zdobyć praktyczne kompetencje w obszarze prawa środowiskowego oraz narzędzi cyfrowych wspierających działania ekologiczne.
Grupę docelową stanowią:
- osoby aktywne społecznie i zawodowo, zainteresowane wpływaniem na decyzje środowiskowe na poziomie lokalnym i regionalnym,
- przedstawiciele organizacji pozarządowych, inicjatyw oddolnych, stowarzyszeń i rad osiedli,
- pracownicy mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, którzy chcą poznać obowiązki środowiskowe oraz narzędzia monitorowania i raportowania działań ekologicznych,
- edukatorzy, liderzy projektów społecznych i animatorzy kultury lokalnej,
- osoby planujące działania interwencyjne, petycje, kampanie społeczne lub konsultacje publiczne w zakresie ochrony środowiska,
- mieszkańcy zainteresowani rozwijaniem zielonych kompetencji obywatelskich i cyfrowych
- Minimalna liczba uczestników2
- Maksymalna liczba uczestników10
- Data zakończenia rekrutacji03-10-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi17
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestnika do samodzielnego wykorzystania nowoczesnych narzędzi cyfrowych (takich jak: geoportale, systemy informacji przestrzennej, EMAS, Ekoportal, GIOŚ, ePUAP) do obywatelskiego monitorowania środowiska, zgłaszania zagrożeń oraz kształtowania polityki ekologicznej na poziomie lokalnym. Szkolenie integruje wiedzę z zakresu prawa środowiskowego z kompetencjami cyfrowymi i społecznymi, niezbędnymi do działania na rzecz zrównoważonego rozwoju.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Opisuje podstawowe przepisy prawa środowiskowego obowiązujące w Polsce i Unii Europejskiej. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje akty prawne regulujące kwestie ochrony środowiska w Polsce i UE, rozróżnia kompetencje organów krajowych i unijnych w zakresie polityki ekologicznej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Charakteryzuje prawa obywatelskie w kontekście ochrony środowiska i uczestnictwa społecznego. | Kryteria weryfikacji Uczestnik identyfikuje podstawowe uprawnienia obywatelskie, takie jak dostęp do informacji środowiskowej, udział w konsultacjach publicznych, składanie petycji i sprzeciwów. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wskazuje obowiązki obywatela w zakresie ochrony środowiska zgodne z zasadą zrównoważonego rozwoju. | Kryteria weryfikacji Uczestnik charakteryzuje przykłady indywidualnych i zbiorowych działań służących ochronie zasobów naturalnych (np. segregacja odpadów, oszczędność wody, unikanie spalania odpadów). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Rozpoznaje cyfrowe narzędzia wspierające partycypację obywatelską w sprawach środowiskowych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wskazuje i omawia funkcje platform cyfrowych (np. BIP, Ekoportal, GIOŚ, EMAS, Mapy hałasu, geoportale). | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Identyfikuje procedury interwencji obywatelskiej w przypadku zagrożeń środowiskowych. | Kryteria weryfikacji Uczestnik rozpoznaje sytuacje wymagające zgłoszenia do WIOŚ, GIOŚ lub urzędu gminy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Komunikuje się efektywnie w zakresie zrównoważonego rozwoju | Kryteria weryfikacji Uczestnik proponuje konkretne działania dostosowane do branży lub miejsca pracy. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Opisuje znaczenie cyfrowych kompetencji w kontekście zrównoważonego rozwoju i ekologicznego obywatelstwa. | Kryteria weryfikacji Uczestnik wyjaśnia rolę e-administracji, e-usług i otwartych danych w realizacji praw środowiskowych, wskazuje zagrożenia i korzyści związane z cyfrowym uczestnictwem w demokracji ekologicznej. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Tworzy petycję lub wniosek dotyczący ochrony środowiska w oparciu o aktualne przepisy. | Kryteria weryfikacji Opracowuje poprawnie zredagowany dokument na podstawie opisu sytuacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Posługuje się cyfrowymi narzędziami monitorowania środowiska (np. EMAS, Geoportal, Ekoportal). | Kryteria weryfikacji Wyszukuje i analizuje dane o inwestycji lub zagrożeniu środowiskowym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Wykorzystuje mapy cyfrowe do identyfikacji terenów objętych ochroną lub inwestycji środowiskowych. | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje wybrany obszar wraz z analizą zagrożeń lub interwencji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Przygotowuje plan interwencji społecznej (np. zgłoszenie, petycja, kampania informacyjna). | Kryteria weryfikacji Opracowuje indywidualny lub grupowy plan działania z użyciem narzędzi cyfrowych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Celem szkolenia jest nabycie przez uczestników praktycznych umiejętności wykorzystania nowoczesnych technologii cyfrowych (geoportale, systemy informacji przestrzennej, bazy danych EMAS i GIOŚ, formularze ePUAP) w działaniach obywatelskich na rzecz ochrony środowiska. Szkolenie integruje wiedzę z zakresu prawa środowiskowego z umiejętnością korzystania z technologii wspierających analizę danych przestrzennych, cyfrowe składanie interwencji oraz automatyzację monitorowania wskaźników środowiskowych w oparciu o narzędzia zgodne z Programem Rozwoju Technologii Woj. Śląskiego 2030.
Aby główny cel szkolenia został osiągnięty – tj. rozwój zielonych i cyfrowych kompetencji obywatelskich oraz przygotowanie uczestników do świadomego i skutecznego działania na rzecz ochrony środowiska – konieczne jest spełnienie następujących warunków:
- Szkolenie nie wymaga wcześniejszego przygotowania prawniczego ani doświadczenia aktywistycznego. Program dostosowany jest zarówno do osób początkujących, jak i średniozaawansowanych, które chcą zdobyć praktyczne kompetencje w zakresie prawa środowiskowego, e-partycypacji oraz podejmowania interwencji obywatelskich.
- Mile widziana jest podstawowa znajomość obsługi komputera i internetu, ponieważ część zajęć obejmuje pracę z narzędziami cyfrowymi, takimi jak: BIP, Ekoportal, GIOŚ, EMAS, geoportale środowiskowe, formularze online, platformy do konsultacji społecznych i zgłaszania interwencji oraz podstawowe edytory graficzne i mapowe (np. Canva, Mapy Google).
- Uczestnicy powinni być gotowi do aktywnego udziału w ćwiczeniach praktycznych, takich jak analiza przypadków, symulacje działań interwencyjnych, praca w grupach nad tworzeniem petycji, kampanii informacyjnych lub wniosków środowiskowych.
- Organizator szkolenia zapewnia dostęp do materiałów edukacyjnych, katalogów narzędzi cyfrowych, wzorów dokumentów oraz wybranych źródeł prawa. Materiały dostępne są w wersji papierowej i elektronicznej (PDF, linki do źródeł instytucjonalnych).
- Znajomość języka angielskiego nie jest wymagana, jednak może być przydatna do samodzielnego poszukiwania aktualnych przepisów UE, korzystania z dokumentów programów ESG, EMAS czy GOZ oraz aplikacji narzędzi typu open source.
Szkolenie jest zgodne z celami Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, skupiając się na rozwijaniu zielonych kompetencji i dostosowaniu umiejętności do zmieniającego się rynku pracy, który ewoluuje w kierunku transformacji ekologicznej regionu (Obszar PRT 3 i PRT 4).
Szkolenie zostało zaprojektowane z myślą o rozwijaniu zielonych kompetencji uczestników, które są kluczowe dla transformacji w kierunku zrównoważonego rozwoju. Program skupia się na odpowiedzialnym i efektywnym wykorzystaniu nowoczesnych technologii, uwzględniając ochronę środowiska, optymalizację zasobów oraz redukcję zużycia energii w codziennej pracy zawodowej.
Program szkolenia:
1. Wprowadzenie do prawa środowiskowego
- System prawa ochrony środowiska w Polsce i UE
- Konstytucyjne i traktatowe prawo do czystego środowiska
- Zakres i zasady ustawy POŚ (prewencji, przezorności, odpowiedzialności)
2. Prawa obywatela w zakresie środowiska
- Prawo do informacji o środowisku (BIP, ekoportal.gov.pl)
- Prawo do udziału w postępowaniach środowiskowych
- Możliwość składania petycji, wniosków, sprzeciwów wobec inwestycji
3. Zielona odpowiedzialność – co wolno, a co grozi karą
- Segregacja odpadów, spalanie śmieci, gospodarka wodna
- Obowiązki obywatela w świetle przepisów POŚ i przepisów lokalnych
- Kary administracyjne i możliwości zaskarżania decyzji
4. Cyfrowe narzędzia kontroli i monitoringu środowiska
- Aplikacje mobilne i portale publiczne do zgłaszania naruszeń (np. „Zanieczyszczenia.info”, Geoportal, ePUAP)
- Wyszukiwanie i analiza decyzji środowiskowych online
- Dane przestrzenne: mapy inwestycji, ochrona terenów zielonych
5. Warsztat: Twój wpływ na środowisko lokalne
- Diagnoza problemu lokalnego
- Tworzenie petycji, wniosku o udostępnienie informacji lub interwencji
- Symulacja postępowania z udziałem społecznym
6. Prawo a transformacja regionu
- Sprawiedliwa Transformacja a prawa obywatela
- W jaki sposób społeczności lokalne mogą chronić swoje otoczenie
- Rola aktywności społecznej w zielonej transformacji województwa
7. Automatyzacja i nowe technologie w ochronie środowiska – zastosowanie AI, IoT i danych przestrzennych
- Wprowadzenie do technologii AI i IoT w kontekście środowiska
- Przykłady wykorzystania AI w analizie danych klimatycznych i predykcji zanieczyszczeń
- Sensory IoT do monitoringu środowiska: jakość powietrza, hałas, zasoby wody
- Systemy GIS i dane przestrzenne w ochronie środowiska
- Automatyzacja raportowania środowiskowego (np. BDO, EMAS)
- Praktyczne zastosowanie narzędzi open source (np. QGIS, Earth Engine)
- Mapowanie zagrożeń ekologicznych z użyciem AI i danych satelitarnych
8.Podsumowanie i walidacja
- Walidacja efektów uczenia się
- Ewaluacja działań cyfrowych uczestnika
- Indywidualny plan działania: gdzie i jak wykorzystać nowe kompetencje
Usługa realizowana w godzinach zegarowych w formie warsztatowej. Przerwy są wliczone w czas trwania usługi.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 11 Wprowadzenie do prawa środowiskowego | Prowadzący Konstancja Iwanek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 11 Prawa obywatela w zakresie środowiska | Prowadzący Konstancja Iwanek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 03:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 11 Przerwa | Prowadzący Konstancja Iwanek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 13:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 11 Zielona odpowiedzialność – co wolno, a co grozi karą | Prowadzący Konstancja Iwanek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 11 Przerwa | Prowadzący Konstancja Iwanek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:00 | Godzina zakończenia 16:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 11 Cyfrowe narzędzia kontroli i monitoringu środowiska | Prowadzący Konstancja Iwanek | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 16:15 | Godzina zakończenia 19:00 | Liczba godzin 02:45 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 11 Warsztat: Twój wpływ na środowisko lokalne | Prowadzący Konstancja Iwanek | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 11 Przerwa | Prowadzący Konstancja Iwanek | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 12:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 11 Prawo a transformacja regionu | Prowadzący Konstancja Iwanek | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:15 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 11 Automatyzacja i nowe technologie w ochronie środowiska – zastosowanie AI, IoT i danych przestrzennych | Prowadzący Konstancja Iwanek | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 11 Podsumowanie i walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 05-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 000,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 294,12 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 294,12 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Konstancja Iwanek
Absolwentka kierunku prawa na Uniwersytecie Śląskim. Aktywnie związana z projektami edukacyjnymi i szkoleniowymi w sektorze IT i edukacji cyfrowej, w tym jako trenerka kompetencji medialnych, doradczyni ds. transformacji cyfrowej. Jej doświadczenie obejmuje projektowanie i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań edukacyjnych, zarządzanie procesami szkoleniowymi w organizacjach, a także prowadzenie szkoleń w zakresie minimalizmu technologicznego, zarządzania danymi i wdrażania zielonych kompetencji cyfrowych.
Specjalizuje się w tematyce zrównoważonego zarządzania technologią, cyfrowego wellbeing oraz ograniczania tzw. „dark data” w organizacjach. W swojej praktyce łączy perspektywę technologiczną z humanistyczną, kładąc nacisk na odpowiedzialne i świadome korzystanie z narzędzi cyfrowych. Prowadziła liczne warsztaty z zakresu cyfrowej higieny, edukacji medialnej oraz cyfrowej transformacji w biznesie i edukacji, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów środowiskowych. Doświadczenie zdobyte nie wcześniej niż 5 lat pięć lat.
Aktywnie rozwija kompetencje trenerskie w zakresie cyfrowych technologii i ich wpływu na dobrostan oraz efektywność organizacyjną.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
skrypty, długopisy, notatnik, prezentacja multimedialna
Informacje dodatkowe
Usługa realizowana w formie usługi stacjonarnej, zostanie w całości zrealizowana zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa i zaleceniami Ministerstwa Zdrowia i Głównego Inspektoratu Sanitarnego.
Przewidziane są przerwy, które wliczone są w czas trwania usługi.
Podstawy prawne zwolnienia z vat : 1. Rozporządzenie Ministra Finansów z dn. 20.12.2013 r. paragraf 3 ust 1 pkt.14. Zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego , finansowane w co najmniej 70 % ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi