Nauczyciel w cyfrowym świecie - szanse, zagrożenia, odpowiedzialność
Nauczyciel w cyfrowym świecie - szanse, zagrożenia, odpowiedzialność
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Bezpieczeństwo IT
- Grupa docelowa usługi
Usługa skierowana jest do nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów szkolnych oraz kadry zarządzającej placówkami oświatowymi, którzy w swojej pracy wykorzystują narzędzia cyfrowe i technologie informacyjno-komunikacyjne. Szkolenie dedykowane jest osobom pragnącym rozwijać kompetencje w zakresie bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z internetu, mediów społecznościowych oraz aplikacji edukacyjnych, a także świadomego kształtowania postaw uczniów w przestrzeni cyfrowej. Szczególnie polecane pracownikom szkół chcącym poznać metody minimalizowania zagrożeń online oraz wzmacniania pozytywnych aspektów świata cyfrowego w procesie dydaktycznym.
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników60
- Data zakończenia rekrutacji19-10-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi8
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem usługi jest rozwinięcie kompetencji nauczycieli w zakresie świadomego, bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z technologii cyfrowych w pracy dydaktycznej i wychowawczej. Uczestnicy poznają zarówno możliwości, jakie daje wykorzystanie internetu, aplikacji i narzędzi cyfrowych w edukacji, jak i potencjalne zagrożenia związane z funkcjonowaniem w przestrzeni online. Szkolenie ma na celu wyposażenie nauczycieli w wiedzę oraz praktyczne umiejętności umożliwiające ochronę danych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Identyfikuje możliwości wykorzystania narzędzi cyfrowych w pracy dydaktycznej i wychowawczej. | Kryteria weryfikacji Wymienia przykłady narzędzi i aplikacji wspierających proces nauczania. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Rozpoznaje zagrożenia związane z korzystaniem z internetu i mediów cyfrowych przez nauczycieli i uczniów. | Kryteria weryfikacji Wskazuje co najmniej trzy rodzaje zagrożeń w środowisku cyfrowym. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Stosuje zasady ochrony danych osobowych i prywatności w środowisku online. | Kryteria weryfikacji Wybiera poprawne procedury ochrony danych w podanych sytuacjach. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Identyfikuje metody przeciwdziałania cyberprzemocy w środowisku szkolnym. | Kryteria weryfikacji Opisuje działania, jakie należy podjąć w przypadku ujawnienia incydentu cyberprzemocy. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Efekty uczenia się Kształtuje postawy odpowiedzialnego korzystania z mediów cyfrowych wśród uczniów. | Kryteria weryfikacji Formułuje co najmniej trzy rekomendacje dla uczniów dotyczące bezpiecznego i etycznego korzystania z internetu. | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Moduł 1. Nauczyciel w cyfrowym świecie – możliwości i wyzwania
- Rola technologii w edukacji XXI wieku.
- Przykłady narzędzi i aplikacji wspierających proces nauczania.
- Efekt uczenia się: Identyfikuje możliwości wykorzystania narzędzi cyfrowych w pracy dydaktycznej i wychowawczej.
Moduł 2. Zagrożenia w środowisku cyfrowym
- Rodzaje zagrożeń online dla nauczycieli i uczniów.
- Dezinformacja, hejt, uzależnienia cyfrowe.
- Skutki psychologiczne i społeczne nadużywania technologii.
- Efekt uczenia się: Rozpoznaje zagrożenia związane z korzystaniem z internetu i mediów cyfrowych.
Moduł 3. Ochrona danych osobowych i prywatności online
- Zasady RODO w pracy nauczyciela.
- Bezpieczne korzystanie z poczty elektronicznej, chmur i komunikatorów.
- Ustawienia prywatności w mediach społecznościowych.
- Efekt uczenia się: Stosuje zasady ochrony danych osobowych i prywatności w środowisku online.
Moduł 4. Cyberprzemoc – rozpoznawanie i reagowanie
- Formy i przejawy cyberprzemocy.
- Procedury reagowania w przypadku incydentu.
- Współpraca z rodzicami i instytucjami wspierającymi.
- Efekt uczenia się: Identyfikuje metody przeciwdziałania cyberprzemocy w środowisku szkolnym.
Moduł 5. Edukacja medialna i odpowiedzialne postawy uczniów
- Rozwijanie krytycznego myślenia i odpowiedzialności online.
- Dobre praktyki w edukacji cyfrowej.
- Efekt uczenia się: Kształtuje postawy odpowiedzialnego korzystania z mediów cyfrowych wśród uczniów.
Moduł 6. Podsumowanie i walidacja
- Powtórzenie i utrwalenie kluczowych treści.
- Walidacja: Test teoretyczny online z wynikiem generowanym automatycznie.
___________________________________________________________________________________________________
Walidacja efektów uczenia się zostanie przeprowadzona w dwóch formach - w formie testu teoretycznego online z wynikiem generowanym automatycznie.
1. Miejsce i warunki przeprowadzenia walidacji
- Test będzie realizowany na miejscu, w sali szkoleniowej, zgodnie z harmonogramem.
- Uczestnikom zostaną zapewnione komputery lub smartfony z dostępem do internetu.
- Organizator zapewnia również:
stabilne łącze internetowe,
zapasowe urządzenia na wypadek awarii,
obecność osoby wspierającej technicznie (asysta IT),
dostępność loginów/testów w systemie e-learningowym z automatycznym ocenianiem.
2. Charakterystyka testu teoretycznego
- Forma testu: test online, dostępny poprzez bezpieczną platformę testową.
- Liczba pytań: około 18-24 pytań (po 2-3 pytania do każdego z efektów uczenia się kończących się testem z automatycznie wygenerowanymi odpowiedziami).
- Czas trwania testu: 60 minut.
- Rodzaje pytań:
- pytania zamknięte jednokrotnego wyboru (np. ABCD),
- pytania typu prawda/fałsz,
Rola walidatora: obserwacja wystąpienia, zadawanie pytań pogłębiających, ocena w arkuszu obserwacji.
3. Warunki zaliczenia testu
- Uczestnik musi uzyskać co najmniej 70% poprawnych odpowiedzi
- Wynik testu jest generowany automatycznie po zakończeniu, a uczestnik otrzymuje natychmiastową informację zwrotną o rezultacie.
Dokumentowanie wyników walidacji
- Wyniki testu teoretycznego – zapis w systemie, generowany automatycznie po zakończeniu testu.
- Protokół walidacji – sporządzony przez walidatora, zawierający listę uczestników, opis przebiegu walidacji, wyniki testów i prezentacji.
- Arkusz obserwacji – indywidualny dla każdego uczestnika, odzwierciedlający stopień realizacji efektów uczenia się podczas prezentacji (ocena kompetencji praktycznych i społecznych).
4.Warunki organizacyjne:
- Szkolenie stacjonarne w sali szkoleniowej wyposażonej w sprzęt multimedialny
- Dostęp do materiałów szkoleniowych w formie elektronicznej (PDF)
- Grupa 4–16 osób
- Minimalna frekwencja do walidacji: 80%
- Obecność dokumentowana na liście obecności
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Nauczyciel w cyfrowym świecie – możliwości i wyzwania | Prowadzący Konrad Makarewicz | Data realizacji zajęć 20-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 Zagrożenia w środowisku cyfrowym | Prowadzący Konrad Makarewicz | Data realizacji zajęć 20-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Ochrona danych osobowych i prywatności online | Prowadzący Konrad Makarewicz | Data realizacji zajęć 20-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 Cyberprzemoc – rozpoznawanie i reagowanie | Prowadzący Konrad Makarewicz | Data realizacji zajęć 20-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 Edukacja medialna i odpowiedzialne postawy uczniów | Prowadzący Konrad Makarewicz | Data realizacji zajęć 20-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:15 | Godzina zakończenia 14:15 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 Podsumowanie i walidacja | Prowadzący Konrad Makarewicz | Data realizacji zajęć 20-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:15 | Godzina zakończenia 15:15 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 1 850,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 1 850,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 231,25 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 231,25 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Konrad Makarewicz
Specjalizuje się w tematyce „Nauczyciel w cyfrowym świecie – szanse, zagrożenia, odpowiedzialność”, pokazując, jak technologie mogą wspierać proces uczenia się, a jednocześnie jakie niosą wyzwania w zakresie bezpieczeństwa, relacji i równowagi psychicznej. Przeprowadził łącznie ponad 260 godzin w ostatnich 2 latach z tej tematyki.
W pracy trenerskiej łączy wiedzę pedagogiczną z praktycznym doświadczeniem wdrażania nowoczesnych rozwiązań w szkołach. Jego szkolenia są interaktywne, oparte na przykładach z życia nauczycieli i uczniów, a celem jest przygotowanie kadry pedagogicznej do świadomego i odpowiedzialnego działania w środowisku cyfrowym.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy szkolenia otrzymają komplet materiałów w formie elektronicznej, które będą dostępne do pobrania przed rozpoczęciem szkolenia oraz na bieżąco w trakcie jego trwania.
Uczestnicy otrzymają zaświadczenia potwierdzające ukończenie szkolenia.
Materiały w formacie PDF z prezentacji używanych podczas szkolenia.
Metody interaktywne i aktywizujące prowadzenia usługi:
- Warsztaty problemowe – uczestnicy w małych grupach opracowują rozwiązania dla realnych scenariuszy HR, które następnie omawiane są na forum.
- Studia przypadków (case study) – analiza rzeczywistych sytuacji organizacyjnych, dyskusja nad możliwymi strategiami postępowania.
- Burza mózgów – generowanie pomysłów dotyczących innowacyjnych rozwiązań HR i inicjatyw proekologicznych.
- Symulacje decyzyjne – odgrywanie ról (role-play) związanych z komunikacją strategiczną i negocjowaniem zmian.
- Dyskusja moderowana – pogłębiona wymiana doświadczeń i opinii z aktywnym udziałem trenera.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa jest zarejestrowanie się i założenie konta w Bazie Usług Rozwojowych oraz zapisanie się na szkolenie za pośrednictwem BUR.
Usługa szkoleniowa będzie dostosowana do potrzeb osób z różnym typem niepełnosprawności. W przypadku takiej sytuacji prosimy o kontakt najpóźniej 5 dni przed rozpoczęciem usługi.
Informacje dodatkowe
Usługa zwolniona z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT – finansowanie co najmniej 70% ze środków publicznych.
Każdego dnia szkolenia będzie rozdana do podpisu lista obecności potwierdzająca udział w szkoleniu uczestników, będąca warunkiem rozliczenia usługi. Podpisana lista obecności zostanie przekazana do operatora.
Jedna godzina szkolenia wynosi 45 minut.
Przerwy wliczają się w czas trwania usługi (jeśli występują)
W trakcie szkolenia jest możliwa wizytacja z udziałem PARP, Operatora lub innej jednostki wyznaczonej w celu sprawdzenia poprawności realizacji usługi.
Adres
Adres
Sala szkoleniowa o powierzchni ok. 45 m², wyposażona w:
rzutnik multimedialny i ekran,
tablicę suchościeralną i flipchart,
wygodne krzesła i stoły z możliwością ustawienia w układzie warsztatowym (U lub podkowa),
dostęp do szybkiego internetu (Wi-Fi),
komputery/laptopy dla uczestników na potrzeby walidacji.
Sala spełnia warunki dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (parter, podjazd, toaleta).
Zapewniona będzie klimatyzacja i dostęp do napojów (kawa, herbata, woda) oraz zaplecze sanitarne.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi