Administracja w samorządzie terytorialnym - studia podyplomowe
Administracja w samorządzie terytorialnym - studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo administracyjne
- Grupa docelowa usługi
Studia są przeznaczone dla wszystkich osób zajmujących się działalnością związaną z samorządem terytorialnym w Polsce, które zainteresowane są doskonaleniem umiejętności praktycznych, społecznych oraz znajomości przepisów prawnych związanych z działaniem jednostek samorządu terytorialnego. Studia kierowane są do osób pełniących m.in. funkcje kierownicze w organach samorządu terytorialnego: wójtów, burmistrzów, prezydentów, starostów, radnych oraz współpracujących z samorządami pracowników organizacji pozarządowych i lokalnych działaczy społecznych, jak również pracowników samorządowych wszelkich szczebli.
- Minimalna liczba uczestników22
- Maksymalna liczba uczestników35
- Data zakończenia rekrutacji24-10-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi180
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńStudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów podyplomowych Administracja w samorządzie terytorialnym jest przygotowanie absolwenta do pracy w: instytucjach samorządu terytorialnego na stanowiskach w organach zarządczych, do pełnienia funkcji radnego oraz zajmowania wszelkich stanowisk wymagających znajomości działania i współpracy z JST.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się W zakresie wiedzy: Ma uporządkowaną wiedzę na temat regulacji prawnych dotyczących samorządu terytorialnego oraz rozumie podstawy ustrojowe i zadania samorządu terytorialnego w Polsce; Rozumie zasady organizacji i funkcjonowania organów samorządu terytorialnego oraz zna procedury administracyjne w działalności samorządu; Zna zasady gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego oraz rozumie mechanizmy planowania i realizacji budżetu; Rozumie zasady zarządzania mieniem komunalnym oraz problematykę gospodarki przestrzennej i inwestycji samorządowych; Zna i rozumie zasady współpracy międzynarodowej samorządów oraz pozyskiwania środków z funduszy europejskich na rozwój lokalny; Rozumie dylematy etyczne i znaczenie transparentności w zarządzaniu jednostką samorządu terytorialnego oraz w relacjach z obywatelami; Zna sposoby zarządzania zasobami ludzkimi w administracji samorządowej oraz zasady skutecznej komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. | Kryteria weryfikacji Znajomość wiedzy w zakresie: aktów ustrojowych regulujących samorząd (Konstytucja RP, ustawy samorządowe)Klasyfikacji zadań własnych, zleconych i powierzonych gmin, powiatów, województw interpretacji przepisów w kontekście praktycznych decyzji organów JST; struktury organów uchwałodawczych i wykonawczych każdej jednostki; różnic w zakresie trybu uchwałodawczego z trybem wydawania decyzji administracyjnych; hierarchii i biegu terminów w k.p.a. na przykładach z praktyki urzędu; wyliczania obligatoryjnych i fakultatywnych źródeł dochodów JST; układania ramowego kalendarza prac budżetowych w gminie/powiecie; analizy wskaźników zadłużenia i oceny zgodność z ustawą o finansach publicznych; charakterystyki systemu ocen okresowych i motywacyjnych w urzędzie; nowych rozwiązań w zakresie ochrony danych osobowych; procedury compliance ograniczające nadużycia; form prawnych gospodarowania mieniem (sprzedaż, dzierżawa, użyczenie); specyfiki udzielania zamówień publicznych w JST. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się W zakresie umiejętności: Potrafi stosować w praktyce regulacje prawne dotyczące samorządu terytorialnego i rozwiązywać złożone problemy administracyjne; Potrafi identyfikować, analizować i rozwiązywać problemy zarządcze w jednostkach samorządu terytorialnego, wykorzystując posiadaną wiedzę w praktyce; Potrafi sporządzać prawidłową dokumentację z zakresu działalności samorządu terytorialnego, w tym akty prawa miejscowego i decyzje administracyjne; Potrafi skutecznie komunikować się z różnymi grupami interesariuszy oraz prowadzić konsultacje społeczne, wykorzystując adekwatne narzędzia i metody; Potrafi organizować pracę własną i zespołu w kontekście realizacji zadań jednostek samorządu terytorialnego; Potrafi samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie oraz inspirować innych pracowników samorządowych do doskonalenia zawodowego. | Kryteria weryfikacji • Posiadanie umiejętności: sporządzania projektów decyzji administracyjnej zgodnej z k.p.a.; oceny ryzyka prawnego proponowanego rozwiązania dla JST; przedstawiania rekomendacji wraz z miernikami efektywności; redagowania projektów uchwał JST; opracowuje planowania konsultacji z harmonogramem i metodami partycypacji; moderacji spotkania z mieszkańcami i dokumentacji wniosków; identyfikacji ryzyk w procesie zamówień publicznych, analizy wyników kontroli oraz wdrażania rekomendacji z audytów i kontroli. | Metoda walidacji Debata swobodna |
Metoda walidacji Debata ustrukturyzowana | ||
Efekty uczenia się W zakresie kompetencji społecznych: Jest gotów do uznawania znaczenia i roli regulacji prawnych w działalności samorządu terytorialnego oraz znaczenia dobrej administracji dla społeczności lokalnej; Jest świadomy odpowiedzialności związanej z wykonywaniem zadań publicznych oraz konieczności działania w interesie publicznym i dla dobra wspólnoty samorządowej; Jest gotów do inicjowania działań na rzecz lokalnej społeczności oraz aktywnego włączania obywateli w procesy decyzyjne samorządu; Jest gotów do krytycznej oceny działań własnych i zespołów, w których pracuje oraz do zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązywaniem problemów; Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w administracji samorządowej z zachowaniem postawy etycznej i transparentnej w relacjach z obywatelami i innymi podmiotami. | Kryteria weryfikacji • Jest świadomy: wagi uzasadniania decyzji publiczne odwołując się do zasad legalizmu i interesu publicznego• przykładów dobrej administracji oraz skutki jej braku dla obywateli; samooceny decyzji pod kątem zgodności z prawem i etyką; • reakcji na sytuacje naruszenia prawa lub standardów etycznych w zespole; znaczenia planowania kampanii budżetu obywatelskiego z wykorzystaniem narzędzi online i organizowania inicjatywy lokalnej. | Metoda walidacji Debata swobodna |
Metoda walidacji Debata ustrukturyzowana |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
L.p. | PRZEDMIOT | Liczba godzin zajęć teoretycznych | Liczba godzin zajęć praktycznych | Forma zaliczenia | Liczba punktów ECTS |
1. | Ustrój terytorialny Rzeczypospolitej Polskiej | 8 | E | 1 | |
2. | Wykorzystanie danych mieszkańców dla celów realizacji ich potrzeb a RODO | 4 | 4 | Zo/E | 1 |
3. | Zarządzanie projektami w jednostkach samorządu terytorialnego | 4 | 6 | Zo/E | 2 |
4. | Fundusze unijne w praktyce | 4 | 4 | Zo/E | 2 |
5. | Zarządzanie nieruchomościami w jednostkach samorządu terytorialnego | 4 | 4 | Zo/E | 1 |
6. | Monitoring wizyjny w przestrzeni publicznej | 4 | 4 | Zo/E | 1 |
7. | Kontrole straży miejskich (gminnych) w ochronie środowiska | 4 | 4 | Zo/E | 2 |
8. | Analiza finansowa i ekonomiczna w jednostkach samorządu terytorialnego | 6 | 6 | Zo/E | 2 |
9. | Podatki lokalne | 7 | 8 | Zo/E | 2 |
10. | Prawo pracy w samorządzie terytorialnym i etyka urzędnicza | 4 | 4 | Zo/E | 1 |
11. | Status prawny radnego | 4 | 4 | Zo/E | 1 |
12. | Wybory i referendum lokalne | 5 | E | 1 | |
13. | Audyt Regionalnej Izby Obrachunkowej – praktyczne aspekty i wskazane błędy | 2 | 3 | Zo/E | 1 |
14. | Odmowa udostępnienia informacji publicznej w praktyce | 5 | 4 | Zo/E | 2 |
15. | Ochrona informacji - tajemnice ustawowe i prywatne | 5 | 4 | Zo/E | 2 |
16. | Zarządzanie ciągłością działania procesami przetwarzania danych osobowych | 6 | E | 1 | |
17. | Zarządzanie zasobami ludzkimi | 6 | 4 | Zo/E | 2 |
18. | Techniki komunikacji i myślenie strategiczne | 12 | Zo | 2 | |
19. | Odpowiedzialność za procesy przetwarzania danych osobowych realizowane w ramach działalności samorządu terytorialnego | 5 | 4 | Zo/E | 2 |
20. | Zamówienia publiczne w jednostkach samorządu terytorialnego | 5 | 5 | Zo/E | 1 |
21. | Umowy cywilnoprawne w działalności samorządu terytorialnego | 4 | E | 1 |
*Każdy przedmiot kończy się zaliczeniem z oceną lub egzaminem. Końcowa ocena ze studiów podyplomowych ustalana jest na podstawie średniej uzyskanej ze wszystkich ocen.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 23,33 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 23,33 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Dla uczestników dostęp po zalogowaniu do systemu informacji prawnej Legalis (z sieci lokalnej Akademii Piotrkowskiej) oraz pakietu Office 365. Uczestnicy studiów podyplomowych mogą korzystać ze zbiorów bibliotecznych Biblioteki Akademii Piotrkowskiej.
Warunki uczestnictwa
Wymagania wstępne - posiadanie dyplomu ukończenia studiów wyższych I lub II stopnia (licencjat, inżynier, magister).
O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń oraz złożenie kompletu dokumentów.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Bezpłatny parking dla uczestników studiów podyplomowych, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych.