Meritum rachunkowo- podatkowe kompleksowe szkolenie z zakresu przepisów obowiązujących w 2025 roku i planowanych na 2026 rok
Meritum rachunkowo- podatkowe kompleksowe szkolenie z zakresu przepisów obowiązujących w 2025 roku i planowanych na 2026 rok
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Podatki
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie adresowane jest do:
- głównych księgowych,
- służb finansowo-księgowych zajmujących się w praktyce księgowością,
- służb finansowo-księgowych przygotowujących sprawozdania finansowe,
- służb finansowo-księgowych ustalających poziom zobowiązań podatkowych,
- pracodawców, właścicieli i pracowników biur rachunkowych
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji11-09-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi49
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do samodzielnego rozliczania podatku VAT i podatków dochodowych CIT i PIT w oparciu o znajomość najważniejszych zmian zachodzących w ustawodawstwie w 2025 roku, oraz do samodzielnego sporządzenia sprawozdania finansowego w oparciu o ustawę o rachunkowości. Poznanie najważniejszych założeń podatkowych wchodzących w 2026 rokuEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje przepisy i rozlicza podatek od towarów i usług. | Kryteria weryfikacji • identyfikuje obowiązek podatkowy w VAT.• określa podstawę opodatkowania. • wskazuje terminy wystawiania faktur VAT • wskazuje jakie dane powinny zawierać faktury. • Identyfikuje procedury związane z rejestracją VAT • rozlicza deklaracje VAT. • nalicza podatek VAT należny oraz identyfikuje i odlicza VAT naliczony. • rozróżnia przedmiot opodatkowania i stawki podatkowe w podatkach dochodowych. • definiuje moment powstania zobowiązania podatkowego. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Definiuje przepisy i rozlicza podatek dochodowy od osób prawnych | Kryteria weryfikacji • Rozróżnia przedmiot opodatkowania CIT• Ustala stawki podatkowe • definiuje moment powstania zobowiązania podatkowego. • rozróżnia rodzaje deklaracji podatkowych • orientuje się w terminach składania deklaracji CIT • Oblicza podstawę opodatkowania, • ustala przychody podatkowe • kwalifikuje koszty uzyskania przychodów w CIT | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Definiuje przepisy i rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych | Kryteria weryfikacji • Rozróżnia przedmiot opodatkowania• Ustala stawki podatkowe • definiuje moment powstania zobowiązania podatkowego • rozróżnia rodzaje deklaracji podatkowych • orientuje się w terminach składania deklaracji • Oblicza podstawę opodatkowania, • ustala przychody podatkowe w PIT • kwalifikuje koszty uzyskania przychodów | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Definiuje przepisy i funkcjonowanie ustawy o rachunkowości | Kryteria weryfikacji • dokonuje ustalenia wyniku finansowego oraz dochodu (straty) na potrzeby podatków• ustala odroczony podatek dochodowy • kontroluje podział i rozliczenie wyniku finansowego • monitoruje rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe • definiuje leasing w ujęciu prawa bilansowego i KSR • oblicza rachunek zysków i strat | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
I. KSeF - przygotowanie do wdrożenia w firmie i Biurze Rachunkowym
- Nowy harmonogram wdrożenia KSeF w życie podatników
- Krajowy System e-Faktur (KSeF) – podstawowe pojęcia:
- Faktura ustrukturyzowania:
- Podmioty uprawnione do korzystania z KSeF:
- Które faktury w KSeF a które w systemie faktur standardowych.
- Zmiany w zakresie duplikatów, not korygujących, mini fakturek i faktur generowanych z kas fiskalnych. Faktury korygujące po zmianach.
- Wystawianie faktur w sytuacji serwisu, awarii, sytuacji kryzysowej:
- Sankcje w zakresie nieprawidłowości w korzystaniu z KSeF od sierpnia 2026 r.:
- Preferencje i korzyści wynikające z stosowania faktur ustrukturyzowanych:
- Jakie dokumenty generują należny a jakie naliczony w dobie KSeF? Czy KSeF wygeneruje JPK_VAT?
- Jak się przygotować do wdrożenia KSeF – procedury, wymagania, analiza, szkolenia.
II. CIT w 2025 r. - istotne zmiany i pierwsze doświadczenia oraz inne wybrane zagadnienia
1. Podwyższenie limitu przychodów przy możliwości stosowania 9% CIT.
2. Estoński CIT czy fundusz inwestycyjny.
3. Opodatkowanie CIT spółek komandytowych.
4. Opodatkowanie CIT spółek jawnych.
5. Obowiązek posiadania i udostępniania strategii podatkowej przez podatników CIT.
6. Problematyka spółki nieruchomościowej.
7. Inne zmiany w CIT (ograniczenia w rozliczaniu strat, zmiany dotyczące amortyzacji, zmiany w cenach transferowych, podatek od przychodów z budynków, zmiany w zakresie podatku u źródła, zmiany związane z kosztami finansowania dłużnego).
8. Ulga na złe długi w podatkach dochodowych (warunki zastosowania, moment uwzględnienia w rozliczeniu podatkowym, wyłączenia zastosowania).
9. Wyłączenie z kosztów podatkowych wydatków ponoszonych na rachunek spoza białej listy oraz z pominięciem mechanizmu podzielonej płatności.
10. Finansowanie wewnętrzne podatnika CIT, a koszty podatkowe
11. Możliwość szybszego rozliczenia starty podatkowej.
12. Samochody osobowe a koszty podatkowe.
13. Inne wybrane zagadnienia.
III.Zasady wystawiania faktur i praca w KSeF
1) KSeF i faktury ustrukturyzowane
– zasady i terminy wystawiania faktur,
– elementy faktury, faktury korygujące, anulowanie faktury, korekta faktury do „zera”,
– zasady stosowania kursu waluty w przypadku korekt dotyczących faktur wystawionych w walucie obcej,
– zmiany dotyczące faktur korygujących obowiązujące od 01.09.2023r.
– zmiany dotyczące faktur zaliczkowych obowiązujące od 01.07.2023r.
– definicja faktury ustrukturyzowanej,
– logowanie do KSeF i nadawanie uprawnień do pracy w systemie,
– wystawianie faktur w KSeF,
– jak wystawić fakturę w KSeF?
– faktury papierowe i elektroniczne po 01.07.2024r.
– data wystawienia, otrzymania i przesłania faktury ustrukturyzowanej;
– wysyłka wsadowa i interaktywna,
– sposoby dostarczenia faktury ustrukturyzowanej do odbiorcy,
– faktura ustrukturyzowana dla kontrahenta zagranicznego,
– faktury pro forma, uproszczona (paragon uznany za fakturę), nota korygująca a system KSeF,
– jak postępować w przypadku awarii systemu,
– jak korygować sprzedaż dokumentowaną fakturą ustrukturyzowaną?,
– faktury VAT-RR i VAT-RR Korekta – wystawiane w KSeF,
– kary za wystawienie faktury poza KSeF,
– numer KSeF oraz obowiązek jego podania przy MPP oraz w przelewie (B2B);
– podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od VAT oraz korzystający ze zwolnienia podmiotowego a KSeF,
– kody QR – w jakich przypadkach należy je umieścić na fakturze?,
– faktury ustrukturyzowane a kurs waluty,
– okres przechowywania faktur ustrukturyzowanych
– zwroty VAT w przypadku wystawiania faktur ustrukturyzowanych
2) JPK VAT – wybrane zagadnienia
3) Prawo do odliczenia VAT:
4) Ulga na złe długi, sprzedaż nieruchomości:
5) Biała lista, split payment, odpowiedzialność solidarna a limit 15000:
6) Nieodpłatne świadczenia:
IV. JPK_CIT – kolejny obowiązek sprawozdawczy podatników i nowe narzędzie organów podatkowych
1. Harmonogram wprowadzania obowiązku wysyłki pliku w latach 2025-2026
2. Jak przygotować się praktycznie do realizacji nowego obowiązku sprawozdawczego?
3. O jakie dane należy uzupełnić księgi rachunkowe od 2025 r.
a) dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika: …
4. Rozbudowane księgi rachunkowe (różnorodne nazewnictwo kont) w świetle przyjętych zasad rachunkowości (polityki)
5. Wprowadzenie nowych struktur logicznych u podatników opodatkowanych CIT estońskim
a) zysk netto wypracowany w okresie opodatkowania ryczałtem, w części przeznaczonej do podziału między wspólników lub na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym opodatkowanie ryczałtem, …
6. Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych:
a) Podstawowe zasady prowadzenia ewidencji (wartość początkowa, ulepszenie, remont, likwidacja).
b) Różnice pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym:
KUP – koszt podatkowy niebędący kosztem bilansowym,
NKUP – koszt bilansowy niebędący kosztem podatkowym,
PP – przychód podatkowy niebędący przychodem bilansowym,
NPP – przychód bilansowy niebędący przychodem podatkowym,
PNPO – przychody nie podlegające opodatkowaniu,
KPNPO – koszty związane z przychodami nie podlegającymi opodatkowaniu,
DW – dochody wolne od podatku.
c) Amortyzacja wieloletnia –dane do uzupełnienia, które na moment wprowadzenia do ewidencji ŚT i WNiP nie były wymagane.
7. Wątpliwości praktyczne związane z wprowadzeniem nowego obowiązku sprawozdawczego, w tym:
a) nowe dane mają dotyczyć poszczególnych transakcji czy zbiorczo odnosić się do danych ujętych w księgach rachunkowych? …
8. Sposób wykorzysta danych JPK CIT przez organy podatkowe?
V. Podatek od towarów i usług – wybrane zagadnienia, przykłady orzecznictwa sądów i interpretacji organów podatkowych
JPK
Biała lista podatników VAT:
Obowiązkowy mechanizm płatności podzielonej dla wybranych transakcji:
Wiążąca informacja stawkowa (WIS):
Kasy rejestrujące
Transakcje wewnątrzwspólnotowe
VAT w imporcie towarów:
Ulga na złe długi oraz dostawa nieruchomości
– pierwsze zasiedlenie definicja ustawowa a stanowisko TSUE,
Prawo do odliczenia VAT
Projektowane zmiany w VAT od 2026 roku.
VI. Podatek dochodowy od osób prawnych i fizycznych – wybrane zagadnienia
Biała lista podatników VAT i obowiązkowa podzielona płatność – skutki w podatkach dochodowych
Ograniczanie zatorów płatniczych – „ulga na złe długi” w podatkach dochodowych
Identyfikacja przychodów podatkowych, w tym na przełomie roku
Koszty uzyskania przychodów – wydatki wyłączone z kosztów uzyskania przychodów
Koszty samochodów osobowych w świetle objaśnień Ministerstwa Finansów.
Podatek u źródła
Zmiana zasad poboru zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych
Źródła przychodów w PIT, zwolnienia podatkowe, nieodpłatne świadczenia, danina solidarnościowa
Wskazanie najistotniejszych zmian w podatkach dochodowych na 2026 r.
VII. Zamknięcie roku wg polskiego praw bilansowego 2025
1. Podstawy formalnoprawne sporządzenia sprawozdania finansowego za rok 2025
2. Inwentaryzacja aktywów i pasywów
3. Wymogi formalne dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego
4. Wymogi merytoryczne dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego
> cel i cechy rzetelnego sprawozdania finansowego
> nadrzędne zasady rachunkowości
> elementy rocznego sprawozdania finansowego
> szczegółowość danych sprawozdawczych
> dane porównawcze i zdarzenia po dniu bilansowym
> założenie kontynuacji działalności
5. Bilans – zestawienie aktywów i pasywów na koniec roku obrotowego
> zasady ujmowania i prezentacji aktywów i pasywów
> wycena bilansowa aktywów i pasywów
> uproszczenia w zakresie wyceny
> nieprawidłowości w zakresie wyceny bilansowej
> korygowanie błędów lat ubiegłych
6. Rachunek zysków i strat – informacja o przychodach, kosztach i wyniku finansowym
> zasady ujmowania przychodów i kosztów
> podatek dochodowy bieżący i odroczony
> wynik finansowy a postawa opodatkowania podatkiem dochodowym
> prezentacja działalności zaniechanej i przewidzianej do zaniechania
7. Informacja dodatkowa
> cel i zakres informacji dodatkowej
> wprowadzenie do sprawozdania finansowego
> dodatkowe informacje i objaśnienia, w tym nota podatkowa
> nieprawidłowości w zakresie sporządzania informacji dodatkowej
8. Badanie, udostępnianie, zatwierdzanie i składanie rocznego sprawozdania finansowego
> obowiązek badania rocznego sprawozdania finansowego
> umowa o badanie sprawozdania finansowego
> cel i metodologia badania sprawozdania finansowego
> sprawozdanie z badania i rodzaje opinii o sprawozdaniu finansowym
> zasady udostępniania sprawozdania finansowego
> zatwierdzanie sprawozdania finansowego
> walidacja i składanie rocznego sprawozdania finansowego
9. Pozostałe elementy sprawozdania finansowego
> zestawienie zmian w kapitale (funduszu) własnym
> rachunek przepływów pieniężnych
> nieprawidłowości w zakresie sporządzania zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym i rachunku przepływów pieniężnych
10. Zamknięcie ksiąg rachunkowych i wymogi dotyczące prowadzenia ksiąg rachunkowych
11. Odpowiedzialność za księgi rachunkowe i sprawozdanie finansowe
Szkolenie jest realizowane w godzinach dydaktycznych, godziny lekcyjne trwające 45 minut , zajęcia odbywają się zgodnie z wykazem godzinowym:
9.00-10,3o wykład -90 minut- 2 godz.lekcyjne
przerwa -15 minut, obejmuje wywiad swobodny i debatę swobodną
10.45-12,15 wykład -90 minut- 2 godz.lekcyjne
przerwa -30 minut,
12.45-15.00 wykład -135 minut- 3 godz.lekcyjne
przerwa -15 minut, obejmuje wywiad swobodny i debatę swobodną
Szkolenie obejmuje swoim programem 49 godziny dydaktyczne zajęć, każdego dnia w czasie szkolenia są wliczone dwie 15 minutowe i jedna 30 przerwa.
Po każdym bloku szkolenia na zajęciach stacjonarnych, zostanie przeprowadzona walidacja nabytych efektów uczenia się, który obejmuje test teoretyczny
Wymagany poziom obecności na zajęciach 80-100% (w zależności od wymagań operatora)
Do udziału w usłudze wymagane jest posiadanie elementarnej wiedzy ogólnoekonomicznej.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 4 KSeF - przygotowanie do wdrożenia w firmie i Biurze Rachunkowym | Prowadzący Anna Kędzierska-Adamczyk | Data realizacji zajęć 15-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 4 Zamknięcie roku wg polskiego praw bilansowego 2025 | Prowadzący Dorota Mikulska | Data realizacji zajęć 08-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 06:00 | Forma stacjonarna Nie |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 4 Zasady wystawiania faktur i praca w KSeF | Prowadzący Dariusz Polakowski | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 05:45 | Forma stacjonarna Tak |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 4 walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 16-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:15 | Forma stacjonarna Tak |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 797,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 97,90 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 79,59 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Michał Gabrysiak
Dariusz Polakowski
Dorota Mikulska
Aleksander Gniłka
Anna Kędzierska-Adamczyk
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę. Materiał merytoryczny oparty będzie o przykłady i ćwiczenia, dzięki którym uczestnicy szkolenia będą mogli w praktyczny sposób poznać zastosowanie obecnie obowiązujących przepisów a także podzielić się między sobą doświadczeniem w zakresie omawianej problematyki.
Informacje dodatkowe
Jeśli usługa jest finansowana ze środków publicznych w co najmniej 70% korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług zgodnie z Ustawą o VAT, proszę o informację do organizatora
Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy lub poprzez przesłanie skanu karty zgłoszeniowej. Przesłanie zgłoszenia stanowi formę zawarcia umowy wiążącej się z jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty, w razie braku rezygnacji. Rezygnację (najpóźniej na 7 dni przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@bkszkolenia.pl . Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji.
Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.
Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia i uczestnictwie w szkoleniu zawsze wysyłamy pocztą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu. Realizacja usługi jest uzależniona od zgłoszeń.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
-
Szkolenie realizowane jest w formie wykładu online - wirtualnego szkolenia nadawanego na specjalnie przygotowanej platformie. Uczestnicy będą na żywo brali udział w szkoleniu z możliwością zadawania pytań na czacie. Podczas szkolenia poza widokiem wykładowcy będzie również dostępna tablica multimedialna, oraz prezentacja materiałów którymi będzie zarządzał wykładowca.
-
W czasie wykładu stosowane są metody i techniki nauczania skoncentrowane na praktycznych aspektach rozwiązywania problemów.
-
Autorskie materiały szkoleniowe uczestnicy otrzymują w terminie 2 dni przed szkoleniem w formie PDF na wskazany w zgłoszeniu czytelny adres e:mail.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- w pobliżu bezpłatny parking