Podstawy modelowania systemów w języku UML
Podstawy modelowania systemów w języku UML
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Programowanie
- Identyfikatory projektówMałopolski Pociąg do kariery
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które pracują w ramach zespołów tworzących systemy informatyczne i potrzebują języka usprawniającego współpracę (wewnątrz zespołu oraz z klientami). Szkolenie dla analityków biznesowych i systemowych, programistów, testerów, dokumentalistów, wdrożeniowców oraz dla menedżerów w/w zespołów.
Czas trwania kursu wynosi 24 godziny lekcyjne, godzina lekcyjna to 45 minut.
Usługa jest dedykowana dla uczestników projektu Małopolski pociąg do kariery.
Usługa również adresowana dla uczestników projektu Małopolskie Bony rozwojowe Plus" i "Małopolski Pociąg do Kariery”
"Usługa adresowana również dla Uczestników Projektu Kierunek – Rozwój"
- Minimalna liczba uczestników4
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji29-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURZnak Jakości Małopolskich Standardów Usług Edukacyjno-Szkoleniowych (MSUES) - wersja 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest:praktyczne wykorzystanie języka UML w projektowaniu systemów.
odczytywanie i interpretacja podstawowych, niezbędnych w dokumentacji projektowej diagramów UML.
zapisanie poprawnej notacji UML (zgodnie ze standardami światowymi).
tworzenie dokumentacji projektów informatycznych (również funkcjonalnej/reklamowej, użytkowej i wykonawczej/technicznej).
wykorzystanie narzędzia wspomagającego użycie UML (na przykładzie programu Enterprise Architect).
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Analizuje potrzeby klienta na etapie wstępnym. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje kluczowe cele biznesowe klienta.Zbiera informacje o otoczeniu i ograniczeniach projektowych. Dokumentuje potrzeby w formie briefu lub notatki analitycznej. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Modeluje środowisko biznesowe oraz podstawową architekturę systemu. | Kryteria weryfikacji Opracowuje diagramy przedstawiające strukturę organizacyjną, procesy i zasoby.Wskazuje relacje między komponentami systemu a jego otoczeniem. Projektuje wstępną architekturę aplikacyjną z podziałem na warstwy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Tworzy algorytmy procesów biznesowych i informatycznych. | Kryteria weryfikacji Posługuje się notacją (np. BPMN, UML, pseudokod) do opisu przebiegu procesów.Przedstawia logiczny ciąg działań i warunki decyzyjne. Weryfikuje algorytmy pod kątem spójności i zgodności z wymaganiami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Buduje procesy analityczno-projektowe i deweloperskie. | Kryteria weryfikacji Określa etapy procesu od analizy po wdrożenie systemu.Wybiera odpowiednie metodyki pracy (np. agile, waterfall) w zależności od kontekstu. Tworzy harmonogram działań z przypisanymi rolami i zasobami. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie przeznaczone jest dla osób, które pracują w ramach zespołów tworzących systemy informatyczne i potrzebują języka usprawniającego współpracę (wewnątrz zespołu oraz z klientami). Szkolenie dla analityków biznesowych i systemowych, programistów, testerów, dokumentalistów, wdrożeniowców oraz dla menedżerów w/w zespołów.
Szkolenie jest prowadzone dla jednej grupy. Podczas szkolenia każdy z uczestników pracuje na własnym stanowisku komputerowym z zainstalowanym oprogramowaniem.
Szkolenie jest prowadzone w trybie godzin lekcyjnych (45 min). Przerwy nie są wliczane w czas trwania usługi.
Szczegółowy program szkolenia
Rozpoczęcie szkolenia – sprawy organizacyjne
Język UML
Cel i zastosowanie
Korzyści płynące z dobrej dokumentacji projektowej
- Potrzeba istnienia (sensownych) standardów
- Powstanie i wersje języka
- Do czego służy UML?
- UML a projektowanie obiektowe
- Typy diagramów
- Cechy dobrego modelu w UML
- Podstawowe problemy przy projektowaniu
- Narzędzia wspomagające
Tworzenie modelu
- Budowa okna programu
- Tworzenie nowego modelu/projektu
- Podstawowe operacje na modelu
Class Diagram – słownik terminologii klienta i architektura systemu
- Podstawowe pojęcia związane z projektowaniem obiektowym
- Analiza językowa
- Tworzenie diagramu klas
- Ćwiczenia
Informacje uściślające definicje klas
- Atrybuty klasy – właściwości obiektów systemu
- Operacje klasy – funkcje i działania obiektów systemu
- Dobra praktyka – typy danych dla atrybutów i argumentów operacji
- Dodatkowe informacje uściślające definicję klasy – cel i ograniczenia obiektów systemu
- Ćwiczenia
Związki (ang. relationships) między klasami – struktura zależności obiektów systemu
- Złożenie lub agregacja
- Powiązanie (asocjacja) między klasami
- Role powiązanych klas
- Liczebność dla związku między klasami
- Ćwiczenia [40 min.]
Stereotypy – rozszerzenia języka
Kryteria poprawności diagramu UML
Object Diagram – specyficzne obiekty systemu
- Konwencje UML
- Tworzenie diagramu obiektów
Package Diagram
- Tworzenie diagramu pakietów
Use Case Diagram – procesy realizowane przez system
- Analiza funkcjonalna – cel i znaczenie
- Diagram przypadków użycia w analizie funkcjonalnej
- Podstawowe elementy
- Przypadek użycia (use case)
- Aktor (actor)
- System
- Konwencje UML
- Tworzenie diagramu przypadków użycia
- Ćwiczenia
Scenariusze (scenarios) – czynności składowe procesów
- Struktura scenariusza
- Znaczenie scenariuszy w analizie
- Znaczenie scenariuszy w projekcie
- Dodawanie scenariuszy
- Ćwiczenia
Optymalizacja tworzenia scenariuszy
Kryteria wydzielania procesów w trakcie pisania scenariuszy
Związki na diagramach przypadków użycia – zależności między procesami w systemie
- Asocjacja aktora z przypadkiem użycia
- Przypadek zawierany (include)
- Przypadek rozszerzający (extend)
- Punkt rozszerzenia przypadku użycia (extension point)
- Ćwiczenia
Activity Diagram – algorytmy przebiegu procesów
Podstawowe pojęcia
Konwencje UML
Tworzenie diagramu czynności
- Punkt początkowy (initial point)
- Czynność (activity)
- Punkt końcowy (final point)
- Przepływ sterowania (control flow)
- Czynność uszczegółowiona
Przepływy decyzyjne – uwarunkowane rozgałęzienie procesu
Przepływy współbieżne – przetwarzanie równoległe
- Rozwidlenie (fork node) lub scalenie (join node)
- Specyfikacja scalenia (join specification)
- Tory (swimlanes) i partycje (partitions) – oznaczanie odpowiedzialności lub miejsca realizacji
- Wagi (weights) – uruchomienie czynności po przekroczeniu wartości granicznej
- Sygnały (signals) – uruchomienie czynności zdalne lub w/po określonym czasie
- Obszary rozszerzenia (expansion regions) – przetwarzanie strumieni danych lub kolejek obiektów
- Obszary przerwania (interruptible activity regions) – zdalne, czasowe lub awaryjne przerwanie czynności/procesu
- Ćwiczenia
Communication Diagram – szkic komunikacji obiektów w procesie
- Podstawowe elementy
- Klasyfikator (classifier)
- Asocjacja (association)
- Komunikat (communicate)
- Konwencje UML
- Tworzenie diagramu komunikacji
- Ćwiczenia
Requirements Diagram – potrzeby klienta/użytkowników systemu
- Wymagania funkcjonalne i niefunkcjonalne
- Dobra specyfikacja wymagań
- Zbieranie wymagań
- Związki między wymaganiami
- Konwencje UML
Tworzenie diagramu wymagań
- Automatyczna numeracja wymagań
- Kolory oznaczające status wymagań
- Status wymagania
Sprawdzanie kompletności modelu [10 min.]
[opcja] Ćwiczenia [30 min.]
Wdrażanie diagramów UML w projektach
Przydatne mechanizmy programu EA
[opcja] Szkolenie a egzamin OCUP
Zakończenie szkolenia (test + omówienie wyników, ocena szkolenia)
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 075,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 500,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 128,13 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 104,17 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Robert Kozłowski
W ramach swojej działalności Robert Kozłowski pełni również rolę egzaminatora Polskiego Certyfikatu BPMN, co potwierdza jego wysokie kompetencje oraz aktualne zaangażowanie w rozwój standardów modelowania procesów w Polsce. Jest autorem i współautorem licznych programów szkoleniowych oraz opracowań metodycznych z zakresu analizy procesów i wdrażania rozwiązań opartych na architekturze procesowej.
W ostatnich latach uczestniczył jako analityk i konsultant w projektach wdrożeniowych oraz optymalizacyjnych, w których odpowiadał m.in. za projektowanie modeli procesów, tworzenie algorytmów działania systemów oraz definiowanie architektury systemów informatycznych. Do jego kluczowych kompetencji należą: projektowanie procesów analityczno-projektowych, tworzenie struktur relacyjnych oraz definiowanie reguł biznesowych i zapytań SQL wspierających podejmowanie decyzji.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymują podręcznik w wersji elektronicznej.
W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę oraz inne materiały dydaktyczne przygotowane przez organizatora szkolenia.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem skorzystania ze szkolenia jest dokonanie równolegle rejestracji na kurs na stronie www.comarch.pl/szkolenia w formie:
- elektronicznego zamówienia szkolenia (przycisk "Zamów" przy wybranym temacie i terminie). Opcja ta dotyczy osób fizycznych oraz firm/instytucji
albo
- poprzez uzupełnienie i odesłanie na adres szkolenia@comarch.pl tradycyjnego formularza zgłoszeniowego który jest dostępny na stronie www.comarch.pl/szkolenia (przycisk "Pobierz formularz zgłoszeniowy"). Opcja ta dotyczy wyłącznie firm/Instytucji.
W obu przypadkach przy dokonaniu zgłoszenia prosimy o informacje dotyczącą projektu z którego dofinansowania korzysta Uczestnik.
Planowana przerwa: –obiadowa 60 min plus 2 kawowe po 30 minut.
Wykładowca ma prawo zmienić godziny przerw, jeśli wymaga tego proces dydaktyczny (np. rozpoczęte ćwiczenie) lub na życzenie większości uczestników kursu (zmęczenie, większa trudność treści kształcenia).
Informacje dodatkowe
Szkolenie zakończone jest testem wiedzy z zakresu tematycznego omawianego na szkoleniu.
Zawarto umowę z WUP Kraków na rozliczanie Usług z wykorzystaniem elektronicznych bonów szkoleniowych w ramach projektu „Małopolski Pociąg do Kariery” i "Małopolskie Bony Rozwojowe Plus"
Szkolenie może być nagrywane /rejestrowane w celu kontroli/audytu zgodnie z Regulaminem Świadczenia Usług Szkoleniowych Organizatora.
Zawarto umowę z WUP w Toruniu w ramach Projektu Kierunek – Rozwój.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie realizowane zdalnie, za pośrednictwem Cisco WebEx/MS Teams/ZOOM Meeting. Do realizacji szkolenia niezbędny jest własny laptop z dostępem do internetu oraz przeglądarka internetowa.