Psychodietetyka
Psychodietetyka
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie jest przeznaczone dla wszystkich, którzy chcą lepiej zrozumieć związek między psychiką a jedzeniem – bez względu na wykształcenie czy doświadczenie. Skorzystają z niego zarówno osoby pracujące zawodowo w obszarze zdrowia (dietetycy, psycholodzy, terapeuci, trenerzy, lekarze), jak i ci, którzy dopiero zaczynają swoją drogę i chcą świadomie wspierać innych lub samych siebie. Program jest tak zaplanowany, aby był wartościowy zarówno dla profesjonalistów, jak i osób prywatnych – rodziców, studentów, osób w trakcie zmiany zawodowej czy tych, którzy po prostu chcą lepiej zrozumieć siebie, swoje nawyki i mechanizmy jedzenia. Nie wymagamy wcześniejszego przygotowania – wystarczy ciekawość i gotowość do refleksji.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników3
- Data zakończenia rekrutacji17-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi32
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat ICVC - SURE (Standard Usług Rozwojowych w Edukacji): Norma zarządzania jakością w zakresie świadczenia usług rozwojowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przekazanie uczestnikom praktycznej wiedzy z zakresu psychodietetyki, która pozwoli lepiej rozumieć psychologiczne mechanizmy stojące za zachowaniami żywieniowymi. Uczestnicy nauczą się rozróżniać głód fizjologiczny od emocjonalnego, zrozumieją, jak stres, emocje, przekonania i nawyki wpływają na jedzenie oraz jak wspierać siebie lub innych w trwałej zmianie stylu życia. Szkolenie rozwija umiejętności prowadzenia rozmów psychodietetycznych, pracy z oporem i motywacją.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozróżnia podstawowe mechanizmy regulujące zachowania żywieniowe. | Kryteria weryfikacji – Wybiera poprawne odpowiedzi dotyczące różnic między głodem fizjologicznym a emocjonalnym.– Identyfikuje wpływ emocji i stresu na wybory żywieniowe w pytaniach zamkniętych. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje objawy wybranych zaburzeń odżywiania. | Kryteria weryfikacji – Wskazuje prawidłowe objawy anoreksji, bulimii i kompulsywnego objadania się spośród podanych opcji.– Prawidłowo klasyfikuje zaburzenia na podstawie krótkich opisów przypadków. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik wskazuje elementy skutecznego planu zmiany nawyków żywieniowych. | Kryteria weryfikacji – Ocenia poprawność kolejności etapów zmiany zachowania (np. model Prochaski).– Wybiera trafne techniki pracy z nawykami spośród możliwych opcj | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje znaczenie przekonań i emocji w procesie odchudzania. | Kryteria weryfikacji – Zaznacza poprawne stwierdzenia dotyczące wpływu myśli i emocji na zachowania żywieniowe.– Wskazuje błędne i prawdziwe przekonania żywieniowe w pytaniach typu prawda/fałsz. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Uczestnik definiuje pojęcia związane z psychodietetyką, uważnością i jedzeniem intuicyjnym. | Kryteria weryfikacji – Dopasowuje definicje do pojęć (np. głód emocjonalny, mindful eating, dialog motywujący).– Rozpoznaje zastosowania wybranych technik w konkretnych sytuacjach. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1: Wprowadzenie do psychodietetyki i podstawy psychologii jedzenia
- Psychodietetyka – czym jest i gdzie znajduje zastosowanie
- Definicja i zakres psychodietetyki.
- Różnice między dietetyką a psychodietetyką.
- Rola psychodietetyka w pracy z pacjentem.
- Mechanizmy regulujące jedzenie – głód fizjologiczny vs. głód emocjonalny
- Różnice między fizycznym a emocjonalnym apetytem.
- Rozpoznawanie i ocena sygnałów głodu i sytości.
- Emocjonalne powody jedzenia – jak i dlaczego jedzenie staje się regulatorem emocji.
- Psychologia jedzenia – uwarunkowania zachowań żywieniowych
- Wpływ emocji, stresu i nastroju na wybory żywieniowe.
- Mechanizmy nagrody i uzależnienia od jedzenia.
- Znaczenie środowiska, nawyków i dostępności jedzenia.
- Obraz ciała i relacja z jedzeniem
- Kształtowanie się obrazu ciała.
- Wpływ mediów, wychowania i przekonań kulturowych.
- Praca z negatywnym obrazem ciała i akceptacją siebie.
2: Zaburzenia odżywiania i podejście psychoterapeutyczne
- Zaburzenia odżywiania – charakterystyka i objawy
- Anoreksja, bulimia, kompulsywne objadanie się.
- Kryteria diagnostyczne i sygnały ostrzegawcze.
- Różnice między zaburzeniami a "niezdrowymi" nawykami.
- Psychologiczne aspekty odchudzania i diet
- Dlaczego diety często nie działają – błędne koło restrykcji i kompensacji.
- Efekt jo-jo i psychologiczne koszty diet.
- Jak budować trwałą zmianę nawyków zamiast wprowadzać kolejne diety.
- Techniki pracy psychologicznej z pacjentem z trudnościami żywieniowymi
- Motywacja wewnętrzna vs. zewnętrzna.
- Praca z ambiwalencją i oporem.
- Podstawowe narzędzia z terapii poznawczo-behawioralnej (CBT) i dialogu motywującego.
- Uważność (mindfulness) i jedzenie intuicyjne
- Zasady uważnego jedzenia (mindful eating).
- Jedzenie intuicyjne – czym jest i jak może wspierać zdrowie.
- Ćwiczenia rozwijające świadomość ciała i sygnałów jedzenia.
3. Praca z pacjentem psychodietetycznym – praktyka i strategie interwencji
- Wywiad psychodietetyczny – jak zbierać informacje i diagnozować problem
- Kluczowe pytania w wywiadzie psychodietetycznym.
- Jak rozpoznać emocjonalne podłoże problemów z jedzeniem.
- Budowanie relacji i zaufania z pacjentem.
- Planowanie zmiany – etapy zmiany zachowań żywieniowych
- Model Prochaski i DiClemente – etapy zmiany.
- Dobieranie interwencji do gotowości pacjenta.
- Wyznaczanie realistycznych celów i wspieranie trwałej zmiany.
- Praca nad nawykami – budowanie nowych i wygaszanie starych
- Jak powstają nawyki żywieniowe.
- Strategie zmiany nawyków oparte na analizie bodziec–reakcja–nagroda.
- Wzmacnianie pozytywnych zachowań i radzenie sobie z nawrotami.
- Case studies i scenki – praca warsztatowa
- Analiza przypadków pacjentów z różnymi problemami.
- Rozpoznawanie błędów w komunikacji z pacjentem.
- Praktyczne ćwiczenia: odgrywanie ról, omawianie interwencji.
4.Podstawy dietetyki + integracja psychodietetyki z praktyką żywieniową
- Podstawy racjonalnego żywienia – przegląd aktualnych zaleceń
- Zasady zdrowego odżywiania wg WHO i instytucji krajowych.
- Makro- i mikroskładniki – podstawowe informacje.
- Czytanie etykiet i edukacja żywieniowa pacjentów.
- Mity dietetyczne i ich wpływ na zachowania żywieniowe
- Przegląd popularnych mitów żywieniowych.
- Jak mity wpływają na decyzje pacjentów.
- Sposoby pracy z przekonaniami dotyczącymi jedzenia.
- Psychodietetyczne podejście do planowania jadłospisów i zaleceń
- Jak dopasować zalecenia do potrzeb psychicznych pacjenta.
- Elastyczność w planowaniu – unikanie skrajności i restrykcji.
- Współpraca między dietetykiem a psychologiem/terapeutą.
- Podsumowanie szkolenia i refleksja
- Omówienie kluczowych wniosków.
- Planowanie własnego rozwoju jako psychodietetyk.
- Praca własna i superwizja w zawodzie.
1 godzina= 45 minut zajęć dydaktycznych
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 4 dzień 1 | Prowadzący Aleksandra Szary | Data realizacji zajęć 18-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 4 dzień 2 | Prowadzący Aleksandra Szary | Data realizacji zajęć 19-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 4 dzień 3 | Prowadzący Aleksandra Szary | Data realizacji zajęć 20-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 06:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 4 dzień 4 | Prowadzący Aleksandra Szary | Data realizacji zajęć 21-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 06:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 5 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 5 200,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 162,50 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 162,50 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Aleksandra Szary
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
skrypt w wersji elektronicznej
Informacje dodatkowe
- Zaakceptowano Regulamin dla instytucji szkoleniowych
- 1 godzina = 45 min zajęć dydaktycznych
- Przerwy nie wliczają się do czasu trwania szkolenia
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Wi-fi
- Laboratorium komputerowe