Zielone kompetencje cyfrowe. podstawa pracy w sieci i cyberbezpieczeństwo. AI w praktyce – praktyczne szkolenie z odpowiedzialnego wykorzystania sztucznej inteligencji i zielonych kompetencji cyfrowych.
Zielone kompetencje cyfrowe. podstawa pracy w sieci i cyberbezpieczeństwo. AI w praktyce – praktyczne szkolenie z odpowiedzialnego wykorzystania sztucznej inteligencji i zielonych kompetencji cyfrowych.
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInformatyka i telekomunikacja / Bezpieczeństwo IT
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie przeznaczone jest dla osób dorosłych, w szczególności pracowników, samozatrudnionych, osób pracujących oraz osób poszukujących pracy, które chcą zdobyć lub podnieść swoje kompetencje cyfrowe w kontekście zielonej gospodarki.
Usługa adresowana również dla uczestników projektu:
- Kierunek - Rozwój
-Małopolski pociąg do kariery – sezon 1,
- Nowy start w Małopolsce z EURESem
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji27-08-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi47
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje uczestników do samodzielnego i świadomego korzystania z narzędzi opartych na sztucznej inteligencji w codziennej pracy zawodowej, z uwzględnieniem aspektów środowiskowych, etycznych i technologicznych. Szkolenie prowadzi do zrozumienia mechanizmów działania nowoczesnych modeli AI, praktycznego zastosowania narzędzi takich jak ChatGPT, Gemini, Copilot czy Notion AI oraz projektowania cyfrowych rozwiązań wspierających zieloną transformację i cyfryzację procesów firmowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik identyfikuje zasady zrównoważonego rozwoju oraz zielonej gospodarki | Kryteria weryfikacji 1. Uczestnik wymienia kluczowe zasady zrównoważonego rozwoju i zielonej gospodarki.2. Uczestnik uzasadnia zastosowanie tych zasad w kontekście projektowania stron internetowych | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Uczestnik stosuje zasady eco-designu i cyfrowej dostępności | Kryteria weryfikacji W projekcie strony Uczestnik uwzględnia zasady eco-designu (np. ograniczenie zbędnych elementów graficznych, prosta nawigacja, ograniczenie zasobożernych funkcji) | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Rozpoznaje kluczowe mechanizmy działania modeli AI i ich wpływ na środowisko. | Kryteria weryfikacji Wskazuje podstawowe zasady działania modeli językowych (np. tokenizacja, RLHF). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia główne typy modeli AI i ich zastosowania (GPT, Claude, Gemini). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Wskazuje wpływ działania modeli AI na zużycie energii i zasobów cyfrowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Charakteryzuje zasady odpowiedzialnego wykorzystania AI w kontekście ESG. | Kryteria weryfikacji Wskazuje, czym są wartości ESG w kontekście AI | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kryteria weryfikacji Rozpoznaje zastosowania AI wspierające zrównoważoną konsumpcję. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji Rozróżnia przykłady kampanii promujących odpowiedzialne podejście do technologii. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Efekty uczenia się Definiuje bezpieczeństwo w sieci | Kryteria weryfikacji Wymienia metody kontroli wykorzy-stania Internetu: nadzór, ograniczenia przeglądarek, ograniczenia ściągania z Internetu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Definiuje znaczenie bezpiecznego i etycznego korzystania z technologii cyfrowych w pracy zespołowej i komunikacji online w sektorze zielonej gospodarki. Potrafi współpracować w środowisku cyfrowym, dbając o bezpieczeństwo informacji oraz respektując zasady zrównoważonego rozwoju | Kryteria weryfikacji W trakcie ćwiczeń kursant poprawnie stosuje zasady etykiety cyfrowej (netykiety) i ochrony danych osobowychW symulowanym środowisku pracy online Podczas zajęć w luźnej dyskusji uzasadnia wybór bezpiecznych i ekologicznych rozwiązań cyfrowych w pracy zespołowej | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Szkolenie będzie się składało z części teoretycznej i części praktycznej z wykorzystaniem następujących metod aktywizacyjnych uczestników:
mini wykład
ćwiczenia indywidualne
case study
burza mózgów
praca w grupach
Ramowy program usługi: osoba prowadząca - Krzysztof Gonet
1. Pre Test Test wiedzy, wykonywany za pomocą narzędzi cyfrowych
MODUŁ 1: Wprowadzenie do zielonej gospodarki i kompetencji cyfrowych
- Pojęcie zielonej gospodarki – definicja, cele, znaczenie dla rynku pracy
- Rola kompetencji cyfrowych w sektorze zrównoważonego rozwoju
MODUŁ 2: Podstawy pracy w środowisku sieciowym
- Przeglądarki internetowe, wyszukiwarki, filtrowanie informacji
- Bezpieczne korzystanie z poczty elektronicznej
- Narzędzia współpracy online (chmura, dokumenty współdzielone, kalendarze)
- Etykieta w komunikacji online (netykieta)
MODUŁ 3: Cyberbezpieczeństwo
- Zagrożenia cyfrowe: phishing, malware, ransomware
- Bezpieczne hasła, uwierzytelnianie dwuskładnikowe, aktualizacje
- Ochrona danych osobowych
- Przykłady naruszeń i dobre praktyki w środowisku zawodowym
MODUŁ 4: Cyfrowe ślady i zrównoważony rozwój w środowisku online
- Cyfrowy ślad węglowy – czym jest i jak go ograniczać?
- Ekologiczne korzystanie z technologii (np. oszczędzanie energii, recykling sprzętu)
- Zielone zasady współpracy cyfrowej
MODUŁ 5: Podstawy AI i promptowania. Zrozumienie wpływu technologii cyfrowych na środowisko (energia, zasoby cyfrowe)
- Czym jest prompt i jak „myśli” AI
- Tokeny, modele językowe, RLHF, uczenie maszynowe i ich wpływ na środowisko (energia, zużycie mocy obliczeniowej, zasoby cyfrowe)
MODUŁ 6: Współczesne możliwości AI. Świadome wybieranie technologii z uwzględnieniem efektywności środowiskowej
- Przegląd modeli: GPT-4 Turbo, Claude 3, Gemini, LLaMA, Sora
- Multimodalność, AGI – gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy
- Zróżnicowane podejścia do rozwoju technologii AI i ich oddziaływanie na środowisko
MODUŁ 7: Praca z ChatGPT (OpenAI). Tworzenie treści promujących zrównoważony rozwój
- Custom GPTs, funkcja pamięci, foldery, aplikacja
- Generowanie treści marketingowych i edukacyjnych z wykorzystaniem wartości ESG, zrównoważonej konsumpcji, eko-komunikacji
MODUŁ 8: Praca z Gemini 2.5 (Google). Cyfryzacja procesów i ograniczanie zużycia papieru
- Obsługa multimodalna
- Integracje z Gmail, Arkuszami, Dokumentami – tworzenie i obieg dokumentów w wersji cyfrowej, eliminacja potrzeby drukowania
MODUŁ 9: Notebook LM. Analiza danych środowiskowych i ESG
- Tworzenie raportów, notatek, analiz danych (np. ślad węglowy, zasoby zużycia)
- Cytowanie źródeł, łączenie danych z różnych źródeł
- Tworzenie treści wspierających strategię CSR
– lokalne modele AI. Świadome korzystanie z zasobów cyfrowych i energii
- Jak uruchomić własny model na laptopie
- Różnice energetyczne i środowiskowe między modelami lokalnymi a chmurowymi
- Prywatność danych, kontrola procesów i zużycia zasobów
7. Sesami AI + Grok xAI – eksperymentalne modele. Krytyczna analiza wpływu AI na społeczeństwo i środowisko
- Testowanie AI o różnych „osobowościach”
- Eksperymenty z generowaniem treści, analiza jakości i dezinformacji
- Odpowiedzialność za wykorzystanie modeli o nieprzewidywalnym działaniu
MODUŁ 10: Dyskusja: Co z tego wynika? Refleksja nad odpowiedzialnym wykorzystaniem AI
- Które narzędzia realnie przydają się w pracy?
- Świadomość środowiskowa i społeczna w kontekście cyfrowej transformacji
- Czy AI może wspierać ekologiczne zmiany w firmie?
MODUŁ 11: Dostosowanie AI do siebie + wdrażanie w firmie
9. Prawo i bezpieczeństwo AI. Ochrona danych a środowiskowa odpowiedzialność technologii
- Odpowiedzialność za treści generowane przez AI
- Własność intelektualna, dane osobowe, RODO
- Automatyzacja i cyfryzacja jako odpowiedź na nadmierne zużycie zasobów
10. AI w codziennych aplikacjach. Zmniejszanie wpływu procesów biurowych na środowisko
- Microsoft Copilot, Notion AI, Canva, Grammarly
- Narzędzia CRM, HR, sprzedażowe – cyfryzacja działań, eliminacja drukowania
- Przykłady zastosowania automatyzacji w redukcji odpadów
11. Personalizacja AI. Tworzenie treści wspierających odpowiedzialną konsumpcję i zielone wartości
- Skuteczne prompty, analiza dokumentów, generowanie maili
- Tworzenie ofert i opisów produktów z uwzględnieniem przekazu ESG
- Kampanie proekologiczne, budowanie wizerunku firmy odpowiedzialnej środowiskowo
MODUŁ 12: Wdrażanie AI w firmie
12. Praktyczne przykłady wdrożeń. Ograniczanie zużycia zasobów i emisji dzięki automatyzacji
- AI w marketingu, HR, sprzedaży, analizie danych
- Obszary możliwe do usprawnienia pod kątem środowiskowym
- Wdrażanie AI w działania ograniczające zużycie papieru, energii, błędów ludzkich
13. Warsztat wdrożeniowy. Projekt AI wspierający zieloną transformację organizacji
- Uczestnicy projektują własne rozwiązania AI dopasowane do potrzeb
- Możliwość skupienia się na obszarach środowiskowych: dokumenty, komunikacja, CSR
- Prezentacja i feedback – rozwój kompetencji wdrożeniowych
MODUŁ 13: Podsumowanie i dalsza droga. Rozwój kompetencji cyfrowych i zielonych
- Gdzie szukać nowości? Lista źródeł: AI, ESG, green tech
- Plan dalszego rozwoju w obszarze technologii i zrównoważonego rozwoju
Egzamin
- Szkolenie prowadzone jest indywidualnie lub w grupach do 6 osób.
- Uczestnik posiada samodzielne stanowisko pracy.
- Warunkiem koniecznym do osiągnięcia celu szkolenia jest 80% frekwencja oraz zaangażowanie Uczestnika.
- Usługa realizowana jest w 47 godzinach dydaktycznych (godzina dydaktyczna = 45 minut).
- Przerwy nie wliczają się do godzin usługi.
- Podstawą do rozliczenia usługi, jest wygenerowanie z systemu raportu, umożliwiającego identyfikację wszystkich uczestników oraz zastosowanego narzędzia
- Zajęcia praktyczne: 40 godzin dydaktycznych / Zajęcia teoretyczne: 7 godzin dydaktycznych
- Podany termin szkolenia ma charakter orientacyjny. Po zapisie termin zostanie uzgodniony, aby jak najlepiej dopasować go do potrzeb Uczestnika.
Usługa walidacji zostanie przeprowadzona w formie zdalnej na platformie Livewebinar. Jest to platforma webinarowa do przeprowadzania szkoleń online, kursów online, spotkań biznesowych i wideokonferencji. 2 dni przed szkoleniem zostanie wysłany link do szkolenia uczestnikowi i operatorowi, który umożliwi dostęp do zdalnej usługi szkoleniowej. Dołączenie następuje poprzez kliknięcie w indywidualny link wysłany mailem do uczestnika na 2 dzień przed planowanym szkoleniem. Ważność linku - do zakończenia szkolenia wg harmonogramu szkolenia. W trakcie usługi będą wykorzystywane metody interaktywne i aktywizujące rozumiane jako metody umożliwiające uczenie się w oparciu o doświadczenie - takie jak: ćwiczenia praktyczne, brain storming z trenerem, case study, mapa myśli, symulacje.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 4 230,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 4 230,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 90,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 90,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Krzysztof Gonet
działalność gospodarczą związana z IT, obsługą stron www, hostingiem. jednocześnie prowadzi
szkolenia dla przedsiębiorców i ich pracowników z zakresu IT: obsługi nowych technologii,
wdrażania cyfryzacji. w ostatnich 2 latach przeprowadził ponad 240 godz szkoleń o podobnym charakterze.
Z pasją łączy świat nowoczesnych technologii z edukacją, kładąc szczególny nacisk na bezpieczeństwo cyfrowe oraz zrównoważone wykorzystanie technologii w środowisku pracy. W swojej praktyce edukacyjnej i zawodowej promuje świadome, odpowiedzialne i efektywne wykorzystanie narzędzi cyfrowych, wspierające rozwój zielonej gospodarki i cyfrowej transformacji.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy otrzymają materiały szkoleniowe w plikach PDF, dotyczące omawianych aspektów szkolenia. Do korzystania z materiałów szkoleniowych/ powtórzeniowych wymagane jest oprogramowanie do obsługi plików PDF (np. Adobe Reader). Ponad to otrzymają informacje o wartościowych publikacjach, dotyczących realizowanego tematu szkolenia
Informacje dodatkowe
Regulamin współpracy i rozliczenia usług z wykorzystaniem elektronicznym bonów szkoleniowych w ramach projektu „Małopolski pociąg do kariery – sezon 1” i projektu „Nowy start w Małopolsce z EURESem” został obustronnie podpisany.
dla zainteresowanych jest możliwość indywidualnego dopasowania terminu.
Po zakończeniu udziału w usłudze rozwojowej, uczestnik otrzymuje odpowiednie
zaświadczenie/ certyfikat o jej ukończeniu oraz dokona oceny szkolenia w BUR.
Warunkiem uzyskania zaświadczenia/ certyfikatu jest uczestnictwo w co najmniej 80%
zajęć usługi rozwojowej oraz zaliczenie zajęć np. zaliczenie przewidzianych, jako sposoby weryfikacji testów.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Usługa rozwojowa odbywa się za pomocą platformy Live Webinar .
Procesor 2-rdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany 4-rdzeniowy); - 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB)
- System operacyjny Windows 8 (zalecany Windows 10), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja) -
Przeglądarka internetowa Google Chrome (zalecana), Mozilla Firefox lub Safari (zaktualizowane do najnowszej wersji)
- Stałe łącze internetowe o prędkości 1,5 Mbps (zalecane 2,5 Mbps z obrazem w jakości HD) - Kamera, mikrofon i
głośniki lub słuchawki (platforna Live Webinar współpracuje z wszystkimi wbudowanymi w laptopy kamerami).
Dołączenie do usługi następuje poprzez kliknięcie w indywidualny link wysłany mailem do uczestnika przed usługą oraz
wpisanie imienia i nazwiska.
Ważność linku - od rozpoczęcia analizy do jej zakończenia zgodnie z harmonogramem w karcie
"Podstawą do rozliczenia usługi jest wygenerowanie z systemu raportu, umożliwiającego identyfikację wszystkich uczestników,oraz zastosowanego narzędzia."