Główny Księgowy w jednostkach organizacyjnych JST - studia podyplomowe
Główny Księgowy w jednostkach organizacyjnych JST - studia podyplomowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Administracja publiczna
- Grupa docelowa usługi
Studia podyplomowe Główny Księgowy w jednostkach organizacyjnych JST skierowane są do absolwentów studiów wyższych (ekonomia, rachunkowość, zarządzanie), którzy:
- pełnią funkcje księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych,
- planują rozwój zawodowy i objęcie stanowiska głównego księgowego w jednostkach organizacyjnych JST (urzędy, jednostki budżetowe, instytucje kultury, zakłady budżetowe),
- chcą kompleksowo przygotować się do pracy w sektorze samorządowym.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników60
- Data zakończenia rekrutacji17-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi160
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieństudia podyplomowe
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest dostarczenie uczestnikom kompleksowej, praktycznej wiedzy z zakresu organizacji pracy głównego księgowego, zagadnień prawnych, finansowych i budżetowych, audytu i kontroli nad organizacją procesu rachunkowości i sprawozdawczości urzędu, szkół, przedszkoli, gminnych i miejskich ośrodków pomocy społecznej jako jednostek organizacyjnych samorządu terytorialnego, kierowania zespołem pracowników oraz wykorzystania narzędzi do zarządzania i budowania strategii funkcjonowania JST.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Prowadzi księgi rachunkowe Urzędu, jednostek organizacyjnych i Organu JST | Kryteria weryfikacji • Wyjaśnia podstawowe zasady rachunkowości budżetowej JST. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji • Różnicuje ewidencję kasową i memoriałową. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji • Identyfikuje elementy polityki rachunkowości i instrukcji wewnętrznych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji • Omawia strukturę planu kont w JST. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji • Definiuje ewidencję kasową i memoriałową. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji • Prezentuje przykład stosowania kont w JST. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji • Omawia zasady tworzenia i wdrażania polityki rachunkowości. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Ewidencjuje operacje gospodarcze w księgach jednostki organizacyjnej i budżetu JST | Kryteria weryfikacji • Księguje operacje gospodarcze w ujęciu budżetowym. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Posługuje się schematami księgowymi i korespondencją kont. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji • Omawia przepływ środków między JST a jednostkami. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Analizuje modele ewidencji z wykorzystaniem rachunków bankowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji • Księguje operacje gospodarcze. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji • Dobiera schematy księgowe do przykładowych operacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji • Wyjaśnia różnice modeli ewidencyjnych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Analizuje obowiązujące regulacje prawne w obszarze JST | Kryteria weryfikacji • Interpretuje kluczowe akty prawne dotyczące JST. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji • Wskazuje zasady ewidencji syntetycznej i analitycznej. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji • Omawia specyfikę rachunkowości organu podatkowego. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji • Identyfikuje obowiązki związane ze sprawozdawczością. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji • Analizuje zapisy ustaw i rozporządzeń. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji • Tłumaczy powiązania prawne ze sprawozdawczością i ewidencją. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Wyjaśnia istotę sprawozdawczości budżetowej | Kryteria weryfikacji • Sporządza sprawozdania budżetowe i z operacji finansowych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji • Łączy ewidencję z odpowiednimi formularzami. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji • Analizuje powiązania między zapisami księgowymi a dokumentami sprawozdawczymi. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji • Wypełnia poprawnie formularze sprawozdawcze. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji • Tłumaczy źródła danych do sprawozdań. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Wyjaśnia istotę sprawozdawczości finansowej | Kryteria weryfikacji • Tworzy sprawozdania finansowe jednostek JST. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji • Interpretuje części składowe bilansu i rachunku zysków i strat. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji • Analizuje dane finansowe pod kątem ich znaczenia. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji • Sporządza sprawozdania finansowe. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych | |
Kryteria weryfikacji • Wyjaśnia zawartość i funkcję poszczególnych dokumentów. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Organizuje i rozlicza inwentaryzacje w samorządzie | Kryteria weryfikacji • Opisuje proces inwentaryzacji w JST. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji • Rozróżnia metody i etapy inwentaryzacji. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji • Sporządza dokumentację i rozlicza wyniki spisów. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji • Wskazuje przepisy regulujące inwentaryzację. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji • Dokumentuje przebieg spisu z natury. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Buduje efektywne zespoły i występuje publicznie | Kryteria weryfikacji • Identyfikuje zasady organizacji pracy w dziale finansowym. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji • Dobiera narzędzia do zarządzania zespołem. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji • Prowadzi wystąpienia publiczne i prezentacje. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji • Przedstawia symulację wystąpienia. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji • Opisuje podział ról i odpowiedzialności. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Efekty uczenia się Wprowadza dyscyplinę finansów publicznych w obszarze JST | Kryteria weryfikacji • Wyjaśnia zasady odpowiedzialności za naruszenia dyscypliny finansów. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kryteria weryfikacji • Analizuje scenariusze praktyczne i sposoby obrony. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji • Omawia przebieg postępowań wyjaśniających. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji • Identyfikuje sytuacje ryzykowne i potencjalne naruszenia. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji • Wskazuje procedury zabezpieczające. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Kontroluje finanse, przygotowuje dział finansowy do audytu. | Kryteria weryfikacji • Wymienia rodzaje kontroli i audytu w JST. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji • Tłumaczy rolę głównego księgowego w procesie kontroli. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji • Opisuje przebieg procedur audytowych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji • Analizuje przypadki naruszeń zasad etycznych. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Głównym celem usługi jest nabycie kompetencji w zakresie zarządzania finansami jednostki samorządu terytorialnego. Studia podyplomowe Główny Księgowy w jednostkach organizacyjnych JST trwają 2 semestry i mają charakter praktyczny. Podczas 160h dydaktycznych uczestnicy studiów zdobędą 30 punktów ECTS. Studia organizowane są w wersji z przewagą zajęć stacjonarnych i maksymalnie 2 zjazdami w wersji zdalnej przez aplikację Teams. Dni zjazdowe to sobota i niedziela średnio raz lub 2 razy w miesiącu za wyjątkiem okresu świąt, ferii i wakacji, w godzinach zwykle 8:00-16:45. Zajęcia na studiach prowadzone są w formie wykładów, ćwiczeń, warsztatów. Wykładowcami są eksperci z zakresu zarządzania finansami w JST. Uczestnicy studiów po ukończeniu programu i zdaniu egzaminu ustnego przed komisją otrzymają świadectwo ukończenia studiów podyplomowych. Przerwy po między zajęciami nie wliczają się czas trwania usługi. Czas realizacji zajęć to 160h dydaktycznych tj 120h zegarowych.
Egzamin końcowy prowadzony jest przez dedykowaną komisję w skład której wchodzi Przewodniczący Komisji - opiekun merytoryczny kierunku studiów oraz członek komisji reprezentant uczelni, zapewnia to rozdzielność procesu dydaktycznego od walidacji.
Egzamin dyplomowy odbędzie się nie później niż 30.06.2026
Program studiów:
1. Zasady prowadzenia ksiąg rachunkowych Urzędu, jednostek organizacyjnych i Organu JST. 16 godzin
Uczestnicy zostaną zapoznani z obowiązującymi zasadami rachunkowości budżetowej w jednostkach samorządu terytorialnego. Omawiana będzie struktura kont oraz praktyczne aspekty prowadzenia ksiąg rachunkowych zarówno w urzędzie, jak i w jednostkach organizacyjnych. Przedstawione zostaną różnice pomiędzy ewidencją kasową a memoriałową, a także proces wdrażania polityki rachunkowości i instrukcji wewnętrznych. Zajęcia uwzględniają analizę aktualnych regulacji prawnych dotyczących rachunkowości w sektorze samorządowym.
2. Ewidencja operacji gospodarczych w księgach jednostki organizacyjnej i w księgach budżetu JST w trakcie roku budżetowego. 32 godziny
Podczas zajęć zaprezentowane zostaną praktyczne zasady księgowania operacji gospodarczych w ujęciu budżetowym. Uczestnicy poznają obowiązujace schematy księgowe, korespondencję kont, zasady przepływu środków budżetowych pomiędzy jednostką samorządu terytorialnego a jednostkami organizacyjnymi a także różne modele ewidencyjne obowiązujące w jednostkach samorządu terytorialnego w związku z przyjęciem indywidualnych rozwiązań w zakresie rachunków bankowych służących ewidencji operacji gospodarczych w zakresie dochodów i wydatków budżetowych.
3. Prawo finansowe w sektorze publicznym. 22 godziny
Zajęcia poświęcone są przepisom prawa finansowego regulującym funkcjonowanie jednostek sektora publicznego. Uczestnicy zapoznają się z regulacjami dotyczącymi prowadzenia rachunkowości w ujęciu syntetycznym i analitycznym, a także ze szczególnymi zasadami obowiązującymi w księgowości organu podatkowego. Moduł uwzględnia również kwestie odpowiedzialności i organizacji sprawozdawczości, zapoznanie uczestników z obowiązkami wynikającymi z regulacji prawa finansowego w kontekście prowadzenia ewidencji, organizacji procesu sprawozdawczości budżetowej i finansowej.
4. Sprawozdawczość budżetowa i sprawozdawczość z zakresu operacji finansowych. 18 godzin
Moduł omawia zasady sporządzania sprawozdań budżetowych i sprawozdań z zakresu operacji finansowych. Uczestnicy poznają powiązania pomiędzy ewidencją księgową a poszczególnymi rodzajami sprawozdawczości oraz nauczą się identyfikować związki ewidencyjne, które determinują kształt i zawartość dokumentów sprawozdawczych.
5. Sprawozdawczość finansowa. 12 godzin
Zajęcia mają na celu przygotowanie uczestników do sporządzania sprawozdań finansowych jednostek organizacyjnych JST, jak i łącznego sprawozdania finansowego JST. Omówiona zostanie funkcjonalna analiza poszczególnych części sprawozdania, z uwzględnieniem ich znaczenia i interpretacji.
6. Organizacja i rozliczanie inwentaryzacji w samorządzie.14 godzin
Uczestnicy poznają pełen proces inwentaryzacji: od planowania, przez przebieg czynności spisowych, aż po dokumentację i rozliczanie wyników. Moduł skupia się na zgodności z przepisami prawa i wewnętrznymi regulacjami jednostki.
7. Budowanie efektywnych zespołów iwystąpienia publiczne. 12 godzin
Zajęcia rozwijają kompetencje miękkie niezbędne na stanowisku głównego księgowego. Omawiana będzie organizacja pracy działu finansowo-księgowego, komunikacja w zespole, przydzielanie ról i zadań, a także umiejętność prowadzenia wystąpień publicznych – zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
8. Dyscyplina finansów publicznych a odpowiedzialność głównego księgowego. 12 godzin
Uczestnicy zapoznają się z zasadami odpowiedzialności za naruszenia dyscypliny finansów publicznych, przebiegiem postępowań wyjaśniających oraz możliwościami obrony. Omawiane będą konkretne przypadki i scenariusze praktyczne.
9. Kontrola finansów, audyt i etyka w zawodzie głównego księgowego. 20 godzin
Moduł poświęcony jest zagadnieniom audytu i kontroli finansowej w JST. Uczestnicy poznają rodzaje kontroli, procedury audytowe, a także rolę głównego księgowego w tym procesie. Szczególny nacisk położony jest na etykę zawodową oraz odpowiedzialność moralną i prawną.
10. Dyplomowanie. 2 godziny
Zajęcia przygotowujące do egzaminu końcowego. Uczestnicy otrzymają wskazówki dotyczące formy i zakresu egzaminu dyplomowego.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 7 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 7 900,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 49,38 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 49,38 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały zapewnia Uczelnia.
Warunki uczestnictwa
O przyjęciu na studia decyduje komplet dokumentów, które można wysłać tradycyjnie drogą pocztową, skanem lub złożyć osobiście w biurze Centrum Studiów MBA i Podyplomowych.
Wymagane dokumenty:
- Podanie o przyjęcie na studia
- 1 zdjęcie w formie papierowej (35x45 mm)
- Kopia dyplomu ukończenia studiów pierwszego lub drugiego stopnia
- Suplement lub wyciąg z indeksu - dla kończących studia przed 2005 r.
- Podpisana umowa o naukę wraz z załącznikiem - 2 egz.
- Dowód wniesienia opłaty wpisowej (250 PLN)
- Dowód osobisty do wglądu
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne:
dostęp do internetu
iOS: iOS 11
Windows: min. Windows 7, zalecane Windows 10
Android: System operacyjny Android 5,0
Funkcje sieci Web. Najnowsza wersja przeglądarki Safari, Internet Explorer 11, Chrome, Edge lub Firefox
Komputerów Mac: MacOS 10,13
Studia odbywają się przy pomocy darmowego dostępu do MS Teams. Wszelkie dostępy zapewnia Uczelnia. Materiały w formie e-podręczników, plików, dokumentów przygotowanych w dowolnym formacie, materiałów VOD, itp. niezbędne do zajęć wysyłane są studentom na maila lub umieszczone na platformie MS Teams.
Uczestnik otrzymuje hasło i login do dostępu do usługi MS Teams.
Adres
Adres
Zajęcia online realizowane są poprzez aplikacje Teams w zamkniętej grupie, gdzie dane do logowania nadaje uczelnia.
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi