Akademia HR usługa szkoleniowa - Zarządzanie zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy
Akademia HR usługa szkoleniowa - Zarządzanie zmianami wynikającymi z przeobrażeń na rynku pracy
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie zasobami ludzkimi
- Identyfikatory projektówAkademia HR
- Grupa docelowa usługi
W ramach Projektu wsparciem mogą zostać objęci/objęte: 1) zespoły HR, 2) pracownicy przedsiębiorcy odpowiedzialni za politykę personalną przedsiębiorstwa lub za zarządzanie zasobami ludzkimi, 3) menadżerowie lub kandydaci na menadżerów. Udział w szkolenie nie wymaga od uczestnika zajmowania szczególnej funkcji, doświadczenia, zakresu zadań oraz wiedzy i umiejętności.
Usługa szkoleniowa jest skierowana do przedsiębiorców MŚP i ich pracowników zajmujących się w firmie procesami HR lub przeznaczonych do awansu w dziale HR, a zwłaszcza do tych osób, które są lub będą odpowiedzialne za tworzenie strategii procesów HR ukierunkowanych na zrównoważony rozwój, w tym uwzględniający kwestie „zielonej gospodarki”, a także za wdrażanie rozwiązań gwarantujących rozwój organizacji oparty o analizę potrzeb różnych grup interesariuszy oraz aktywne włączenie w procesy rozwojowe wszystkich grup społecznych adekwatnych do zmieniającej się sytuacji i wymogów firmy.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników16
- Data zakończenia rekrutacji03-08-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi16
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do: zrozumienia i wykorzystania nowych trendów w obszarze HRzarządzania kapitałem ludzkim oraz do wykorzystania dobrych praktyk HR w kluczowych obszarach związanych ze
zmianami na rynku pracy i szeroko rozumianym otoczeniem społecznym; wdrażania zmian w
organizacji w kontekście wykorzystania innowacyjnych rozwiązań i procesów HR; pracy z różnymi grupami interesariuszy procesów zmian, w szczególności radzenie sobie z oporem przed zmianami.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Opisuje znaczenie zmian społecznych igospodarczych (na poziomie Polski i świata) i ich wpływ na procesy zarządzania kapitałem ludzkim | Kryteria weryfikacji Definiuje zmiany społeczne na tematgłównych wyzwań i trendów na polskim rynku pracy. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się Identyfikuje i opisuje nowe trendy wobszarze HR / zarzadzania kapitałem ludzkim wynikające z sytuacji na rynku pracy oraz ich wpływ na wyzwania i politykę personalną własnej firmy. | Kryteria weryfikacji Rozróżnia i nazywa nowe trendy natemat współczesnych trendów społeczno gospodarczych oraz zasad zrównoważonego rozwoju | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Monitoruje działania, programy HR,które wdrażają najczęściej firmy z jego/jej branży. Wskazuje zarówno korzyści jak i ograniczenia oraz zagrożenia związane z tymi rozwiązaniami Monitoruje działania, programy HR, które wdrażają najczęściej firmy z jego/jej branży. Wskazuje zarówno korzyści jak i ograniczenia oraz zagrożenia związane z tymi rozwiązaniami | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje różne programy HR iprzygotowuje prezentację pod kątem swojej firmy w oparciu o minimum pięć pytań sytuacyjnych. | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Sporządza wnioski z analizy dobrychpraktyk HR innych organizacji i wykorzystuje je w planowanych u siebie wdrożeniach. | Kryteria weryfikacji Przygotowuje katalog dobrych praktykHR | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Opracowuje innowacyjne rozwiązania wobszarze polityki personalnej własnej firmy i sprawnie włącza w ich realizację wszystkie grupy pracowników, których te zmiany dotyczą. | Kryteria weryfikacji nalizuje wdrożenie innowacjiHR wskazanie głównych wniosków dla własnej organizacji na bazie metody: Start – Stop – Wykorzystuj (ang: Start – Stop – Continue) | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Wspiera u pracowników budowanienowych postaw i zachowań adekwatnych do zmieniającej się sytuacji i wymogów firmy. | Kryteria weryfikacji Planuje wdrożenie nowych postaw usiebie | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Ocenia gotowość przedsiębiorstwa ipracowników do przeprowadzenia zmian. | Kryteria weryfikacji Identyfikuje metodę oceny gotowościna zmianę u siebie i współpracowników | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się Inicjuje i wdraża w organizacji zmianyzwiązane z wykorzystaniem innowacyjnych rozwiązań i procesów HR | Kryteria weryfikacji Monitoruje inicjację zmian | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się Diagnozuje potrzeby różnychinteresariuszy i zróżnicowanych grup pracowniczych (z uwzględnieniem m.in. płci, wieku, pochodzenia etnicznego i poglądów) i przygotowuje dla nich odpowiednie programy HR ukierunkowane nie tylko na zaspokojenie tych potrzeb, lecz także na pełną integrację pracowników w ramach organizacji | Kryteria weryfikacji Przygotowuje metodę diagnozy potrzebw oparciu o zgromadzoną wiedzę | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się Identyfikuje źródła (np. obawypracowników przed utratą pracy, niedopasowaniem kompetencji itp.) i sprawnie eliminuje przejawy oporu przed zmianami. | Kryteria weryfikacji Przedstawia dwa narzędzia do zarządzania oporem i je interpretuje | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się Identyfikuje potrzeby, obawy ioczekiwania różnych grup interesariuszy (m.in.: kadra zarządzająca i menedżerska, przedstawiciele grup społecznych, kulturowych oraz wiekowych) w stosunku do procesów zmian związanych z wdrażaniem nowych rozwiązań HR. Omawia je na bieżąco i uwzględnia w swoich działaniach. | Kryteria weryfikacji Planuje test i wybranie metodologiibadania potrzeb związanych z poznaną kompetencją i analizuje wyniki testu | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się Odpowiednio do potrzeb różnych grupinteresariuszy objaśnia działania związane z wdrażaniem nowych rozwiązań HR | Kryteria weryfikacji Przygotowuje plan wdrożenia nowychrozwiązań HR zgodnie z potrzebami różnych grup | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Metoda walidacji Prezentacja | ||
Efekty uczenia się Kształtuje wśród współpracownikówpozytywne nastawienie do zmian. | Kryteria weryfikacji Opisuje trzy pozytywne efektywprowadzanych zmian i przekazuje je współpracownikom | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
W ramach Projektu wsparciem mogą zostać objęci/objęte: 1) zespoły HR, 2) pracownicy przedsiębiorcy odpowiedzialni za politykę personalną przedsiębiorstwa lub za zarządzanie zasobami ludzkimi, 3) menadżerowie lub kandydaci na menadżerów. Udział w szkolenie nie wymaga od uczestnika zajmowania szczególnej funkcji, doświadczenia, zakresu zadań oraz wiedzy i umiejętności.
Szkolenie przygotowuje uczestnika do zrozumienia i wykorzystania nowych trendów w obszarze HR zarządzania kapitałem ludzkim oraz do wykorzystania dobrych praktyk HR w kluczowych obszarach związanych ze zmianami na rynku pracy i szeroko rozumianym otoczeniem społecznym. Nabędzie umiejętności wdrażania zmian w organizacji w kontekście wykorzystania innowacyjnych rozwiązań i procesów HR, pracy z różnymi grupami interesariuszy procesów zmian, w szczególności radzenie sobie z oporem przed zmianą.
Szkolenie jest prowadzone w formie zdalnej i trwa 16 godzin i jest prowadzone w trybie godzin zegarowych. Usługa przewiduje zajęcia praktyczne i teoretyczne w tym łącznie: 5 godzin i 15 minut zajęć teoretycznych, 10 godzin zajęć praktycznych oraz 45 minut przerw łącznie Przerwy są wliczone w czas szkolenia. Podczas szkolenia przewidziano pracę w grupach - zajęcia praktyczne. Uczestnika szkolenia obowiązuje dostęp do urządzenia (laptop, komputer, smartfon) z kamerką, mikrofonem i dostępem do platformy zoom. Podczas szkolenia przewidziano różne formy komunikacji jak chat, wywiad, pracę w grupach w podziale na pokoje. Walidacja odbywa się metodami ujętymi w efektach uczenia się oraz kryteriach weryfikacji ich osiągnięciach jak prezentacja, wywiad swobodny, obserwacja w warunkach symulowanych i test teoretyczny w trakcie szkolenia. Weryfikacja postępów oraz ocena osiągnięcia efektów uczenia się dokonywana będzie w trakcie realizacji szkolenia na bieżąco na podstawie testów przed i po szkoleniu, quizów, zadań praktycznych dokonywane indywidualnie.
1. Zarządzanie zmianą w środowisku pracy – celowość, adaptacja w nowoczesnym środowisku pracy, podstawowe pojęcia
2. Rozpoznawanie wewnętrznych czynników sprzyjających lub hamujących zmiany – podstawowe narzędzia (SWOT, PESTLE)
3. Projektowanie skutecznych planów zarządzania zmianą
4. Analiza umiejętności obecnych pracowników w kontekście nowych wymagań rynku pracy
5. Komunikacja zmian i zarządzanie oporem, metodyki i narzędzia wprowadzania zmian .
6. Budowanie programów mentoringowych.
7. Ocena i dostosowywanie strategii zarządzania zmianą: ustalanie wskaźników sukcesu i monitorowanie postępów zmian, budowanie kultury ciągłego uczenia się i adaptacji do zmian.
8.Reguły projektowania strategii HR oraz określenie roli funkcji personalnej w dobie zmian organizacyjnych.
9. Zarządzanie różnorodnością jako wiodąca kompetencja zmiennej rzeczywistości
10. Uważność (mindfulness) w zmianie jako źródło przywództwa nowoczesnych liderów.
11. Innowacyjne rozwiązania budowania zespołów działających w warunkach zmiany.
12. Identyfikacja kluczowych ról i kompetencji niezbędnych dla przyszłego sukcesu organizacji.
13. Wsparcie dla zdrowia psychicznego pracowników – w oparciu o autorską grę psychologiczną Po Moc - diagnoza sytuacji mogących generować stres i niepewność wśród pracowników w ramach programu well-being.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 20 Pre test, praktyka | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:15 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 20 Zarządzanie zmianą w środowisku pracy – celowość, adaptacja w nowoczesnym środowisku pracy, podstawowe pojęcia- wykład, teoria | Prowadzący Beata Znamirowska-Soczawa | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:15 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 20 Rozpoznawanie wewnętrznych czynników sprzyjających lub hamujących zmiany – podstawowe narzędzia (SWOT, PESTLE)- wykład, teoria | Prowadzący Beata Znamirowska-Soczawa | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 20 Projektowanie skutecznych planów zarządzania zmianą - wykład, chat, teoria | Prowadzący Beata Znamirowska-Soczawa | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:30 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 20 Komunikacja zmian i zarządzanie oporem, metodyki i narzędzia wprowadzania zmian- wykład, dyskusja, chat, praktyka | Prowadzący Beata Znamirowska-Soczawa | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 11:15 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 20 Ocena i dostosowywanie strategii zarządzania zmianą: ustalanie wskaźników sukcesu i monitorowanie postępów zmian, budowanie kultury ciągłego uczenia się i adaptacji do zmian - wykład, chat, teoria | Prowadzący Beata Znamirowska-Soczawa | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:15 | Godzina zakończenia 11:45 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 20 Przerwa | Prowadzący Beata Znamirowska-Soczawa | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:45 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 20 Analiza umiejętności obecnych pracowników w kontekście nowych wymagań rynku pracy- wykład, ćwiczenia PRAKTYKA | Prowadzący Beata Znamirowska-Soczawa | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 20 Identyfikacja kluczowych ról i kompetencji niezbędnych dla przyszłego sukcesu organizacji - chat, dyskusja, testy, praktyka | Prowadzący Beata Znamirowska-Soczawa | Data realizacji zajęć 04-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 20 Budowanie programów mentoringowych - wykład, chat, przykłady, teoria | Prowadzący Jolanta Reisch-Klose | Data realizacji zajęć 05-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 20 Reguły projektowania strategii HR oraz określenie roli funkcji personalnej w dobie zmian organizacyjnych - wykład, chat, teoria | Prowadzący Jolanta Reisch-Klose | Data realizacji zajęć 05-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 09:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 20 Zarządzanie różnorodnością jako wiodąca kompetencja zmiennej rzeczywistości- wykład, ćwiczenia, dyskusja, praktyka | Prowadzący Jolanta Reisch-Klose | Data realizacji zajęć 05-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:45 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 20 Przerwa | Prowadzący Jolanta Reisch-Klose | Data realizacji zajęć 05-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 20 Uważność (mindfulness) w zmianie jako źródło przywództwa nowoczesnych liderów- ćwiczenia, chat, praktyka | Prowadzący Jolanta Reisch-Klose | Data realizacji zajęć 05-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 02:15 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 20 Innowacyjne rozwiązania budowania zespołów działających w warunkach zmiany. Teoria | Prowadzący Jolanta Reisch-Klose | Data realizacji zajęć 06-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 08:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 16 z 20 Wprowadzenie doautorskiej gry psychologicznej Po Moc, Teoria | Prowadzący Jolanta Reisch-Klose | Data realizacji zajęć 06-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 08:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 17 z 20 Wsparcie dla zdrowia psychicznego – autorska gra psychologiczną Po Moc - diagnoza sytuacji mogących generować stres i niepewność wśród pracowników w ramach programu well-being-gra, Praktyka | Prowadzący Jolanta Reisch-Klose | Data realizacji zajęć 06-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:45 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 18 z 20 Przerwa | Prowadzący Jolanta Reisch-Klose | Data realizacji zajęć 06-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 19 z 20 Wsparcie dla zdrowia psychicznego – autorska gra psychologiczną Po Moc - diagnoza sytuacji mogących generować stres i niepewność wśród pracowników w ramach programu well-being-gra, praktyka | Prowadzący Jolanta Reisch-Klose | Data realizacji zajęć 06-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:45 | Liczba godzin 01:45 |
Przedmiot / temat zajęć 20 z 20 Post test | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 06-08-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:45 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 060,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 060,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 191,25 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 191,25 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Beata Znamirowska-Soczawa
Trenerka psychologii biznesu, Couch, Ekspert doradztwa zawodowego. Dziennikarka,
autorka książki motywacyjnej "Teraz mogę wszystko", a także licznych artykułów prasowych na
temat psychologicznych technik rozwoju, sprzedaży i prowadzenia biznesu. Ukończyła studia na
Wydziale Nauk Społecznych na Uniwersytecie Śląskim oraz w Studium Psychologii i Psychotroniki w
Łodzi. Ponad 35 lat doświadczenia w prowadzeniu biznesu na menadżerskich i właścicielskich
stanowiskach. Bogate doświadczenie szkoleniowe - przeprowadziła ponad 500 godzin szkolenia w
ciągu minionych trzech lat dla osób dorosłych w podobnej tematyce oraz sporządziła 70 analiz
rozwoju przedsiębiorstwa
Jolanta Reisch-Klose
Trener psychologii biznesu, couch, mentorka. Dziennikarka, redaktorka, tłumaczka z języka
angielskiego (w tym języka biznesowego).
Certyfikowana coach i trenerka organizacji VCC (biznes/life coach), certyfikowana konsultantka
testu odporności psychicznej MTQ48/72by AQR International, UK). Certyfikat w zakresie teorii
osobowości Persolog, Łączy umiejętności tai chi/qui gong oraz jogi śmiechu (śmiechoterapii),
tworząc autorką metodę zarządzania stresem. Interesuje się pracą w nurcie prowokatywnym,
potwierdzane dyplomem Instytutu Komunikacji Prowokatywnej PROVOCARE., Zwolenniczka strategii
"błękitnego oceanu" oraz pracy opartej na relacjach i wartościach. Inicjatorka szkoleń, konferencji i
kursów w zakresie równouprawnienia kobiet, głównie w przestrzeni zawodowej i biznesowej oraz
powrotu na rynek pracy kobiet wykluczonych. Specjalistka w zakresie storytelingu i bajkoterapii,
autorka książek dla dzieci i dorosłych.
Twórczyni autorskiej gry coachingowo – rozwojowej PO MOC, WYPRAWA W GŁĄB SIEBIE
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Prezentacje, materiały on-line do pobrania, kwestionariusz samooceny, Test kompetencyjny z wynikami
Zajęcia będą realizowane metodami interaktywnymi i aktywizującymi, rozumianymi jako metody umożliwiające uczenie się w oparciu o doświadczenie i pozwalające uczestnikom na ćwiczenie umiejętności tj.: ćwiczenia, burza mózgów, studium przypadków.
Warunki uczestnictwa
Uczestnik musi być obecny na co najmniej 80% czasu zajęć usługi rozwojowej oraz zaliczenie zajęć, np. w formie testu wiedzy, testu kompetencyjnego, zadań praktycznych do wykonania lub innych form zaliczenia zajęć. Warunkiem uczestnictwa w szkoleniu jest dostęp do komputera/laptopa/telefonu bądź innego urządzenia z dostępem do internetu, ponieważ usługa odbywa się w formie zdalnej w czasie rzeczywistym.
Zajęcia będą realizowane metodami interaktywnymi i aktywizującymi, rozumianymi jako metody umożliwiające uczenie się w oparciu o doświadczenie i pozwalające uczestnikom na ćwiczenie umiejętności tj.: ćwiczenia, burza mózgów, studium przypadków. Wybrana metoda walidacji umożliwia weryfikowanie zarówno wiedzy, umiejętności, jak i kompetencji społecznych (postaw).
Warunki techniczne
Warunki techniczne
PLATFORMA: Usługa będzie prowadzona za pośrednictwem platformy ZOOM - usługa zdalna w czasie rzeczywistym. OKRES WAŻNOŚCI LINKU: od 04.08.2025 (godz. 8:00) do 06.08.2025 (godz. 13.00). MINIMALNE WYMAGANIA DOTYCZĄCE PARAMETRÓW ŁĄCZA SIECIOWEGO: Połączenie internetowe szerokopasmowe przewodowe lub bezprzewodowe (3G lub 4G/LTE, 5G) NIEZBĘDNE OPROGRAMOWANIE UMOŻLIWIAJĄCE UCZESTNIKOM DOSTĘP DO PREZENTOWANYCH TREŚCI I MATERIAŁÓW: przeglądarka (Windows) IE 11+, Edge 12+, Firefox 27+, Chrome 30+; lub (Mac) Safari 7+, Firefox 27+, Chrome 30+; lub (Linux) Firefox 27+, Chrome 30+ MINIMALNE WYMAGANIA SPRZĘTOWE: Ekran/Monitor, Głośniki – wbudowane lub podłączane na USB lub bezprzewodowe bluetooth, Klawiatura lub Mikrofon