Instalator Systemów Fotowoltaicznych PV i PC – OZE Akredytacja przez UDT. Zgodność szkolenia z celami projektu, tj. rozwój zielonych kompetencji i kwalifikacji - rozdział 2
Instalator Systemów Fotowoltaicznych PV i PC – OZE Akredytacja przez UDT. Zgodność szkolenia z celami projektu, tj. rozwój zielonych kompetencji i kwalifikacji - rozdział 2
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaTechniczne / Elektronika i elektrotechnika
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie dla Certyfikowanych Instalatorów Systemów PV i PC. Oferta zarówno dla firm i osób indywidualnych.
Szkolenie skierowane jest dla osób, które:
- są zainteresowane tematyką Odnawialnych Źródeł Energii, w tym instalacjami fotowoltaicznymi,
- obecnych i przyszłych instalatorów systemów PV,
- chcą ubiegać się o Certyfikat Instalatora OZE - w zakresie systemów fotowoltaicznych z Urzędu Dozoru Technicznego,
- chcą poszerzyć obszar prowadzonej działalności o innowacyjne rozwiązania z obszaru Odnawialnych Źródeł Energii (instalacje fotowoltaiczne)"
- są szczególnie zainteresowani ekologicznymi rozwiązaniami, które wchodzą w skład zielonych kwalifikacji i kompetencji
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji23-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie ma na celu przede wszystkim przygotowanie uczestników do egzaminu dla Certyfikowanych Instalatorów PC i PV z zakresu samodzielnego projektowania i montażu systemów fotowoltaicznych oraz pomp ciepła. Kurs ma na celu przede wszystkim przygotowanie uczestników do egzaminu dla Certyfikowanych Instalatorów Systemów OZEJednym z głównych założeń szkolenia jest zwiększenie wiedzy i wrażliwości uczestników pod kątem pro-ekologicznym, objętym przez założenia zielonych kompetencji i kwalifikacji
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje podstawowe uregulowania prawne dotyczące odnawialnych źródeł energii (OZE). | Kryteria weryfikacji Omawia przepisy zawarte w Ustawie o odnawialnych źródłach energii. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Diagnozuje prace systemu pomp ciepła | Kryteria weryfikacji Ocenia pracę systemu pomp ciepła na podstawie zmierzonych parametrów pracy | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Omawia pojęcia związane z certyfikacją energetyczną i audytem. | Kryteria weryfikacji Charakteryzuje pojęcia związane z certyfikacją energetyczną. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się Podejmowanie się prac w obrębie montażu konserwacji i wymiany pomp ciepła, klimatyzacji i paneli fotowoltaicznych | Kryteria weryfikacji Stosuje przepisy oraz rozwiązania techniczne. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Samodzielnie projektuje i montuje systemy pomp ciepła oraz fotowoltaiczne | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Wykonuje i definiuje prace obejmujące konserwacje i naprawy instalacji z wykorzystaniem pomp ciepła i paneli fotowoltaicznych | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Efekty uczenia się Samodzielnie planuje oraz przeprowadza montaż instalacji klimatyzacji, pomp ciepła i instalacji fotowoltaicznych zgodnie z obowiązującymi normami i standardami technicznymi. | Kryteria weryfikacji Przygotowuje projekt instalacji klimatyzacji lub pompy ciepła | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kryteria weryfikacji Poprawnie dobiera materiały i narzędzia do montażu | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Kryteria weryfikacji Świadomie zmniejsza stosowanie produktów szkodliwych dla środowiska | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Efekty uczenia się Zapoznanie się i stosowanie ekologicznych rozwiązań zgodnych z zielonymi kompetencjami i kwalifikacjami | Kryteria weryfikacji Definiuje podstawowe pojęcia z zakresu ochrony środowiska i klimatu. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kryteria weryfikacji Określa wpływ systemów grzewczych na emisję gazów cieplarnianych. | Metoda walidacji Test teoretyczny | |
Kryteria weryfikacji Dobiera i montuje pompy ciepła i panele fotowoltaiczne w sposób minimalizujący zużycie energii. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Stosuje rozwiązania techniczne ograniczające negatywny wpływ na środowisko (np. unikanie nieszczelności czynnika chłodniczego). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Wdraża rozwiązania zwiększające efektywność energetyczną instalacji (np. współpraca z fotowoltaiką, systemy zarządzania energią). | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Przeprowadza instalację oraz serwis pomp ciepła i paneli fotowoltaicznych zgodnie z zasadami gospodarki niskoemisyjnej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Stosuje metody pozwalające na oszczędność materiałów i surowców w procesie instalacji. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | |
Kryteria weryfikacji Zarządza odpadami i materiałami niebezpiecznymi (np. zużytym czynnikiem chłodniczym) zgodnie z przepisami. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Kryteria weryfikacji Wykazuje odpowiedzialność za wpływ swoich działań na środowisko naturalne. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Promuje wśród klientów rozwiązania sprzyjające oszczędności energii i redukcji emisji CO₂. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Kryteria weryfikacji Podejmuje decyzje instalatorskie z uwzględnieniem aspektów zrównoważonego rozwoju. | Metoda walidacji Wywiad swobodny | |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się Prowadzi sprawną komunikację między sobą, a współpracownikami | Kryteria weryfikacji Podejmuje się rozmów mających na celu przekazanie i zdobycie informacji niezbędnych do prawidłowego przeprowadzenia montażu instalacji i pompy ciepła | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Zgodność szkolenia z celami projektu tj. rozwój zielonych kompetencji i kwalifikacji.- rozdział 2
Wykaz obszarów i grup technologii, w odniesieniu które spełniają kryterium powiązania z RIS i PRT
Obszar technologiczny Technologie dla energetyki od pkt.2,1 do pkt 2,80
oraz z zakresu: Obszar technologiczny Technologie dla ochrony środowiska od pkt.3,1 do pkt 3,6
_____
Po ukończeniu kursu uczestnik otrzymuje zaświadczenie upoważniające do przystąpienia do egzaminu państwowego w Urzędzie Dozoru Technicznego, zgodnie z art. 136 ust. 3. ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r., poz. 478) i uzyskania certyfikatu instalatora pomp ciepła z ramienia UDT.
- NIE PRZEPROWADZAMY EGZAMINU UDT W OŚRODKU (tylko egzamin wewnętrzny)
_____
PROGRAM SZKOLENIA POMPY CIEPŁA
W sumie: 12 h zegarowych (60 min)– teoria 7h zegarowych, praktyka 4h zegarowych, egzamin 1h zegarowa
Czas przerw wliczony w czas szkolenia.
TEORIA PC 1
- Zagadnienia ogóle; Dokumenty odniesienia dot. stosowania pomp ciepła
- Prawa i obowiązki certyfikowanego instalatora mikroinstalacji, małych instalacji lub instalacji odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej cieplnej nie większej niż 600 kW pomp ciepła; warunki uzyskiwania, odnawiania i utraty certyfikatu
- Podstawowe właściwości fizyczne i zasady działania pomp ciepła
- Działanie i osprzętu pompy ciepła: sprężarka, zawór rozprężny, parownik, skraplacz, środki konserwujące (smary) i czynniki chłodnicze
- Rodzaje i charakterystyka źródeł dolnych
- Identyfikacja gruntu i skał w celu określenia ich przewodności cieplnej
- Pompy ciepła stosowane w instalacji ogrzewania i chłodzenia
- Wybór i dobór pomp ciepła - określanie wartości obciążenia cieplnego różnych budynków oraz wartości typowych w zakresie wytwarzania ciepłej wody
- Zasady doboru instalacji z pompami ciepła
- Określenie warunków montażu instalacji pompy ciepła i źródła
- Czynności związane z montażem instalacji pomp ciepła
- Zasada działania elementów instalacji pompy ciepła oraz zagrożenia związane z ich rozszczelnieniem i wystąpieniem wycieków (sprężarka, skraplacz, parownik, regulatory rozprężenia)
TEORIA PC 2
- Czynności związane z modernizacją i utrzymaniem w należytym stanie technicznym pomp ciepła
- Świadomość ekologiczna
- Znajomość wpływu systemów grzewczych na środowisko naturalne.
- Umiejętność oceny korzyści środowiskowych wynikających z zastosowania pomp ciepła zamiast paliw kopalnych.
- Efektywność energetyczna
- Dobór urządzeń o wysokiej klasie energetycznej (A+++).
- Projektowanie instalacji z myślą o minimalnych stratach ciepła i energii.
- Zrównoważona eksploatacja
- Umiejętność planowania instalacji tak, by zużywały jak najmniej energii przy maksymalnej wydajności.
- Prowadzenie eksploatacji i serwisu z naciskiem na przedłużenie żywotności urządzeń.
- Ochrona środowiska i przeciwdziałanie zmianom klimatu
- Zrozumienie wpływu spalania paliw kopalnych na klimat.
- Znaczenie pomp ciepła w redukcji emisji CO₂.
- Porównanie emisji z tradycyjnych kotłów gazowych, węglowych i instalacji OZE.
PRAKTYKA PC
- Wykorzystanie zdobytej wiedzy z zakresu pomp ciepła i klimatyzacji w praktyce
- Przeprowadzenie montażu instalacji w warunkach symulowanych
- Zapoznanie się z poszczególnymi elementami wyżej wymienionego sprzętu oraz sposoby na poprawne zamontowanie i zdemontowanie
_____
PROGRAM SZKOLENIA - SYSTEMY FOTOWOLTAICZNE
W sumie: 12 h zegarowych (60min)– teoria 7h zegarowych, praktyka 4h zegarowych, egzamin 1h zegarowa
Czas przerw wliczony w czas szkolenia.
TEORIA PV 1
- Zagadnienia ogólne; Dokumenty odniesienia dot. stosowania systemów fotowoltaicznych
- Podstawy prawne i cel wprowadzenia systemu certyfikacji instalatorów
- Pojęcie zielonych miejsc pracy
- Podstawowe właściwości fizyczne i zasada działania systemów fotowoltaicznych
- Struktura i charakterystyka techniczna modułów fotowoltaicznych
- Przyjazne dla środowiska materiały
- Zasady doboru systemów fotowoltaicznych
- Określanie miejsca lokalizacji, kierunku i nachylenia ogniwa słonecznego, nasłonecznienia, warunków klimatycznych oraz metod/technik instalacyjnych w zależności od miejsca montażu
- Wybór odpowiednich materiałów w kontekście ekologicznym
- Montaż i regulacja instalacji systemu fotowoltaicznego
- Montaż modułów fotowoltaicznych na przykładowych konstrukcjach wsporczych
- Ekologiczne rozwiązania
TEORIA PV 2
- Wydajność systemów fotowoltaicznych
- Charakterystyki prądowo-napięciowe modułów; punkt mocy maksymalnej
- Kompetencje ekologiczne
- Czynności związane z modernizacją i utrzymaniem systemów fotowoltaicznych
- Gospodarka obiegu zamkniętego
- Zdolność do recyklingu lub ponownego użycia części urządzeń.
- Minimalizacja odpadów podczas instalacji i demontażu systemów.
- Prawo i normy środowiskowe
- Korzyści z posiadania zielonych kompetencji
PRAKTYKA PV
- Wykorzystanie zdobytej wiedzy z zakresu paneli fotowoltaicznych w praktyce
- Przeprowadzenie montażu instalacji w warunkach symulowanych
- Zapoznanie się z poszczególnymi elementami wyżej wymienionego sprzętu oraz sposoby na poprawne zamontowanie i zdemontowanie
_____
EGZAMIN
- Egzamin wewnętrzny
- Jest formą walidacji i weryfikacji zdobytych umiejętności i wiedzy uczestników
- Obejmuje zagadnienia z obu obszarów tj. pompy ciepła i klimatyzacje oraz panele fotowoltaiczne
_____
Zajęcia teoretyczne odbywają się w pełni wyposażonej sali dydaktycznej, z wykorzystaniem projektora multimedialnego oraz ekranu
Zajęcia praktyczne odbywają w grupach po 5 osób, na każdego kursanta przypada jedno stanowisko.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 7 Teoria PV 1 w tym przerwa | Prowadzący Krzysztof Dąbrowski | Data realizacji zajęć 24-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 7 Teoria PV 2 w tym przerwa | Prowadzący Michał Adamkiewicz | Data realizacji zajęć 25-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 7 Praktyka PV w tym przerwa | Prowadzący Michał Adamkiewicz | Data realizacji zajęć 25-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 7 Teoria PC 1 w tym przerwy | Prowadzący Tomasz Zięba | Data realizacji zajęć 26-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 05:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 7 Teoria PC 2 w tym przerwa | Prowadzący Tomasz Zięba | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 7 Praktyka PC w tym przerwa | Prowadzący Tomasz Zięba | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 04:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 7 Egzamin wewnętrzny - Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 27-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 02:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 520,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 520,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 105,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 105,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Edmund Pałyga
Doświadczenie zawodowe zdobyte w ciągu ostatnich 5-lat.
Tomasz Zięba
Michał Adamkiewicz
Ponadto zaświadczam, iż Pan Michał Adamkiewicz jest Członkiem Komisji Kwalifikacyjnej ds. wymagań kwalifikacji osób zajmujących się dozorem i eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci energetycznych powołanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
Posiada uprawnienia kwalifikacyjne: G1,G2,G3 E/D
Posiada kwalifikacje do wykonywania czynności osoby wyższego dozoru ruchu w specjalności elektrycznej – maszyn i urządzeń dołowych w podziemnych zakładach górniczych wydobywających węgiel kamienny.
Posiada Dyplom mgr inż. w zakresie zasilanie elektryczne kompleksów ściennych w kopalni węgla kamiennego.
Polecamy Pana Michała Adamkiewicza jako rzetelnego i sumiennego trenera. Doświadczenie zawodowe zdobyte w ciągu ostatnich 5-lat.
Krzysztof Dąbrowski
Jerzy Wija
Członek Komisji Kwalifikacyjnej nr 585 przy Jastrzębskiej Spółce Węglowej S.A. powołanej przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki do stwierdzania kwalifikacji na stanowiskach pracy związanych z dozorem oraz eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci energetycznych. Doświadczenie zawodowe zdobyte w ciągu ostatnich 5-lat.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały szkoleniowe które otrzymujesz jeszcze przed szkoleniem są w formie E-podręczników
Materiały szkoleniowe w formie skryptów otrzymujesz na szkoleniu
materiały piśmiennicze ( notes, długopis )
Warunki uczestnictwa
- Warunki uczestnictwa:
- Ukończony 18 rok życia,
- Wykształcenie minimum na poziomie podstawowym,
Informacje dodatkowe
Zgodnie z wymogami uczestnicy są zobowiązani do uczestnictwa w co najmniej 80% zajęć. Obecność jest weryfikowana poprzez: telefoniczne potwierdzenie uczestnictwa na kilka dni przed rozpoczęciem szkolenia oraz listy obecności podpisywane każdego dnia trwania szkolenia.
Zajęcia zachęcają uczestników do zadawania pytań, prowadzenia dyskusji, uczenia się na błędach podczas zajęć praktycznych oraz pracy grupowej.
Ośrodek Szkolenia Zawodowego Omega jako podmiot, świadczący usługi rozwojowe, prowadzący szkolenia, wystawia faktury zwolnione z VAT-u na podstawie poniższych przepisów prawnych:
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane są zwolnione od podatku VAT
Materiały multimedialne i dokumenty do pobrania
Dokumenty do pobrania
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja