Podyplomowe Studia Doskonalące NAUCZANIA KULTURY POLSKIEJ I JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
Podyplomowe Studia Doskonalące NAUCZANIA KULTURY POLSKIEJ I JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Kandydaci
Kandydat jest absolwentem studiów wyższych magisterskich z kwalifikacjami pedagogicznymi (nauczycielskimi) lub ew. jest absolwentem studiów wyższych bez uprawnień, jeśli podejmuje studia w celu udoskonalenia swojego warsztatu, nie chcąc po ich zakończeniu podejmować pracy w placówkach, które takich uprawnień wymagają.
- Minimalna liczba uczestników25
- Maksymalna liczba uczestników100
- Data zakończenia rekrutacji19-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi290
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńprowadzenie studiów podyplomowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w wiedzę i umiejętności ważne w pracy nauczyciela/lektora języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego zarówno w pracy z dziećmi i młodzieżą, jak i z osobami dorosłymi. W trakcie studiów słuchacz zyska specjalistyczną wiedzę z zakresu metodyki i dydaktyki języka polskiego jako obcego.Ukończenie studiów daje nie tylko możliwość podniesienia kompetencji zawodowych, ale także poszerzenie wiedzy z obszaru relacji międzykulturowych.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się rozróżnia główne szkoły, orientacje badawcze, strategie i metody badań stosowanych w naukach humanistycznych oraz społecznych; definiuje postulat wieloparadygmatyczności oraz interdyscyplinarności prowadzenia badań, charakteryzuje osiągnięcia glottodydaktyki polonistycznej; P7S_W | Kryteria weryfikacji - definiuje wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę ogólną z zakresudyscyplin naukowych lub artystycznych tworzących podstawy teoretyczne, - rozróżnia i charakteryzuje różne strategie metodologiczne, takie jak badania jakościowe, ilościowe, analizy dyskursu, badania narracyjne, etnograficzne, - uzasadnia, że badania nad językiem, kulturą i komunikacją nie muszą ograniczać się do jednej dyscypliny – wymagają dialogu między glottodydaktyką, socjolingwistyką, antropologią kultury, medioznawstwem, - krytycznie analizuje i dokonuje interpretacji zjawisk, - rozróżnia poznane metody, techniki i strategie opisu zjawisk, - charakteryzuje miejsce literatury polskiej wśród innych literatur, - definiuje metodologie badawcze stosowane w recepcji literatury w świecie. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad swobodny | ||
Efekty uczenia się stosuje wiedzę o historycznych przemianach i różnych paradygmatach badawczych w obrębie literaturoznawstwa i językoznawstwa, glottodydaktyki polonistycznej; P7S_W | Kryteria weryfikacji – uzasadnia wpływ okresów literackich i nurtów teoretycznych, takich jak hermeneutyka, strukturalizm, socjolingwistyka, pragmatyka czy semiotyka kultury, na kształt współczesnych badań humanistycznych,- definiuje podstawowe podejścia metodyczne stosowane w nauczaniu języka polskiego jako obcego i drugiego (np. podejście gramatyczno-tłumaczeniowe, komunikacyjne, zadaniowe, interkulturowe), - rozróżnia struktury gramatyczne, struktury morfologiczne oraz systemowe koncepcje fonologiczne, - rozróżnia i uzasadnia użycie kryterium normy wzorcowej i użytkowej języka. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się charakteryzuje cele kształcenia, treści,specyfikę i prawidłowości nauczania języka polskiego obowiązujące w szkole podstawowej, ponadpodstawowej oraz w szkołach zajmujących się kształceniem dzieci i młodzieży ze środowisk polonijnych; P7S_W | Kryteria weryfikacji –definiuje podstawę programową oraz programy nauczania, rozumiejąc ich praktyczne konsekwencje dla planowania lekcji, oceniania i doboru materiałów dydaktycznych., doboru materiałów dydaktycznych, - projektuje scenariusze lekcji, dobierając adekwatne metody nauczania, materiały i formy pracy, - charakteryzuje różnice w pracy z uczniem polskim i polonijnym, uwzględniając aspekty kulturowe, językowe i emocjonalne, i odpowiednio dostosowuje formy pracy, - wykorzystuje nowe technologie w procesie edukacyjnym, dostosowując je do potrzeb uczniów i celów dydaktycznych. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się Charakteryzuje kulturowe uwarunkowania procesów komunikacyjnych, posiadając uporządkowaną wiedzę w tym zakresie; P7S_W | Kryteria weryfikacji - ocenia wzajemne oddziaływanie zjawisk kulturowych, społecznych oraz ekonomiczno-historycznych na proces komunikacji i budowanie tzw. światów mentalnych, bazując na wiedzy z różnych dyscyplin naukowych,- rozróżnia polskie kulturemy i emblematy oraz uzasadnia ich znaczenie w przyswajaniu wiedzy kulturowej i procesie enkulturacji. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się rozróżnia podstawę programową, programy, podręczniki szkolne dla kształcenia polonistycznego w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, zna podręczniki oraz pomoce dydaktyczne podnoszące kompetencje językowe osób uczących się języka polskiego jako obcego/dziedziczonego, orientuje się programach nauczania obowiązujących w szkołach działających poza granicami kraj; P7S_WG | Kryteria weryfikacji - definiuje wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz odnoszące się do nich metody i teorie wyjaśniające złożone zależności, stanowiące zaawansowaną, uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną z zakresu odpowiednich dyscyplin naukowych lub artystycznych,- ocenia i charakteryzuje zjawiska dydaktyczne poprzez ich krytyczną analizę i interpretację, - stosuje poznane metody, techniki i strategie w opisie zjawisk. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się stosuje pogłębione umiejętności diagnostyczne pozwalające na rozpoznawanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w tym uczniów zdoświadczeniem migracyjnym opracowywanie wyników obserwacji, formułowanie wniosków i podejmowanie odpowiednich działań mających na celu przede wszystkim wyrównanie kompetencji językowych uczniów; P7S_UW | Kryteria weryfikacji - charakteryzuje sytuację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów z doświadczeniem migracyjnym, wykazując pogłębione umiejętności w zakresie rozpoznawania ich potrzeb,- planuje odpowiednie działania ukierunkowane na wyrównywanie kompetencji językowych uczniów, ocenia wyniki obserwacji i formułuje wnioski. | Metoda walidacji Prezentacja |
Efekty uczenia się DNKPJPO_W07posiada wiedzę o wzajemnych związkach między literaturą oraz innymi dziedzinami sztuki; ma wiedzę z obszaru różnych dyscyplin naukowych pozwalającą na wskazanie wzajemnego odziaływania zjawisk kulturowych, społecznych, ekonomiczno-historycznych; P7S_WK | Kryteria weryfikacji egzamin, zaliczenie na ocenę, praca końcowa,projekt | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych | ||
Efekty uczenia się charakteryzuje i krytycznie ocenia literaturę naukową z zakresu literaturoznawstwa, językoznawstwa oraz metodyki nauczania języka polskiego jakoojczystego/dziedziczonego/obcego; P7S_UW | Kryteria weryfikacji - projektuje innowacyjne sposoby wykonywania zadań, wykorzystując posiadaną wiedzę w sposób twórczy i adekwatny do kontekstu działania; rozwiązuje złożone i nietypowe problemy. | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Metoda walidacji Debata swobodna | ||
Efekty uczenia się uzasadnia istotność fenomenu wielokulturowości oraz ocenia doniosłość przenikania się wpływów kulturowych w kontekście społecznym i edukacyjnym; P7S_KO | Kryteria weryfikacji - organizuje działania na rzecz środowiska społecznego, wypełnia zobowiązania społeczne oraz nadzoruje inicjatywy ukierunkowane na przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i kształtuje postawy oparte na otwartości wobec różnorodności kulturowej. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się przyjmuje odpowiedzialność za propagowanie poprawnej polszczyzny w swoim środowisku społecznym i zawodowym; interesuje się przemianamiwspółczesnego języka polskiego; P7S_KR | Kryteria weryfikacji - wykazuje się odpowiednimi kompetencjami koniecznymi do pełnienia ról zawodowych z uwzględnieniem poczucia obowiązku w obrębie dbałości o trwanie i rozwój spuścizny kulturowej (języka, literatury, kultury). | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Czas trwania:
Semestry: 2
Liczba godzin: 290 (w tym praktyka zawodowa)
1 godzina dydaktyczna = 1 godzina akademicka (45 minut)
Organizacja zajęć:
Zajęcia odbywać się będą w formule online w soboty i niedziele zgodnie z organizacją roku akademickiego na UŚ – średnio 10 zjazdów w semestrze.
Dokument ukończenia studiów:
- świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach
- zaświadczenie o uzyskanych kompetencjach wraz z opisem efektów uczenia się oraz przeprowadzonej walidacji
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 2 660,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 2 660,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 9,17 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 9,17 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr hab. Aleksandra Achtelik, prof. UŚ
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy studiów podyplomowych otrzymają materiały dydaktyczne w postaci: prezentacji z zajęć, plików PDF, linków.
Warunki uczestnictwa
Kandydaci
Kandydat jest absolwentem studiów wyższych magisterskich z kwalifikacjami pedagogicznymi (nauczycielskimi) lub ew. jest absolwentem studiów wyższych bez uprawnień, jeśli podejmuje studia w celu udoskonalenia swojego warsztatu, nie chcąc po ich zakończeniu podejmować pracy w placówkach, które takich uprawnień wymagają.
Informacje dodatkowe
Studia poszerzają kompetencje nauczyciela o umiejętności nauczania języka polskiego języka polskiego jako obcego/ drugiego/ oddziedziczonego. Absolwent posiada gruntowną wiedzę i umiejętności konieczne do wykonywania pracy nauczyciela języka polskiego jako obcego/ drugiego/ odziedziczonego w kraju i za granicą, ma wiedzę o systemach i podsystemach języka, wiedzę z zakresu nauk o literaturze i kulturze oraz metodyki nauczania jpjo. Ma świadomość, iż ucząc języka, nie należy pomijać wiedzy o dorobku literackim, kulturowym i historycznym danej społeczności, docenia podejście międzykulturowe w nauczaniu jpjo. Przyswoił sobie techniki i strategie pracy stosowane w edukacji polonistycznej cudzoziemców. Absolwent ma świadomość doniosłości roli nauczyciela jpjo, zna specyfikę pracy w instytucjach zajmujących się kształceniem cudzoziemców lub osób polskiego pochodzenia i ma wysoką świadomość ich zróżnicowania ze względu na kraj i tradycje edukacyjne.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Sale dydaktyczne dostosowane są do potrzeb prowadzenia zajęć. Zajęcia będą również prowadzone przez aplikację usługi MS Teams..
Adres
Adres
Katarzyna Gryncewicz
e-mail: k.gryncewicz@us.edu.pl
tel: 32 2009 439
Paulina Pawlik
e-mail: p.pawlik@us.edu.pl
podyplomowe-jpjo@us.edu.pl
szkola@us.edu.pl
tel: 32 2009 439