Modelowanie finansowe
Modelowanie finansowe
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Bankowość
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie kierowane jest do pracowników i menadżerów pionów finansowych, rozwoju i controllingu, którzy chcą podnieść swoje kompetencje zawodowe.
- Minimalna liczba uczestników6
- Maksymalna liczba uczestników12
- Data zakończenia rekrutacji25-06-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi10
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat VCC Akademia Edukacyjna
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników kursu z zagadnieniami tworzenia modeli finansowych, nabyciu umiejętności prognozowania i wykorzystania dostępnych narzędzi Excela (w tym elementów VBA) do tworzenia funkcjonalnych i przyjaznych w użytkowaniu modeli finansowych.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Znajomość Visual Basic pod kątem wykorzystania go w modelowaniu i planowaniu finansowym | Kryteria weryfikacji - Poznanie narzędzi Visual Basica dla aplikacji Excel pozwoli na świadome budowanie zaawansowanych modeli analitycznych,- Umiejętność budowy modelu finansowego z wykorzystaniem VBA | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
1. Makra – podstawy:
a) podstawy nagrywania makr, uruchamianie i zatrzymywanie nagrywania,
b) definiowanie oraz zmiana skrótów klawiszowych związanych z makrami,
c) sposoby uruchamiania makra,
d) edycja kodu makra, wprowadzanie zmian z poziomu edytora Visual Basic,
e) ustawianie poziomu zabezpieczeń programu Microsoft Excel.
2. Edytor Visual Basic:
a) okna edytora Visual Basic: Eksplorator Projektu, okno Właściwości, okna modułów i formularzy użytkownika, organizacja okien na przestrzeni roboczej,
b) gdzie znajduje się kod Visual Basic: moduły w sekcji Modules, moduły formularzy,
c) stosowanie podpowiedzi przy pisaniu procedur Visual Basic.
3. Formularze użytkownika i arkusze:
a) tworzenie formularzy użytkownika w edytorze Visual Basic, podstawowe właściwości formularzy.
b) formanty – składniki formularzy: pole tekstowe, pole listy, pole kombi, pola wyboru, przycisk opcji, pokrętło, podstawowe właściwości formantów.
c) rozmieszczanie formantów na formularzu, określanie wyglądu formantów.
d) metody wywoływania formularzy, wiązanie formantów z komórkami na arkuszu..
e) użycie formantów na arkuszu: przyciski polecenia, pokrętła, przyciski opcji, pola wyboru.
4. Gotowy model analizy finansowej firmy i oceny decyzji inwestycyjnych jest wieloarkuszowym modelem Excela. Każde po sobie następujące ćwiczenie, dobudowuje w ramach modelu jego kolejny arkusz, tworząc moduły prognozy:
a) bilansu,
b) rachunku zysków i strat,
c) przepływów pieniężnych,
d) prognozowania sprzedaży,
e) wprowadzenia nowych inwestycji,
f) obliczania amortyzacji,
g) oraz moduł analizy modelu, pozwalający z pozycji jednego arkusza na wielowymiarowe modelowanie podstawowych sprawozdań finansowych firmy.
5. Moduł bilansu:
a) budowa arkusza odzwierciedlającego układ bilansu,
b) budowa modułu prognozowania majątku trwałego, wprowadzanie amortyzacji z użyciem funkcji Excela, wprowadzenie do modułu pasków przewijania i przycisków wyboru w celu płynnej zmiany okresu amortyzacji i metody amortyzacji,
c) budowa modułu generowania nowych inwestycji, użycie formantów (opcje wyboru) – sterowanie włączaniem nowego majątku do prognozy bilansu, wykorzystanie funkcji JEŻELI i formatowania warunkowego, powiązanie modułu nowych inwestycji z modułem liczenia amortyzacji,
d) moduł należności, wprowadzenie formantów umożliwiających płynne modelowanie udziału sprzedaży kredytowej w sprzedaży ogółem oraz długości cyklu rozliczeniowego należności, budowa powiązań z arkuszem rachunku wyników.
6. Moduł rachunku wyników:
a) budowa arkusza odzwierciedlającego układ rachunku wyników,
b) budowa modułu sprzedaży, prognozowanie poziomu sprzedaży na podstawie obserwowanego trendu na bazie danych historycznych, podstawy analizy trendów,
c) prowadzenie na arkusz modułu sprzedaży przycisków opcji, pozwalających wybrać jeden z trzech typów trendu:
• liniowy,
• wykładniczy,
• określony przez użytkownika.
d) wyliczenie prognozy sprzedaży,
e) zaprognozowanie poszczególnych kosztów w funkcji odsetka od sprzedaży (wybór metody prognozowania),
f) wybór kluczowych parametrów, których wpływ na poziom sprzedaży jest znaczący, budowa formantów umożliwiających dynamiczną zmianę powyższych parametrów, użycie pasków przewijania, klawiszy wyboru opcji.
7. Moduł arkusza przepływów gotówkowych:
a) budowa arkusza automatycznie, bazując na bilansie i rachunku wyników, generującego przepływy gotówkowe,
b) budowa powiązań tego arkusza z arkuszami bilansu i rachunku wyników,
c) określenie poziomu gotówki niezbędnej w przedsiębiorstwie na podstawie analizy danych historycznych,
d) wbudowanie dynamicznego wykresu obrazującego nadwyżkę lub niedobór gotówki (zarządzanie pozycją gotówkową w firmie).
8. Moduł Analiza modelu:
a) możliwości arkusza Analiza modelu a analiza wrażliwości, zasady wyboru kluczowych parametrów modelu, umieszczenie kluczowych parametrów na arkuszu, użycie elementów sterujących – paski przewijania, przyciski opcji oraz ustalanie zakresu zmian parametrów,
b) wizualizacja otrzymanych wyników, umieszczenie na arkuszu dynamicznych wykresów, jak zbudować wykres, który wyświetla kategorię finansowa (np. zysk netto) dowolnie wybrane przez użytkownika,
c) budowa powiązań parametrów i elementów sterujących z dynamicznie zmieniającym się wykresem, analiza sprawozdań finansowych na podstawie obserwacji dynamicznego wykresu.
9. Model analizy projektu inwestycyjnego:
a) wartość pieniądza w czasie:
• wartość pieniądza w czasie – podstawy teoretyczne,
• modele dyskontowe,
10. Projekt inwestycyjny:
a) sprawozdania finansowe pro forma przygotowane dla przedsięwzięcia inwestycyjnego (bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych) – automatyzacja generowania podstawowych sprawozdań przy użyciu aplikacji Excel i podstawowych narzędzi Visual Basic,
b) szacowanie podstawowych parametrów dotyczących przychodów,
c) szacowanie poziomu kosztów operacyjnych (stałych i zmiennych). Modelowanie podstawowych parametrów kosztów z zastosowaniem nakładki „Analiza modelu”,
d) szacowanie strumieni pieniężnych w poszczególnych fazach rozwoju projektu,
e) koszt kapitału (metody szacowania ) w zależności od alternatywnego kosztu kapitału i ryzyka projektu
f) szacowanie wartości rezydualnej,
g) modelowanie FCF (dyskontowanie przepływów pieniężnych dla projektu i właściciela kapitału własnego).
11. Mierniki efektywności inwestycji:
a) statyczne,
b) księgowa stopa zwrotu – ARR (Accounting Rate of Return),
c) okres zwrotu – Payback Period,
d) dynamiczne,
e) wartość bieżąca netto – Net Present Value,
f) wewnętrzna stopa zwrotu – Internal Rate of Retur.
12. Ocena projektu inwestycyjnego:
a) szacowanie kosztu kapitału (WACC) w tym kosztu kapitału własnego i obcego,
b) profile spłaty kredytu (zastosowanie procedury Cash Sweep – ocena wskaźnika DSCR),
c) szacowanie wartości rezydualnej projektu wg metodyki banku i innych metod (np. stosowane w wycenach firm).
13. Analiza wrażliwości:
a) analiza opłacalności projektu inwestycyjnego dla założeń bazowych,
b) analiza wrażliwości – metoda + / – 10%,
c) analiza wrażliwości ( badanie, o ile maksymalnie mogą zmienić się parametry kluczowe modelu, przy zachowaniu warunku NPV = 0),
d) wieloparametrowa analiza wrażliwości, przy wykorzystaniu arkusza Analiza modelu z wykorzystaniem narzędzi Visual Basic.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 10 Makra – podstawy | Prowadzący Marek Zduńczyk | Data realizacji zajęć 26-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 10 Edytor Visual Basic | Prowadzący Marek Zduńczyk | Data realizacji zajęć 26-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 10 Formularze użytkownika i arkusze. Gotowy model analizy finansowej firmy i oceny decyzji inwestycyjnych jest wieloarkuszowym modelem Excela | Prowadzący Marek Zduńczyk | Data realizacji zajęć 26-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 10 Moduł bilansu i rachunku wyników | Prowadzący Marek Zduńczyk | Data realizacji zajęć 26-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 10 Moduł arkusza przepływów gotówkowych | Prowadzący Marek Zduńczyk | Data realizacji zajęć 26-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 10 Moduł Analiza modelu i analizy projektu inwestycyjnego | Prowadzący Marek Zduńczyk | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:00 | Godzina zakończenia 11:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 10 Projekt inwestycyjny | Prowadzący Marek Zduńczyk | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 10 Mierniki efektywności inwestycji | Prowadzący Marek Zduńczyk | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 10 Ocena projektu inwestycyjnego | Prowadzący Marek Zduńczyk | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:30 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 10 Analiza wrażliwości | Prowadzący Marek Zduńczyk | Data realizacji zajęć 27-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 832,70 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 490,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto183,27 PLN
- Koszt osobogodziny netto149,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Marek Zduńczyk
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały szkoleniowe w formie elektronicznej + pliki ćwiczeniowe w postaci elektronicznej oraz pliki udostępniane uczestnikom podczas spotkania online.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa jest posiadanie przez uczestnika minimalnych narzędzi sprzętowych i niezbędnych warunków technicznych do udziału w usłudze. Uczestnik zainteresowany skorzystaniem z usługi z dofinansowaniem musi dokonać zapisu na usługę co najmniej 2 dni przed jej rozpoczęciem, z użyciem numeru ID wsparcia. Lista Uczestników zostanie zamknięta przez Usługodawcę na 2 dni przed rozpoczęciem usługi.
Uczestnicy, którzy ukończą usługę otrzymają zaświadczenie o zakończeniu udziału w usłudze w formie elektronicznej.
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
•platforma komunikacyjna – MS Teams.
•wymogi sprzętowe: komputer stacjonarny lub laptop, kamera wbudowana lub na USB, mikrofon, słuchawki lub głośniki,
•system operacyjny minimum Windows XP/MacOS High Sierra, min 2 GB pamięci RAM, pamięć dysku minimum 10GB, łącze internetowe minimum 10 kb/s,•link z zaproszeniem na szkolenie zostanie przesłany drogą e-mail na 2 dni przed szkoleniem,
•dołączenie do szkolenia na platfor
Informacje dodatkowe
Materiały szkoleniowe w formie elektronicznej + pliki ćwiczeniowe w postaci elektronicznej oraz pliki udostępniane uczestnikom podczas spotkania online.
Szkolenie przeprowadzone w formie zdalnej nie bedzie podlegało rejestrowaniu/ nagrywaniu usługi w celu kontroli/audytu (zgodnie z pkt. 2 Zmian w Wytycznych dotyczących świadczenia usług realizowanych zdalnie z dnia 31 lipca 2020 r.).
Udokumentowanie obecności odbędzie się na zasadzie udostępnienia raportu wygenerowanego z systemu.
Link umożliwiający udział w spotkaniu/szkoleniu będzie dostępny dla zgłoszonych uczestników w okresie zaplanowanym na szkolenie.
Usługa umożliwia uczestnikom interaktywną swobodę udziału we wszystkich przewidzianych elementach zajęć.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Każda zgłoszona osoba musi dysponować komputerem lub innym urządzeniem mobilnym z wbudowanym głośnikiem (opcjonalnie kamerą i mikrofonem) oraz dostępem do Internetu.
Wyżej wymieniony sprzęt nie obliguje Państwa do udostępniania swojego wizerunku, jest potrzebny, aby móc aktywnie uczestniczyć w szkoleniu.
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
•platforma komunikacyjna – MS Teams.
•wymogi sprzętowe: komputer stacjonarny lub laptop, kamera wbudowana lub na USB, mikrofon, słuchawki lub głośniki,
•system operacyjny minimum Windows XP/MacOS High Sierra, min 2 GB pamięci RAM, pamięć dysku minimum 10GB, łącze internetowe minimum 10 kb/s,•link z zaproszeniem na szkolenie zostanie przesłany drogą e-mail na 2 dni przed szkoleniem,
•dołączenie do szkolenia na platformie MS Teams.