Studia podyplomowe Prawo w ochronie zdrowia
Studia podyplomowe Prawo w ochronie zdrowia
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Grupa docelowa usługi
Kandydaci
Studia kierowane są do osób, które ukończyły studia wyższe i są zainteresowane problematyką prawa medycznego, w tym do osób wykonujących zawód medyczny, menadżerów służby zdrowia i innych osób związanych z szeroko rozumianym systemem ochrony zdrowia, biegłych sądowych i prawników zajmujących się problematyką ochrony zdrowia, członków komisji lekarskich oraz komisji bioetycznych, organów odpowiedzialności zawodowej, rzeczników praw pacjenta, pracowników Narodowego Funduszu Zdrowia.
- Minimalna liczba uczestników30
- Maksymalna liczba uczestników45
- Data zakończenia rekrutacji19-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (zdalna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi200
- Podstawa uzyskania wpisu do BURart. 163 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 742, z późn. zm.)
- Zakres uprawnieńprowadzenie studiów podyplomowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Studia mają wyposażyć osoby wykonujące zawody medyczne w umiejętności pozwalające na podejmowanie w codziennej działalności medycznej, optymalnych w świetle prawa decyzji służących dobru i bezpieczeństwa tak pacjenta, jak i medyków. Ich celem jest także należyte ukształtowanie racjonalnego poziomu wymagań stawianych przez osoby i podmioty oceniające pracę medyków.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Definiuje uwarunkowania społeczne i naukowe determinujące stan prawa, a w szczególności prawa medycznego. Potrafi z tej perspektywy krytycznie oceniać postanowienia normatywne, jak również wynikającymi z tego wnioskami, kierować się przy podejmowaniu konkretnych decyzji wobec pacjentów o określonym stanie zdrowia. P6S_WG | Kryteria weryfikacji Należyta odpowiedź na pytanieegzaminacyjne oznacza opanowanie tej umiejętności | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Posiada pogłębioną wiedzę na temat funkcjonowania podmiotów leczniczych w zróżnicowanych warunkach systemu ochrony zdrowia, uwzględniając poziomy referencyjne i ich wpływ na możliwości diagnostyczno-terapeutyczne. Rozumie uwarunkowania organizacyjne i prawne wpływające na codzienną praktykę zawodów medycznych (lekarza, pielęgniarki, położnej, ratownika medycznego, fizjoterapeuty, psychoterapeuty). Potrafi identyfikować i analizować sytuacje zawodowe, w których ograniczenia systemowe mogą wpływać na decyzje kliniczne. Umie podejmować decyzje zawodowe w sposób zgodny z obowiązującym prawem i etyką zawodową, z uwzględnieniem dobra pacjenta oraz bezpieczeństwa zawodowego. Kształtuje postawy odpowiedzialności i profesjonalizmu, uwrażliwione na kontekst instytucjonalny i systemowy. P6S_WK | Kryteria weryfikacji Należyta odpowiedź na pytanieegzaminacyjne oznacza opanowanie tej umiejętności | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się definiuje instrumenty prawne pozwalające napodejmowanie optymalnych decyzji w sytuacji ograniczeń formalnych, finansowych i kadrowych w ochronie zdrowia. Charakteryzuje także mechanizmy pozwalające na sprzeciwienie się poleceniom służbowym prowadzącym do naruszenia praw pacjenta lub powodujących bezprawność postępowania lekarza; P6S_UW | Kryteria weryfikacji udział w dyskusjach w trakcie prowadzonych zajęć, zgodne z aktywnością na zajęciach | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Posiada wiedzę na temat zasad i znaczenia komunikacji werbalnej i niewerbalnej w relacji lekarz–pacjent–rodzina pacjenta. Potrafi rozpoznawać i stosować adekwatne formy komunikacji w zależności od sytuacji klinicznej i emocjonalnej pacjenta. Rozumie wpływ skutecznej komunikacji na jakość opieki medycznej, budowanie zaufania i bezpieczeństwo prawne personelu medycznego. Zna i wykorzystuje techniki mediacyjne jako narzędzie rozwiązywania konfliktów i minimalizowania ryzyka eskalacji sporów w środowisku medycznym. Potrafi analizować rzeczywiste przypadki (kazusy, case’y) i formułować adekwatne sposoby komunikacji dostosowane do ich kontekstu; P6S_UK | Kryteria weryfikacji udział w dyskusjach w trakcie prowadzonych zajęć, zgodne z aktywnością na zajęciach | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Posiada wiedzę na temat funkcjonowania w systemie ochrony zdrowia zespołów zarówno poziomych (horyzontalnych), jak i pionowych (wertykalnych) . Rozumie zasady pracy zespołowej oraz rolę współpracy między przedstawicielami różnych zawodów medycznych; P6S_UO | Kryteria weryfikacji udział w dyskusjach w trakcie prowadzonych zajęć, zgodne z aktywnością na zajęciach | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Studia przygotowują do egzaminu końcowego,którego przedmiotem są konkretne kazusy, toteż każde zajęcia w określonej części są poświęcone wypracowywaniu rozstrzygnięć dotyczących konkretnych stanów faktycznych – w tym opisanych w orzecznictwie sądowym lub dyscyplinarnym. Uczestnik analizuje kazusy i formułuje rozstrzygnięcia oparte na stanach faktycznych i przepisach prawa medycznego oraz etyki zawodowej; P6S_UU | Kryteria weryfikacji udział w dyskusjach w trakcie prowadzonych zajęć, rozwiązywanie kazusów dotyczących wybranych zagadnień | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Studia pozwalają na uzyskanie przez słuchaczyadekwatnej oceny odnoszącej się do posiadania umiejętności podejmowania, w konkretnych sytuacjach, decyzji służącej dobru pacjenta i bezpieczeństwu lekarza. Wiąże się z tym jak najściślej kwestia zwoływania konsylium (co stanowi prawo pacjenta); P6S_KK | Kryteria weryfikacji udział w dyskusjach w trakcie prowadzonych zajęć, rozwiązywanie kazusów dotyczących wybranych zagadnień | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Zdobywa wiedzę z zakresu prawa medycznego, cywilnego i karnego, ze szczególnym uwzględnieniem aspektów odpowiedzialności zawodowej osób wykonujących zawody medyczne. Rozwija umiejętność identyfikowania sytuacji ryzykownych prawnie i stosowania odpowiednich procedur chroniących pacjenta i siebie; P6S_KO | Kryteria weryfikacji udział w dyskusjach w trakcie prowadzonych zajęć, rozwiązywanie kazusów dotyczących wybranych zagadnień | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Rozwija kompetencje społeczne i postawy etyczne, które pozwalają działać zgodnie z interesem pacjenta, nawet w sytuacjach nacisku ze strony przełożonych lub menedżerów podmiotów leczniczych. Jest w stanie argumentować i podejmować decyzje w sposób zgodny z prawem i etyką zawodową.; P6S_KR | Kryteria weryfikacji udział w dyskusjach oraz dodatkowych aktywnościach organizowanych w trakcie prowadzonych zajęć | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się Posiada uporządkowaną wiedzę dotyczącą podstaw etyki zawodów medycznych oraz prawa medycznego, w szczególności w kontekście podejmowania decyzji klinicznych; P6S_KR | Kryteria weryfikacji udział w dyskusjach oraz dodatkowych aktywnościach organizowanych w trakcie prowadzonych zajęć | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Czas trwania:
Semestry: 2
Liczba godzin: 200 (w tym 200h zajęć teoretycznych)
1 godzina dydaktyczna = 1 godzina akademicka (45 minut)
W czas realizacji usługi nie zostały wliczone przerwy między zajęciami.
Organizacja zajęć:
Zajęcia odbywają się 1 – 2 razy w miesiącu, w soboty i niedziele. Zajęcia będą realizowane w formie zdalnej na platformie MS Teams.
Plan studiów podyplomowych:
- Bezpieczne wykonywanie zawodu lekarza a rola samorządu zawodowego- 8 h, 2 punkty ECTS
- Mediacje z naciskiem na spory tyczące błędów medycznych - 4 h, 1 punkt ECTS
- Podstawy prawa europejskiego - 8 h, 2 punkty ECTS
- Podstawy prawa konstytucyjnego z uwzględnieniem ochrony danych osobowych - 16 h, 4 punkty ECTS
- Prawo cywilne - 16 h, 4 punkty ECTS
- Wykładnia prawa - 12 h, 3 punkty ECTS
- Prawo karne - 16 h, 4 punkty ECTS
- Prawo medyczne - 40 h, 10 punktów ECTS
- Badania kliniczne i eksperyment medyczny - 4 h, 1 punkt ECTS
- Błąd medyczny. Kultura represji a kultura bezpieczeństwa - 4 h, 1 punkt ECTS
- Jak zapewnić wlasciwy poziom opinii biegłych w procesach medycznych - 4 h, 1 punkt ECTS
- Medyczne aspekty stwierdzania zgonu- 4 h, 1 punkt ECTS
- Ochrona małoletnich z niepełnosprawnościami 2 h, 1 punkt ECTS
- Ochrona zdrowia psychicznego w Polsce - 8 h, 2 punkty ECTS
- Orzecznictwo ETPCz dotyczące prawa do życia, wolnosci i prywatnosci - 4 h, 1 punkt ECTS
- Podstawy prawa farmaceutycznego - 4 h, 1 punkt ECTS
- Podstawy prawa podatkowego - 4 h, 1 punkt ECTS
- Prawne narzędzia służące przeciwdziałaniu agresji w polskim systemie prawa - 8 h, 2 punkty ECTS
- Ochrona zdrowia uchodźców i osób korzystających z ochrony międzynarodowej - 2 h, 1 punkt ECTS
- Prawo pracy - 8 h, 2 punkty ECTS
- Proces cywilny, którego przedmiotem jest błąd medyczny - 4 h, 1 punkt ECTS
- Przepisy kpk. Znajdujące odpowiednie zastosowanie w postępowaniu dyscyplinarnym - 4 h, 1 punkt ECTS
- Zasady wykonywania zawodu psychologa i psychoterapeuty - 4 h, 1 punkt ECTS
- Przykłady przewinień zawodowych - 4 h, 1 punkt ECTS
- System ratownictwa w Polsce, zasady wykonywania zawodu ratownika medycznego oraz zasady wykonywania zawodu fizjoterapeuty - 4 h, 1 punkt ECTS
- Egzamin końcowy - konsultacje - 4 h, 0 punkt ECTS
W czas realizacji usługi nie zostały wliczone przerwy między zajęciami.
Kryteria ukończenia studiów:
Warunkiem zaliczenia studiów podyplomowych jest pozytywne zdanie egzaminu z prawa medycznego.
Dokument ukończenia studiów:
- świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach
- zaświadczenie o uzyskanych kompetencjach wraz z opisem efektów uczenia się oraz przeprowadzonej walidacji
Sekretariat
Monika Łyczba
e-mail: monika.lyczba@us.edu.pl
tel.: 32 359 16 98
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 326,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 326,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 16,63 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 16,63 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
dr Karina Atłas
prof. dr hab. Jacek Barcik
dr hab. Agnieszka Bielska-Brodziak, prof. UŚ
prof. dr hab. Teresa Dukiet-Nagórska
prof. dr hab. Jadwiga Glumińska-Pawlic
dr hab. Mariusz Jagielski, prof. UŚ
dr hab. Monika Jagielska, prof. UŚ
prof. dr hab. Barbara Mikołajczyk
dr Sabina Pawlik
dr hab. Olga Sitarz, prof. UŚ
prof. dr hab. Zygmunt Tobor
dr Urszula Torbus
dr hab. Jarosław Zagrodnik, prof. UŚ
mec. Joanna Andrzejewska
dr n. med. Agnieszka Nowak
dr n. med. Michał Petelenz
dr hab. n. med. i n. o zdr. Rafał Skowronek, prof. SUM
dr n. med. Anna Rebeka Szczegielniak
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy studiów podyplomowych otrzymają materiały dydaktyczne w postaci: prezentacji z zajęć, plików PDF, linków.
Organizator zapewnia rozdzielność walidacji od procesu kształcenia.
Warunki uczestnictwa
Studia kierowane są do osób, które ukończyły studia wyższe i są zainteresowane problematyką prawa medycznego, w tym do osób wykonujących zawód medyczny, menadżerów służby zdrowia i innych osób związanych z szeroko rozumianym systemem ochrony zdrowia, biegłych sądowych i prawników zajmujących się problematyką ochrony zdrowia, członków komisji lekarskich oraz komisji bioetycznych, organów odpowiedzialności zawodowej, rzeczników praw pacjenta, pracowników Narodowego Funduszu Zdrowia.
Osoby z wykształceniem prawniczym dzięki tym studiom uzyskają uzupełnienie wiedzy wyniesionej ze studiów, jako że prawo medyczne nie jest wykładane na wydziałach prawa.
Informacje dodatkowe
Po ukończeniu studiów absolwent:
- zna przepisy dotyczące prawa wykonywania zawodu medycznego i odpowiedzialności zawodowej
- zna i rozumie hierarchię aktów prawnych stanowiących źródła prawa w polskim systemie prawa
- wykazuje znajomość i zrozumienie aktów prawnych, składających się na prawo medyczne – w stopniu niezbędnym dla wykonywania zawodu medycznego
- posiada orientację w zakresie instytucji prawa karnego i cywilnego, a w szczególności będących wyznacznikami granic odpowiedzialności w przypadku niepowodzenia medycznego
- dysponuje ogólną wiedzą z zakresu dziedzin prawa kształtujących funkcjonowanie w zawodach medycznych w sposób pośredni (prawo europejskie, prawo pracy, prawo spółek)
- potrafi dokonywać oceny aspektów prawnych czynności wykonywanych rutynowo w codziennej działalności medycznej i związanej z nią działalności zarządczej oraz postępować w sposób adekwatny do tych ustaleń
- ma świadomość ważności i zrozumienia praw pacjenta
Organizator zapewnia rozdzielność walidacji.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Zajęcia będą prowadzone przez aplikację usługi MS Teams.
W przypadku zajęć w formule zdalnej uczestnik studiów otrzymuje dostęp wraz z kontem w aplikacji Microsoft Teams. Konieczne jest posiadanie przez uczestnika dostępu do urządzenia, na którym będzie mógł uczestniczyć w zajęciach (np. komputer, laptop czy tablet).
Sprzęt komputerowy:
Aby móc bezproblemowo uczestniczyć w zajęciach zdalnych, zalecamy posiadanie komputera/laptopa spełniającego poniższe wymagania:
Procesor: Co najmniej Intel Core i5 lub równoważny.
Pamięć RAM: Minimum 8 GB (zalecane 16 GB).
Dysk: SSD lub M.2.
Karta graficzna: Zintegrowana karta graficzna Intel UHD Graphics 620 lub lepsza.
System operacyjny: Windows 10/11 lub macOS 10.14 (Mojave) i nowsze.
Kamera i Mikrofon
Dobra jakość obrazu i dźwięku jest kluczowa podczas zajęć zdalnych. Oto nasze zalecenia:
Kamera: Wbudowana kamera o rozdzielczości co najmniej 720p HD. Jeśli Twój laptop nie posiada kamery o odpowiedniej jakości, rozważ zakup zewnętrznej kamery USB.
Mikrofon: Wbudowany mikrofon o dobrej jakości dźwięku. Alternatywnie, możesz użyć zewnętrznego mikrofonu USB lub zestawu słuchawkowego z wbudowanym mikrofonem.
Połączenie internetowe:
Stabilne połączenie internetowe jest kluczowe dla uczestnictwa w zajęciach zdalnych. Oto nasze zalecenia:
Typ połączenia: Stałe szerokopasmowe łącze internetowe o przepustowości minimum 2,5 Mbps (łącze 20MB).
Łączę Wi-Fi o tożsamych parametrach.
Przeglądarki internetowe
Do korzystania z platform edukacyjnych i uczestnictwa w zajęciach online, ważne jest, aby mieć zainstalowane najnowsze wersje przeglądarek internetowych. Proponujemy:
Google Chrome: Szybka i bezpieczna przeglądarka, która regularnie otrzymuje aktualizacje.
Mozilla Firefox: Alternatywna przeglądarka, ceniona za swoje funkcje prywatności i bezpieczeństwa.