Diagnoza zaburzeń przetwarzania sensorycznego (integracji sensorycznej). Tworzenie indywidualnych ścieżek terapeutycznych i programów terapii. Marcin Machowski (Pan Niedźwiadek)
Diagnoza zaburzeń przetwarzania sensorycznego (integracji sensorycznej). Tworzenie indywidualnych ścieżek terapeutycznych i programów terapii. Marcin Machowski (Pan Niedźwiadek)
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Grupa docelowa usługi
- Osoby indywidualne.
- Psychologowie.
- Pedagodzy.
- Terapeuci zajęciowi.
- Logopedzi i neurologopedzi.
- Nauczyciele wspomagający.
- Doradcy zawodowi pracujący z dziećmi.
- Asystent nauczyciela.
- Studenci kierunków związanych z pedagogiką, psychologią lub terapią.
- Rodzice oraz opiekunowie prawni.
Szkolenie skierowane jest do wszystkich osób pracujących na co dzień z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, poznawczymi lub emocjonalnymi, a także tych, którzy pragną pogłębić swoją wiedzę w zakresie struktury diagnozowania zaburzeń integracji sensorycznej oraz tworzenia indywidualnych ścieżek terapuetycznych, konieczności współpracy pomiędzy specjalistami, rodzicami, nauczycielami.
Usługa dedykowana dla uczestników "Kierunek Rozwój"
Przerwy nie wliczają się w ilość godzin dydaktycznych.
Jednostka lekcyjna to 45 min.
Grupa liczy maksymalnie 30 osób.
Podczas pracy warsztatowej liczba osób nie przekracza 4 w jednej grupie warsztatowej.
Jedna osoba korzysta z jednego nośnika (komputer/laptop/tablet/telefon).
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji01-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi40
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Przygotowuje do diagnozowania dzieci z zaburzeniami rozwojowymi oraz opracowania struktury indywidualnej ścieżki terapii.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje podstawy dysfunkcji rozwojowych u dzieci, takie jak: zaburzenia sensoryczne, autyzm, ADHD oraz potrafi zidentyfikować ich podstawowe objawy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik podejmuje dyskusję w warunkach symulowanych o wzorach cechujących dysfunkcje rozwojowe u dzieci. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje strukturę przeprowadzania diagnozy, narzędzia diagnostyczne, takie jak kwestionariusze, testy, wywiady z rodzicami/opiekunami, etc., których zadaniem jest dotarcie do źródła zaburzenia rozwoju. | Kryteria weryfikacji Uczestnik podejmuje decyzję wyboru odpowiedniego narzędzia diagnostycznego oraz samodzielnego przeprowadzenia wywiadu z rodzicem/opiekunem prawnym dziecka. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik projektuje na podstawie zebranych danych kompleksową opinię diagnostyczną, uwzględniającą mocne i słabe strony dziecka, oraz potrzeby rozwojowe i edukacyjne. | Kryteria weryfikacji Uczestnik planuje draft pisemnej opinii diagnostycznej na podstawie przykładowego wywiadu oraz badania dziecka. Opinia jest omawiana pod kątem rzetelności, trafności i kompletności. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik planuje, na podstawie wyników diagnozy, Indywidualny Plan Terapii/Indywidualną, spersonalizowaną ścieżkę terapii integracji sensorycznej uwzględniając cele krótkoterminowe i długoterminowe, metody terapeutyczne oraz sposób monitorowania postępów, w ostatnim etapie złożyć go do konsultacji i zaopiniowania z innymi specjalistami. | Kryteria weryfikacji Uczestnik planuje Indywidualny Plan Terapii dla wybranego studium przypadku, uwzględniając jasno określone cele, metody oraz sposoby oceny postępów. Plan jest oceniany przez prowadzących szkolenie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik efektywnie współpracuje z rodzicami, nauczycielami oraz innymi specjalistami w procesie diagnozowania i terapii dziecka. | Kryteria weryfikacji Uczestnik bierze udział w symulacji spotkania z rodzicami oraz specjalistami, prezentując diagnozę oraz proponowany plan terapii. Ocenie podlega zdolność do komunikacji, prezentowania wyników oraz współpracy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Moduł 1: Teoretyczne podstawy integracji sensorycznej
- Integracja sensoryczna – fundamenty teoretyczne
- Historia i podstawowe założenia teorii Jean Ayres.
- Procesy neurofizjologiczne integracji sensorycznej.
- Omówienie głównych układów sensorycznych: przedsionkowy, proprioceptywny, dotykowy, słuchowy, wzrokowy, smakowy i węchowy.
- Neuroanatomiczne aspekty integracji sensorycznej
- Znaczenie struktur ośrodkowego układu nerwowego (móżdżek, pień mózgu, układ limbiczny).
- Rola poszczególnych obszarów korowych i podkorowych w integracji bodźców sensorycznych.
- Neuroplastyczność w kontekście terapii SI.
- Zaburzenia integracji sensorycznej – definicja i klasyfikacja
- Rodzaje zaburzeń sensorycznych: zaburzenia modulacji, dyspraksja, zaburzenia posturalne, dyskryminacji sensorycznej.
- Objawy charakterystyczne dla poszczególnych typów zaburzeń.
Moduł 2: Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej – wprowadzenie
- Cel i znaczenie diagnozy SI
- Wczesna identyfikacja dzieci ze specyficznymi trudnościami sensorycznymi.
- Rola diagnosty w procesie planowania dalszego postępowania terapeutycznego i edukacyjnego.
- Podstawowe zasady diagnozy SI
- Etyka diagnostyki sensorycznej.
- Zasady budowania relacji diagnostycznej z dzieckiem i rodzicem.
- Wpływ czynników środowiskowych na wyniki diagnozy.
Moduł 3: Narzędzia diagnostyczne stosowane w diagnozie integracji sensorycznej
- Testy wystandaryzowane
- Sensory Integration and Praxis Tests (SIPT) – zasady stosowania, interpretacja wyników.
- Test Południowo-Kalifornijski (Southern California Sensory Integration Tests).
- Testy uzupełniające, np. Miller Assessment for Preschoolers (MAP).
- Kwestionariusze i ankiety do diagnozy SI
- Sensory Processing Measure (SPM) i Sensory Profile (SP-2).
- Kwestionariusze skierowane do rodziców, nauczycieli i innych osób opiekujących się dzieckiem.
- Obserwacja kliniczna w diagnozie SI
- Metody obserwacji dziecka w trakcie swobodnej i ukierunkowanej aktywności.
- Protokół obserwacji klinicznej – przykładowe arkusze diagnostyczne.
Moduł 4: Proces przeprowadzania diagnozy SI – krok po kroku
- Wywiad diagnostyczny
- Techniki zbierania danych anamnestycznych.
- Pytania kluczowe do identyfikacji objawów zaburzeń sensorycznych.
- Przeprowadzenie oceny diagnostycznej
- Organizacja przestrzeni i dobór narzędzi diagnostycznych.
- Strategia diagnostyczna dostosowana do wieku i możliwości badanego dziecka.
- Przykładowy schemat sesji diagnostycznej.
- Analiza i interpretacja wyników diagnozy
- Metody jakościowej i ilościowej analizy danych diagnostycznych.
- Tworzenie profilu sensorycznego dziecka.
- Przykłady interpretacji wyników badań diagnostycznych.
Moduł 5: Przygotowanie raportu z diagnozy i rekomendacje terapeutyczne
- Struktura raportu diagnostycznego
- Elementy obowiązkowe raportu: opis wyników testów, obserwacji, wywiadu, interpretacji.
- Formułowanie zaleceń terapeutycznych i edukacyjnych.
- Przykłady sformułowań diagnostycznych i rekomendacji
- Wzory opinii dla rodziców, nauczycieli oraz specjalistów.
- Propozycje konkretnych zaleceń dotyczących modyfikacji środowiska szkolnego i domowego.
- Planowanie terapii na podstawie wyników diagnozy
- Wstępny plan terapii integracji sensorycznej – przykładowe schematy.
- Komunikacja wyników diagnozy rodzicom i zespołom interdyscyplinarnym.
Moduł 6: Diagnoza różnicowa zaburzeń SI
- Różnicowanie zaburzeń SI z innymi zaburzeniami rozwojowymi
- Autyzm, ADHD, zaburzenia uczenia się, zaburzenia emocjonalne.
- Kluczowe elementy różnicujące zaburzenia SI od innych problemów klinicznych.
- Studia przypadków diagnostycznych
- Analiza przypadków – prezentacja różnych sytuacji diagnostycznych.
- Ćwiczenia praktyczne w zespołach diagnostycznych.
Walidacja.
Usługa realizowana jest w godzinach dydaktycznych tj. za godzinę usługi szkoleniowej rozumie się 45 minut.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 10 Moduł 1. Wykład/Chat/Rozmowa sterowana | Prowadzący Marcin Machowski | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 10 Moduł 2. Wykład/Chat/Rozmowa sterowana | Prowadzący Marcin Machowski | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 10 Moduł 3. Wykład/Chat/Rozmowa sterowana | Prowadzący Marcin Machowski | Data realizacji zajęć 11-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 10 Moduł 4. Wykład/Chat/Rozmowa sterowana | Prowadzący Julita Rozmus | Data realizacji zajęć 11-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 10 Moduł 5. Wykład/Chat/Rozmowa sterowana | Prowadzący Marcin Machowski | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 10 Moduł 5. Wykład/Chat/Rozmowa sterowana | Prowadzący Marcin Machowski | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 10 Raportowanie obserwacji z badania | Prowadzący Beata Czogalla | Data realizacji zajęć 24-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 10 Raportowanie obserwacji z badania | Prowadzący Beata Czogalla | Data realizacji zajęć 24-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 10 WALIDACJA. Przeprowadzenie diagnozy na podstawie narzędzi diagnostycznych, obserwacji nagrania. Przygotowanie raportu z badania. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 10 WALIDACJA. Przeprowadzenie diagnozy na podstawie narzędzi diagnostycznych, obserwacji nagrania. Przygotowanie raportu z badania. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:00 |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 600,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 90,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 90,00 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
Julita Rozmus
Kwalifikacje i kompetencje nabyte nie wcześniej niż 5 lat przed datą wprowadzenia szczegółowych danych dotyczących oferowanej usługi.
I. Studia podyplomowe z Pedagogiki specjalnej - Logopedia.
II. Studia podyplomowe z Neurologopedii
III. Szkolenia kompetencyjne:
1. Diagnoza i terapia jąkania.
2. Szkolna interwencja profilaktyczna wobec ucznia eksperymentującego ze środkami psychoaktywnymi.
3. Skuteczne metody terapeutyczne do pracy z dziećmi i osobami dorosłymi z zaburzeniami mowy.
Sylwia Cuber
Trener treningu umiejętności społecznych (TUS) dzieci ze spektrum autyzmu (2020). Wykładowca studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki specjalnej (od 2022 do nadal). Specjalista ORE w zakresie edukacji włączającej (2021 – 2023). Ukończone studia podyplomowe z muzyki i plastyki w szkole podstawowej (2021). Terapeuta w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej (od 2024 do nadal); Ukończone studia podyplomowe „Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu z elementami integracji” (2021).
Doświadczenie zawodowe
Magister pedagogiki specjalność: edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki, edukacja elementarna z dodatkowym językiem angielskim, czynny pedagog specjalny w szkole podstawowej , edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu.
Marcin Machowski
Beata Czogalla
Trener TUS.
Certyfikowany użytkownik
ADOS-2, MOXO, CONNERS, KATIS
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały poszkoleniowe Uczestnicy otrzymują od Prowadzących w aplikacji Livewebinar podczas trwania zajęć oraz na platformie eLearning ACE.
Do spersonalizowanych obszarem szkolenia treści, dostęp mają tylko odbiorcy usługi rozwojowej zalogowani w domenie Usługodawcy.
W zakres materiałów poszkoleniowych wchodzi:
- prezentacje,
- wzory dokumentów,
- wzory narzędzi diagnostycznych,
- materiały będące własnością Usługodawcy,
- artykuły, ebook, etc. na licencjach otwartych,
- zaświadczenie o ukończeniu usługi rozwojowej,
- imienny certyfikat o uczestnictwie z usłudze rozwojowej,
- dostęp do platformy na 365 dni.
Usługodawca na dzień publikacji karty podpisał umowy z poniższymi operatorami środków unijnych:
- WUP Kraków,
- WUP Toruń,
- WUP Kielce,
- WUP Katowice,
- WUP Warszawa,
- Akademia Śląska,
- Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna Spółka Akcyjna,
- Lubelska Fundacja Rozwoju,
- Karkonowska Agencja Rozwoju Regionalnego,
- Centrum Rozwoju Kompetencji Województwa Łódzkiego i PGE Polskiej Grupy Energetycznej w Woli Grzymalinej,
- HRP Grants,
- Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego,
- Bełchatowsko Kleszczowskim Parkiem Przemysłowo Technologicznym – Reaktywacja zawodowa
Nie znalazłeś/łaś operatora ze swojego regiony? Napisz do nas lub zadzwoń, a podpiszemy umowę, żeby mogła/mógł uzyskać dofinansowanie na szkolenie/egzamin/usługi doradcze, które Cię interesuje:
e-mail: nowekwalifikacjerybnik@gmail.com
tel: 516 826 025, 797 173 501
Jeżeli nie znalazłaś/znalazłeś szkolenia/egzaminu/usługi doradczej, którą jesteś zainteresowany/zainteresowana - napisz proszę lub zadzwoń. Przygotujemy kartę usługi.
Zapraszamy.
Informacje dodatkowe
Usługa realizowana jest poza godzinami pracy i podejmowana z własnej inicjatywny.
Usługa realizowana jest w jednostkach lekcyjnych, 45 minut.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
- Dostęp do plaformy LIVEWEBINAR, nie jest wymagane pobieranie jakiegokolwiek dodatkowego oprogramowania. Uczestnicy otrzymują link do zajęć, wpisują swoje imię i nazwisko, kierowani są bezpośrednio na szkolenie, gdzie czeka już na nich Prowadzący.
- Komputer stacjonarny/laptop/tablet, kamera wbudowana/na USB, mikrofon, słuchawki/ głośniki, system operacyjny minimum Windows XP/MacOS High Sierra, min 2 GB pamięci RAM, pamięć dysku minimum 10GB, łącze internetowe minimum 10 kb/s,
- Łącze internetowe: prędkość pobierania min 512 kbps.
- Oprogramowanie: Pakiet MS Office lub Open Office dla Windows/Linux lub Key Note lub Pages dla MacOS.
- Przeglądarka internetowa: Windows: Internet Explorer 11+, Edge 12+, Firefox 27+,
- Chrome 30+, MacOS: Safari 7+, Firefox 27+,Chrome 30+, Linux: Firefox 27+, Chrome 30+.