Diagnozy zaburzeń przetwarzania sensorycznego (integracji sensorycznej). Tworzenie indywidualnych ścieżek terapeutycznych. Marcin Machowski (Pan Niedźwiadek).
Diagnozy zaburzeń przetwarzania sensorycznego (integracji sensorycznej). Tworzenie indywidualnych ścieżek terapeutycznych. Marcin Machowski (Pan Niedźwiadek).
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Psychologia i rozwój osobisty
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
- Osoby indywidualne.
- Psychologowie.
- Pedagodzy.
- Terapeuci zajęciowi.
- Logopedzi i neurologopedzi.
- Nauczyciele wspomagający.
- Doradcy zawodowi pracujący z dziećmi.
- Asystent nauczyciela.
- Studenci kierunków związanych z pedagogiką, psychologią lub terapią.
- Rodzice oraz opiekunowie prawni.
Szkolenie skierowane jest do wszystkich osób pracujących na co dzień z dziećmi z zaburzeniami rozwojowymi, poznawczymi lub emocjonalnymi, a także tych, którzy pragną pogłębić swoją wiedzę w zakresie struktury diagnozowania zaburzeń integracji sensorycznej oraz tworzenia indywidualnych ścieżek terapuetycznych, konieczności współpracy pomiędzy specjalistami, rodzicami, nauczycielami.
Usługa dedykowana dla uczestników "Kierunek Rozwój"
Przerwy nie wliczają się w ilość godzin dydaktycznych.
Jednostka lekcyjna to 45 min.
Grupa liczy maksymalnie 30 osób.
Podczas pracy warsztatowej liczba osób nie przekracza 4 w jednej grupie warsztatowej.
Jedna osoba korzysta z jednego nośnika (komputer/laptop/tablet/telefon).
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji01-10-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi32
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Przygotowuje do diagnozowania dzieci z zaburzeniami rozwojowymi oraz opracowania struktury indywidualnej ścieżki terapii.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Uczestnik rozpoznaje podstawy dysfunkcji rozwojowych u dzieci, takie jak: zaburzenia sensoryczne, autyzm, ADHD oraz potrafi zidentyfikować ich podstawowe objawy. | Kryteria weryfikacji Uczestnik podejmuje dyskusję w warunkach symulowanych o wzorach cechujących dysfunkcje rozwojowe u dzieci. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik charakteryzuje strukturę przeprowadzania diagnozy, narzędzia diagnostyczne, takie jak kwestionariusze, testy, wywiady z rodzicami/opiekunami, etc., których zadaniem jest dotarcie do źródła zaburzenia rozwoju. | Kryteria weryfikacji Uczestnik podejmuje decyzję wyboru odpowiedniego narzędzia diagnostycznego oraz samodzielnego przeprowadzenia wywiadu z rodzicem/opiekunem prawnym dziecka. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik projektuje na podstawie zebranych danych kompleksową opinię diagnostyczną, uwzględniającą mocne i słabe strony dziecka, oraz potrzeby rozwojowe i edukacyjne. | Kryteria weryfikacji Uczestnik planuje draft pisemnej opinii diagnostycznej na podstawie przykładowego wywiadu oraz badania dziecka. Opinia jest omawiana pod kątem rzetelności, trafności i kompletności. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik planuje, na podstawie wyników diagnozy, Indywidualny Plan Terapii/Indywidualną, spersonalizowaną ścieżkę terapii integracji sensorycznej uwzględniając cele krótkoterminowe i długoterminowe, metody terapeutyczne oraz sposób monitorowania postępów, w ostatnim etapie złożyć go do konsultacji i zaopiniowania z innymi specjalistami. | Kryteria weryfikacji Uczestnik planuje Indywidualny Plan Terapii dla wybranego studium przypadku, uwzględniając jasno określone cele, metody oraz sposoby oceny postępów. Plan jest oceniany przez prowadzących szkolenie. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Efekty uczenia się Uczestnik efektywnie współpracuje z rodzicami, nauczycielami oraz innymi specjalistami w procesie diagnozowania i terapii dziecka. | Kryteria weryfikacji Uczestnik bierze udział w symulacji spotkania z rodzicami oraz specjalistami, prezentując diagnozę oraz proponowany plan terapii. Ocenie podlega zdolność do komunikacji, prezentowania wyników oraz współpracy. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach symulowanych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Moduł 1: Teoretyczne podstawy integracji sensorycznej
- Integracja sensoryczna – fundamenty teoretyczne
- Historia i podstawowe założenia teorii Jean Ayres.
- Procesy neurofizjologiczne integracji sensorycznej.
- Omówienie głównych układów sensorycznych: przedsionkowy, proprioceptywny, dotykowy, słuchowy, wzrokowy, smakowy i węchowy.
- Neuroanatomiczne aspekty integracji sensorycznej
- Znaczenie struktur ośrodkowego układu nerwowego (móżdżek, pień mózgu, układ limbiczny).
- Rola poszczególnych obszarów korowych i podkorowych w integracji bodźców sensorycznych.
- Neuroplastyczność w kontekście terapii SI.
- Zaburzenia integracji sensorycznej – definicja i klasyfikacja
- Rodzaje zaburzeń sensorycznych: zaburzenia modulacji, dyspraksja, zaburzenia posturalne, dyskryminacji sensorycznej.
- Objawy charakterystyczne dla poszczególnych typów zaburzeń.
Moduł 2: Diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej – wprowadzenie
- Cel i znaczenie diagnozy SI
- Wczesna identyfikacja dzieci ze specyficznymi trudnościami sensorycznymi.
- Rola diagnosty w procesie planowania dalszego postępowania terapeutycznego i edukacyjnego.
- Podstawowe zasady diagnozy SI
- Etyka diagnostyki sensorycznej.
- Zasady budowania relacji diagnostycznej z dzieckiem i rodzicem.
- Wpływ czynników środowiskowych na wyniki diagnozy.
Moduł 3: Narzędzia diagnostyczne stosowane w diagnozie integracji sensorycznej
- Testy wystandaryzowane
- Sensory Integration and Praxis Tests (SIPT) – zasady stosowania, interpretacja wyników.
- Test Południowo-Kalifornijski (Southern California Sensory Integration Tests).
- Testy uzupełniające, np. Miller Assessment for Preschoolers (MAP).
- Kwestionariusze i ankiety do diagnozy SI
- Sensory Processing Measure (SPM) i Sensory Profile (SP-2).
- Kwestionariusze skierowane do rodziców, nauczycieli i innych osób opiekujących się dzieckiem.
- Obserwacja kliniczna w diagnozie SI
- Metody obserwacji dziecka w trakcie swobodnej i ukierunkowanej aktywności.
- Protokół obserwacji klinicznej – przykładowe arkusze diagnostyczne.
Moduł 4: Proces przeprowadzania diagnozy SI – krok po kroku
- Wywiad diagnostyczny
- Techniki zbierania danych anamnestycznych.
- Pytania kluczowe do identyfikacji objawów zaburzeń sensorycznych.
- Przeprowadzenie oceny diagnostycznej
- Organizacja przestrzeni i dobór narzędzi diagnostycznych.
- Strategia diagnostyczna dostosowana do wieku i możliwości badanego dziecka.
- Przykładowy schemat sesji diagnostycznej.
- Analiza i interpretacja wyników diagnozy
- Metody jakościowej i ilościowej analizy danych diagnostycznych.
- Tworzenie profilu sensorycznego dziecka.
- Przykłady interpretacji wyników badań diagnostycznych.
Moduł 5: Przygotowanie raportu z diagnozy i rekomendacje terapeutyczne
- Struktura raportu diagnostycznego
- Elementy obowiązkowe raportu: opis wyników testów, obserwacji, wywiadu, interpretacji.
- Formułowanie zaleceń terapeutycznych i edukacyjnych.
- Przykłady sformułowań diagnostycznych i rekomendacji
- Wzory opinii dla rodziców, nauczycieli oraz specjalistów.
- Propozycje konkretnych zaleceń dotyczących modyfikacji środowiska szkolnego i domowego.
- Planowanie terapii na podstawie wyników diagnozy
- Wstępny plan terapii integracji sensorycznej – przykładowe schematy.
- Komunikacja wyników diagnozy rodzicom i zespołom interdyscyplinarnym.
Moduł 6: Diagnoza różnicowa zaburzeń SI
- Różnicowanie zaburzeń SI z innymi zaburzeniami rozwojowymi
- Autyzm, ADHD, zaburzenia uczenia się, zaburzenia emocjonalne.
- Kluczowe elementy różnicujące zaburzenia SI od innych problemów klinicznych.
- Studia przypadków diagnostycznych
- Analiza przypadków – prezentacja różnych sytuacji diagnostycznych.
- Ćwiczenia praktyczne w zespołach diagnostycznych.
Walidacja.
Usługa realizowana jest w godzinach dydaktycznych tj. za godzinę usługi szkoleniowej rozumie się 45 minut.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 8 Moduł 1. Wykład/Chat/Rozmowa sterowana | Prowadzący Marcin Machowski | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 8 Moduł 2. Wykład/Chat/Rozmowa sterowana | Prowadzący Marcin Machowski | Data realizacji zajęć 04-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 8 Moduł 3. Wykład/Chat/Rozmowa sterowana | Prowadzący Marcin Machowski | Data realizacji zajęć 11-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 8 Moduł 4. Wykład/Chat/Rozmowa sterowana | Prowadzący Julita Rozmus | Data realizacji zajęć 11-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 8 Moduł 5. Wykład/Chat/Rozmowa sterowana | Prowadzący Marcin Machowski | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 8 Moduł 5. Wykład/Chat/Rozmowa sterowana | Prowadzący Marcin Machowski | Data realizacji zajęć 18-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 8 WALIDACJA. Przeprowadzenie diagnozy na podstawie narzędzi diagnostycznych, obserwacji nagrania. Przygotowanie raportu z badania. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 03:00 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 8 WALIDACJA. Przeprowadzenie diagnozy na podstawie narzędzi diagnostycznych, obserwacji nagrania. Przygotowanie raportu z badania. | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 25-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 03:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto3 600,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto3 600,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto112,50 PLN
- Koszt osobogodziny netto112,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Julita Rozmus
Kwalifikacje i kompetencje nabyte nie wcześniej niż 5 lat przed datą wprowadzenia szczegółowych danych dotyczących oferowanej usługi.
I. Studia podyplomowe z Pedagogiki specjalnej - Logopedia.
II. Studia podyplomowe z Neurologopedii
III. Szkolenia kompetencyjne:
1. Diagnoza i terapia jąkania.
2. Szkolna interwencja profilaktyczna wobec ucznia eksperymentującego ze środkami psychoaktywnymi.
3. Skuteczne metody terapeutyczne do pracy z dziećmi i osobami dorosłymi z zaburzeniami mowy.
Sylwia Cuber
Trener treningu umiejętności społecznych (TUS) dzieci ze spektrum autyzmu (2020). Wykładowca studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki specjalnej (od 2022 do nadal). Specjalista ORE w zakresie edukacji włączającej (2021 – 2023). Ukończone studia podyplomowe z muzyki i plastyki w szkole podstawowej (2021). Terapeuta w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej (od 2024 do nadal); Ukończone studia podyplomowe „Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu z elementami integracji” (2021).
Doświadczenie zawodowe
Magister pedagogiki specjalność: edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna, studia podyplomowe z oligofrenopedagogiki, edukacja elementarna z dodatkowym językiem angielskim, czynny pedagog specjalny w szkole podstawowej , edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu.
Marcin Machowski
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Materiały poszkoleniowe Uczestnicy otrzymują od Prowadzących w aplikacji Livewebinar podczas trwania zajęć oraz na platformie eLearning ACE.
Do spersonalizowanych obszarem szkolenia treści, dostęp mają tylko odbiorcy usługi rozwojowej zalogowani w domenie Usługodawcy.
W zakres materiałów poszkoleniowych wchodzi:
- prezentacje,
- wzory dokumentów,
- wzory narzędzi diagnostycznych,
- materiały będące własnością Usługodawcy,
- artykuły, ebook, etc. na licencjach otwartych,
- zaświadczenie o ukończeniu usługi rozwojowej,
- imienny certyfikat o uczestnictwie z usłudze rozwojowej,
- dostęp do platformy na 365 dni.
Informacje dodatkowe
Usługa realizowana jest poza godzinami pracy i podejmowana z własnej inicjatywny.
Usługa realizowana jest w jednostkach lekcyjnych, 45 minut.
Zawarto umowę z:
- WUP w Toruniu w ramach projektu Kierunek – Rozwój.
- Małopolski Pociąg do Kariery.
- Nowy start w Małopolsce EURESEM.
- Akademia HR.
- Zawodowa Reaktywacja.
Jeżeli nie znalazłeś w wykazie swojego Operatora - skontaktuj się z nami, podpiszemy umowę.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
- Dostęp do plaformy LIVEWEBINAR, nie jest wymagane pobieranie jakiegokolwiek dodatkowego oprogramowania. Uczestnicy otrzymują link do zajęć, wpisują swoje imię i nazwisko, kierowani są bezpośrednio na szkolenie, gdzie czeka już na nich Prowadzący.
- Komputer stacjonarny/laptop/tablet, kamera wbudowana/na USB, mikrofon, słuchawki/ głośniki, system operacyjny minimum Windows XP/MacOS High Sierra, min 2 GB pamięci RAM, pamięć dysku minimum 10GB, łącze internetowe minimum 10 kb/s,
- Łącze internetowe: prędkość pobierania min 512 kbps.
- Oprogramowanie: Pakiet MS Office lub Open Office dla Windows/Linux lub Key Note lub Pages dla MacOS.
- Przeglądarka internetowa: Windows: Internet Explorer 11+, Edge 12+, Firefox 27+,
- Chrome 30+, MacOS: Safari 7+, Firefox 27+,Chrome 30+, Linux: Firefox 27+, Chrome 30+.