Terapia manualna w pediatrii
Terapia manualna w pediatrii
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaZdrowie i medycyna / Zdrowie publiczne
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Kurs skierowany do fizjoterapeutów. Podstawowa wiedza z zakresu anatomii i fizjologii człowieka, szczególnie w kontekście pediatrii. Doświadczenie w pracy z dziećmi lub wcześniejsze uczestnictwo w kursach terapii manualnej. Chęć do aktywnego uczestniczenia w sesjach praktycznych i pracy z dziećmi.
- Minimalna liczba uczestników10
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji27-06-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi21
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat systemu zarządzania jakością wg. ISO 9001:2015 (PN-EN ISO 9001:2015) - w zakresie usług szkoleniowych
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Usługa przygotowuje do rozwijania i doskonalenia umiejętności terapeutycznych w zakresie terapii manualnej z ukierunkowaniem na pracę z dziećmi, szczególnie w kontekście zaburzeń posturalnych, neurologicznych oraz mięśniowo-powięziowych. Uczestnik szkolenia nabywa kompetencje w zakresie identyfikowania wzorców napięć mięśniowych, pracy z układem czaszkowo-kręgosłupowym, stosowania technik terapii wisceralnej i pracy z przeponąEfekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się Charakteryzuje wzorce napięciowe i ich wpływ na rozwój posturalny dziecka | Kryteria weryfikacji Opisuje minimum 3 typowe wzorce napięcia i ich konsekwencje w rozwoju dziecka | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Wyjaśnia założenia terapii czaszkowo-krzyżowej i wisceralnej w pediatrii | Kryteria weryfikacji Wymienia podstawowe cele, mechanizmy działania i wskazania do stosowania tych metod | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się Stosuje techniki uwalniania napięć w obrębie czaszki, przepony i jamy brzusznej | Kryteria weryfikacji Wykonuje techniki zgodnie z protokołem i reaguje na odpowiedź tkanek | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Efekty uczenia się Utrzymuje kontakt z dzieckiem i rodzicem w sposób empatyczny i dostosowany do wieku dziecka | Kryteria weryfikacji Wykazuje się adekwatnym podejściem w trakcie symulacji rozmowy z rodzicem | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Zaświadczenie zawiera opis efektów uczenia się.
Dokument potwierdza, że walidacja została przeprowadzona w oparciu o zdefiniowane w efektach uczenia się kryteria ich weryfikacji.
Dokument potwierdza zastosowanie rozwiązań zapewniających rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji.
Program
Program
Czas: 2 dni, 21 godzin dydaktycznych
1 godzina szkolenia = 45 minut. Przerwy nie są wliczone w czas trwania usługi.
Kurs trwa 21 godz. dydaktycznych tj. 15 godz. zegarowych. W harmonogramie kursu zostały ujęte przerwy, łącznie 2 h. Krótkie przerwy są dostosowane do tempa pracy uczestników podczas kursu.
Warunki niezbędne do spełnienia, aby realizacja usługi pozwoliła na osiągnięcie celu: Kurs rozwija umiejętności terapeutyczne w zakresie terapii manualnej z ukierunkowaniem na pracę z dziećmi, szczególnie w kontekście problemów posturalnych, neurologicznych i mięśniowo-powięziowych. Uczestnicy nauczą się rozpoznawać wzorce napięć mięśniowych, pracować z układem czaszkowo-kręgosłupowym, stosować terapię wisceralną i techniki pracy z przeponą. Kurs obejmuje także terapię manualną w konkretnych jednostkach klinicznych oraz integrację z praktyką terapeutyczną.
Forma szkolenia: Trening połączony z wykładem, dyskusja, ćwiczenia, praca na sobie nawzajem lub na modelach. Uczestnicy pracują w parach, każda z par przy jednym stole fizjoterapeutycznym.
PROGRAM KURSU:
DZIEŃ I:
Wprowadzenie do terapii manualnej w pediatrii Teoria wzorca napięciowego w pediatrii
-Omówienie teorii napięcia mięśniowego i jego wpływu na rozwój dziecka.
Rozpoznawanie różnych wzorców napięcia i ich konsekwencje w rozwoju posturalnym dziecka.
Identyfikacja najczęstszych dysfunkcji w ciele dziecka związanych z napięciem mięśniowym.
Wywiad i ocena postawy ciała z uwzględnieniem wieku
-Jak przeprowadzić szczegółowy wywiad z rodzicami/opiekunami dziecka.
Jak oceniać postawę ciała dziecka w różnych przedziałach wiekowych (noworodek, niemowlę, dziecko starsze).
Zwrócenie uwagi na różnice w postawie ciała u dzieci w różnych fazach rozwoju.
Strukturalna praca z układem czaszkowo-kręgosłupowo-krzyżowym
-Praca z czaszką:
Wprowadzenie do strukturalnej pracy manualnej z czaszką.
Techniki terapii czaszkowo-krzyżowej (kraniosakralnej) dostosowane do dzieci.
Praca z tkankami miękkimi wokół czaszki i techniki mobilizacji stawów czaszkowych.
Mobilizacje kręgosłupa i kości krzyżowej:
Techniki mobilizacji kręgosłupa w kontekście pediatrycznym (kręgi szyjne, piersiowe, lędźwiowe).
Praca manualna z kością krzyżową – mobilizacja dla poprawy stabilności miednicy.
Zastosowanie technik uwalniania tkankowego w obrębie kręgosłupa i kości krzyżowej.
DZIEŃ II
Terapia wisceralna i praktyczne zastosowanie w pediatrii Wprowadzenie do terapii wisceralnej w pediatrii
-Terapia wisceralna:
Wprowadzenie do podstawowych technik terapii wisceralnej u dzieci.
Praca z twarzoczaszką i trzewiami szyi: techniki uwalniania napięć w obrębie twarzy, szczęki i szyi.
Praca z organami w obrębie śródpiersia i jamy brzusznej.
Techniki manipulacyjne na narządy wewnętrzne: w szczególności na układ pokarmowy, wątrobę, śledzionę, żołądek.
Układ przepon funkcjonalnych:
Omówienie przepony oddechowej z odnogami i jej roli w postawie ciała dziecka.
Praca z dnem miednicy oraz jego wpływ na stabilność ciała i zdrowie dziecka.
Techniki uwalniania napięć w obrębie przepony oraz jej wpływ na postawę ciała i funkcje oddechowe.
Praktyczne zastosowanie terapii manualnej w wybranych jednostkach klinicznych
-Asymetria i wady postawy:
Zastosowanie terapii manualnej w leczeniu asymetrii ciała u dzieci (np. skoliozy, rotacji miednicy).
Techniki wyrównywania napięć mięśniowych, poprawy symetrii ciała.
Kolki i zaparcia:
Terapia manualna w przypadku problemów trawiennych u niemowląt: techniki wspomagające układ pokarmowy. Zastosowanie technik uwalniania napięć w obrębie jamy brzusznej i okolic miednicy.
Problemy ze ssaniem i przystawianiem:
Analiza problemów związanych z karmieniem piersią i trudnościami w ssaniu.
Zastosowanie terapii manualnej w poprawie funkcji jamy ustnej, twarzoczaszki i przełyku.
Plagiocefalia:
Praca z dziećmi z plagiocefalią: techniki uwalniania napięć w obrębie czaszki.
Strategie pracy z asymetrią głowy i karku, poprawa ustawienia głowy i szyi.
Zakończenie kursu
-Podsumowanie technik i metod terapii manualnej w pediatrii.
Dyskusja na temat zastosowań klinicznych i indywidualnego dostosowania terapii w zależności od problemu dziecka.
Wymiana doświadczeń i praktyczne porady dla terapeutów w pracy z dziećmi.
-Walidacja
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 15 Wprowadzenie do terapii manualnej w pediatrii. Teoria wzorca napięciowego – wpływ na rozwój dziecka. | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 15 Przerwa kawowa | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 15 Rozpoznawanie wzorców napięcia i ich wpływ na postawę. Najczęstsze dysfunkcje napięciowe. | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 11:30 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 15 Wywiad i ocena postawy – różnice rozwojowe, postawa w zależności od wieku | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:30 | Godzina zakończenia 13:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 15 Przerwa obiadowa | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 15 Strukturalna praca z czaszką – terapia czaszkowo-krzyżowa i techniki mobilizacji | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 02:00 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 15 Mobilizacje kręgosłupa i kości krzyżowej, uwalnianie napięć w obrębie tułowia | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 28-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:30 | Godzina zakończenia 18:00 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 15 Wprowadzenie do terapii wisceralnej. Praca z twarzoczaszką, szyją, jamą brzuszną. | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 29-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 10:30 | Liczba godzin 02:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 15 Przerwa kawowa | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 29-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:30 | Godzina zakończenia 10:45 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 15 Manipulacje na narządach wewnętrznych – żołądek, wątroba, śledziona, jelita | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 29-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:45 | Godzina zakończenia 12:00 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 15 Praca z układem przepon funkcjonalnych: przepona oddechowa, dno miednicy, integracja | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 29-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:00 | Godzina zakończenia 13:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 15 Przerwa obiadowa | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 29-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:00 | Liczba godzin 00:30 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 15 Terapia manualna w jednostkach klinicznych: asymetrie, wady postawy, kolki, zaparcia | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 29-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:00 |
Przedmiot / temat zajęć 14 z 15 Problemy ze ssaniem, plagiocefalia – strategie pracy. Podsumowanie | Prowadzący Monika Andrysiewicz | Data realizacji zajęć 29-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 15:45 | Liczba godzin 00:45 |
Przedmiot / temat zajęć 15 z 15 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:45 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 250,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 250,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto107,14 PLN
- Koszt osobogodziny netto107,14 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Monika Andrysiewicz
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Na początku kursu uczestnicy otrzymują skrypt obejmujący materiał dydaktyczny przygotowany dla danego szkolenia.
Wymagana obecność na zajęciach 80% weryfikowana listą obecności.
Warunki uczestnictwa
Warunkiem uczestnictwa w kursie jest :
1. Posiadanie ważnego numeru ID wsparcia
2. Zapisanie się na wybraną usługę przez stronę www.well.edu.pl (z zaznaczeniem opcji: Dofinansowanie BUR)
Uprzejmie przypominamy, iż zgłoszenie na kurs przez BUR nie stanowi potwierdzenia udziału w kursie. Obligatoryjny jest kontakt z Organizatorem w celu potwierdzenia wolnych miejsc oraz wykonanie czynności opisanych w pkt.2.
3. W szkoleniu mogą wziąć udział osoby wskazane w sekcji "Grupa docelowa usługi"- w przypadku wątpliwości związanych z uprawnieniami dotyczącymi udziału w szkoleniach, prosimy o kontakt e-mailowy lub telefoniczny.
Informacje dodatkowe
Organizator zastrzega Sobie prawo do zmiany terminu szkolenia, jeśli wystąpią ku temu przesłanki.
Cena kursu nie obejmuje kosztów niezwiązanych bezpośrednio z usługą rozwojową, w szczególności Organizator nie pokrywa oraz nie dokonuje zwrotu kosztów związanych z dojazdem uczestnika na usługę, jego zakwaterowaniem oraz wyżywieniem.
W liczbę godzin dydaktycznych kursu nie są wliczone przerwy.
Szkolenie jest zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 26 podpunkt a ustawa o VAT lub w przypadku kursów dofinansowanych ze środków publicznych w min. 70% zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 punkt 29 c.
W zależności od wymogów Operatorów i kwot dofinansowań, mogą pojawić się dodatkowe dopłaty do kursu.
Krótkie przerwy realizowane w czasie trwania kursu dostosowane są do tempa pracy uczestników podczas szkolenia. Godziny przerw są podane orientacyjnie- w zależności od dynamiki i tempa grupy- mogą ulec zmianie.
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi