Przygotowanie do egzaminu Professional Scrum Master I
Przygotowanie do egzaminu Professional Scrum Master I
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaBiznes / Zarządzanie przedsiębiorstwem
- Identyfikator projektuKierunek - Rozwój
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracownikówwsparcie dla osób indywidualnych
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie z podstaw zarządzania projektami jest skierowane do grupy odbiorców, którzy mogą różnić się pod względem doświadczenia zawodowego, roli w organizacji i branży. Uczestnikami szkolenia mogą być:
- Osoby, które uczestniczyły przez minimum 6 miesięcy w realizacji projektów zwinnych jako członek zespołu projektowego;
- Osoby posiadające podstawowe doświadczenie w roli kierownika lub koordynatora projektów
- Specjaliści, którzy do tej pory pełnili role funkcjonalne (np.inżynierowie, analitycy, specjaliści IT) i chcą poszerzyć swoje kompetencje o zarządzanie projektami zwinnymi chcące uzyskać międzynarodową certyfikację;
- Egzamin certyfikujący jest przeprowadzany w języku angielskim - wymagana znajomość języka na poziomie C1 (zaawansowany) według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.
- Minimalna liczba uczestników3
- Maksymalna liczba uczestników20
- Data zakończenia rekrutacji02-09-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi24
- Podstawa uzyskania wpisu do BURCertyfikat VCC Akademia Edukacyjna
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do zdania egzaminu Professional Scrum Master I poprzez omówienie wszystkich wymaganych obszarów wiedzy, ze szczególnym uwzględnieniem zasad Scrum, ról, zdarzeń i artefaktów. Uczestnicy poznają strategie nauki, typowe pułapki egzaminacyjne oraz otrzymają praktyczne wskazówki zwiększające skuteczność przygotowań.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się WIEDZA:Uczestnik zna zasady i wartości Scrum oraz rozumie ich zastosowanie w praktyce. Zna role, zdarzenia i artefakty w Scrum oraz zależności między nimi. Rozumie różnice między Scrum a innymi podejściami zwinnymi i tradycyjnymi. Zna strukturę i wymagania egzaminu PSM I, w tym typowe trudności i pułapki. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik poprawnie identyfikuje 5 wartości Scrum i potrafi wskazać ich znaczenie w pracy zespołu.• Uczestnik potrafi przypisać obowiązki do poszczególnych ról i poprawnie opisać przebieg Sprintu. • Uczestnik wskazuje co najmniej 3 kluczowe różnice między Scrum a klasycznym podejściem kaskadowym. - Uczestnik opisuje format egzaminu, próg zaliczenia oraz typowe kategorie pytań. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany | ||
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się UMIEJĘTNOŚCI:Potrafi analizować i interpretować pytania egzaminacyjne zgodnie z duchem Scrum Guide (wersja listopad 2020). Umie stosować zdobytą wiedzę w sytuacjach praktycznych i scenariuszach egzaminacyjnych. Umie wybrać właściwe techniki uczenia się i przygotowania do egzaminu. Potrafi identyfikować błędy logiczne i niezgodności z podejściem Scrum. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik udziela poprawnych odpowiedzi na przykładowe pytania testowe i uzasadnia wybór.• Uczestnik rozwiązuje zadania symulujące realne sytuacje projektowe w duchu Scrum • Uczestnik opracowuje indywidualny plan nauki z wykorzystaniem wskazanych materiałów. - Uczestnik rozpoznaje błędne praktyki w scenariuszach i wskazuje alternatywne rozwiązania. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się POSTAWA:Uczestnik dostrzega wartość ciągłego doskonalenia i refleksji nad praktyką zespołów Scrum. Jest świadomy znaczenia transparentności, odpowiedzialności i współpracy w pracy zespołowej. Przejawia gotowość do stosowania podejścia zwinnego w codziennej pracy projektowej. Wykazuje motywację do samodzielnej nauki i podejmowania wyzwań egzaminacyjnych. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik aktywnie uczestniczy w dyskusjach i dzieli się refleksjami po ćwiczeniach.• Uczestnik potrafi wskazać przykłady zachowań wspierających wartości Scrum • Uczestnik identyfikuje obszary, w których może zastosować Scrum w swojej organizacji. - Uczestnik aktywnie korzysta z materiałów dodatkowych i deklaruje termin podejścia do egzaminu. | Metoda walidacji Wywiad ustrukturyzowany |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji | ||
Efekty uczenia się KOMPETENCJE SPOŁECZNE:Uczestnik nabywa kompetencje społeczne w zakresie pracy zespołowej, zarządzania konfliktami, skutecznej argumentacji oraz radzenia sobie ze stresem w środowisku projektowym. Potrafi budować relacje w zespole, rozwiązywać sytuacje konfliktowe oraz efektywnie komunikować się w różnych kontekstach projektowych. | Kryteria weryfikacji • Uczestnik prezentuje decyzję projektową przed grupą, stosując argumentację merytoryczną.• Uczestnik wykonuje zadanie pod presją czasu, wskazując swoje strategie radzenia sobie ze stresem. | Metoda walidacji Obserwacja w warunkach rzeczywistych |
Metoda walidacji Analiza dowodów i deklaracji |
Cel biznesowy
Celem biznesowym szkolenia jest zwiększenie efektywności zespołów projektowych oraz poprawa jakości zarządzania projektami w organizacjach poprzez przygotowanie uczestników do pełnienia roli Scrum Mastera zgodnie ze standardem Scrum opisanym w Scrum Guide (wersja listopad 2020). Uczestnicy, dzięki uporządkowanej i praktycznej wiedzy zdobytej podczas szkolenia, będą w stanie wspierać zespoły zwinne w osiąganiu większej produktywności, transparentności i przewidywalności rezultatów.Szkolenie przygotowuje uczestników do zdania egzaminu Professional Scrum Master I, który potwierdza znajomość zasad, ról i mechanizmów Scrum oraz umiejętność ich zastosowania w realnych projektach. Certyfikat PSM I jest uznawany na całym świecie i zwiększa wiarygodność profesjonalistów na rynku pracy, wspierając tym samym rozwój kapitału ludzkiego w organizacji.
Z biznesowego punktu widzenia, wdrożenie Scrum i przeszkolenie pracowników w tym zakresie pozwala na:
– skrócenie czasu realizacji projektów,
– lepsze dopasowanie produktów do potrzeb klientów,
– zwiększenie zaangażowania zespołów,
– szybsze reagowanie na zmiany w otoczeniu rynkowym,
– ograniczenie kosztów wynikających z błędów i nieefektywnej komunikacji.
Dzięki szkoleniu organizacje zyskują pracowników, którzy nie tylko rozumieją teorię Scrum, ale także potrafią stosować ją w praktyce – zarówno w roli Scrum Mastera, jak i członka zespołu deweloperskiego lub Product Ownera. Uczestnicy wychodzą ze szkolenia z konkretnymi narzędziami, gotowi do wspierania transformacji zwinnej w swoich firmach i budowania kultury ciągłego doskonalenia.
Wdrażanie podejścia Scrum wspiera także nowoczesne praktyki HR, zwłaszcza w obszarze zarządzania talentami, rozwoju kompetencji oraz budowania kultury organizacyjnej opartej na odpowiedzialności i współpracy. Umożliwia tworzenie środowiska pracy sprzyjającego autonomii i zaangażowaniu, co przekłada się na większą retencję pracowników oraz wzrost ich satysfakcji zawodowej. Z perspektywy działów HR certyfikacja pracowników w obszarze Scrum jest mierzalnym wskaźnikiem ich rozwoju kompetencyjnego i może być elementem ścieżek awansu, programów talentowych czy oceny efektywności.
Z punktu widzenia zarządu i działów controllingu, wdrożenie metodyk zwinnych, takich jak Scrum, pozwala na uzyskanie wysokiego zwrotu z inwestycji (ROI), zwłaszcza w projektach o dużej zmienności lub wysokim poziomie innowacyjności. Badania branżowe pokazują, że zespoły pracujące w Scrum dostarczają produkty szybciej, częściej spełniają wymagania klientów i rzadziej przekraczają budżet. Szkolenie przygotowujące do egzaminu PSM I przyczynia się bezpośrednio do tego efektu, ponieważ buduje wewnętrzne kompetencje, które pozwalają organizacji skutecznie wdrażać Agile bez konieczności długotrwałego korzystania z zewnętrznego doradztwa.
Dzięki takiemu podejściu organizacja może uzyskać wymierne korzyści, takie jak: skrócenie czasu wprowadzenia produktów na rynek (time-to-market), zwiększenie innowacyjności, poprawa jakości współpracy między działami oraz szybsze dostosowywanie się do zmieniających się warunków biznesowych. To wszystko składa się na silniejsze pozycjonowanie firmy jako nowoczesnego, atrakcyjnego pracodawcy i partnera biznesowego.
Efekt usługi
Efektem usługi jest nabycie przez uczestników kompleksowej wiedzy i umiejętności niezbędnych do skutecznego pełnienia roli Scrum Mastera w zespole zwinnym oraz zdania egzaminu Professional Scrum Master I (PSM I), który potwierdza znajomość Scrum Guide – oficjalnego przewodnika metody Scrum. Uczestnicy rozumieją fundamenty i praktyczne zastosowania zwinnego zarządzania projektami, potrafią wspierać zespół w stosowaniu zasad Scrum, rozpoznają typowe problemy i błędy oraz znają strategie skutecznego przygotowania do egzaminu. Usługa rozwija także kompetencje miękkie – takie jak umiejętność pracy zespołowej, komunikacja oraz nastawienie na ciągłe doskonalenie – kluczowe dla efektywnego działania w roli Scrum Mastera.
Dzięki udziałowi w szkoleniu uczestnik:
- zna i rozumie zasady, wartości i strukturę metody Scrum (role, zdarzenia, artefakty),
- rozumie rolę Scrum Mastera w kontekście zespołu, organizacji i klienta,
- potrafi rozpoznać właściwe i niewłaściwe praktyki w stosowaniu Scrum,
- zna strukturę, przebieg i kryteria egzaminu PSM I,
- potrafi przygotować się do egzaminu, korzystając z rekomendowanych narzędzi i źródeł,
- potrafi podejmować działania wspierające zespoły zwinne w środowisku swojej organizacji.
Kryteria weryfikacji efektów usługi:
1. Test wiedzy końcowej (symulacja egzaminu PSM I)
Uczestnik rozwiązuje zestaw testowy (40 pytań jednokrotnego wyboru), opracowany na wzór egzaminu PSM I. Uzyskanie minimum 80% poprawnych odpowiedzi potwierdza opanowanie wiedzy teoretycznej wymaganej do podejścia do egzaminu certyfikacyjnego.
2. Ćwiczenia praktyczne i analiza przypadków (case study)
Uczestnik wykonuje zadania praktyczne, w tym analizę błędnych wdrożeń Scrum oraz interpretację scenariuszy zespołowych. Ocena trenera na podstawie zaangażowania, poprawności rozumowania i trafności proponowanych rozwiązań.
3. Obserwacja zachowań w pracy zespołowej (elementy postawy)
W trakcie pracy warsztatowej trener ocenia postawy uczestnika: otwartość na współpracę, gotowość do pełnienia roli facylitatora, stosowanie języka zgodnego z duchem Scrum oraz umiejętność słuchania i reagowania na potrzeby grupy.
4. Ankieta samooceny uczestnika
Uczestnik dokonuje oceny własnych postępów w obszarach wiedzy, umiejętności i postawy – przed i po szkoleniu – wskazując poziom gotowości do przystąpienia do egzaminu oraz deklarując sposób wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce zawodowej.
5. Informacja zwrotna trenera
Po zakończeniu szkolenia każdy uczestnik otrzymuje indywidualną informację zwrotną od trenera, zawierającą ocenę poziomu przygotowania do egzaminu oraz rekomendacje dotyczące dalszego rozwoju kompetencji zwinnych.
Metoda potwierdzenia osiągnięcia efektu usługi
I. WIEDZA
Efekt 1: Uczestnik zna zasady i wartości Scrum oraz rozumie ich zastosowanie w praktyce.
Kryterium weryfikacji:
– Poprawnie wymienia 5 wartości Scrum i przyporządkowuje je do przykładowych zachowań w zespole.
– Potrafi wyjaśnić znaczenie każdej wartości w kontekście pracy zespołowej i zwinnego podejścia.
Efekt 2: Zna role, zdarzenia i artefakty w Scrum oraz zależności między nimi.
Kryterium weryfikacji:
– Uczestnik przyporządkowuje zadania i odpowiedzialności do roli Scrum Mastera, Product Ownera i zespołu deweloperskiego.
– Potrafi opisać przebieg Sprintu, wskazując miejsce i cel każdego wydarzenia Scrum.
Efekt 3: Rozumie różnice między Scrum a innymi podejściami zwinnymi i tradycyjnymi.
Kryterium weryfikacji:
– W analizie porównawczej wskazuje co najmniej trzy różnice między Scrum a Waterfall oraz dwie różnice między Scrum a Kanban.
– Rozpoznaje sytuacje, w których zastosowanie Scrum może być niewskazane.
Efekt 4: Zna strukturę i wymagania egzaminu PSM I.
Kryterium weryfikacji:
– Uczestnik potrafi opisać format egzaminu (czas trwania, liczba pytań, próg zaliczenia).
– Wymienia co najmniej trzy typowe obszary pytań, które pojawiają się na egzaminie.
II. UMIEJĘTNOŚCI
Efekt 1: Potrafi analizować i interpretować pytania egzaminacyjne zgodnie z duchem Scrum Guide.
Kryterium weryfikacji:
– Rozwiązuje poprawnie minimum 80% pytań w próbnej wersji testu PSM I.
– W uzasadnieniu odpowiedzi wskazuje odniesienie do Scrum Guide lub zasad przewodnich.
Efekt 2: Umie stosować zdobytą wiedzę w sytuacjach praktycznych i scenariuszach egzaminacyjnych.
Kryterium weryfikacji:
– Bierze udział w analizie przypadków (case studies), identyfikując prawidłowe i nieprawidłowe praktyki Scrum.
– Proponuje rozwiązania problemów zgodne z rolą Scrum Mastera i zasadami empiryzmu.
Efekt 3: Umie wybrać właściwe techniki uczenia się i przygotowania do egzaminu.
Kryterium weryfikacji:
– Opracowuje plan przygotowania do egzaminu, obejmujący zakres materiału, formy nauki, harmonogram i źródła wiedzy.
– Wskazuje działania wspierające utrwalenie wiedzy (np. testy, praca w grupach, konsultacje).
Efekt 4: Potrafi identyfikować błędy logiczne i niezgodności z podejściem Scrum.
Kryterium weryfikacji:
– Analizuje opisy sytuacji projektowych, rozpoznając niezgodności z zasadami Scrum.
– Formułuje poprawne alternatywy działań zgodne z frameworkiem.
III. POSTAWA
Efekt 1: Dostrzega wartość ciągłego doskonalenia i refleksji nad praktyką zespołów Scrum.
Kryterium weryfikacji:
– Podczas ćwiczeń uczestnik formułuje refleksje na temat własnych doświadczeń i obszarów do rozwoju.
– Zgłasza pomysły na usprawnienia w pracy zespołowej w duchu ciągłego doskonalenia (kaizen).
Efekt 2: Jest świadomy znaczenia transparentności, odpowiedzialności i współpracy.
Kryterium weryfikacji:
– W ćwiczeniach warsztatowych uczestnik stosuje otwartą komunikację i wspiera decyzje podejmowane zespołowo.
– Identyfikuje zachowania wspierające i zaburzające wartości Scrum.
Efekt 3: Przejawia gotowość do stosowania podejścia zwinnego w pracy projektowej.
Kryterium weryfikacji:
– W trakcie szkolenia uczestnik identyfikuje obszary w swojej pracy, w których możliwe jest zastosowanie Scrum.
– Formułuje propozycje pierwszych działań wdrożeniowych po zakończeniu szkolenia.
Efekt 4: Wykazuje motywację do samodzielnej nauki i podejmowania wyzwań egzaminacyjnych.
Kryterium weryfikacji:
– Deklaruje gotowość podejścia do egzaminu PSM I i określa realny termin.
– W trakcie szkolenia korzysta z materiałów dodatkowych i aktywnie uczestniczy w zadaniach grupowych.
Dodatkowe metody weryfikacji (opcjonalne, wspierające):
– Ankieta samooceny kompetencji – przeprowadzona przed i po szkoleniu, umożliwiająca ocenę subiektywnych postępów uczestnika.
– Informacja zwrotna od trenera – podsumowanie indywidualnych osiągnięć uczestnika wraz z rekomendacjami rozwojowymi.
– Obserwacja pracy w grupach – analiza zachowań, postaw i zaangażowania uczestnika w ćwiczeniach zespołowych.
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
- Teoria i zasady Scruma
- Scrum Framework (ceremonie, role i artefakty)
- Definicja ukończenia (Definition of Done) i jej znaczenie
- Prowadzenie projektu Scrum
- Praca z ludźmi i zespołami
- Samoorganizacja i multidyscyplinarność zespołów
- Transparentność
- Scrum w organizacji
- Rola Scrum Mastera
- Przywództwo służebne, facylitacja i coaching zespołu
- Dług technologiczny, techniczne User Story
- Planowanie w Scrum (Team Velocity)
- Skalowanie SCRUMa
- Droga do certyfikacji i skuteczna nauka
- Pytania próbne
Poziom zaawansowania merytorycznego: średnio-zaawansowany
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 3 Professional Scrum Master I - moduł I | Prowadzący GABRIEL SZNAJDER | Data realizacji zajęć 03-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 3 Professional Scrum Master I - moduł II | Prowadzący GABRIEL SZNAJDER | Data realizacji zajęć 04-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 3 Professional Scrum Master - Moduł III | Prowadzący GABRIEL SZNAJDER | Data realizacji zajęć 05-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 17:00 | Liczba godzin 08:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 952,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto2 400,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto123,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto100,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
GABRIEL SZNAJDER
Wykładowca studiów podyplomowych i MBA w Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wyższej Szkole Bankowej we Wrocławiu, Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości w Poznaniu, Krajowej Szkole Administracji Publicznej oraz Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Przygotowuje kandydatów do międzynarodowych egzaminów PMI PMP, PMI CAPM, PSPO, PSM.
Od 20 lat zbiera praktyczne doświadczenia menadżerskie jako konsultant biznesowy i profesjonalny trener z zakresu zarządzania projektami, analizy biznesowej, przywództwa, rozwoju zespołu i negocjacji biznesowych.
Ekspert w zakresie zarządzania projektami i programami, zarządzania portfelem i PMO z dużym doświadczeniem praktycznym w zarządzaniu w branży IT (inżynieria oprogramowania), zarówno w międzynarodowych środowiskach korporacyjnych, jak i małych firmach. Pełnił wszystkie kluczowe role w łańcuchu wartości projektu: był zarówno ekspertem technicznym, członkiem zespołu, kierownikiem projektu, menedżerem portfela, kierownikiem programu, Scrum Masterem, właścicielem produktu, kierownikiem zespołu, dyrektorem działu, szefem lokalizacji, jak i dyrektorem.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy, którzy chcą przystąpić do egzaminu zostaną poproszeni o wniesienie opłaty egzaminacyjnej według zasad obowiązujących w dniu rozpoczęcia szkolenia (https://www.scrum.org/assessments/professional-scrum-master-i-certification).
Uczestnicy szkolenia otrzymują materiały prezentacyjne, wykorzystywane w trakcie szkolenia.
Nadto wszyscy uczestnicy szkolenia otrzymują:
rabat - 20 %, obowiązujący przez miesiąc na wszystkie ebooki dostępne w księgarni IMPETUS https://impetus.consulting/sklep/;
rabat - 10% do każdego kolejnego bloku szkoleniowego zamówionego w przeciągu sześciu miesięcy od daty realizacji szkolenia;
rabat - 5 % do wykorzystania przez rok na szkolenia z innego zakresu;
możliwość skorzystania z subskrypcji na wszystkie publikowane treści, na okres 12 miesięczny w cenie specjalnej.
Warunki uczestnictwa
Uczestnicy powinni być zainteresowani rozwijaniem swoich umiejętności zarządzania projektami, niezależnie od wcześniejszego doświadczenia. Kurs jest skierowany do osób, które chcą zdobyć podstawową wiedzę na temat planowania, realizacji i kontroli projektów. Kandydaci powinni mieć co najmniej wykształcenie średnie, chociaż preferowane jest wykształcenie wyższe.
Szkolenie często wymaga aktywnego udziału w zajęciach, co oznacza, że uczestnicy muszą być gotowi na wykonywanie zadań praktycznych, udział w dyskusjach oraz pracy w grupach. Dodatkowo, uczestnicy powinni być otwarci na zdobywanie nowych umiejętności i gotowi do poświęcenia czasu na samodzielne studiowanie materiałów szkoleniowych.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Szkolenie online odbywa się za pośrednictwem platformy e-learningowej lub narzędzi do wideokonferencji. Uczestnicy łączą się z sesją szkoleniową za pomocą swoich komputerów lub urządzeń mobilnych, a prowadzący prowadzą szkolenie zdalnie.
Szkolenie stacjonarne odbywa się w fizycznej lokalizacji, zazwyczaj w sali konferencyjnej lub specjalnie przygotowanej przestrzeni szkoleniowej. Prowadzący są obecni osobiście i prowadzą interaktywną sesję szkoleniową, wykorzystując prezentacje multimedialne, materiały edukacyjne oraz praktyczne ćwiczenia.
Uczestnik może podejść do egzaminu certyfikującego w terminie ważności vouchera na egzamin, który zostanie przekazany w drodze mailowej, po wniesieniu wymaganej opłaty egzaminacyjnej.