"PRAWO PRACY I WYNAGRODZENIA 2025/2026" - szkolenie
"PRAWO PRACY I WYNAGRODZENIA 2025/2026" - szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaPrawo i administracja / Prawo pracy
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie skierowane jest do osób pracujących w działach kadr i płac, w działach HR, pracowników biur rachunkowych, osób zarządzających oraz właścicieli firm.
- Minimalna liczba uczestników15
- Maksymalna liczba uczestników30
- Data zakończenia rekrutacji27-09-2025
- Forma prowadzenia usługistacjonarna
- Liczba godzin usługi22
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Celem szkolenia jest praktyczne omówienie zagadnień związanych z rozliczaniem czasu pracy, dokumentacją pracowniczą oraz najnowszych zmian w prawie pracy, które w ostatnim czasie weszły w życie, a także wybranych zagadnień związanych z naliczaniem wynagrodzeń, zmian w podatku PIT i oskładkowaniu ZUS oraz świadczeń które otrzymują pracownicy ZUS. W trakcie szkolenia są omawiane trudne i skomplikowane sytuacje związane z ewidencją i rozliczaniem czasu pracy w połączeniu z naliczaniem wynagrodzeń.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się - naliczanie wynagrodzeń z tytułu umowy o pracę i umów cywilnoprawnych, | Kryteria weryfikacji - określa zasady ustalania, wypłaty wynagrodzenia za świadczoną pracę,-określa przyznawanie pracownikowi innych świadczeń ze stosunku pracy, | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się - naliczanie i rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS, | Kryteria weryfikacji -wskazuje zasady podlegania opodatkowaniu świadczeń z tytułu umowy o pracę a także z tytułu umów cywilnprawnych,-określa zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnym z tytułu umów o pracę i umów cywilnoprawnych, | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się - naliczanie zasiłków i świadczeń pieniężnych w razie choroby i macierzyństwa, | Kryteria weryfikacji wymienia przypadki, kiedy ubezpieczony ma prawo do świadczeń związanych z chorobą lub macierzyństwem-omawia przypadki, gdy ubezpieczony traci prawo do świadczeń z tytułu choroby lub macierzyństwa -charakteryzuje przypadki, gdy ubezpieczonemu nie przysługuje prawo do świadczeń z tytułu choroby | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się - planowanie, organizacja i rozliczanie czasu pracy, | Kryteria weryfikacji -prawidłowo planuje i rozlicza czas pracyw przyjętym u pracodawcy okresie rozliczeniowym - prawidłowo definiuje i określa wymiary czasu pracy na dobowe, tygodniowe i miesięczne | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Efekty uczenia się - zapoznanie się z najnowszymi zmianami w Prawie pracy. | Kryteria weryfikacji - wskazuje obowiązki pracodawcy w zakresie prawa pracyw firmie - porównuje i charakteryzuje różnice między umowami o pracę a umowami cywilnoprawnymi - opisuje podstawowe zasady zatrudniania i zwalniania pracowników | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień I
WYNAGRODZENIA 2025 – ZASADY OPODATKOWANIA I OSKŁADKOWANIA W ZAKRESIE PIT I ZUS W 2025 ROKU W KONTEKŚCIE PŁATNIKA WYNAGRODZEŃ: 1. Podstawowe zasady opodatkowania wynagrodzeń i świadczeń w ramach umów cywilnoprawnych w 2025 roku- najczęstsze pytania uczestników: – przychód, – nieodpłatne świadczenia, – koszty uzyskania przychodu, – ulga w podatku, – stosowanie skali, – oświadczenia pracownika i ich wpływ na wysokość wynagrodzenia. 2. Problemy w zakresie stosowania ulgi dla młodych, senioralnej, 4+ i ulgi na powrót, preferencyjne opodatkowanie małżonków i rodziców samotnie wychowujących dzieci. 3. Ograniczenie wysokości składki zdrowotnej w 2025 roku. 4. Zasady stosowania zwolnień z podatku i zwolnień ze składek ZUS. 5.Stawki i wskaźniki obowiązujące w 2025 roku – stawki, wskaźniki, – umowy o dzieło, – minimalne wynagrodzenie, – planowane zmiany w oskładkowaniu umów zleceń, – składka zdrowotna osób powołanych. 6. Wynagrodzenie w przypadku zgonu pracownika – wynagrodzenie za pracę i inne świadczenia po zmarłym pracowniku a PIT, – odprawa pośmiertna uprawnionym członkom rodziny zmarłego pracownika, – skutki podatkowe zgonu osoby świadczącej usługi na podstawie umowy cywilnoprawnej – zlecenie, rada nadzorcza, zarząd. 7. Umowa zlecenia z własnym pracownikiem – skutki podatkowe oraz w zakresie składek ZUS. 8. Zbieg tytułów do ubezpieczeń – najważniejsze problemy. 9.Najnowsze stanowiska organów skarbowych i ZUS – opodatkowanie nieodpłatnych świadczeń, – używanie samochodu służbowego do celów prywatnych, – używanie samochodu prywatnego do celów służbowych, – koszty związane z oddelegowaniem, – opodatkowanie szczepień ochronnych – grypa, covid, – opodatkowanie testów i zapewnienia maseczek, – zwrot wydatków za pracę zdalną, – pakiety medyczne, – świadczenia związane z BHP, – prezenty, paczki, upominki, – zapomogi, – inne świadczenia. 10. Panel dyskusyjny.
Dzień II
ROZLICZANIE CZASU PRACY W PRAKTYCE 2025 ROKU: 1. Zagadnienia podstawowe: - Doba, tydzień pracowniczy, - Obliczanie wymiaru czasu pracy w różnych systemach, - rozliczenie czasu pracy w razie ustania zatrudnienia w trakcie okresu rozliczeniowego – przykłady praktyczne, - planowanie godzin pracy w miesięcznych oraz dłuższych okresach rozliczeniowych, - ruchomy rozkład czasu pracy, dłuższe okresy rozliczeniowe przykłady planowania czasu pracy. 2. Okresy odpoczynku: - kiedy i komu nie trzeba zapewniać odpoczynku dobowego?, - jak i kiedy równoważyć naruszony dobowy odpoczynek? – zajęcia praktyczne, - odpoczynek tygodniowy jak prawidłowo go zaplanować – ustalanie nieprawidłowości na podstawie przykładowych ewidencji czasu pracy. 3. Czas wolny z powodu siły wyższej: - Wymiar w danym roku: - Wykroczenia z tytułu nieudzielenia czasu wolnego, - 4. Elastyczny czas pracy: - Zasady jego wprowadzenia, - Krąg osób do których ma zastosowanie elastyczny czas pracy, - Wykroczenia dotyczące elastycznego czasu pracy. 4. Harmonogramy pracy: - planowanie harmonogramów, - zasady dokumentowania lub ustalania zmian w harmonogramach. 6. Ewidencjonowanie czasu pracy: - Konieczność ewidencjonowania godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy, - Konieczność wskazywana z jakiego tytułu pracownik otrzymał dzień wolny, nawet gdy jest to sobota lub niedziela, - Konieczność wskazywania przy urlopach wypoczynkowych i chorobach liczby godzin nieobecności, - Konieczność ewidencjonowania w kartach ewidencji godzin wyjść prywatnych, - Zamieszczanie w karcie ewidencji dyżurów pracowniczych, - Czy grafiki czasu pracy należy przechowywać w dokumentacji ze stosunku pracy?, - Polecenia pracy w godzinach nadliczbowych, wnioski o odbiór czasu wolnego w zamian za pracę w godzinach nadliczbowych forma przechowywania, - Ustalanie najczęściej popełnianych błędów na podstawie przykładowych ewidencji czasu pracy. 7. Godziny nadliczbowe i ich rozliczanie: - przesłanki pracy w godzinach nadliczbowych, - godziny nadliczbowe jako konsekwencja naruszenia doby pracowniczej a 3 miesięczny okres rozliczeniowy, - Dodatek 50% czy 100%? Zasady ustalania i wypłaty wynagrodzenia za godziny nadliczbowe., - oddawanie czasu wolnego: wypłata dodatku za nadgodziny, ustalenie "normalnego wynagrodzenia" za pracę, dodatki za godziny nadliczbowe, - rekompensata pracy w dniu wolnym w danym okresie rozliczeniowym, - udzielenie dnia wolnego a liczba przepracowanych godzin, - Praca w niedziele i święta, oraz w dni wolne wynikające z przeciętnie pięciodniowego tygodnia pracy - sposoby rekompensowania uprawnienia pracowników, - rekompensata za pracę w niedzielę i święta, - praca w święto przypadająca w dniu wolnym. 8. Konsekwencje naruszenia norm dotyczących czasu pracy dla organizacji i osób odpowiedzialnych.
Dzień III
PRAWO PRACY I BHP W PRAKTYCE 2025 - WYBRANE ZAGADNIENIA I NAJNOWSZE ZMIANY: I. Obowiązek i podstawy prawne prowadzenia dokumentacji pracowniczej.: 1.Podział dokumentacji pracowniczej. 2. Podmioty zobowiązane do prowadzenia dokumentacji pracowniczej. 3. Założenie dokumentacji zatrudnienia wykonawców cywilnych. II. Najważniejsze zasady prowadzenia akt osobowych pracowników. Podział Akt osobowych. III. Prowadzenie akt osobowych pracowników w szczególnych sytuacjach: 1. Akta osobowe przy przejęciu zakładu pracy lub jego części. 2. Ponowne zatrudnienie tej samej osoby. 3. Pracownik zatrudniony na dwóch umowach o pracę u jednego pracodawcy. IV. Umowa o pracę a umowa cywilnoprawna: 1. Treść umowy o pracę – wymogi formalne. 2. Treść umowy zlecenia, umowy o świadczenia usług i umowy o dzieło – wymogi prawne. 3. Rola PIP w kontroli umów cywilnoprawnych. 4. Uprawnienia ZUS w zakresie kontroli umów cywilnoprawnych i odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne. V. Ogólne zasady nawiązywania i rozwiązywania stosunków pracy: 1.Dopuszczalne forma zawarcia stosunku pracy (forma pisemna a forma ustna), 2. Zakres obowiązków pracownika – forma ustna czy pisemna, 3.Treść umowy o pracę Okresy przechowywania dokumentacji. 4. Porozumienie stron. 5. Wypowiedzenie umowy, procedura, terminy. 6. Rozwiązanie umowy w trybie dyscyplinarnym (art. 52 K.p.), procedura, terminy. 7. Rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia, bez winy pracownika. 8. Kryteria doboru przy rozwiązaniu stosunków pracy. VI. Urlopy wypoczynkowe: 1. Dopuszczalne. 2. Nabycie urlopu w pierwszym roku kariery zawodowej oraz w kolejnym. 3. Staż pracy do celów urlopowych. 4. Proporcjonalny urlop wypoczynkowy pracownika pełnoetatowego i niepełnoetatowego: - zasady zaokrąglania przy obliczeniach urlopowych, - zmiana pracodawcy w trakcie roku, - urlop proporcjonalny niepełnoetatowca, - zmiana wymiaru etatu w trakcie miesiąca, - urlop uzupełniający – stały czy proporcjonalny?, - pula urlopowa i udzielanie urlopu na godziny, - urlop wypoczynkowy przy równoległym zatrudnieniu. 5. Tryby udzielania urlopu wypoczynkowego i zmiana terminu urlopu. 6. Urlop bezpłatny. 7. Urlopy okolicznościowe i inne rodzaje zwolnień od pracy.
,,PRAWO PRACY I WYNAGRODZENIA 2025/2026” obejmuje swoim programem
22 godz. zajęć. dydaktycznych.
Każdego dnia, w czas szkolenia są wliczone przerwy 10 minutowe. Ramowy harmonogram jest opisany w zakładce „informacje dodatkowe”. Pod koniec kursu zostanie przeprowadzona walidacja nabytych efektów uczenia się. Wymagany poziom obecności na zajęciach to min. 80 % frekwencji. Do udziału w usłudze wymagane jest posiadanie elementarnej wiedzy ogólnoekonomicznej.Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 13 Wynagrodzenia 2025 – zasady opodatkowania i oskładkowania w zakresie PIT i ZUS w 2025 roku w kontekście płatnika wynagrodzeń | Prowadzący Anna Kędzierska-Adamczyk | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 13 Wynagrodzenia 2025 – zasady opodatkowania i oskładkowania w zakresie PIT i ZUS w 2025 roku w kontekście płatnika wynagrodzeń | Prowadzący Anna Kędzierska-Adamczyk | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:10 | Godzina zakończenia 11:40 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 13 Wynagrodzenia 2025 – zasady opodatkowania i oskładkowania w zakresie PIT i ZUS w 2025 roku w kontekście płatnika wynagrodzeń | Prowadzący Anna Kędzierska-Adamczyk | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:50 | Godzina zakończenia 13:20 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 13 Wynagrodzenia 2025 – zasady opodatkowania i oskładkowania w zakresie PIT i ZUS w 2025 roku w kontekście płatnika wynagrodzeń | Prowadzący Anna Kędzierska-Adamczyk | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 14:45 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 13 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 29-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:45 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:15 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 13 Rozliczanie czasu pracy w praktyce 2025 roku | Prowadzący Sebastian Starnawski | Data realizacji zajęć 30-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:30 | Godzina zakończenia 10:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 7 z 13 Rozliczanie czasu pracy w praktyce 2025 roku | Prowadzący Sebastian Starnawski | Data realizacji zajęć 30-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 10:10 | Godzina zakończenia 11:40 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 8 z 13 Rozliczanie czasu pracy w praktyce 2025 roku | Prowadzący Sebastian Starnawski | Data realizacji zajęć 30-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:50 | Godzina zakończenia 13:20 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 9 z 13 Rozliczanie czasu pracy w praktyce 2025 roku | Prowadzący Sebastian Starnawski | Data realizacji zajęć 30-09-2025 | Godzina rozpoczęcia 13:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 10 z 13 Prawo pracy i BHP w praktyce 2025 - wybrane zagadnienia i najnowsze zmiany | Prowadzący Sebastian Starnawski | Data realizacji zajęć 01-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 09:30 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 11 z 13 Prawo pracy i BHP w praktyce 2025 - wybrane zagadnienia i najnowsze zmiany | Prowadzący Sebastian Starnawski | Data realizacji zajęć 01-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:40 | Godzina zakończenia 11:10 | Liczba godzin 01:30 |
Przedmiot / temat zajęć 12 z 13 Prawo pracy i BHP w praktyce 2025 - wybrane zagadnienia i najnowsze zmiany | Prowadzący Sebastian Starnawski | Data realizacji zajęć 01-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 11:20 | Godzina zakończenia 12:35 | Liczba godzin 01:15 |
Przedmiot / temat zajęć 13 z 13 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 01-10-2025 | Godzina rozpoczęcia 12:35 | Godzina zakończenia 12:50 | Liczba godzin 00:15 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto2 214,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 800,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto100,64 PLN
- Koszt osobogodziny netto81,82 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Anna Kędzierska-Adamczyk
Sebastian Starnawski
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę w oparciu o akty prawne oraz wzorce z innych dokumentów źródłowych.
Warunki uczestnictwa
Informacja dotycząca szkoleń dofinansowanych !!!
Konieczne jest spełnienie warunków określonych w regulaminie przez Operatora do którego wnioskują Państwo o dofinansowanie do usługi rozwojowej (kursu, szkolenia, itp.).
Najważniejsze kroki:
1. Wypełnienie i złożenie dokumentów u Operatora projektu zgodnie z warunkami konkursu na dofinansowanie szkoleń wybranych ze strony BUR.
2. Wstępna rezerwacja miejsca na szkolenie w ISEP-Opole poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego na stronie
www.isepszkolenia.pl
3. Podpisanie umowy szkoleniowej z Operatorem projektu oraz Organizatorem szkolenia (równoczesne otrzymanie numer ID wsparcia dotyczącego dofinansowanego szkolenia).
4. Zarejestrowanie konta firmowego/indywidualnego w Bazie Usług Rozwojowych (jeśli nie zostało już wcześniej utworzone).
5. Zapisna wybrane szkolenie za pośrednictwem strony BUR z podaniem numeru ID (w niektórych projektach realizacja kroku rejestracji i zapisu na szkolenie może być wymagana szybciej).
Informacje dodatkowe
W polu "liczba godzin usługi" wymiar czasu szkolenia jest podany w godzinach dydaktycznych (1 godz. dydaktyczna to 45 min zajęć). Łączny czas trwania szkolenia w przeliczeniu na godziny zegarowe to 16 godzin i 30 minut.
Ramowy harmonogram zajęć
I i II dzień szkolenia:
- 8.30 - 10.00 - I cześć szkolenia (1,5 godz.)
- przerwa 10 min
- 10.10 - 11.40 - II część szkolenia (1,5 godz.)
- przerwa 10 min
- 11.50 - 13.20 - III część szkolenia (1,5 godz.)
- przerwa 10 min
- 13.30 – 15.00 - IV część szkolenia (1,5 godz.)
III dzień szkolenia
- 8.00 - 9.30 - I cześć szkolenia (1,5 godz.)
- przerwa 10 min
- 9.40 - 11.10 - II część szkolenia (1,5 godz.)
- przerwa 10 min
- 11.20- 12.50 - III część szkolenia (1,5 godz.)
UWAGA!
Cena 1800 zł netto obejmuje tylko koszt szkolenia i materiałów!
(dodatkowe koszty związane z noclegiem i wyżywieniem to kwota 1100 zł netto)
Całkowity koszt szkolenia łącznie z zakwaterowaniem w pokoju 2-os. oraz z wyżywieniem wynosi 2900 zł netto (3 567,00 zł brutto)
Adres
Adres
Udogodnienia w miejscu realizacji usługi
- Klimatyzacja
- Wi-fi