Rozwój kompetencji finansowych i cyfrowych w obszarze rachunkowości i księgowości - analityka, modelowanie i zarządzanie finansowe. - szkolenie
Rozwój kompetencji finansowych i cyfrowych w obszarze rachunkowości i księgowości - analityka, modelowanie i zarządzanie finansowe. - szkolenie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Finanse i doradztwo finansowe
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Szkolenie kierowane jest do kierowników oraz pracowników działów księgowości i finansów, doradców finansowych oraz osób odpowiedzialnych za raportowanie zarządcze i controlling, które chcą wzmocnić swoje kompetencje w zakresie analizy i zarządzania finansowego.
- Minimalna liczba uczestników1
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji19-11-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi40
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Szkolenie przygotowuje do zarządzania finansami z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi finansowych i najlepszych praktyk z zakresu rachunkowości zarządczej i finansowej.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się - uczestnik zna narzędzia analizy finansowej i wskaźnikowej | Kryteria weryfikacji - ocenia ryzyko niewypłacalności i sytuacji kryzysowej | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kryteria weryfikacji - wykorzystuje narzędzia prognozowania i analizy scenariuszowej | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie | |
Efekty uczenia się - rozumie zależności miedzy sprawozdaniami finansowymi a efektywnością biznesową | Kryteria weryfikacji - optymalizuje koszty z użyciem nowoczesnych narzędzi i metod zarządzania | Metoda walidacji Test teoretyczny z wynikiem generowanym automatycznie |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień 1
BLOK 1 Analityka i due dilligence finansowe
1. Wprowadzenie do due dilligence finansowego
2. Informacja finansowa – zakres i treść dokumentów finansowych
3. Wstępna analiza sprawozdań finansowych (analiza na przykładach wybranych przedsiębiorstw)
- Bilans przedsiębiorstwa jako najważniejsze sprawozdanie finansowe (zasoby majątkowe przedsiębiorstwo, warunki rozpoznawania składników aktywów, bilans analityczny, czy perspektywa kapitału zaangażowanego i zastosowanego)
- Rachunek zysków i strat (układ, treść, zakres analizy, elementy kształtujące na wynik finansowy – zasady budowania analiz)
- Rachunek przepływów pieniężnych jako źródło informacji w analizie finansowej, (CF księgowy a CF zarządczy, interpretacja kierunków strumieni pieniężnych, symptomy niepokojące, efektywność gotówkowa przedsiębiorstwa a możliwość obsługi zadłużenia)
4. Znaczenie przychodów w działalności firmy – wpływ zmian w przychodach na zyskowność i wypłacalność przedsiębiorstwa, mechanizm dźwigni operacyjnej, finansowej i połączonej
5. Analiza zależności pomiędzy sprawozdaniami finansowymi i relacji między wielkościami ekonomicznymi
6. Wskaźniki finansowe jako mierniki kondycji finansowej - interpretacja danych finansowych na przykładach sprawozdań finansowych
- Praktyczne zalecenia dotyczące stosowania i interpretowanie wskaźników finansowych, najczęściej popełniane błędy i zaniedbania
- Przyczynowa analiza rentowności przedsiębiorstwa (analiza czynników kształtujących wynik finansowy, wskaźniki rentowności sprzedaży, aktywów, kapitałów własnych, zależności pomiędzy wskaźnikami)
- Koszty i ich analiza – klasyfikacje kosztów do celów analitycznych, analiza kosztu jednostkowego
- Próg rentowności i dźwignia operacyjna - wyznaczanie poziomu ryzyka operacyjnego przedsiębiorstwa
- Ocena sprawności działania (wskaźniki aktywności gospodarczej, wskaźniki rotacji, gospodarowania zasobami)
- Monitorowanie i zarządzanie płynnością (czynniki kształtujące płynność, przyczyny problemów z płynnością, wskaźniki oceny płynności, kapitał obrotowy, analiza cykl pieniądza w czasie)
- Metody zarządzania płynnością
- Analiza zadłużenia i struktury finansowania (ocena zadłużenia, analiza zdolności do obsługi długu, kowenanty bankowe i czynniki ryzyka dla banków i instytucji finansowych, szacowanie wielkości zapotrzebowania na kredyt bankowy w przedsiębiorstwie)
7. Ocena sytuacji finansowej przedsiębiorstwa (analiza na wybranych przykładach)
8. Wykrywanie praktyk kreatywnej rachunkowości i nierzetelności ksiąg rachunkowych
9. Przewidywanie sytuacji kryzysowych na podstawie sprawozdań finansowych
- Symptomy i ocena pogarszającej się sytuacji finansowej przedsiębiorstwa
w zależności od jego formy organizacyjno-prawnej (osoby fizyczne, spółki osobowe i kapitałowe)
- Utrata płynności jako początek spirali upadłości przedsiębiorstwa
- Ocena wiarygodności płatniczej przedsiębiorstwa, pojęcie zdolności płatniczej, przesłanki do rekomendacji negatywnych
- Kryteria oceny dokumentacji finansowej i prognoz finansowych,
10. Narzędzia oceny ryzyka działalności gospodarczej przedsiębiorstwa
11. Syntetyczne modele oraz systemy eksperckie oceny zdolności płatniczej przedsiębiorstwa (bankowe systemy i klasyfikacje scoringowe, klasy ryzyka)
- Szybkie testowanie sytuacji finansowej firmy – przykłady narzędzi stosowanych przez banki i instytucje finansowe
- Modele dyskryminacyjne jako narzędzia przewidywania niewypłacalności i bankructwa przedsiębiorstwa
Dzień 2
BLOK 2 Pozyskiwanie finansowania i modelowanie finansowe
1. Przegląd źródeł finansowanie Kredyt, dotacje, leasing, odpisy amortyzacyjne, anioły biznesu, fundusze Venture Capital, crowdfunding)
2. Kryteria przyznawania środków finansowych – podejście inwestora, podejście instytucji finansowych
3. Wyznaczanie kosztu finansowania
4. Wprowadzenie do budowania planów finansowych przedsiębiorstwa
5. Prognozowanie wyniku finansowego (warsztaty)
- prognozowanie przychodów ze sprzedaży (szacowanie stopy wzrostu na podstawie danych historycznych, analiza fundamentalna jako podstawa projekcji tempa wzrostu przedsiębiorstwa – modele zrównoważonego wzrostu, modele ustalania ceny sprzedaży wyrobu lub usługi)
- planowanie i analiza kosztów działalności operacyjnej (zarządcze rachunki kosztów, planowanie kosztów jednostek zarządzania organizacją i kosztów osobowych, rachunek kosztów zmiennych – analiza progu rentowności i ryzyka operacyjnego działalności)
6. Opracowanie budżetów kosztów pośrednich
7. Budowanie dynamicznych modeli finansowych
- zależności pomiędzy sprawozdaniami finansowymi
- metodyka budowania sprawozdań finansowych proforma
- zasady modelowania elementów modelu finansowego (m in.: polityka inwestycji, amortyzacja, nakłady inwestycyjne, elementy kapitału obrotowego, finansowanie, obsługa pożyczek i leasingów, polityka dywidendy, finansowanie z dotacji)
- planowanie rachunku przepływów pieniężnych
- planowanie bilansu
8. Scenariusze rozwoju przedsiębiorstwa i wyjścia z sytuacji trudnej (warsztaty – przedsiębiorstwo transportowe)
9. Modele oceny inwestycji w zastosowaniach biznesowych
- formatki prezentacji oceny inwestycji – przegląd najlepszych praktyk
- zasady prezentacji i opisu biznes planu, studium wykonalności – przegląd najlepszych praktyk
- metody dyskontowe jako uniwersalne narzędzie modelowania decyzji finansowych
- proste metody oceny projektów inwestycyjnych (księgowa stopa zwrotu, okres zwrotu, próg rentowności)
- metody dyskontowe (NPV, MNPV, NPV*, IRR, MIRR, wyznaczanie przepływów pieniężnych przy ocenie przedsięwzięć biznesowych, najczęstsze błędy przy obliczaniu i interpretacji wskaźników NPV i IRR)
- porównywanie projektów o różnym czasie trwania (EACF, EPR, NPV∞)
- względne decyzje inwestycyjne (indeks rentowności, wskaźnik wartości bieżącej netto)
10. Metody modelowania i oceny ryzyka
Dzień 3
BLOK 3 Raportowanie zarządcze i wprowadzenie do controllingu
1. Zadania i cele controllingu - wprowadzenie
2. Wdrażanie systemu informacji zarządczej i controllingu w przedsiębiorstwie
- Rachunkowość zarządcza i controlling – funkcje, cele, korzyści i bariery wdrażania
- Strategiczne a operacyjne zadania w obszarze generowania informacji zarządczej
- System finansowej informacji zarządczej w przedsiębiorstwie
- Przykłady controllingowych raportów od poziomu naczelnego kierownictwa do operacyjnego
- Organizacja funkcji controlingowych w przedsiębiorstwie (decentralizacji zarządzania, pozycja controllingu w strukturze organizacyjnej, zakres zadań i kompetencji, procedury wdrażania)
- Zarządcze układy prezentowania wyników
3. Zasady wyodrębnianie ośrodków odpowiedzialności i pomiaru ich efektywności
4. Budżetowanie jako narzędzie wpierające zarządzanie efektywnością
- Budżetowanie jako metoda zarządzania (fazy tworzenia budżetu, realizacji i kontroli, etapy opracowywania budżetu, budżet a plan finansowy)
- Przykłady dokumentów budżetowych i planów finansowych
- Zasady i rodzaje budżetowania (cykl budżetowania, budżetowanie odgórne i oddolne, przyrostowe, od zera, budżety sporządzane centralnie a budżetowanie ośrodków odpowiedzialności
- Problemy i nieefektywność tradycyjnych systemów budżetowania (przyczyny kryzysu budżetowania, wady i zagrożenia budżetowania)
- Rola i miejsce Komisji Budżetowej w controllingu
- Narzędzia budżetowania – analiza najlepszych praktyk
5. Tradycyjne i nowoczesne narzędzia zarządzania kosztami
- Kalkulacje kosztu jednostkowego
- Zarządzanie kosztami rentownością klientów, kontraktów, zleceń produkcyjnych i innych centrów zysku - analizy faktycznych przypadków
- Jak wyznaczyć faktyczny koszt klienta, produktu, zlecenia
- Narzędzia raportowania i analiz rentowności produktów, kontraktów, klientów, projektów
- Korzyści z wprowadzania wewnętrznych centrów zysków do zarządzania kosztami
- Definiowanie zasad rozliczeń kosztów, rozliczenia wewnętrze pomiędzy jednostkami przedsiębiorstwa
- Jak zarządzać rentownością dużej liczby obiektów - zasady prowadzenia analiz kwartylowych, krzywa wieloryba, banana chart - narzędzia graficzne przy analizie rentowności
6. Podejście procesowe w zarządzaniu kosztami
7. Raportowanie i zarządzanie kosztami niewykorzystanych mocy produkcyjnych
Dzień 4 i 5
Blok 4 MS Excel w zarządzaniu finansami
1. MS Excel – podstawy dobrego działania
2. Opanowanie zasad budowania dobrego arkusza
- Tworzenie planu dużego i skomplikowanego arkusza
- Plan sieci powiązań pomiędzy arkuszami
- Przykłady dobrych i złych rozwiązań
- Techniki przerabiania istniejących arkuszy
3. Zarządzanie, przetwarzanie i prezentacja dużych zbiorów danych
- Importowanie do arkusza zewnętrznych zbiorów danych
- Analiza rejestru transakcji księgowych (wykorzystanie funkcji tekstowych)
- Przegląd i analiza transakcji z wykorzystaniem filtrów i filtrów zaawansowanych
- Operacje na bazach danych
4. Budowa dużej bazy danych na potrzeby controllingu (strefa danych, strefa słowników, strefa uprawnień do danych) – analiza przykładów
5. Przygotowanie dynamicznych raportów
6. Przygotowywanie cykli i rozliczeń kosztów w arkuszu kalkulacyjnym
7. Techniki analizy danych i symulacji
8. Budowa i wykorzystanie modeli typu MonteCarlo w MS Excel jako narzędzie zarządzania ryzykiem finansowym
9. Automatyzacja zadań przy użyciu makr
- Rejestracja makr
- Podstawowe informacje o języku VBA
- Wykorzystanie mechanizmów sztucznej inteligencji
Warunek zaliczenia: 80 % obecności na zajęciach.
Szkolenie realizowany jest w formie wykładu, prezentacji PPT, case study, sesji pytań i odpowiedzi.
Szkolenie realizowane jest w formie zdalnej w czasie rzeczywistym, interakcja z trenerem może odbywać się za pomocą czatu lub głosowo.
Usługa realizowana jest w godzinach zegarowych z przerwami.
Po szkoleniu przewidziana jest walidacja realizowana w formie testu teoretycznego z wynikiem generowanym automatycznie, uczestnik szkolenia otrzymuje link do testu.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Analityka i due dilligence finansowe ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Michał J. Kowalski | Data realizacji zajęć 20-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 Pozyskiwanie finansowania i modelowanie finansowe ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Michał J. Kowalski | Data realizacji zajęć 21-11-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Raportowanie zarządcze i wprowadzenie do controllingu ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący Michał J. Kowalski | Data realizacji zajęć 03-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 MS Excel w zarządzaniu finansami ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 04-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 08:00 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 MS Excel w zarządzaniu finansami ( rozmowa na żywo, chat, ćwiczenia, wykłady, prezentacja PPT , dokumentów i druków) | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 05-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 08:00 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 07:00 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 Walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 05-12-2025 | Godzina rozpoczęcia 15:00 | Godzina zakończenia 16:00 | Liczba godzin 01:00 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto4 920,00 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto4 000,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto123,00 PLN
- Koszt osobogodziny netto100,00 PLN
Prowadzący
Prowadzący
Michał J. Kowalski
W swoim dorobku zawodowym ma między innymi: opracowywania biznes planów, planów finansowych, studiów wykonalności, prace przy projektach podatkowych w tym wykorzystujących struktury międzynarodowe, oceny projektów inwestycyjnych, wdrożenia koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa (VBM), wdrażanie systemów controllingu, raportowania menadżerskiego i budżetowania w tym opartych na działaniach (kilkadziesiąt wdrożeń kompleksowych systemów controllingu finansowego), doradztwo przy wdrażaniu systemów finansowych, w tym modułów FI i CO SAP, wyceny przedsiębiorstw, fuzje i przejęcia, IPO, SPO, restrukturyzacje kapitałowej, restrukturyzacje kosztów i wdrożenia programów naprawczych.
Doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Zakładzie Zarządzania Finansami, Wydziału Zarządzania Politechniki Wrocławskiej. Autor i opiekun merytoryczny studiów podyplomowych na kierunku Controlling w przedsiębiorstwie, opiekun merytoryczny kursów zawodowych Dyrektor Finansowy, Controller Finansowy, Analityk Finansowy. Wykładowca Polsko Amerykańskiej Szkoły Biznesu, programów Executive MBA i EDBA.
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnik szkolenia otrzymuje na wskazany adres mailowy materiały pomocnicze (prezentacja PPT, materiały dydaktyczne , konieczne dokumenty w tym wyciągi z ustaw i rozporządzeń) niezbędne do realizacji usługi.
Warunki uczestnictwa
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
1/dysponujemy własną platformą OTP BBB version kompilacja 862.
2/wymagania sprzętowe – komputer/laptop lub inne urządzanie do zdalnej komunikacji wbudowana lub zewnętrzna kamera oraz mikrofon
3/nie ma wymogów co do łącza rekomendujemy prędkość 3/1,5 MB na sekundę
4/ niezbędne oprogramowanie – przeglądarka MOZILLA FIREFOX LUB GOOGLE CHROME
5/ okres ważności linku – dzień odbywania się szkolenia (szkolenie w czasie rzeczywistym)
6) generowany jest plik aktywności (rejestr czasu logowania i wylogowania się uczestników) w celu kontroli/audytu przez jednostkę kontrolną oraz wizerunek uczestnika jak wymaga tego regulamin.
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Warunki techniczne niezbędne do udziału w usłudze:
1/dysponujemy własną platformą OTP BBB version kompilacja 862.
2/wymagania sprzętowe – komputer/laptop lub inne urządzanie do zdalnej komunikacji wbudowana lub zewnętrzna kamera oraz mikrofon
3/nie ma wymogów co do łącza rekomendujemy prędkość 3/1,5 MB na sekundę
4/ niezbędne oprogramowanie – przeglądarka MOZILLA FIREFOX LUB GOOGLE CHROME
5/ okres ważności linku – dzień odbywania się szkolenia (szkolenie w czasie rzeczywistym)
6) generowany jest plik aktywności (rejestr czasu logowania i wylogowania się uczestników) w celu kontroli/audytu przez jednostkę kontrolną oraz wizerunek uczestnika jak wymaga tego regulamin.
7) JEŚŁI WYMAGA TEGO REGULAMIN JEDNOSTKI FINANSUJĄCEJ SZKOLENIE JEST NAGRYWANE