Kurs Zasady prowadzenia rachunkowości podatkowej
Kurs Zasady prowadzenia rachunkowości podatkowej
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaFinanse i bankowość / Rachunkowość/księgowość
- Sposób dofinansowaniawsparcie dla osób indywidualnychwsparcie dla pracodawców i ich pracowników
- Grupa docelowa usługi
Osoby, które:
- posiadają podstawową wiedzę o rachunkowości i chcą poszerzyć swoje kompetencje,
- pracują jako młodszy księgowy lub asystent ds. rachunkowości i chciałyby awansować,
- powracają do pracy księgowego po długiej przerwie i chcą odświeżyć wiedzę oraz dowiedzieć się o zmianach,
- pracują jako samodzielny księgowy, jednak chcą udoskonalić swoje kompetencje w zakresie podatków,
- kierują firmą gdzie pracują księgowi, którzy po ukończeniu kursu mogliby lepiej wykonywać swoją pracę,
- Minimalna liczba uczestników5
- Maksymalna liczba uczestników15
- Data zakończenia rekrutacji09-05-2025
- Forma prowadzenia usługizdalna w czasie rzeczywistym
- Liczba godzin usługi40
- Podstawa uzyskania wpisu do BURStandard Usługi Szkoleniowo-Rozwojowej PIFS SUS 2.0
Cel
Cel
Cel edukacyjny
przygotowuje uczestników do stosowania zasad prowadzenia rachunkowości podatkowej i stosowania różnic w stosunku do rachunkowości bilansowej – w zakresie rozliczeń podatku CIT, PIT, VAT w przypadku podmiotów prowadzących księgi rachunkowe jak i książkę przychodów i rozchodów. Uzupełnienie wiedzy i umiejętności w zakresie podatków, niezbędnych do pracy na stanowisku samodzielnego księgowego.Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się posługuje się zasadami prowadzenia rachunkowości podatkowej i stosuje różnice w stosunku do rachunkowości bilansowej – w zakresie rozliczeń podatku CIT, PIT, VAT w przypadku podmiotów prowadzących księgi rachunkowe jak i książkę przychodów i rozchodów | Kryteria weryfikacji ustala przychody i koszty według prawa bilansowego i prawa podatkowego,definiuje zakres i moment powstania kosztów, ustala wynik podatkowy (dochód) pod kątem JPK CIT, ustala różnice pomiędzy wynikiem rachunkowym i wynikiem podatkowym dla celów sporządzenia zeznania podatkowego i JPK CIT, ustala podatek należny na podstawie zeznania CIT-8, oblicza odroczony podatek dochodowy w sprawozdaniu finansowym, ustala zasady amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ustala dochód (stratę podatkową) za pomocą PKPiR, kiedy powstaje obowiązek rozpoznaje kiedy należy zastosować kasę fiskalną. | Metoda walidacji Test teoretyczny |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Dzień I cz. 1
1. Prawo bilansowe a prawo podatkowe
1. Charakterystyka rachunkowości i prawa bilansowego
2. Charakterystyka podatku oraz prawa podatkowego
3. Zasady prawa bilansowego a prawo podatkowe
2. Przychody i koszty według prawa bilansowego i prawa podatkowego przygotowania do JPK CIT
1. Definicja, zakres i moment powstania przychodów
1.1. Ujęcie bilansowe
1.2. Ujęcie podatkowe
1.2.1. Przychody z zysków kapitałowych
1.2.2. Przychody niezaliczane do zysków kapitałowych
1.2.3. Analiza wybranych pozycji przychodów
1.2.4. Data powstania przychodów
1.2.5. Korekta wysokości przychodów
1.2.6. Wyłączenia z przychodów
1.2.7 Mapowanie kont do JPK CIT
Dzień I cz. 2
1. Definicja, zakres i moment powstania kosztów
1.1. Ujęcie bilansowe
2. Ujęcie podatkowe
2.1. Pojęcie i podział kosztów uzyskania przychodów
2.2. Moment poniesienia kosztów uzyskania przychodów
2.3. Wybrane pozycje kosztów nieuznawanych podatkowo
2.3.1. Wydatki na nabycie i powiększenie wartości aktywów trwałych
2.3.2. Koszty o charakterze sankcyjnym
2.3.3. Koszty w sferze rozrachunków
2.3.4. Pozostałe pozycje kosztów nieuznawanych podatkowo i ich ujęcie do JPK CIT
Dzień II cz.1
1. Wynik rachunkowy a wynik podatkowy
1.1 Ustalanie wyniku rachunkowego
2. Ustalanie wyniku podatkowego (dochodu) pod kątem JPK CIT
2.1. Wyłączenia
2.1.1. Przychody niepodlegające opodatkowaniu lub wolne od podatku
2.1.2. Przychody opodatkowane ryczałtowo
2.1.3. Koszty uzyskania przychodów związane z wyłączonymi przychodami
2.1.4. Straty przedsiębiorców przekształcanych, łączonych, przejmowanych lub dzielonych
2.1.5. Dochody zagranicznej jednostki kontrolowanej
2.1.6. Dochody z kwalifikowanych praw własności intelektualnej
2.1.7. Dochody z niezrealizowanych zysków
2.2. Odliczenie strat podatkowych
2.3. Odliczenie darowizn
2.4. Odliczenie kosztów działalności badawczo-rozwojowej
2.5. Ulga na złe długi
2.6. Odliczenia od podatku należnego
Dzień II cz.2
1. Różnice pomiędzy wynikiem rachunkowym i wynikiem podatkowym dla celów sporządzenia zeznania podatkowego i JPK CIT
1.1. Klasyfikacja różnic w przychodach i kosztach
1.2. Różnice trwałe pomiędzy wynikiem rachunkowym i wynikiem podatkowym
1.2.1. Różnice trwałe w przychodach
1.2.1.1. Różnice dodatnie
1.2.1.2. Różnice ujemne
1.2.2. Różnice trwałe w kosztach
1.2.2.1. Różnice dodatnie
1.2.2.2. Różnice ujemne
1.3. Różnice okresowe pomiędzy wynikiem rachunkowym i wynikiem podatkowym
1.3.1. Różnice okresowe w przychodach
1.3.1.1. Różnice dodatnie
1.3.1.2. Różnice ujemne
1.3.2. Różnice okresowe w kosztach
1.3.2.1. Różnice dodatnie
1.3.2.2. Różnice ujemne
1.4. Ewidencja w księgach rachunkowych różnic trwałych i przejściowych oraz ich rozliczanie w czasie
1.4.1. Od wyniku brutto do podstawy opodatkowania
1.4.2. Różnice trwałe w księgach rachunkowych
Dzień III cz.1
1. Podatek należny na podstawie zeznania CIT-8
1. Pobór podatku
1.1. Obowiązki ewidencyjne
1.2. Wpłata zaliczek
1.2.1. Zaliczki miesięczne
1.2.2. Zaliczki kwartalne
1.3. Uproszczona forma uiszczania zaliczek
1.4. Kredyt podatkowy dla małych przedsiębiorców
1.5. Zeznanie roczne (CIT-8)
2. Układ zeznania rocznego CIT-8
2.1. Ogólna struktura informacji w zeznaniu rocznym CIT
2.2. Charakterystyka poszczególnych pozycji zawartych w CIT-8 za 2019 r.
2.3. Przykład rozliczenia podatkowego
Dzień III cz.2
1. Odroczony podatek dochodowy
1. Podatek dochodowy fiskalny i księgowy
2. Ewolucja metod ustalania odroczonego podatku dochodowego
2.1. Historycznie ukształtowane metody ustalania odroczonego podatku dochodowego
2.2. Metoda zobowiązań wynikowych
2.3. Metoda zobowiązań bilansowych
3. Wartość bilansowa i wartość podatkowa aktywów i pasywów
3.1. Wartość bilansowa i wartość podatkowa aktywów
3.2. Wartość bilansowa i wartość podatkowa pasywów
4. Strata podatkowa jako element ustalania odroczonego podatku dochodowego
5. Etapy ustalania i rozliczania odroczonego podatku dochodowego
6. Ewidencja odroczonego podatku dochodowego
7. Odroczony podatek dochodowy w sprawozdaniu finansowym
8. Wybrane problemy ustalania odroczonego podatku dochodowego
Dzień IV cz.1
1. VAT w księgach rachunkowych. Podstawowe rozliczenia VAT. Księgi pomocnicze w zakresie VAT – aspekty praktyczne. Księgi podatkowa a KSeF.
2. Podatkowe aspekty księgowania wydatków związanych z samochodami osobowymi (VAT, podatki dochodowe).
3. Zasady amortyzacji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z przepisami ustaw o podatkach dochodowych (metody, stawki, różnorodne warianty na przyspieszenie podatkowej amortyzacji).
4. Zasady księgowania i rozliczania podstawowych (najczęściej występujących) umów leasingu w świetle przepisów prawa podatkowego.
Dzień IV cz.2
1. Budowa i prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów
1.1. Ewidencje ustalające dochód: PKPiR
1.2. Podmioty prowadzące PKPiR
1.3. Obligatoryjny wzór PKPiR
1.4. PKPiR: część opisowa, część przychodowa
1.5. Część kosztowa PKPiR, metody ewidencji kosztów
1.6. Metody ewidencji, wyjątki, część informacyjna
1.7. Zapisy w PKPiR
1.8. Organizacja prowadzenia PKPiR
2. Dodatkowe ewidencje przy prowadzeniu PKPiR
2.1. Ewidencja środków trwałych
2.2. Amortyzacja i inne zapisy
2.3. Ewidencja – wartości niematerialne i prawne
2.4. Ewidencja wyposażenia
2.5. Ewidencje na potrzeby podatku VAT
2.6. Jednolity Plik Kontrolny
2.7. Pozostałe ewidencje
Dzień V cz.1
1. Ustalanie dochodu (straty podatkowej) za pomocą PKPiR
1.1. Spis z natury przy PKPiR
1.2. Ustalanie kosztów uzyskania przychodu
1.3. Ustalanie przychodu
1.4. Ustalanie dochodu (straty podatkowej)
2.Podatek dochodowy w firmach rozliczających się na KPIR
2.1 skala podatkowa a podatek liniowy
2.2 kiedy opłaca się wybrać opodatkowanie podatkiem liniowym
2.3 zmiana formy opodatkowania
Dzień V cz. 2
1.Podatek VAT a prowadzenie KPIR
1.1 kiedy firma musi zostać VAT-owcem
1.2 zwolnienia z VAT
1.3 wpływ VAT na dokonywanie zapisów w KPIR
1.4 VAT jako koszt podatkowy
2. Kasa fiskalna firmie a prowadzenie KPIR
2.1 kiedy powstaje obowiązek stosowania kasy fiskalnej
2.2 zwolnienia z obowiązku posiadania kasy
2.3 działalności muszące posiadać kasę od pierwszej zarobionej złotówki
2.4 dokumentowanie sprzedaży przy pomocy kasy
2.5 ujmowanie w KPIR raportów fiskalnych
2.6 faktura wystawiona do paragonu a ujęcie w KPIR
WALIDACJA Szkolenie jest realizowane w godzinach dydaktycznych. W polu Liczba godzin usługi wymiar godzin szkolenia jest przedstawiony w godzinach dydaktycznych (1 godzina dydaktyczna usługi = 45 minut). Dodatkowo każdego dnia w trakcie szkolenia przewidziane są dwie przerwy: 15 minutowa przerwa kawowa i przerwa lunchowa trwająca 30 minut. Przerwy nie są ujęte w polu „Liczba godzin dydaktycznych”, ale są wliczone do tabeli z harmonogramem zajęć.
Na zakończenie szkolenia zostanie przeprowadzona walidacja nabytych efektów uczenia się (test teoretyczny) trwająca 15 minut. Wynik testów podawany jest po sprawdzeniu, od razu po zakończeniu walidacji. Do udziału w usłudze nie trzeba spełniać żadnych wymagań. Kurs prowadzony jest całkowicie od podstaw.
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin |
---|---|---|---|---|---|
Przedmiot / temat zajęć 1 z 6 Zasady prowadzenia rachunkowości podatkowej | Prowadzący dr Małgorzata Rzeszutek | Data realizacji zajęć 14-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 2 z 6 Zasady prowadzenia rachunkowości podatkowej | Prowadzący dr Małgorzata Rzeszutek | Data realizacji zajęć 15-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 3 z 6 Zasady prowadzenia rachunkowości podatkowej | Prowadzący dr Małgorzata Rzeszutek | Data realizacji zajęć 23-05-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 4 z 6 Zasady prowadzenia rachunkowości podatkowej | Prowadzący dr Małgorzata Rzeszutek | Data realizacji zajęć 03-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 5 z 6 Zasady prowadzenia rachunkowości podatkowej | Prowadzący dr Małgorzata Rzeszutek | Data realizacji zajęć 04-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 09:00 | Godzina zakończenia 15:30 | Liczba godzin 06:30 |
Przedmiot / temat zajęć 6 z 6 walidacja | Prowadzący - | Data realizacji zajęć 06-06-2025 | Godzina rozpoczęcia 14:30 | Godzina zakończenia 15:00 | Liczba godzin 00:30 |
Cena
Cena
Cennik
- Rodzaj cenyCena
- Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto1 992,60 PLN
- Koszt przypadający na 1 uczestnika netto1 620,00 PLN
- Koszt osobogodziny brutto49,82 PLN
- Koszt osobogodziny netto40,50 PLN
Prowadzący
Prowadzący
dr Małgorzata Rzeszutek
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
W czasie zajęć wykorzystywane są podręczniki, ćwiczenia oraz autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę. Materiał merytoryczny oparty będzie o przykłady i ćwiczenia, dzięki którym uczestnicy szkolenia będą mogli w praktyczny sposób poznać zastosowanie obecnie obowiązujących przepisów a także podzielić się między sobą doświadczeniem w zakresie omawianej problematyki.
Metody pracy i materiały szkoleniowe: Proces kształcenia na kursie realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z elementami ćwiczeń praktycznych w formie – studia przypadków, angażowaniem słuchaczy do wymiany doświadczeń, spostrzeżeń i wniosków).
Stosowane są metody i techniki nauczania skoncentrowane na praktycznych aspektach rozwiązywania problemów.
Materiały szkoleniowe są opracowywane na każde zajęcia przez wykładowce prowadzącego i przekazywane uczestnikom, bezposrednio na maila.
Informacje dodatkowe
Jeśli usługa jest finansowana ze środków publicznych w ramach projektu z UE w wysokości powyżej70% przedsiębiorca może skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarówi usług zgodnie z Ustawą o VAT, należy wtedy przedłożyć wraz ze zgłoszeniem oświadczenie o zwolnieniu z VAT (wzór oświadczenia można uzyskać u organizatora).
Kurs realizowany jest zgodnie z czasem godzin lekcyjnych , czyli 1 godzina lekcyjna to 45 minut zegarowych i tak jest zaplanowany harmonogram
Zajęcia na kursie odbywają się zgodnie z wykazem godzinowym, każde zajęcia trwają 8 godzin lekcyjnych (godzina lekcyjna wynosi 45 minut)
9.00-10,30 wykład -90 minut- 2 godz.lekcyjne
10.30-12,00 wykład -90 minut- 2 godz.lekcyjne
12.00-13,30 wykład -90 minut- 2 godz.lekcyjne
13.30-15,00 wykład -90 minut- 2 godz.lekcyjne
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Aby uzyskać jak najlepszą jakość wideo należy się upewnić, że ma się dobre i stabilne łącze – najlepiej gdy się korzysta z prywatnego wifi lub połączenia kablowego i ma się minimum uruchomionych zakładek przeglądarki oraz aplikacji w tle. Nie należy pobierać i wysyłać dużych plików ani pobierać aktualizacji w trakcie wydarzenia.
Wymagania sprzętowe i oprogramowania:
Wymagania, które powinny zostać spełnione:
- Procesor dwurdzeniowy 2GHz lub lepszy (zalecany czterordzeniowy);
- 2GB pamięci RAM (zalecane 4GB lub więcej);
- System operacyjny taki jak Windows 8 (zalecany Windows 11), Mac OS wersja 10.13 (zalecana najnowsza wersja), Linux, Chrome OS.
Ponieważ ClickMeeting jest platformą opartą na przeglądarce, wymagane jest korzystanie z najaktualniejszej oficjalnej wersji wybranej z przeglądarki: Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari, Edge (Chromium), Yandex lub Opera.
Uczestnicy mogą także skorzystać z testera audio i video platformy ClickMeeting dostępnego w wysyłanych zaproszeniach dla uczestników.
Sugestie organizatora kształcenia:
- W przypadku problemów z zawieszaniem się/ opóźnieniami można spróbować przycisku odświeżenia/ lub F5.
- Ze szkolenia można korzystać na dowolnym urządzeniu z dostępem do Internetu (komputer stacjonarny, laptop, tablet, smartfon), spełniającym powyższej opisane wymagania.
- Spotkanie online na żywo jest nagrywane na platformie przez organizatora szkolenia. W przypadku zaistnienia potrzeby ponownego odsłuchania szkolenia uczestnik ma możliwość otrzymania linku do ponownego odsłuchania.