Podyplomowe Studia Z Wiedzy o Regionie
Podyplomowe Studia Z Wiedzy o Regionie
Informacje podstawowe
Informacje podstawowe
- KategoriaInne / Edukacja
- Grupa docelowa usługi
Kandydaci
Studia adresowane są do osób (zwłaszcza nauczycieli) w sposób szczególny zainteresowanych Śląskiem i województwem śląskim – które po ich zakończeniu uzyskają niezbędne kompetencje do realizacji programu edukacji regionalnej w szkołach oraz instytucjach kultury.Uwaga!
Nauczyciele uczący w szkołach na terenie województwa śląskiego mogą otrzymać dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. Nauczycieli, którzy chcą skorzystać z dofinansowania Urzędu Marszałkowskiego i gminy, prosimy o zwrócenie się do jednostki odpowiedzialnej w gminie za prowadzenie szkół i placówek edukacyjnych z zapytaniem, czy gmina jest w stanie przyjąć pomoc finansową Urzędu Marszałkowskiego i przekazanie nam tej informacji wraz z dokumentami wymaganymi do przyjęcia na studia podyplomowe. - Minimalna liczba uczestników25
- Maksymalna liczba uczestników50
- Data zakończenia rekrutacji19-10-2025
- Forma prowadzenia usługimieszana (stacjonarna połączona z usługą zdalną w czasie rzeczywistym)
- Liczba godzin usługi200
Cel
Cel
Cel edukacyjny
Po ukończeniu studiów absolwentki i absolwenci:- posiadają podstawową wiedzę z zakresu historii i socjologii, geografii i przyrody, dziedzictwa kulturowego i sztuki oraz literatury i etnolektu śląskiego niezbędną do realizacji programu edukacji regionalnej.
- są przygotowani pod względem merytorycznym do prowadzenia interdyscyplinarnych zajęć z edukacji regionalnej (lekcji wiedzy o regionie, zajęć pozalekcyjnych), przyjęcia roli liderki i lidera edukacji regionalnej w szkole.
Efekty uczenia się oraz kryteria weryfikacji ich osiągnięcia i Metody walidacji
Efekty uczenia się | Kryteria weryfikacji | Metoda walidacji |
---|---|---|
Efekty uczenia się ma wiedzę w zakresie istotnych dzieł i przejawów kultury ludowej regionu; P6S_WG | Kryteria weryfikacji ‒ identyfikuje i wskazuje najważniejsze dzieła dorobku literackiego, teatralnego, filmowego, muzycznego oraz architektonicznego i plastycznego związane z obszarem województwa śląskiego, sytuując je również w kontekście historycznym i wskazując na czynniki społeczno-polityczne, które miały wpływ na ich powstawanie;‒ wskazuje i charakteryzuje historyczne i działające obecnie instytucje kultury, współkształtujące tożsamość regionalną oraz najważniejsze uroczystości, imprezy i przedsięwzięcia związane z promocją kultury regionalnej; ‒ interpretuje dzieła, które powstały w województwie śląskim lub odnoszą się do tego terenu w jakikolwiek sposób, z poszanowaniem dla twórców i odbiorców kultury ludowej regionu | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się wskazuje i charakteryzuje miejsca najważniejsze dla regionu w kontekście historycznym i współczesnym; P6S_WG | Kryteria weryfikacji ‒ wymienia i identyfikuje zależności pomiędzy wybranymi artefaktami i przestrzeniami a historią społeczną regionu;‒ wymienia najważniejsze fakty z dawnej i współczesnej historii regionu (w tym historię mniejszości polskiej w Czechach, niemieckiej w Polsce, historię powstań śląskich), odnosząc je do miejsc istotnych z punktu widzenia lokalnych społeczności; | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się rozpoznaje i wskazuje miejsce odmian terytorialnych województwa śląskiego wśród odmian języka polskiego używanych w innych regionach Polski; P6S_WG | Kryteria weryfikacji ‒ identyfikuje i wskazuje cechy charakterystyczne w zakresie specyfiki podstawowych odmian etnolektu śląskiego (południowej, środkowej i północnej), etnolektu wilamowskiego oraz odmian polszczyzny używanej w różnych regionach województwa śląskiego;‒ ma zrozumienie dla wpływu pierwszego języka/etnolektu na identyfikację i poczucie tożsamości, a jednocześnie pozostaje świadomy ważności wielojęzyczności, multilingwizmu i wielokulturowości; ‒ interpretuje prawidłowo zjawiska językowe, występujące w jego otoczeniu społeczno-kulturowym i je wyjaśnia | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się analizuje materiały źródłowe; P6S_UW | Kryteria weryfikacji ‒ rozpoznaje rodzaj, pochodzenie i kontekst materiału źródłowego, a w tym wskazuje najważniejsze teksty źródłowe oraz inne teksty kultury związane z życiem społeczno-gospodarczym w regionie;‒ ocenia wiarygodność i przydatność materiału źródłowego, odnosząc go do postawionego celu analizy; ‒ interpretuje materiał źródłowy w kontekście do postawionego celu analizy i formuje na tej podstawie logiczne wnioski | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się organizuje pracę w zespole, samodzielnie przygotowuje projekty zajęć z wiedzy o regionie i przeprowadza zajęcia; P6S_UO | Kryteria weryfikacji ‒ współpracuje efektywnie z członkami zespołu, dążąc do rozwiązania problemów z poszanowaniem dla różnorodności postaw i ludzkiej kreatywności;‒ samodzielnie planuje i opracowuje scenariusz zajęć, dobierając odpowiednie metody i środki dydaktyczne; ‒ organizuje i przeprowadza zajęcia z poszanowaniem dla twórców i odbiorców kultury regionalnej oraz uwzględniając zróżnicowany poziom wiedzy o regionie uczestników zajęć | Metoda walidacji Wywiad swobodny |
Efekty uczenia się samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie z zagadnień wiedzy o regionie; P6S_UU | Kryteria weryfikacji ‒ analizuje i wskazuje zagadnienia, które wymagają dalszego pogłębienia wiedzy oraz pogłębiania kompetencji;‒ wykorzystuje swoje możliwości i zasoby, aby stale pogłębiać wiedzę z zakresu wiedzy o regionie | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się ma świadomość wagi w rozwoju regionu jego bogactw naturalnych i przyrodniczych; P6S_KR | Kryteria weryfikacji ‒ wskazuje i analizuje, w jaki sposób budowa geologiczna i bogactwa naturalne warunkują rozwój społeczny i ekonomiczny regionu | Metoda walidacji Debata swobodna |
Efekty uczenia się jest propagatorem wiedzy o regionie w swoim środowisku społecznym i zawodowym; P6S_KO | Kryteria weryfikacji ‒ systematycznie i aktywnie uczestniczy w życiu kulturalnym i społecznym swojego regionu;‒ interesuje się aktualnymi wydarzeniami kulturalnymi, społecznymi i politycznymi w swoim regionie; ‒ samodzielnie planuje i realizuje własne projekty promujące wiedzę o swoim regionie; | Metoda walidacji Debata swobodna |
Kwalifikacje i kompetencje
Kwalifikacje
Kompetencje
Usługa prowadzi do nabycia kompetencji.Warunki uznania kompetencji
Program
Program
Czas trwania:
Semestry: 2
Liczba godzin: 200 godzin
1 godzina dydaktyczna = 1 godzina akademicka (45 minut)
Organizacja zajęć:
Zajęcia odbywają się w piątki (15.00-18.00) i soboty (9.45-17.00), zwykle co dwa tygodnie
Dokument ukończenia studiów:
- świadectwo ukończenia studiów podyplomowych wydane przez Uniwersytet Śląski w Katowicach
- zaświadczenie o uzyskanych kompetencjach wraz z opisem efektów uczenia się oraz przeprowadzonej walidacji
Harmonogram
Harmonogram
Przedmiot / temat zajęć | Prowadzący | Data realizacji zajęć | Godzina rozpoczęcia | Godzina zakończenia | Liczba godzin | Forma stacjonarna |
---|---|---|---|---|---|---|
Brak wyników. |
Cena
Cena
Cennik
Rodzaj ceny | Cena |
---|---|
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika brutto | Cena 3 950,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt przypadający na 1 uczestnika netto | Cena 3 950,00 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny brutto | Cena 19,75 PLN |
Rodzaj ceny Koszt osobogodziny netto | Cena 19,75 PLN |
Prowadzący
Prowadzący
prof. dr hab. Jolanta Tambor
Informacje dodatkowe
Informacje dodatkowe
Informacje o materiałach dla uczestników usługi
Uczestnicy studiów podyplomowych otrzymają materiały dydaktyczne w postaci: prezentacji z zajęć, plików PDF, linków.
Organizator zapewnia rozdzielność walidacji od procesu kształcenia.
Informacje dodatkowe
Po ukończeniu studiów absolwentki i absolwenci:
- posiadają podstawową wiedzę z zakresu historii i socjologii, geografii i przyrody, dziedzictwa kulturowego i sztuki oraz literatury i etnolektu śląskiego niezbędną do realizacji programu edukacji regionalnej
- są przygotowani pod względem merytorycznym do prowadzenia interdyscyplinarnych zajęć z edukacji regionalnej (lekcji wiedzy o regionie, zajęć pozalekcyjnych), przyjęcia roli liderki i lidera edukacji regionalnej w szkole, m.in. koordynowania szkolnego programu edukacji regionalnej, prowadzenia szkolenia rady pedagogicznej w ramach WDN, animowania imprez regionalnych, np. Dni Śląskich, konkursów wiedzy o regionie, konkursów recytacji w etnolekcie śląskim itp.
- posiadają wiedzę i umiejętności do prowadzenia edukacji regionalnej w ramach innowacji pedagogicznej, np. autorskie klasy regionalne, programy regionalne itp.
- posiadając dodatkową regionalną specjalność, mogą podejmować pracę w kilku szkołach jako specjaliści edukacji regionalnej
Warunki techniczne
Warunki techniczne
Sale dydaktyczne dostosowane są do potrzeb prowadzenia zajęć. Zajęcia będą również prowadzone przez aplikację usługi MS Teams.
Zajęcia w formule zdalnej będą prowadzone przez aplikację usługi Microsoft Teams oraz stacjonarnie na Wydziale Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
W przypadku zajęć w formule zdalnej uczestnik studiów otrzymuje dostęp wraz z kontem w aplikacji Microsoft Teams. Konieczne jest posiadanie przez uczestnika dostępu do urządzenia, na którym będzie mógł uczestniczyć w zajęciach (np. komputer, laptop czy tablet).
Wykłady będą odbywać się online (poza dwoma zjazdami stacjonarnymi oraz ww. wizytą studyjną).
Sprzęt komputerowy:
Aby móc bezproblemowo uczestniczyć w zajęciach zdalnych, zalecamy posiadanie komputera/laptopa spełniającego poniższe wymagania:
Procesor: Co najmniej Intel Core i5 lub równoważny.
Pamięć RAM: Minimum 8 GB (zalecane 16 GB).
Dysk: SSD lub M.2.
Karta graficzna: Zintegrowana karta graficzna Intel UHD Graphics 620 lub lepsza.
System operacyjny: Windows 10/11 lub macOS 10.14 (Mojave) i nowsze.
Kamera i Mikrofon
Dobra jakość obrazu i dźwięku jest kluczowa podczas zajęć zdalnych. Oto nasze zalecenia:
Kamera: Wbudowana kamera o rozdzielczości co najmniej 720p HD. Jeśli Twój laptop nie posiada kamery o odpowiedniej jakości, rozważ zakup zewnętrznej kamery USB.
Mikrofon: Wbudowany mikrofon o dobrej jakości dźwięku. Alternatywnie, możesz użyć zewnętrznego mikrofonu USB lub zestawu słuchawkowego z wbudowanym mikrofonem.
Połączenie internetowe:
Stabilne połączenie internetowe jest kluczowe dla uczestnictwa w zajęciach zdalnych. Oto nasze zalecenia:
Typ połączenia: Stałe szerokopasmowe łącze internetowe o przepustowości minimum 2,5 Mbps (łącze 20MB).
Łączę Wi-Fi o tożsamych parametrach.
Przeglądarki internetowe
Do korzystania z platform edukacyjnych i uczestnictwa w zajęciach online, ważne jest, aby mieć zainstalowane najnowsze wersje przeglądarek internetowych. Proponujemy:
Google Chrome: Szybka i bezpieczna przeglądarka, która regularnie otrzymuje aktualizacje.
Mozilla Firefox: Alternatywna przeglądarka, ceniona za swoje funkcje prywatności i bezpieczeństwa.